ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
toch wel fijn eigenlijk zo'n ctrl-alt-backspace..
wees blij dat je niet hoeft te rebooten
wees blij dat je niet hoeft te rebooten
The problem is in the part of your brain that handles intelligence.
Heheh.. ach, 't is een triple boot dus een reboot is meestal van win2k --> Linux of andersom.
Maar kan het zonder X een schop te geven?
Maar kan het zonder X een schop te geven?
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Als hier de muis vreemd doet (als mijn desktop >5 mins muisloos is, werktie niet als je hem er weer aanhangt, en laptop heeft soms andere accel instellingen na suspend) werkt /etc/init.d/gpm restart altijd meteen zonder iets met X te doen. Laat je X gpm gebruiken of de mouse device zelf (grep Device /etc/X11/XF86Config)?
T is geen muis, maar een touchpad/mousepad.
[dirk@tal-shyar /usr]$ grep Device /etc/X11/XF86Config
Device "/dev/psaux"
Maw. auxiliary device?
[dirk@tal-shyar /usr]$ grep Device /etc/X11/XF86Config
Device "/dev/psaux"
Maw. auxiliary device?
Mja, dat is hetzelfde. De meeste touchpads in laptops zijn gewoon als ps/2 muis aan te spreken.Op maandag 27 augustus 2001 01:37 schreef BackSlash32 het volgende:
T is geen muis, maar een touchpad/mousepad.
/dev/psaux is de ps/2 poort. Als je in suspend bent geweest, is je muis dus vies en moet hij herinitialiseerd worden. Ik weet niet of XFree de muis kan herinitialiseren zonder te restarten.[dirk@tal-shyar /usr]$ grep Device /etc/X11/XF86Config
Device "/dev/psaux"
Maw. auxiliary device?
Wat je het beste kunt doen (dit heb ik overal en werkt prima) is gpm als repeater laten werken en dan XFree gpm laten gebruiken.
Gpm als repeater houdt in dat gpm de mouse device (/dev/psaux in jouw geval) uitleest, en hiermee de muis op de console laat bewegen, en zijn data naar een fifo (/dev/gpmdata) schrijft, zodat andere apps hier nog iets mee kunnen. Dit is sowieso beter, omdat het anders kan voorkomen dat gpm en X om de muis 'vechten'.
Om gpm als repeater in te stellen, moet je een repeat_type line in zijn configfile zetten. Mijn /etc/gpm.conf:
code:
1
2
3
| device=/dev/psaux repeat_type=msc type=ps2 |
Dit zorgt ervoor dat gpm de muisdata naar /dev/gpmdata schrijft in het Mouse Systems (== msc) protocol.
Nu moet je je X configgen dat die de juiste bron gebruikt en snapt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| Section "InputDevice"
Identifier "Generic Mouse"
Driver "mouse"
Option "CorePointer"
Option "Device" "/dev/gpmdata"
Option "Protocol" "Mouse Systems"
Option "Emulate3Buttons" "true"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection |
Behoeft geen uitleg denk ik. De opties kunnen natuurlijk bij jouw anders zijn, maar het gaat hier om de "Device" en de "Protocol" opties.
Niet vergeten X en gpm te restarten natuurlijk, anders werkt het niet.
Als nu de muis weer vreemd doet, kun je met '/etc/init.d/gpm restart' het weer in orde maken als het goed is.
Er zijn ook pre- en post-suspend hooks, dat zijn scripts waar je allerlei dingen in kunt zetten die voor/na suspend moeten gebeuren. (wat dit met je muis te maken heeft mag je zelf uitzoeken
Volgens mij gaat dit niet helemaal goed 
Ik heb het even getest maar de bovenstaande aanpak zorgde ervoor dat ik alleen een ingeplugde ps/2 muis kon gebruiken, en geen touchpad (dan vloog de cursor voor de afwisseling naar de rechterbovenhoek
).
Ik ga wel doorzoeken en ik probeer deze oplossing nog wel een keer uit, als ik wat minder werk te doen heb
Oh, well, voorlopig X maar een schop geven na een suspend...
Ik heb het even getest maar de bovenstaande aanpak zorgde ervoor dat ik alleen een ingeplugde ps/2 muis kon gebruiken, en geen touchpad (dan vloog de cursor voor de afwisseling naar de rechterbovenhoek
Ik ga wel doorzoeken en ik probeer deze oplossing nog wel een keer uit, als ik wat minder werk te doen heb
Oh, well, voorlopig X maar een schop geven na een suspend...
Wat stond er vroeger voor een "protocol" optie bij de muis section in je X? In het stukje gom.conf dat ik liet zien, heb ik ps2 protocol staan, maar misschien praat jouw touchpad wel iets anders.
IMPS/2..
Maaarrrr... ik draai een setup van â mdk8.1 (zie resize topic) en daar zie ik ineens 'Dell C600 detected, touchpad resume suspend issue fix' voorbij vliegen..
Maaarrrr... ik draai een setup van â mdk8.1 (zie resize topic) en daar zie ik ineens 'Dell C600 detected, touchpad resume suspend issue fix' voorbij vliegen..
Nou, dan ben ik benieuwd
Pagina: 1