Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Workstation, ... GIS... analyse.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KLX16
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03:31
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Thuisgebruik, allerlei taken. De basis taken. Ik ga niet gamen.
Daarnaast een aantal projecten die ik heb uitgesteld, omdat het systeem nu niet voldoet. Waar ik mij nodig in moet verdiepen.
Geografische datavergelijking, programma's als Qgis, PowerBi, het maken van postgis databases (Postgres SQL) Gebruik van open data, wfs api van derden.
Inwinnen van eigen geografisch data, vergelijken met foto en video. Eigen survey.
Het maken van plaatjes, Inkscape etc.
Visualisatie, van de data, wellicht een stap naar 3D. Blender.
Veelal van het een komt het ander.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Basis PC zonder videokaart rond de 1000 euro, exclusief windows.
Daar ben ik met de keuzes al een beetje van uit gegaan.
Al zou ik nu een videokaart kopen dan denk ik tot 300 euro uit te geven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
rechts: Bamboo CTH-470, mits dat goed draait op windows 11, dat bevalt mij ergonomisch wel.
links: een muis, groot wireless usb
midden: keyboard, vandaar een PS/2 aansluiting op moederbord nodig om nog eens terug te grijpen naar oude degelijke invoer apparatuur. Ben nog op zoek naar een degelijk keyboard, slijtage vast. 2 jaar met een keyboard doen vindt ik niet okay.
monitor: drie Philips 27 inch • 2560x1440 (Quad HD) • 60Hz • IPS • 5ms, aan het derde scherm heb ik nu een Raspberry pi4 hangen, is voor de vertier, draait Kodi op.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Met een schuin oog kijkend naar wat men studenten adviseert (laptop) bij zo'n geografische ruimtelijke opleiding.
(Intel i7, 32gb, minimaal een rtx2060, liefst een 4 gb kaart)
Ik kies bewust voor een set met een igpu.
i7 12700 boxed Intel UHD Graphics 770
Kan ik later nog zien wat voor videokaart ik wil gebruiken.
Dit houd wel in dat ik met de voeding rekening wil houden met deze stap.
Bepalend is wat het ik nodig bij mijn gebruik.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700 Boxed€ 389,-€ 389,-
1MoederbordenMSI Pro B660M-A DDR4€ 152,46€ 152,46
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 78,80€ 78,80
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2 Rev. B€ 64,90€ 64,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 115,92€ 115,92
1VoedingenCorsair TX650M (2021)€ 64,90€ 64,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 92,48€ 92,48
Totaal€ 958,46

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoe minder geluid, hoe beter.
Hoe zuiniger, hoe beter.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Wanneer een videokaart dan een Nvidea. (Ik heb een paar notities gemaakt, met advies die richting op).

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Nadat ik al vele topics over i7 heb gelezen, zie ik steeds die paar opmerkingen bij een bepaald gebruik (gaming), het is slecht in te schatten de overeenkomst met mijn gebruik.
Wellicht hebben jullie aanvullingen, pas als je het gaat gebruiken kun je keuzes op waarde inschatten.

Specifieke vragen
Kan je beter een pricewatch: Samsung 980 1TB of een pricewatch: Samsung 980 Pro (met heatsink) 1TB nemen voor mijn gebruik, ik zie verschil in snelheden maar kan dat niet op waarde inschatten ten opzichte van het gehele systeem.
PCI-e 3.0 x4 ten opzichte van een PCI-e 4.0 x4, kan een 3.0 in een 4.0 moederbord slot.

Als je op voorhand een zwaardere voeding neemt, wanneer je deze niet gebruikt voor een videokaart, is dat nadelig voor de zuinigheid van het systeem?
Het is lastig inschatten welke grote je nu al moet nemen om later een bepaald videokaart goed te kunnen laten draaien, pricewatch: Corsair TX650M (2021), is deze goed gekozen? Voor de toekomst.

Het is lastig in te schatten of je een type c usb gaat gebruiken en moet hij dan voorop (bovenop) de kast zitten.
Zo zit ik ook te denken aan een losse kabel, wie gebruikt dat zo?
De monitoren hebben een usb-hub.
2x USB 2.0, 2x USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s)
Zo heb ik al een losse 15 cm usb-kabel onder de monitor uit hangen. (makkelijker inprikken, ook audio) Dan ook een C typ als losse kabel achter de monitor laten hangen?
Moederbord: pricewatch: MSI Pro B660M-A DDR4
Intern: 2x USB 2.0 header, USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s) header, USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s) type-c
Extern:2x USB 2.0 type-A, 2x USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s) type-A, 2x USB 3.2 (Gen2, 10Gb/s) type-A
Als ik de Monitor usb-hub verbindt met usb kabel aan de PC extern USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s) en dan niet intern van het moederbord af halen, eventueel met een bracket om hem extern achterkant te maken en niet een kast kiezen met bovenop en usb-c poort neem.
Dan kan ik toch een kabelverloop gebruiken? Waardes indentiek. (15cm kabel onder scherm hangend)Type-A van monitor usb-hub naar Type-C

Is er een nadeel van stofvorming als de uitgangen bovenop de kast zitten? (ingang voor stof)

[ Voor 0% gewijzigd door KLX16 op 03-08-2022 02:38 . Reden: Aanvulling ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:56
De 980 pro is in jouw gebruik nuttig, als je alle data op je pc opslaat en niet van internet laat inladen.

Een zwaardere voeding scheelt inderdaad, omdat de rendementscurve meestal een piek heeft rond 50%.
Jouw verbruik zal ergens tussen 100 en 200W zitten, als je geen videokaart pakt, dus 650W is al te groot.

Ja, je kan met losse kabels werken. Maar een behuizing met USB c poort ziet er netter uit.

Je zou staan kunnen denken om een pricewatch: MSI MAG B660M Mortar DDR4 te pakken als mono, deze heeft een nog sterkere ben en snelle poorten.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ga je wel uitkomen met die CPU qua cores alsmede RAM t.o.v. de verwachte applicaties?

Microsoft SQL met een flinke database (zeg even 400GB groot) en een PowerBI-applicatie ertegenaan trekt, in bepaalde scenarios / queries / views, gewoon ontzettend veel resources (ik heb alleen al 26GB RAM naar PowerBI zien gaan).

Je zit hiermee in een catch-22; door niet te kunnen voorspellen hoeveel cores & RAM je gaat gebruiken, is het gebruik van een snelle / snellere / snelste SSD vrij nutteloos en zou ik liever kiezen voor ruwe opslagcapaciteit dan snelheid.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• KLX16
99ruud99 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 07:10:
De 980 pro is in jouw gebruik nuttig, als je alle data op je pc opslaat en niet van internet laat inladen.
De insteek van MAX3400 is ook wat voor te zeggen.
Het zullen eerst kleiner projecten zijn om lering uit te trekken.
Een zwaardere voeding scheelt inderdaad, omdat de rendementscurve meestal een piek heeft rond 50%.
Jouw verbruik zal ergens tussen 100 en 200W zitten, als je geen videokaart pakt, dus 650W is al te groot.
Dus een kleinere voeding dan komt de curve 50% meer overeen met je gebruik, het beste rendement van je stroom? Lees zuinig?
Afhankelijk van een videokaart W gebruik. zou je dan ook nog een kleinere voeding kopen.
Ik vond deze prijs wel interessant, voor deze 650W en dacht dat deze kwalitatief goed is.
Het ging mij om het nadeel inzichtelijk te krijgen bij het gebruik van een grotere (te grote, over dimensie) voeding.
Je zou staan kunnen denken om een pricewatch: MSI MAG B660M Mortar DDR4 te pakken als mobo, deze heeft een nog sterkere ben en snelle poorten.
Die heeft dan geen PS/2, dat is dan weer op te lossen met een usb naar ps/2 verloop.

• KLX16
MAX3400 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 07:20:
Ga je wel uitkomen met die CPU qua cores alsmede RAM t.o.v. de verwachte applicaties?

Microsoft SQL met een flinke database (zeg even 400GB groot) en een PowerBI-applicatie ertegenaan trekt, in bepaalde scenarios / queries / views, gewoon ontzettend veel resources (ik heb alleen al 26GB RAM naar PowerBI zien gaan).

Je zit hiermee in een catch-22; door niet te kunnen voorspellen hoeveel cores & RAM je gaat gebruiken, is het gebruik van een snelle / snellere / snelste SSD vrij nutteloos en zou ik liever kiezen voor ruwe opslagcapaciteit dan snelheid.
Ook een goede insteek, temeer omdat ik zelf aan nog wel wat moet leren, vandaar ook zijdelings gekeken naar studenten aanbeveling.

Ik keek ook net even naar blender requirements
Recommended
64-bit eight core CPU
32 GB RAM
2560×1440 display
Three button mouse or pen+tablet
Graphics card with 8 GB RAM

These requirements are for basic Blender operation, Cycles rendering using the GPU has higher requirements.
Dan opschalen wanneer het echt nodig is.

Nu vooral eerst kleine projecten.

[ Voor 4% gewijzigd door KLX16 op 04-08-2022 00:10 . Reden: Toevoeging ]