Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Jaga twin convector creeren door twee enkele te combineren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:00

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
Ik ben voornemens om door middel van een Jaga LTV Convector een Jaga Tempo stijl radiator te maken. Ik heb in mijn eigen huis al 6 Jaga Tempo Type 21 LTV radiatoren geplaatst, dus ben redelijk ervaren hiermee.

De truc is vooral de juiste convectormaat te vinden in de type 21 variant, maar dat is nogal moeilijk 2e hands. De meeste zijn de type 20 variant, waarbij de convector dus de halve hoogte heeft. Dit beperkt nogal de warmteafgiftecapaciteit, dus ik zoek naar manieren om dat op te lossen.

Nu dacht ik het volgende. Stel ik vind 2 type 20 convectoren die even lang zijn. Deze kan ik bovenop elkaar plaatsen en vervolgens verbinden dmv de uitgaande opening van de bovenste op de ingaande opening van de onderste. Daarmee creeer ik een Type 21 convector? Gaat dit werken of is dit te optimistisch bedacht?

Look behind you! A three headed monkey!

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
Waarom zou dat niet werken? Dat is toch bijna gelijk aan hoe een twin warmtewisselaar normaal zit ;-)?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:50:
Waarom zou dat niet werken? Dat is toch bijna gelijk aan hoe een twin warmtewisselaar normaal zit ;-)?
Ja, klopt. Enig verschil is dat bij een twin de vier buizen individueel verbonden zitten tussen de onderste en bovenste helft. Bij deze constructie komen de vier buizen samen en gaan door 1 leiding en splitsen daarna weer op in 4 leidingen. Dus misschien wat meer weerstand?

• Ronald
Meer weerstand ja, maar je kunt er denk ik wel genoeg doorheen drukken.

Ik drukte met 36 graden CV instelling tot 6kW mijn vloer in door 2x 5m 20mm uponor en 2x1m 15mm staal.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Het zal wel even stoeien zijn om ze strak op elkaar aan te sluiten, want de 2 aansluitingen zitten erg dicht bij elkaar, en je wilt waarschijnlijk geen enorme lus/ring van leiding uit hebben steken aan de zijkant.

Wat dat betreft kan het interessant zijn om bijvoorbeeld een element te kiezen welke 20 a 40cm korter is, zodat je met 2x 90 graden koppeling en een stukje pijp intern de verbinding kunt maken.

Verder zit de boel van binnen in elkaar geklikt(beugels aan het warmteelement) daar zul je met de slijptol op los moeten gaan, en dan een alternatief maken om beide elementen vast te zetten aan de beugel. Maar dat kan misschien al opgelost zijn met een paar gaatjes en tiewraps.

[ Voor 16% gewijzigd door _ferry_ op 03-08-2022 08:19 ]

• Ronald
Nu had ik het idee dat @MrScratch echt alleen met de warmte wisselaars wil werken, dus niet de omkasting en muur/vloer bevestiging.

Dan zal het ook mogelijk zijn om de 2 warmtewisselaars op voldoende afstand te monteren om ze te koppelen.

Wel zaak om op te letten met de lucht kolom boven de wisselaars, het schoorsteen effect is deel van de functie van de convectoren

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:58:
Nu had ik het idee dat @MrScratch echt alleen met de warmte wisselaars wil werken, dus niet de omkasting en muur/vloer bevestiging.

Dan zal het ook mogelijk zijn om de 2 warmtewisselaars op voldoende afstand te monteren om ze te koppelen.

Wel zaak om op te letten met de lucht kolom boven de wisselaars, het schoorsteen effect is deel van de functie van de convectoren
Dat klopt, ik ben van plan een inbouw vensterbank te maken met daarin de jaga convectoren. Daarbij rekening houdend met de setup van Jaga zoals bij een tempo radiator. Dus een vertikale kolom creeren met opening aan de onderkant en rooster aan de bovenkant om de lucht te laten doorstromen. Plan is om dmv ventilatoren (DBH) de luchtstroom te regelen, want zonder is er bijna geen nut om een twin tov een enkele te nemen bij de lagere hoogtes. De natuurlijke convectie is te zwak om het voordeel van de twin uit te buiten, maar met geforceerde luchtstroom natuurlijk wel.

Ervaring met aanpassen van de ophanging heb ik ook al, want heb een ophanging van een enkele al eens omgezaagd tot een twin ophanging. Ook staande tempo radiatoren heb ik omgebouwd tot hangend. Dat is allemaal goed mogelijk met kleine aanpassingen.

Pagina: 1