Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey_P
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-08 12:16
Hoi allemaal,

Sinds gisteren heeft mijn computer er geen zin meer in. Ik klik op de aanknop, de fans draaien 1 seconden en alles gaat weer uit. Ik heb al een flinke troubleshoot gehad:
- RAM verwijderen, andere sticks in andere slots
- Alles van ontkoppelen het moederbord
- Nieuwe PSU
- CMOS gecleared

Ik vermoed dus dat het moederbord is overleden. Probleem is, hoe kom ik daar definitief achter? Ik heb nog een oude socket (1150) dus er is niet (goedkoop) iets nieuws te vinden. Ook tweedehands valt het aanbod erg tegen.

Wat is jullie advies?

PC
CPU: Intel i5-4460
MBO: ASRock B85M Pro4
GPU: Radeon Sapphire R9 290
PSU: Cooler Master GM G550M/Corsair RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:01
Heb je getest zonder videokaart en de monitor aangesloten op het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Joey_P Naast wat @Uszka adviseerde:

Is de CMOS batterij nog goed? Met een multimeter kun je de spanning meten of je kunt een nieuwe kopen (bij de Hema/bouwmarkt/supermarkt). Er staat een code op de knoopcel.

Krijg je wel BIOS beeld of hoor je piepjes?

Probeer zo kaal mogelijk te testen. D.w.z. 1 stick, geen hard disk/ssd, alleen een PS/2 toetsenbord (desnoods USB) en geen insteekkaarten (video, etc), gebruik de interne GPU, sluit aan op een monitor waarvan je weet dat die werkt. Als je de BIOS ziet is de test geslaagd.

Zonder geheugen doet een computer weinig. Als je meerdere sticks hebt, test dan elke apart.

Als het niet helpt zijn de meest verdachte onderdelen het moederbord en de processor. De kans is het grootst dat het moederbord defect is.

Een USB apparaat zoals een toesenbord of een muis met intern kortsluiting kan op oude moederborden het moederbord zelf defect maken. Pas op als dat het geval is, want met een kortgesloten apparaat kun je andere moederborden ook beschadigen.

Bij vervanging zou ik zoeken naar 1151 of 1200 socket moederbord. Je zult wel DDR4 geheugen en een processor moeten aanschaffen. Tweedehands of nieuw. Het voordeel is dat deze systemen een stuk minder verbruiken als de computer niets doet (en vooral als die langdurig in idle blijft en niet in slaapstand gaat).

Als je geen spellen meer speelt zou ik de interne gpu aansluiten en de grafische kaart eruit laten. Een grafische kaart verbruikt veel, soms meer dan de rest van het systeem samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey_P
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-08 12:16
Update:

Na dit topic heb ik een nieuwe PSU getest. Dat werkte niet. Hierna de PC uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. Toen werkte alles ineens weer wel. Vreemd, maar prima.

Nu, een paar weken later, is het doek definitief gevallen. Tijdens een game sloot de PC ineens af. Sinds dien krijg ik geen beeld meer. Ik heb nieuwe RAM getest, randapparatuur ontkoppelt en zelfs gekeken of het beeldscherm het nog deed.

Ik kan voor nu alleen tot de conclusie komen dat het moederbord overleden is. Na bijna 8 jaar trouwe dienst vind ik dat geen hele gekke hypothese. Wat vinden jullie?