Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VodaNL
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Goedemiddag,

Ik heb een Engelse vriendin.
Nu willen wij een gezamenlijke rekening openen, om onder andere vakanties, weekendjes weg en dat soort dingen te betalen.

Wij hadden Bunq geprobeerd, maar helaas is dit niet mogelijk omdat zij van buiten Europa komt.

Ik vroeg mij af of jullie Tweakers een Nederlandse of buitenlandse bank wisten die het wel toe staat?
Of zouden er alternatieve zijn? In principe is 1 betaal rekening met 2 betaalpassen en gedeelde inlog gegevens ook genoeg.

Alvast bedankt,

M.v.g.
Ashwin

Beste antwoord (via VodaNL op 02-08-2022 16:30)

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Of je opent gewoon op jouw naam een rekening en vraagt een tweede pasje aan?

Kan ze daar regulier vanaf haar huidige rekening wat geld op storten.

Problem solved

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-05 17:32
Uit welk land komt ze?

Edit: Oops. Ik zag herhaaldelijk 'buiten de EU' staan, maar over een tamelijk bijvoegelijk naamwoordje lees ik dan weer zomaar heen... 8)7

[ Voor 76% gewijzigd door Freeaqingme op 02-08-2022 16:14 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Eerste zin: "Ik heb een Engelse vriendin." Ik gok.... Engeland?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

fsfikke schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:13:
[...]

Eerste zin: "Ik heb een Engelse vriendin." Ik gok.... Engeland?
Er staat met die logica toegepast ook dat Engeland buiten Europa ligt, das natuurlijk ook niet waar ;)

ING zegt hier het vlolgende over:
https://www.ing.nl/media/...account_tcm162-167165.pdf

[ Voor 21% gewijzigd door Paitor op 02-08-2022 16:17 ]

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online

Problem solved

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:51
Ik vermoed dat er geen bank meer is die hier zin in heeft sinds de wet op het financieel toezicht (WFT). Ik zou het bij Bunq houden en een extra pasje op je eigen naam aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:30

Qwerty-273

Meukposter

Als ze staat ingeschreven in Nederland, dan zou het geen probleem moeten zijn. Is ze dat niet, dan is twee pasjes op jouw naam de makkelijkste aanpak (moet je haar wel financieel vertrouwen natuurlijk - maar dat is ook zo bij een gezamenlijke rekening).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

jeroenkb schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:17:
Houd er rekening mee dat twee passen in twee landen op 1 naam al snel alarmbellen zal laten afgaan als dat tegelijk gebeurt.

(En dat je geen grote bedragen heen en weer wilt laten gaan zonder 'paper trail').

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Paitor schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:14:
[...]

Er staat met die logica toegepast ook dat Engeland buiten Europa ligt, das natuurlijk ook niet waar ;)
Waarbij het foutief gebruiken van Europa ipv EU waarschijnlijker is dan de verwisseling Engelse <> Nigeriaanse (bijv.).

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-05 13:31
Het kan maar een bankrekening kost ook weer geld qua bankkosten.
Denk dat het simpeler is om onderling te verrekenen of ouderwetse systeem van beiden pinnen en vakantie portemonnee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Nadeel is dat buiten de eu er ook nog eens bankkosten komen kijken bij geld overmaken.. ohh wat was die eu toch zo slecht...

Je zou kunnen kijken welke bank er in engeland ook in nederland actief is en vragen of je vriendin daar een nederlandse rekening kan openen. Maar dit zijn typisch gevalletjes dat je moet blijven zeuren bij de bank tot je iemand treft die er wel moeite voor wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Voor veel internationale zaken is hsbc een bekende bank die veel flexibiliteit biedt, ik zou eens naar hun producten kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-05 19:27

Lordy79

Verdrietig

Mijn vrouw komt ook van buiten de EU en heeft probleemloos een rekening kunnen openen in Nederland bij de Rabobank. Er komen wel wat vragen waarom en waartoe... Maar als je dat kunt uitleggen dan moet t lukken. (Dik maar een beetje aan dat het dik aan is met je vriendin)

En dan is het verenigd koninkrijk denk ik ook nog makkelijker dan iemand met... Pak m beet, de Colombiaanse nationaliteit.

Als ze eenmaal door het klantacceptatieproces (Scrabble 2x woordwaarde) is dan zet je de rekening om in een en/of rekening.

* Lordy79 herinnert zich dat hij lang geleden zijn Nederlandse vriendin mederekening houder wilde maken van zijn rekening. De bankmedewerker nam me apart en zei dat mijn vriendin dan wel mijn hele rekening kon leeghalen....

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-04 06:57
Mijn vrouw is Amerikaanse en wij hebben een ING rekening. Als ze ingeschreven staat in Nederland, kan ze dit gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:21

Tys

Er is inderdaad nogal een verschil tussen hier wel of niet wonen (in Nederland dus). Als je hier je woonachtig bent dan is het openen van een rekening geen enkel probleem. Woon je niet in Nederland dan wordt het een stuk moeilijker.

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor

Paitor

jeroenkb schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:17:

Problem solved
Het grote nadeel van deze oplossing is dat zij dan geen gebruik kan maken van de apps van de banken en ook iDeal niet kan toepassen. Dus ik zou er persoonlijk nooit voor kiezen, je maakt haar dan erg afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Phyrozi schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 07:56:
Mijn vrouw is Amerikaanse en wij hebben een ING rekening. Als ze ingeschreven staat in Nederland, kan ze dit gewoon doen.
Ik weet niet van wanneer deze ervaring is (of van voorgaande poster) maar de laatste twee jaar zijn banken alles wat niet in de standaard past als extreem lastig te zien. Inmiddels werken er meer mensen bij banken op compliancy afdelingen dat bij het hele OM. Ik weer niet hoe het met particulieren zit maar als er maar iets bedrijfsmatig aan zit kan je tegenwoordig zomaar geweigerd worden in dit soort situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VodaNL
  • Nu online
Paitor schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:41:
[...]

Het grote nadeel van deze oplossing is dat zij dan geen gebruik kan maken van de apps van de banken en ook iDeal niet kan toepassen. Dus ik zou er persoonlijk nooit voor kiezen, je maakt haar dan erg afhankelijk.
Beide een app gebruiken is wel het streven. Zodat we gewoon beide toegang hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:52

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Qwerty-273 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:37:
Als ze staat ingeschreven in Nederland, dan zou het geen probleem moeten zijn. Is ze dat niet, dan is twee pasjes op jouw naam de makkelijkste aanpak (moet je haar wel financieel vertrouwen natuurlijk - maar dat is ook zo bij een gezamenlijke rekening).
Dat vertrouwen zal eerder andersom moeten zijn. Als TS eigenaar is van de rekening heeft die daar meer controle over dan de vriendin.

Nog los van in hoeverre dat soort praktische oplossingen ook binnen de voorwaarden blijven en mogelijk allerlei fraude detectie alarmbellen doen rinkelen waardoor af en toe betalingen/pasjes automatisch worden geblokkeerd en dergelijke.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor

Paitor

VodaNL schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:50:
[...]

Beide een app gebruiken is wel het streven. Zodat we gewoon beide toegang hebben.
Loop dan bij een kantoor langs van een fysieke bank, hier werd Rabo al gemeld, ING leek het volgens hun info ook gewoon toe te staan. Als die twee het doen, dan denk ik dat een ABN en wellicht een Triodos (als je van duurzaam bent) er ook wel in mee gaan.

In ieder geval identiteitsbewijs, uittreksel BRP als ze in NL staat ingeschreven en werkgeversverklaring (of een studentenvariant) meenemen, dan geef ik je een goede kans om het direct daar rond te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03:58
Waar ik wel benieuwd naar ben of de vriendin is ingeschreven in Nederland?

Indien niet zo: Dan zijn banken inderdaad niet zo happig volgens mij.
Indien wel zo: Ben ik ook wel benieuwd waarom zo ingewikkeld doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VodaNL
  • Nu online
Ze is niet in Nederland ingeschreven.

Helaas zijn de meeste fysieke banken waar ik woon inmiddels gesloten.
Vrijdag middag ben ik vrij dus ga ik eens een rondje banken bellen om te kijken wat zij zeggen.

Ik zal Vrijdag een update geven met wat er uit deze gesprekken gekomen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-05 15:45
Kun je niet gewoon uit de voeten met wie betaald wat? Zelf vind ik dat een prima systeem. Vergeet zelf vaak dingen er in te zetten maar vrienden doen dit dan vaak wel voor me. En zo niet, tsja dan betaal ik wat meer.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:30

Qwerty-273

Meukposter

Als ze niet is ingeschreven en dus daarmee geen enkele binding heeft met NL (behalve jou) dan verwacht ik dat je geen enkele NLse bank gaat vinden die dat voor je regelt. Je zal dan eerder uitkomen bij een HSBC maar zal je iDeal moeten missen (en wellicht hogere kosten hebben om de rekening aan te houden) of anderen.

Met de vrijheid van personen en diensten binnen de EU, probeer zelf als inwoner van NL maar een bankrekening in een ander EU land te openen. Dan loop je tegen tal van onwelwillende muren aan. Maar als je in een ander land woont (ie bent ingeschreven) dan verdwijnen die muren als sneeuw voor de zon (soms ook niet :P) voor de lokale banken.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Orion84 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:51:
[...]

Dat vertrouwen zal eerder andersom moeten zijn. Als TS eigenaar is van de rekening heeft die daar meer controle over dan de vriendin.

Nog los van in hoeverre dat soort praktische oplossingen ook binnen de voorwaarden blijven en mogelijk allerlei fraude detectie alarmbellen doen rinkelen waardoor af en toe betalingen/pasjes automatisch worden geblokkeerd en dergelijke.
Zolang er 2 fysieke passen zijn, zal dit bij banken vrijwel zeker geen issues geven.

Dingen die issues kunnen geven zijn vaak als er maar 1 fysieke pas/creditcard is, die tegelijkertijd fysiek en digitaal op hele verschillende locaties gebruikt wordt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-05 05:24
Als het volstaat om maar 1 rekeninghouder te hebben, dus wettelijk gezien valt 100% van de rekening toe aan 1 van jullie, dan kan je wellicht digitale banken proberen zoals Wise e.d.?

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235883

VodaNL schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:57:
Ze is niet in Nederland ingeschreven.

Helaas zijn de meeste fysieke banken waar ik woon inmiddels gesloten.
Vrijdag middag ben ik vrij dus ga ik eens een rondje banken bellen om te kijken wat zij zeggen.

Ik zal Vrijdag een update geven met wat er uit deze gesprekken gekomen is.
Als ze in Nederland langer dan 4 maanden komt te wonen is het verplicht om in te schrijven.

https://www.rijksoverheid...anneer-in-brp-inschrijven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:02
fsfikke schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:46:
[...]

Waarbij het foutief gebruiken van Europa ipv EU waarschijnlijker is dan de verwisseling Engelse <> Nigeriaanse (bijv.).
Om het nog gecompliceerder te maken (of eenvoudiger), UK is wel nog steeds onderdeel van SEPA, dus Euro's kan je zelf zonder kosten sturen/ontvangen (SHA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VodaNL
  • Nu online
il-Principe schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:03:
[...]

Om het nog gecompliceerder te maken (of eenvoudiger), UK is wel nog steeds onderdeel van SEPA, dus Euro's kan je zelf zonder kosten sturen/ontvangen (SHA).
Klopt we kunnen elkaar gewoon geld sturen zonder extra kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:30
Hoezo 2 pasjes? Neem aan dat jullie samen op vakantie/weekendje weg gaan? Anders 1 de fysieke pas en de ander koppelen aan Google Pay oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 17:34
Ik ga regelmatig met een vriendin op vakantie. Maar het is een beetje overdreven om daar nu een gezamelijke rekening voor te openen.
Over het algemeen boek en betaal ik de reis/hotels. Zij betaalt het eten en toegangskaartjes als we daar zijn (vind ze leuk omdat ik altijd de rekening krijg in het restaurant).

Ze heeft zelf 2 rekeningen, en ze betaalt al die dingen dan van de 2e rekening. Privé aankopen gaan van haar hoofdrekening of betaalt ze cash.
Op het eind van de vakantie geeft ze door hoeveel er op de "vakantierekening" is uitgegeven. En dan verrekenen we dat met wat ik heb betaald.

Vroegah deden we het nog met cash. Gewoon beide naar de ATM en hetzelfde bedrag opnemen. En als dat op was nog een keer.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-05 22:44
Lordy79 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 07:47:
Mijn vrouw komt ook van buiten de EU en heeft probleemloos een rekening kunnen openen in Nederland bij de Rabobank. Er komen wel wat vragen waarom en waartoe... Maar als je dat kunt uitleggen dan moet t lukken. (Dik maar een beetje aan dat het dik aan is met je vriendin)

En dan is het verenigd koninkrijk denk ik ook nog makkelijker dan iemand met... Pak m beet, de Colombiaanse nationaliteit.

Als ze eenmaal door het klantacceptatieproces (Scrabble 2x woordwaarde) is dan zet je de rekening om in een en/of rekening.

* Lordy79 herinnert zich dat hij lang geleden zijn Nederlandse vriendin mederekening houder wilde maken van zijn rekening. De bankmedewerker nam me apart en zei dat mijn vriendin dan wel mijn hele rekening kon leeghalen....
Mijn vriendin is Colombiaans :+ , was geen enkel probleem bij de Rabobank. We hebben gewoon een gezamelijke rekening kunnen openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Justevo schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:51:
[...]

Mijn vriendin is Colombiaans :+ , was geen enkel probleem bij de Rabobank. We hebben gewoon een gezamelijke rekening kunnen openen.
Tja, de Rabobank heeft wel affiniteit met 'coöperaties' uit dat soort landen en hun landbouwproducten. Logisch dat ze de rode loper uitrolden ;-)
Rabobank schikt een zaak over witwaspraktijken in de Verenigde Staten voor 298 miljoen euro. Dat liet de bank woensdagavond weten. Mexicaanse drugskartels zouden via de bank geld hebben witgewassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
jeroenkb schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:38:
[...]

Tja, de Rabobank heeft wel affiniteit met 'coöperaties' uit dat soort landen en hun landbouwproducten. Logisch dat ze de rode loper uitrolden ;-)

[...]
Er staan bij ons ook allerlei mango dozen in de berging, maar het zal vast wel oke zijn..

Maar zonder gekheid, we hebben dit onlangs geregeld en er werden totaal geen vragen gesteld. Kan me niet voorstellen dat dit bij de UK wel zou gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Justevo schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:40:
[...]

Er staan bij ons ook allerlei mango dozen in de berging, maar het zal vast wel oke zijn..

Maar zonder gekheid, we hebben dit onlangs geregeld en er werden totaal geen vragen gesteld. Kan me niet voorstellen dat dit bij de UK wel zou gebeuren.
Helemaal met je eens.

Opmerking was met een vette knipoog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justevo
jeroenkb schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:41:
[...]

Helemaal met je eens.

Opmerking was met een vette knipoog
De drugs en kartel grappen zijn hier thuis nog net niet van dagelijkse orde dus ik vind het helemaal prima :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:23

EiT

Bij Rabobank is ook het filiaal nog eens het probleem. Mijn vriendin in die tijd (uit EU) kreeg geen rekening geopend bij de Rabo, toen ik vroeg hoe het zat met alle andere buitenlanders met een Rabobank rekening was het volgens haar 2e generatie 7(8)7 . Ik ken een pool die al sinds hij hier kwam werken een Rabo rekening had en dit niet kon voorstellen is een “vrije” EU markt.
Maar goed, niet voor rede vatbaar en maar naar een andere bank gegaan. Dit was wel bij een lokale Rabo in de Biblebelt, misschien dat dit het probleem was.

Bij ING(persoonlijk) en SNS(gezamenlijk) was het overigens binnen 5 min geregeld.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Pagina: 1