Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisss11
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03-08-2022
Alvast bedankt voor het meedenken _/-\o_

Mijn situatie is momenteel als volgt:
Ik gebruik momenteel een externe SSD aan mijn Macbook Pro waar ik mijn gehele (beperkte) collectie films en series op heb staan. De macbook fungeert momenteel als mijn server voor Plex, wat redelijk vlekkeloos werkt zolang de max resolutie Full HD is en mijn laptop dus altijd aan staat, verbonden met internet.

Ik wil naar de volgende situatie:
- Een vaste server, die continu draait. Voldoende capaciteit om uit te kunnen breiden richting >15TB. Ik ga er voor het gemak even vanuit dat ik zo'n server dan altijd kan bereiken vanaf mijn Macbook om de series etc over te zetten. Daarnaast zal deze gebruikt worden om foto's op te slaan, backups te maken etc. Verder geen spannende dingen. Zal bij mij thuis aan de internetkabel worden aangesloten.
- 4K HDR afspelen op mijn LG tv (LG 49NANO866NA). Deze heeft de Plex app, maar volgens mij is deze niet in staat om 4K HDR af te spelen. Hiervoor lees ik her en der dat een Nvidia Shield Pro nodig is. Maar kan een Google Chromecast 4k dit bijvoorbeeld ook?
- De mogelijkheid hebben om ondertitels toe te voegen tijdens het afspelen. Ik lees dat dat soms extra rekenwerk vereist. Wellicht anders op te lossen door ze in te bakken? Of iets dergelijks.
- Ik heb een Plex Pass, zodat mijn familie ook op eigen accounts mijn media kan bekijken. Belangrijk is dus dat er 2/3 accounts tegelijkertijd kunnen kijken (Max 1 in 4K HDR, 2 in Full HD). Vanaf andere locaties uiteraard, mocht dat nog van belang zijn.

Ik ben op zoek naar een oplossing die voorlopig eventjes mee kan, dus voldoende mogelijkheid om uit te breiden en krachtig genoeg om eventuele technologische ontwikkelingen te blijven ondersteunen (binnen alle redelijkheid).

Wat adviseren jullie mij aan te schaffen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Een (Synology) NAS oid. Wordt vaak gebruikt. Kan Plex op draaien. Nvidia Shield erbij en gaan met die banaan. Je kan ondertitels erbij zoeken vanuit Plex op de Shield.

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
In jouw situatie is een fatsoenlijke NAS de betere oplossing.

De NAS zal dan niet alleen als netwerkopslag dienen maar ook bepaalde apps kunnen draaien, zoals een Plex server.
Ik gebruik daarnaast al jaren ook Shield kastjes die ik dan weer op een TV heb aangesloten maar dat kan altijd nog.

Omdat het omzetten van media (transcoding) rekenkracht nodig heeft moet de NAS daarop voorbereid zijn. Ondersteuning voor hardware decoding wil je hebben, cpu en geheugen spelen dus een rol.
Wil je meerdere streams tegelijk kunnen omzetten (transcoden) dan vraag je VEEL van -wat voor apperaat je ook gebruikt- om de Plex server te laten draaien.
Hoe meer streams de Plex server moet transcoden hoe groter de kans op vertragingen.

Zolang het formaat ondersteund wordt op de TV/tablet/etc, kun je de media zonder transcoding afspelen en in die situatie gaat dat ook prima met meerdere gebruikers. De enige beperking is dan je lokale netwerk (LAN).
Om niet tegen de beperking van je netwerk aan te lopen gebruik je een 1000mbit router met waar mogelijk een directe kabel aansluiting (tv/pc). Stabiel wifi is eventueel stap 2.

Daarnaast ben je je hopelijk bewust van hoe je al die data in die NAS gaat proppen (raid).
Wanneer een van je HD's het begeven kun je deze vervangen en de boel herstellen.

Dus; netwerkserver (NAS) waarop je bijvoorbeeld een Plex server kunt draaien met voldoende kracht om te gaan 'transcoden'.
Dan is je netwerk toekomstbestendig en bepalen de clients hoe sterk ze de NAS belasten.
Plex server en transcoding is vooral interessant wanneer je spul op een telefoon of, als kleiner formaat, via het internet wil afspelen.

• dola1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05 17:36
Ik heb zelf een Qnap nas 251D met 2x4 in raid 1 kan ik dus 3.6 gig aan films op kwijt .
Dit speel ik af via Plex , nu nog zonder Plex pass . Deze nas streamt alleen 1080 hd kwaliteit geen 4 k
Maar voor mij is dit genoeg .
Ben wel 3 weken geleden slachtoffer geweest van Deadbolt dus kijk uit en beveilig hem wel . ;) :)
https://support.plex.tv/a...3-nas-compatibility-list/