Waterslagdemper plaatsen bij wasmachine

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endrie33
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-07-2024
Beste lezer,

Mijn Samsung wasmachine maakt tijdens het spoelen (of afpompen?) een tikkend geluid dat lijkt op waterslag. Het geluid is dan door de hele woning te horen en ook de buren klagen erover.

Wat kan ik doen om dit te verhelpen?

Wat ik al geprobeerd heb is het plaatsen van een Caleffi waterslagdemper, maar deze 'lekt' zodra ik de kraan openzet (zie ook video) https://www.veed.io/view/...74-4006-a80f-2bbc5be1cd46

Wat ik verder ook las in het forum is dat de afzuigbuis hoger ligt dan de wasmachine zelf. Zou dit de terugslag veroorzaken?

Hartelijke groet,

Endrie33

In aanvulling mijn concrete vragen hieronder
1. Heb ik de waterslagdemper juist geplaatst?
Het pijltje op de buis wijst voor mijn gevoel ook de verkeerde kant op. Verder hoort een waterslagdemper niet te lekken. Ik heb het overigens met de hand aangedraaid, zal de waterslagdemper binnenkort vastmaken met een tang.
Zodra ik de waterslagdemper juist heb geplaatst kan ik beoordelen of dit het tikkend geluid heeft geholpen.

2. Zijn er andere mogelijk oorzaken voor het tikkend geluid dan waterslag? Frequentie geluid: ongeveer elk minuut gedurende 10-15 minuten. Geluid resoneert door de waterleidingen.

[ Voor 33% gewijzigd door Endrie33 op 03-08-2022 16:54 . Reden: Concretere vragen gesteld. ]

Beste antwoord (via Endrie33 op 06-08-2022 17:29)

• r0n1n112
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-11-2024
Als ik dat lekken zo zie is mijn eerste vraag er wel een goed rubbertje in zit. Is die er tijdens het monteren niet per ongeluk uit gevallen of beschadigt?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• r0n1n112
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-11-2024
Als ik dat lekken zo zie is mijn eerste vraag er wel een goed rubbertje in zit. Is die er tijdens het monteren niet per ongeluk uit gevallen of beschadigt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:25
Belangrijker: helpt het wel, die waterslagdemper?

M.a.w.: is dit een vraag over het waterdicht maken, of over het oplossen van het tikkende geluid?

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:37
Andere wasmachine kopen?
Ik had een LG wasmachine en die maakt ook dit rare tikkende geluid, net alsof de wasmachine bij iedere wasbeurt eerst de waterleiding controleert?
Anyway, de LG heeft nu plaats gemaakt voor een AEG en deze gebruikt de waterleiding zoals je dat verwacht.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:43
Rubbertje als die er niet in zit, plus locktite en/of tape voor het lekken. Maar kernvraag inderdaad of het werkt als waterslagdemper. Daarnaast zelfde ervaring als GarBaGe; de AEG heeft hier minder last van dan mijn vorige, andere merken wasmachines.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

skoozie

SCSI

Als je ook waterslag hebt als je andere kranen open/dicht zet kan het ook je watermeter zijn.

Wij hadden last van waterslag zowel van de wasmachine als bij andere kranen. dat bleek uit eindelijk de terugslag 'klep' in de watermeter te zijn.
Die 'klep' is een klein plastick dingetje, zodat het water niet terug de netleidingen in kan stromen. Monteur van waterleiding bedrijf heeft er 5 minuten werk aan gehad om het te verhelpen.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endrie33
r0n1n112 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:13:
Ik heb het niet gemonteerd met een rubbertje. Dit zat er volgens mij niet bij. ik zal kijken of het ook zal lekken zodra er een rubbertje zit.
storeman schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:16:
Belangrijker: helpt het wel, die waterslagdemper?

M.a.w.: is dit een vraag over het waterdicht maken, of over het oplossen van het tikkende geluid?
Het proberen verhelpen van het probleem (tikkend geluid) heeft geleid tot een ander probleem (waterdicht maken waterslagdemper). 8)7 Wil eerst kijken of het plaatsen van de waterslagdemper effect heeft.
AtomicWing schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:51:
Rubbertje als die er niet in zit, plus locktite en/of tape voor het lekken. Maar kernvraag inderdaad of het werkt als waterslagdemper. Daarnaast zelfde ervaring als GarBaGe; de AEG heeft hier minder last van dan mijn vorige, andere merken wasmachines.
Zal inderdaad eerst een rubbertje proberen!
skoozie schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:57:
Als je ook waterslag hebt als je andere kranen open/dicht zet kan het ook je watermeter zijn.

Wij hadden last van waterslag zowel van de wasmachine als bij andere kranen. dat bleek uit eindelijk de terugslag 'klep' in de watermeter te zijn.
Die 'klep' is een klein plastick dingetje, zodat het water niet terug de netleidingen in kan stromen. Monteur van waterleiding bedrijf heeft er 5 minuten werk aan gehad om het te verhelpen.
Dat is een goede tip! Is het aanpassen van de terugslagklep ook zelf te verhelpen? Zal er in ieder geval naar kijken. Verder, de terugslag is ook bij andere kranen te merken. De waterslag is 3x luider (gaat door merg en been) wanneer de wasmachine aanstaat.

Bedankt voor jullie input allemaal. Ik zal komend weekend langs de bouwmarkt gaan en de tips uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

skoozie

SCSI

Endrie33 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:01:

[...]

Dat is een goede tip! Is het aanpassen van de terugslagklep ook zelf te verhelpen? Zal er in ieder geval naar kijken. Verder, de terugslag is ook bij andere kranen te merken. De waterslag is 3x luider (gaat door merg en been) wanneer de wasmachine aanstaat.

Bedankt voor jullie input allemaal. Ik zal komend weekend langs de bouwmarkt gaan en de tips uitproberen.
Nee, moet iemand van het waterleiding bedrijf doen. De loodgieter had het als test bij ons verwijderd, toen ik aangaf dat dat de oplossing was heeft het waterleiding bedrijf de aansluiting verzegeld na het verholpen te hebben... Als andere kranen het ook hebben zal ik ze zeker een belletje geven.
Ons huis was ongeveer 10 jaar oud toen we er last van hadden. De meter kon met 2 kranen afgeschakeld worden dus vervangen was een fluitje van een cent voor de monteur

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21-04 20:37

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik heb ook eerst lopen klooien met een waterslagdemper. Hielp niets. Toch maar loodgieter laten komen. Die heeft de terugslagklep bij de watermeter verwijderd en in de CV ketel. Om het helemaal stil te krijgen zelfs de douche mengkraan vervangen. Bij mij was er volgens mij geen verzegeling. Bij de watermeter verwijderen gaf de grootste verbetering. Achteraf had ik moeten merken dat het is begonnen toen die vervangen werd.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endrie33
Afgelopen donderdag de doos nogmaals bekeken. Bleek dat er een rubbertje geplakt zat achter de handleiding zat! (d'oh)
Vervolgens rubbertje geplaatst en deze heeft het lekken doen stoppen. Verder heeft de waterslagdemper zijn werk gedaan, want ik hoor geen harde knallen meer als de spoelfunctie aangaat.

Probleem is nu gelukkig opgelost. Dank allen voor het meedenken en de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Endrie33 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:29:
Afgelopen donderdag de doos nogmaals bekeken. Bleek dat er een rubbertje geplakt zat achter de handleiding zat! (d'oh)
Vervolgens rubbertje geplaatst en deze heeft het lekken doen stoppen. Verder heeft de waterslagdemper zijn werk gedaan, want ik hoor geen harde knallen meer als de spoelfunctie aangaat.

Probleem is nu gelukkig opgelost. Dank allen voor het meedenken en de input!
Dat is de plek waar ze het achterlaten ja, zo raakt het minder snel kwijt. (als je de handleiding niet gelijk weggooit) vaak is het doosje niet geheel dicht, dus kan de afdichting daar verstopt zitten(in gevouwen bodem) of geheel verloren raken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1