Is mijn schuine dak nu wel of niet al voldoende geïsoleerd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:43
Situatie: jaren 70 woning in rij. Heel veel schuin dak met dakpannen.
Binnenzijde: schuine dak, plaatmateriaal, balken zijn gewoon zichtbaar.
Buitenzijde: dakpannen op latten. Tussen de latten is PUR schuim gespoten. Ik denk 2 à 3 cm dik.
In de winter voelen de schuine wanden niet per sé koud aan, maar ook niet warm.

Ik heb een offerte voor aanvullende isolatie voor een enorm bedrag. Ongetwijfeld vakmensen, inclusief afwerking en schilderen, maar daar gaat het even niet over.
Het gaat om pirplaten (3 cm) en daarop gipsplaten tussen de balken.

De vraag is, bij de beschreven situatie, levert dit soort aanvullende isolatie globaal gezien een relevant aanvullend rendement op? Of is dat marginaal? Ik denk aan een soort vuistregel, geen wetenschap.

Ik heb geen cijfers over temperaturen of vierkante meters. Het hoeft allemaal niet in decimalen.
Ik snap dat er andere opties zijn, glas, warmtepomp, zonnepanelen etc. Die bekijk ik apart.

Ik vraag me af of ik überhaupt verder moet gaan met isolatie van het schuine dak, gegeven de reeds aanwezige buitenzijde isolatie.

Graag jullie suggesties.

Marco

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:18
Hoeveel ruimte zit er nu tussen de balk laag en de bestaande aftimmering?
In principe zou je deze hoogte als isolatie kunnen vullen. Daarbij reken in dat op de balk laag ragels gezet worden = 2,5cm extra dikte welke indien nodig weer als spouw kan fungeren. Dikkere isolatie is in het algemeen beter en zorgt voor lagere stookkosten en ook minder koeling in een hete zomer.
Er loopt een apart topic over het naisoleren van een zolder, kijk daar anders ook eens naar de mogelijkheden en voorbeeld foto's

[ Voor 14% gewijzigd door The-Source op 03-08-2022 12:42 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-07 13:23
Inderdaad, hoe diep zijn de gordingbalken? Lijkt mij dieper dan 3 cm.. Hier waren ze 19 cm dus daar kun je redelijk wat isolatie tussen proppen. Afwerken met gipsplaat, stucen en dan een lik verf. En houdt altijd rekening met vocht, dat moet weg kunnen.

[ Voor 12% gewijzigd door kurkie op 03-08-2022 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:43
Het is niet de vraag of er tussen de balken isolatie KAN. Dat kan zeker. Ik heb een offerte voor 7500 Euro. Wel heel mooi afgewerkt.

Ik vraag me af hoe zinvol het is omdat er al 'iets' van isolatie aan de buitenkant zit (2 à 3 cm PUR).

Is dit terug te verdienen of maakt het niets uit omdat het (te) weinig toevoegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veentastic
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-06 14:28
2 à 3 cm PUR schuim is niet veel qua isolatie. Tevens zal 3 cm PIR platen ook niet veel opleveren. De 7500 euro haal je daarmee echt niet uit. Je kan beter gaan kijken naar wat ze hier boven zeggen.

Meet de gording balken op en vul deze volledig op met isolatie. Bijv. Glas of steenwol. Dat levert beter resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-07 13:23
Hangt van de situatie af, hier zit de woonkamer direct onder het dak. Daar had extra isolatie van 18cm zeker zin. Maar als je dakvlak grenst aan een vlizo zolder met een betonvloer ertussen, dan heeft het al een stuk minder effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
3 cm Pir is een Rd waarde van 1,36... Laat die pur aan de buitenkant ook rond de 1 zitten.. zit je nog niet eens op een 2,5 RD waarde. Wat voor deze tijd vrij mager is. Beetje leuke isolatie zal pas rond de 4 RD zitten.
Nieuwbouw zit al op 6.

Zelf laatst binnen 9 cm pir tussen de balken gedaan. ivm de ruimte (jaren 30 woning)
En moet zeggen in verhouding tot de 4cm steenwol wat er zat blijft het huis boven nu vrij koel in de zomer met deze hete dagen. kost je wel wat meer, maar het comfort is super.
Pagina: 1