Keukenkraan flexibele slangen vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-02 11:52
Goedemiddag,

Ik heb een huis met een keukenkraan die te weinig druk lijkt te genereren.

Zelf denk ik dat dat komt omdat de slangen die eronder zitten veel te lang zijn waardoor er onnodig veel bochtjes en draaien inzitten (de lengte van die slangen is 1,20m.

Ik heb een oude kraan even geïnstalleerd om te kijken of het daarnaan lag (met slangen van 40cm) en die deed het veel beter.

Nu vroeg ik aan hansgrohe of zij andere hebben maar die zijn 25-30 per stuk.
Het betreft een 3/8 m8 slang.

Het viel mij op dat 3/8 m10 veel beter verkrijgbaar is en ongeveer een kwart kost...
Kan ik er niet gewoon een adapter tussen de keukenkraan en de slang zetten? Eentje die m10 naar m8 overzet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LNJj_iNjcHdvrNsuyV3GgXY4jk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGm5yq4YgKDhNdq9NMpirKfb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gyOPN7NKj18KsP2wmGSyonRQlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dGlB4HzdeNulyTwJqu4mF0TM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmsBc3p19SViYPEYYspt6-TXruQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QStPQMpVmPxYKvq3cuNQ6NCA.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas kan ik geen filmpjes posten om het kleine straaltje te laten zien.

Ik zou jullie input waarderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:16
Volgens mij is die nippel van Wildkamp niet hol. Dat is montagemateriaal, geen waterleiding spul.
Bovendien gaat iets met zink op RVS koppelingen oxideren.

Warmteservice heeft een slang M8 - G3/8 30 cm lang voor €7,49. Maar die is ms. te kort?

[rant]
Zeker zo'n ECO kraan. Alsof je daar minder water door gaat gebruiken. Bij douchen misschien wel maar in de keuken heb je toch meestal een bepaalde hoeveelheid water nodig.
[/rant]

[ Voor 11% gewijzigd door JukeboxBill op 03-08-2022 13:04 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:29
(jarig!)
Zo weinig water ligt zeker niet aan de slangen (lengte daarvan geeft niet dit resultaat).
Deze kraan heeft ergens gewoon een weerstand, vernauwing of is inderdaad een of andere waterbesparende kraan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
Je kan goedkoper een andere kraan kopen dan andere slangen. Is gezien het "opmerkelijke" design van de kraan ook niet de meest slechte optie.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
JukeboxBill schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:38:
Volgens mij is die nippel van Wildkamp niet hol. Dat is montagemateriaal, geen waterleiding spul.
Bovendien gaat iets met zink op RVS koppelingen oxideren.

Ah was al bang voor iets dergelijks.

Warmteservice heeft een slang M8 - G3/8 30 cm lang voor €7,49. Maar die is ms. te kort?

30 cm is idd te kort.
Ik had er meerdere van gezien maar 35cm is denk ik net niet of net wel genoeg (30 onmogelijk)

[rant]
Zeker zo'n ECO kraan. Alsof je daar minder water door gaat gebruiken. Bij douchen misschien wel maar in de keuken heb je toch meestal een bepaalde hoeveelheid water nodig.
[/rant]
Wordt er bij die eco kranen niet juist lucht aan toegevoegd? De straal wordt dan een soort witgrijs.

Dit is juist een hele "pure" straal alleen dan dus minder water (alsof je kraan half open staan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

stino99 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:00:
Wordt er bij die eco kranen niet juist lucht aan toegevoegd?
Normaal niet, dat zie je overigens wel bij kokend water kranen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
Frank_P schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:15:
Zo weinig water ligt zeker niet aan de slangen (lengte daarvan geeft niet dit resultaat).
Deze kraan heeft ergens gewoon een weerstand, vernauwing of is inderdaad een of andere waterbesparende kraan.
Maar als ik het ringetje uit de kraan draai zou het waterbesparende weg zijn toch?

Ik had het eruit gedraaid maar kreeg niet het idee dat de straal sterker werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Had het eerst ook bij een IKEA kraan, dat was erg irritant.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-06 22:32
Zit er geen doorstroom beperker tussen?
YouTube: Saved ALOT of money 🤑 #shorts

Sorry voor de clickbait titel...

[ Voor 10% gewijzigd door Woody179 op 03-08-2022 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:16
Ik zie nu dat het een mengkraan is, die op de heetste stand staat?
Is het water in de boiler wel heet?

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Zit er niet ergens een verstopt filtertje in de kraan? Had ik hier ook, zeefje schoongemaakt en weer een stuk sterkere straal:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:15
Verloopstukjes e.d. is leuk bedacht, maar als het geen Kiwa-keurmerk heeft dan mag je het niet voor drinkwater gebruiken.

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 04-08-2022 07:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

stino99 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:51:
[...]

Maar als ik het ringetje uit de kraan draai zou het waterbesparende weg zijn toch?

Ik had het eruit gedraaid maar kreeg niet het idee dat de straal sterker werd.
Ligt er aan op welke manier je kraan water bespaart, soms is het inderdaad een dopje dat aan het uiteinde van de kraan zit waar lucht door wordt geïntroduceerd (die kun je ook los kopen voor een tientje), maar het zou ook gewoon een kraan kunnen zijn met een minder hoge doorstroom waardoor er dus daadwerkelijk minder water door de kraan zelf loopt (ipv alleen het uiteinde).

Je zou om te beginnen het dopje op het uiteinde eraf kunnen draaien, dan zie je ook meteen of daar een gewoon roostertje zit of een (vaak plastic) bespaardopje en kun je testen of het dan beter gaat. Als dat niet scheelt dan zal het ergens in de kraan zelf zitten.

Probeer ook of het scheelt als je de kraan op de koudste of middelste stand zet, en ik zou zeggen meet ook eens met een maatbeker van een liter en een stopwatch op je telefoon hoe lang het duurt om bij deze kraan en bij de oude een liter water af te tappen. Misschien is het even lang, maar heeft juist de oude kraan een bespaardop waarmee die harder lijkt te stromen?
Pagina: 1