Vloerafwerking na vloervarming infrezen

Pagina: 1
Acties:

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:12
Hoi Tweakers,

Wij zijn bezig met een verbouwing van de benedenverdieping van onze rijtjeswoning (1982). En ik heb het idee dat ik wel even wat advies kan gebruiken hoe ik het beste onze vloer moet afwerken.

Dit is hoe de vloer er nu bij ligt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJyJvqNjkJ9bWrmvB7FW8oaoEIw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VSGAmIxFjglUK7QKVYnoqmyf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zijUBIvf5VIvtkzk8Aw_Rx7ERsw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/03HBlBXfpaLAexVjeDbJt2pD.jpg?f=fotoalbum_tile

Zoals te zien zit er nog een kleine lijmlaag op de vloer in de uitbouw. Ook zijn in de (voormalige) keuken tegels van de vloer getikt, deze is nog redelijk vlak er uit gekomen.

19 Augustus komt er een bedrijf vloerverwarming infrezen. Ik heb verder niet heel veel verstand van vloeren dus wellicht kunnen jullie mij verder op weg helpen:

1. Kunnen ze gewoon door een kleine lijmlaag heen frezen? ( ik weet het, ga ik ook nog even navragen bij toko die het komt infrezen :P )

2. Na het frezen houd ik natuurlijk een vloer over met buizen er in. Welke materiaal kan ik gebruiken om de leidingen mee dicht te smeren?

3. Egaliseren heb ik nog nooit gedaan, is dit iets wat prima zelf te doen is of is het beter om dit uit te besteden? Of is egaliseren helemaal niet nodig als het dichtsmeren een beetje netjes gebeurd?

Mis ik verder nog dingen? Bovenop de egaline kan ik vervolgens gewoon mijn klik-PVC vloer gaan leggen lijkt mij?

don't mind me

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-01 13:05
1. Ja kan,
2. Wordt meestal door de gasten van de vloerverwarming gedaan. Heb je een offerte voor de aanstaande werkzaamheden?
3. Is zelf te doen, maar zeker voor grote oppervlakten moet je wel handig zijn om een beetje redelijk resultaat te krijgen. Mocht er toch ergens een hobbeltje in zitten kun je met een schuurmachine deze weer wegschuren.

4. Afhankelijk van de soort en kwaliteit pvc moet of mag je een ondervloer toepassen.
Is het een zwevende of verlijmde pvc vloer?

P.s. Wat een onhandige hal/trap combinatie,. Is er een reden voor dat hij zo ingericht/gehandhaafd is?

[ Voor 10% gewijzigd door Woody179 op 03-08-2022 12:48 ]

• Pindakaas
Woody179 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:46:
1. Ja kan,
2. Wordt meestal door de gasten van de vloerverwarming gedaan. Heb je een offerte voor de aanstaande werkzaamheden?
3. Is zelf te doen, maar zeker voor grote oppervlakten moet je wel handig zijn om een beetje redelijk resultaat te krijgen. Mocht er toch ergens een hobbeltje in zitten kun je met een schuurmachine deze weer wegschuren.

4. Afhankelijk van de soort en kwaliteit pvc moet of mag je een ondervloer toepassen.
Is het een zwevende of verlijmde pvc vloer?

P.s. Wat een onhandige hal/trap combinatie,. Is er een reden voor dat hij zo ingericht/gehandhaafd is?
1. ah top!

2. Ik heb een offerte liggen voor alleen het infrezen, monteren en aansluiten van de leidingen en verdeler. Het dichtsmeren zit hier volgens mij nog niet bij in, vandaar de vraag.

3. Oke, duidelijk. Eens kijken of ik iemand kan vinden die mij hier mee kan helpen dan.

4. Het is een zwevende pvc vloer. Klik-pvc met aan de onderkant van de plankjes al een 'geïntegreerde ondervloer'.

En die hal hebben we juist nu net nieuw gemaakt op deze manier :+ Keuken en hal was enorm klein vergeleken met de rest van de woonkamer, nu een grotere keuken en ruimte in de hal om een kapstok kwijt te kunnen :)

don't mind me

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 24-01 12:21
Bij mij is de vloer eerst geëgaliseerd. Daarna zijn de sleuven voor de vloerverwarmingsbuizen gefreesd. Tijdens het leggen van de plavuizen zijn de sleuven aangesmeerd.

De buizen liggen over de gehele vloer met evenveel dekking onder de plavuizen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:47

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Egaliseren is prima zelf te doen, maar koop/huur ff een bouwmixer.
Speciekuip, poeder, water, mixen. Uitgieten. Evt rakel erbij huren.
En met vloerverwarming is eurocol 990 je vriend.

Wise enough to play the fool

• Pindakaas
@teacher bouwmixer en speciekuip etc kan ik wel aankomen, misschien toch verleidelijk om zelf eerst even te proberen..

En eurocol 990 gebruik jij om de gefreesde leidingen dicht te smeren? Als ik google is dat gewoon een soort egaline lijkt het, gaan de leidingen daar niet in drijven bijvoorbeeld?

don't mind me

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:47

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De leidingen liggen best wel klem in de sleuf. Als je je zorgen maakt zou je wat dotjes eurocol 705 of 708 erin kunnen drukken met een plamuurmes.

Wise enough to play the fool

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:54
Hier is echt al heel veel over geschreven in meerdere topics. Het antwoord op al je vragen eigenlijk.

En je vloer ziet er helemaal prima uit om te frezen, daar zou ik geen moeilijkheden verwachten.
Let wel op of alles goed vast zit (die lijm restanten) anders ga je straks egaliseren op een slechte ondergrond.

Egaliseren kan ik nu zelf,nadat ik een garage heb verkloot en een serre redelijk netjes heb gekregen.
Eerste keer en dan je hele huis zou ik niet aanbevelen. Bovendien geven vloerenleggers vaak ook enkel garantie als zij ook egaliseren. Of ga je de vloer ook zelf leggen?

Dichtsmeren iig niet met tegellijm maar met spul wat er echt voor bedoelt is. Bijv het goedje van Eurocol of van Uzin.
Dit kun je met een trekker doen (gaat erg snel) of met de knietjes op de grond en net de hand (wat zorgvuldiger). Mijn ervaring is eigenlijk dat jet hetzelfde resultaat krijgt.
Vooraf wel de sleuven allemaal primeren! Dit kan met een roller en dan gewoon hele vloer in de primer

[ Voor 35% gewijzigd door pentaw1nz op 03-08-2022 22:26 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar laadpaal / 25kw plugin hybride

• nielsfields
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-01 10:34
Pindakaas schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:13:
Hoi Tweakers,

Wij zijn bezig met een verbouwing van de benedenverdieping van onze rijtjeswoning (1982). En ik heb het idee dat ik wel even wat advies kan gebruiken hoe ik het beste onze vloer moet afwerken.

Dit is hoe de vloer er nu bij ligt.
[Afbeelding][Afbeelding]

Zoals te zien zit er nog een kleine lijmlaag op de vloer in de uitbouw. Ook zijn in de (voormalige) keuken tegels van de vloer getikt, deze is nog redelijk vlak er uit gekomen.

19 Augustus komt er een bedrijf vloerverwarming infrezen. Ik heb verder niet heel veel verstand van vloeren dus wellicht kunnen jullie mij verder op weg helpen:

1. Kunnen ze gewoon door een kleine lijmlaag heen frezen? ( ik weet het, ga ik ook nog even navragen bij toko die het komt infrezen :P )

2. Na het frezen houd ik natuurlijk een vloer over met buizen er in. Welke materiaal kan ik gebruiken om de leidingen mee dicht te smeren?

3. Egaliseren heb ik nog nooit gedaan, is dit iets wat prima zelf te doen is of is het beter om dit uit te besteden? Of is egaliseren helemaal niet nodig als het dichtsmeren een beetje netjes gebeurd?

Mis ik verder nog dingen? Bovenop de egaline kan ik vervolgens gewoon mijn klik-PVC vloer gaan leggen lijkt mij?
Wij zitten momenteel een paar stapjes verder, uit eigen ervaring:

1. Yes, geen probleem. Bij ons kwam uit de benedenverdieping (zal iets van 80m2 zijn) een zak of 11 á 50 kg/stuk met gruis onder de stofzuiger vandaan. Vraag of ze dit of meenemen ;)

2. Stoffeerder heeft bij ons Eurocol 945 gebruikt. 7 liter op 1 zak van 23 kg. uitgieten en met een grote spaan verspreiden. wordt wel snel hard (10 min).

3. Dit gebeurt later deze week, dan kan ik er meer over zeggen.

Succes!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hebben toevallig recent onze bovenverdieping gefreesd ca 100m2.
De freesmachine gaat overal doorheen, ook oude leidingen etc is geen probleem. Dan worden de buizen erin gelegd, en dichtgesmeerd. Afhankelijk van de vloer moet er worden geëgaliseerd, bij ons met gelijmd pvc was het wel nodig. Lijmresten waren bij ons geen probleem, maar tapijtresten wel.

Overigens zou ik pvc lijmen en geen klik pvc nemen.. Voor de warmte afgifte is dat veel betere (toekomstige warmtepomp).
Tevens zorg ervoor dat de vloerverwarming 10cm hoh wordt gelegd, waarschijnlijk is dit het geval en zo niet dan zou ik dat eisen ;).

Klik pvc zou ik alleen doen zonder vloerverwarming en /of als je het zelf gaat leggen. Alle andere gevallen zou ik pvc laten lijmen.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 03-08-2022 23:21 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Pindakaas
Even een update,

Vandaag even met de stukadoor gesproken die bezig was. Hij wist nog wel een mannetje die ook vloerverwarming doet. Even gebeld maar zit natuurlijk helemaal vol.

Paar uurtjes later bleek dat de klus van vandaag sneller ging dan verwacht, dus ze konden nog wel even langs komen.

Kortom, vloerverwarming ligt er nu al in en is al afgemeerd, echt top.
Egaliseren ga ik samen met de stukadoor binnenkort (hopelijk) doen, en dan lekker vloertje leggen.

Bedankt voor alle tips, veel geleerd, top!

don't mind me

Pagina: 1