Oude inbouwdozen laten overstuccen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkkeumus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-05 18:44
Hoi,

Mijn schoonouders krijgen een nieuwe keuken. De electra moeten ze zelf doen en daar kan ik ze wel mee helpen, een paar stopcontacten maken is namelijk niet zo moeilijk.

Echter hebben ze een paar inbouwdozen waar ze vanaf willen, dit zijn echt nog oude dozen met nog oude bekabeling erin. Wat is wijsheid? Een lasklem op de kabels die erin uitkomen en de stuccer eroverheen laten stuccen, of mag dit niet qua regelementen oid?

In 1 doosje krijg ik de oude kabels er wel uit, een andere inbouwdoos verdwijnt de kabel in de muur maar ik heb geen idee waar naartoe..

Hoe pak je zoiets aan?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:07

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Deze vraag is vorige week ook gesteld. Conclusie: inbouwdoos verwijderen, pijpjes verbinden met een mof, nieuwe kabels trekken uit één stuk en dan de muur afsmeren. Al het andere is beunhazerij. Moet je later ooit een kabel vervangen, zit ie halverwege de muur in een lasklem achter het stucwerk 8)7 Moet je ooit een draad extra trekken, heb je geen idee waarom de trekveer halverwege de muur vastloopt.

/Edit: oh je wilt ze niet verplaatsen, maar verwijderen. Dan zou ik de bekabeling weghalen. Dat lukt niet meer als er een lasdop opzit. De stucadoor heeft hier gewoon over een lege doos heen gestuct en dat blijft prima zitten.

[ Voor 22% gewijzigd door Thijsmans op 02-08-2022 22:53 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:52
Draden weghalen, als het lukt doosje eruit slopen en dan dichtsmeren is wel het best. Het is slim om dat zelf vast te doen, anders duurt het erg lang tot zulke diepe gaten opdrogen.

Vooral om live draden in een muur te hebben lopen die nergens uitkomen, en wat dus ook onvoorspelbaar is voor een latere klusser, is erg onplezierig.

Een idee, zet er eens een stofzuiger op en ga luisteren of er ergens lucht aanzuigt. Of hannes wat aan de draad (klein beetje duwen en trekken) en laat iemand luisteren of het ergens in de muur te horen is.

Of je kunt nog vanaf de andere kant ook kijken, welke groep moet je uitzetten om het spanningsloos te krijgen? Vandaar volgen waar de draden van die groep heengaan. Vaak is er wel een logica uiteindelijk. Of het huis moet enorm oud en vaak verklust zijn zonder dat je nog weet hoe. Geen centraaldozen neem ik maar vast aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Afhankelijk van de plek van de bestaande dozen kun je de keuze maken. Zit een doos binnen handbereik en is de kans aanwezig dat iemand er tegenaan tikt? Dan geen deksel plaatsen en dichtsmeren maar helemaal wegtikken en het hele gat dichtmaken. Stucwerk op een verend stukje plastic gaat makkelijk breken wanneer er iemand met z’n vingers aanzit. Zitten de dozen buiten handbereik dan kan het prima. Alleen wel de draden verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkkeumus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-05 18:44
Ik ben helemaal vergeten te reageren!

Inderdaad, waar 't kon heb ik de oude kabels verwijderd en de doos uit de muur gebikt. Schoonvader heeft de de gaten opgevuld met gips en de stucadoor gaat er overheen stuccen.

Is 1 doos waar de kabels ook omhoog de muur in gaan. Waarschijnlijk vertakt het daar naar boven naar de slaapkamers dus heb mn schoonpa maar overtuigt daar een blinddeksel te monteren. Want STEL je moet er ooit bij en het is dichtgestuct moet je het stucwerk weer afbreken om bij dat punt te komen..

Dank voor de reacties!