Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziegel
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22-02-2024
Mijn vraag
...
Hallo allemaal,

ik ben heel blij met de DC-FZ82. Tot gisteren toen ik opeens op het weergave schermpje een raar beeld zag. Het duurde even voordat ik doorkreeg dat het beeld op z'n kop staat (180 graden), en dus ook het menu.

Ik krijg het niet voor elkaar het weer terug te zetten. Nadat ik de camera enige tijd aan de PC heb laten laden dacht ik dat het probleem zichzelf had hersteld (?) maar vandaag staat alles weer 180 gedraaid.

Het beeld door de zoeker staat (natuurlijk) wel recht.

Iemand een idee/oplossing?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Panasonic Lumix DC-FZ82

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Aan/uit, alle menu-opties doorzocht (roteren werkt alleen met een gemaakte foto), resetten (meerdere keren), batterij er uit, aangesloten op laptop

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:23

DirtyBird

Praktiserend denker

Heb je toevallig een model uit Australië gekocht?

Het enige dat ik kan bedenken is dat je bij een fully articulated scherm m misschien verkeerd om terug kan klappen? Verder klinkt dit redelijk bizar.
Je scherm kantelt automatisch mee met de orientatie ervan. Wellicht helpt het om de ingebouwde gyroscoop/waterpas te hereiken. Dit kan dacht ik een van de menu's bij panasonic camera's.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziegel
Dank Vieze Vogel (onder andere zijn vogels de reden voor deze aanschaf geweest).

Nope, geen Ozzie.

Schermpje is niet flexibel, zit in de kast ingebouwd.

Het enige dat ik kan vinden is een oud bericht over een andere Lumix (2009):
The issue is due to the data cable getting damaged due to the way of packing it inside the camera casing. The signal carrying traces on the edge of the felxible cable is getting damaged. Once the camera is opened and the cable is repositioned properly/replaced will solve this issue.

Ik heb de winkel gevonden waar ik hem in september 2 jaar geleden kocht. Ben benieuwd.

Nogmaals dank voor de respons @D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ziegel
Inmiddels is het ding gerepareerd (een nieuw scherm bleek de enige oplossing te zijn).

De verkoper had het nog niet eerder meegemaakt, gelukkig zit er drie jaar garantie op het apparaat.

't Ding werkt weer als een zonnetje.