Hoe extra “binnen”kozijn monteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik heb aan de zijkant van het huis in het trapgat een hoog glas in lood raam.
3.26 hoog, 86 breed.
Dat moet nodig hersteld worden (stopverf en lak). Maar zo te zien alleen aan de buitenkant. Isolatietechnisch is zo’n raam een regelrechte ramp natuurlijk, dus de vorige eigenaar heeft de binnengevel maar volgestapeld met glasblokken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqXFzgGkjtd1mQIgmIE8jlOqTAQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANNqqoWqGGbvbvHDwKZ4cWji.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4iNgEaMLvp6SEkbNUKqq9Mw8UY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8oIY4q2cGjoMQiWjKBySsydJ.jpg?f=fotoalbum_tile

Lekker 1984

Nu wil ik de blokken 1 voor 1 verwijderen voordat ik de trap ga aanpakken, en ze vervangen voor iets met een isolerende maatregel.
Nou kost een vast kozijn zowat hetzelfde als een voorzetraam van dit formaat, dus het leek me verstandig om een vast kozijn te monteren.

Nu is dat een lomp groot ding natuurlijk, waar we ongetwijfeld met 3 volwassenen mee aan de haal moeten.

De vraag is: hoe in hemelsnaam monteer ik zo’n enorm kozijn dat ie A niet uit de muur valt en B vanaf maar 1 zijde. Vanaf buiten kan ik er niet bij.

Of, is er een heel andere oplossing anders dan glasblokken? Is er een mogelijkheid tot “kozijnloos” glas oid? Of is er een optie om glas aan het huidige kozijn te monteren?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:40

sapphire

Die-hard pruts0r

Kun je dan niet gewoon alles eruit halen (blokken en huidig kozijn) en gewoon een geheel nieuw kozijn en HR +++ turbo glas er in? Of als het kozijn nog goed ins nieuw glas erin?

Mijn ouders hebben hadden ook zoiets, een glas in lood raam van 2 verdiepingen hoog naast de trap, glas er achter geplakt en nog meer van dat gerommel maar één groot kou vlak. Na jaren klooien met halve oplossingen heeft de schilder het huidige kozijn die nog perfect was aangepast en er HR++ glas oid. in gezet.

Was een k*t klus gezien het formaat glas dus lekker uitbesteed, als er dan wat mis gaat qua montage is dat ook geregeld.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou zo’n kozijn gewoon ter plekke maken. Oftewel van kozijnprofiel oftewel van gewoon houten balkjes waar je latten op schroeft waartussen je het glas klemt.

En dan eerst het kozijn plaatsen zonder glas erin. Dat gaat helemaal prima vanaf 1 kant. Dan glas erin zetten en vastzetten met glaslatten. Gaat ook prima vanaf 1 kant.

[ Voor 34% gewijzigd door Sethro op 03-08-2022 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Al gedacht om je kozijn in 2 of 3en te splitsen?
Een ruit van zo’n formaat weegt behoorlijk wat en zal lastig te hanteren zijn.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou er ook meerdere kozijnen van maken, dan heb je meteen de optie om het middelste of bovenste kozijn een raam te maken dat open kan voor als je een keer wat meer frisse lucht nodig hebt.

En dit lijkt me iets waar je zoveel tijd in moet steken zelf dat uitbesteden goedkoper gaat zijn, die mensen die dit dagelijks doen hebben zo'n kozijn met glas en al er in een uurtje of twee in, zelf kun je hier goed een dag of twee mee bezig zijn en heb je flinke kans op schade aan je ruit en/of kozijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:52
paQ schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:12:

De vraag is: hoe in hemelsnaam monteer ik zo’n enorm kozijn dat ie A niet uit de muur valt en B vanaf maar 1 zijde. Vanaf buiten kan ik er niet bij.

Of, is er een heel andere oplossing anders dan glasblokken? Is er een mogelijkheid tot “kozijnloos” glas oid? Of is er een optie om glas aan het huidige kozijn te monteren?
Kozijn in het gat zetten. Gaten voor spijkerpluggen door het kozijn in de muur boren en spijkerpluggen erin.
Die spijkerpluggen zitten dan in het deel waar straks glas in komt (verzonken natuurlijk).
Ik heb timmerlui ook zo kozijnen van 3 bij 2m zien zetten.
En je kan dat best van 1 kant uit als je een beetje voorzichtig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gian Inc.
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-05 12:34
EricTC schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:59:
[...]

Kozijn in het gat zetten. Gaten voor spijkerpluggen door het kozijn in de muur boren en spijkerpluggen erin.
Die spijkerpluggen zitten dan in het deel waar straks glas in komt (verzonken natuurlijk).
Ik heb timmerlui ook zo kozijnen van 3 bij 2m zien zetten.
En je kan dat best van 1 kant uit als je een beetje voorzichtig bent.
Methode die EricTC beschrijft en daarbij eventueel werken met kozijnschroeven, deze gaan direct in het steen zonder pluggen (alleen voorboren). Dat heeft hier perfect gewerkt. Ligt een beetje aan de kwaliteit van de steen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:50

VW-Arjan

★★★★★

Je glas-in-lood in hr++ glas laten zetten is ook nog een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:59

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Een standaard glasblok isoleert echt niet heel slecht met een r-waarde tussen 1,75 en 1,96. Het ligt tussen HR en HR+ glas in ongeveer. Voor een veel betere isolatie hoef je het dus niet perse te doen. Ik zou persoonlijk die blokken sowieso weghalen, ik vind die dingen foeilelijk :)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
ZeRoC00L schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:41:
Al gedacht om je kozijn in 2 of 3en te splitsen?
Een ruit van zo’n formaat weegt behoorlijk wat en zal lastig te hanteren zijn.
Yes, maar dat breekt enorm. Had al gedacht om hem in de hoogte halverwege te splitsen. Is ook stijver. Maar mooi lijkt me dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
sapphire schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:18:
Kun je dan niet gewoon alles eruit halen (blokken en huidig kozijn) en gewoon een geheel nieuw kozijn en HR +++ turbo glas er in? Of als het kozijn nog goed ins nieuw glas erin?

Mijn ouders hebben hadden ook zoiets, een glas in lood raam van 2 verdiepingen hoog naast de trap, glas er achter geplakt en nog meer van dat gerommel maar één groot kou vlak. Na jaren klooien met halve oplossingen heeft de schilder het huidige kozijn die nog perfect was aangepast en er HR++ glas oid. in gezet.

Was een k*t klus gezien het formaat glas dus lekker uitbesteed, als er dan wat mis gaat qua montage is dat ook geregeld.
Sidenote: ik mag het huidige raam niet verwijderen. (Gemeente)
Wel voor renovatie, maar het moet er daarna terug in. Het ding laten renoveren kost een godsvermogen dus hij blijft lekker waar hij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Sethro schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:31:
Ik zou zo’n kozijn gewoon ter plekke maken. Oftewel van kozijnprofiel oftewel van gewoon houten balkjes waar je latten op schroeft waartussen je het glas klemt.

En dan eerst het kozijn plaatsen zonder glas erin. Dat gaat helemaal prima vanaf 1 kant. Dan glas erin zetten en vastzetten met glaslatten. Gaat ook prima vanaf 1 kant.
Ik heb hier nog even naar gekeken, maar ik vind nergens dergelijke lange profielen.
Wellicht toch de rigiditeit ook.

Ik zit nu te twijfelen over een 2 of 3 vaks hoog kozijn met vaste panelen.
Als ik het glas los laat leveren, dan moet ik het A veilig tot bovenin zien te krijgen, en dan zit het B alleen nog maar met latten vast (geen kit aan de achterzijde). De voorkeur is dan ook om het kozijn reeds afgekit te laten leveren, maar dan kom ik vanzelf weer op vraag uit de TS. Ik weer niet of ik veilig een SPAX schroef door het kozijn de gevel in kan krijgen zonder het glas te beschadigen. Het kozijn achteraf op wat plekken repareren is wellicht nog mijn minste zorg.

Zou er niet iets van een klemsysteem bestaan? 4 klemmen langs de zijkanten, en de rest compriband. Het gewicht rust dan gewoon op het binnengevelblad.

of

Een zo dun mogelijk glad regelwerk in de spouw monteren, waar 'tegen' het hele kozijn rust, compriband ertussen, en dan het kozijn vastzetten met soudal purlijm rondom in de gevel vastzetten. (en dan hopen dat ik geen stof erachter blaas :+ )
Als afwerking aan de voorkant weer een lijst.

edit:
Door dit soort gedoe is een voorzetraam toch wellicht weer the way to go? Omdat... praktisch.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 04-08-2022 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:46
Bij nagenoeg alle ramen wordt het kozijn eerst geplaatst, netjes pas gezet en bevestigd, en daarna pas het glas er in gezet; dus het is geen probleem om dit te monteren.
Zou het niet handig zijn om een openbaar raam te plaatsen, dan kan je de binnenkant schoonmaken als dat moet.

Ik zou je aanraden enkele ramenplaatsers langs te vragen om een offerte te maken. Wellicht vinden ze het een interessante vraag, en denken ze graag met je mee wat de beste oplossing is (ze weten bijvoorbeeld wat de max afmeting is van standaard glas, ik dacht rond de 3 meter, dus als je daar onder blijft scheelt dat erg veel in kost van het glas.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
naftebakje schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:27:
Bij nagenoeg alle ramen wordt het kozijn eerst geplaatst, netjes pas gezet en bevestigd, en daarna pas het glas er in gezet; dus het is geen probleem om dit te monteren.
Zou het niet handig zijn om een openbaar raam te plaatsen, dan kan je de binnenkant schoonmaken als dat moet.

Ik zou je aanraden enkele ramenplaatsers langs te vragen om een offerte te maken. Wellicht vinden ze het een interessante vraag, en denken ze graag met je mee wat de beste oplossing is (ze weten bijvoorbeeld wat de max afmeting is van standaard glas, ik dacht rond de 3 meter, dus als je daar onder blijft scheelt dat erg veel in kost van het glas.
Er zal denk ik niemand zijn die mij een draairaam van 3.25 gaat leveren. Dat wordt te zwaar. Je verliest ook best weer wat ruit-oppervlak daardoor. (want vleugel)

Ik snap dat het kozijn normaliter los geplaatst wordt, je daarna het glas plaatst, maar dan blijft het dus hooguit bij wat compriband zonder kit. (aan de achterzijde althans) Ik zie mezelf ook nog niet op de ladder staan met een glaspaneel van 100x80 :+

Ik heb nog even contact gehad met Hornbach Profi desk. Zij gaan kijken of ze een groot kozijn kunnen leveren. Dan zou ik dat op mijn gemak kunnen monteren, en een glaszetter een ruit laten plaatsen.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 04-08-2022 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-05 21:51

Guldan

Thee-Nerd

Mijn vader heeft bij de koestal raampjes ook iets dergelijks gedaan (maar dan veel kleiner natuurlijk). Dus apart kozijn met dubbelglas ervoor, er wordt wel geadviseerd om ergens een gaatje te maken van binnen naar buiten (of van buiten naar binnen) zodat de kans op condens kleiner.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Pagina: 1