Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag over offerte zonnepanelen: prijs/kwaliteit

Pagina: 1
Acties:

• MilesKiss
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-10 14:03
Ha die mede-Tweakers, goedemiddag.

Wellicht had ik dit eerder moeten doen ... (ja ik weet het) , maar heb zojuist een offerte akkoord voor:

- 11x Zonnepaneel Monokristallijn Fullblack 380Wp Sunpower 1690x1160x35mm incl.
Enphase IQ7A micro-omvormer
- 380 Wp

Voor de volgende prijs:
Totaal excl. BTW: 6558
Totaal incl. BTW: 7935

Wat ik alleen wil weten of de prijs/kwaliteit bij dezen goed/redelijk is of gewoon slecht is?
- Dit is overigens op basis van 3800 KWH gebruik

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kwaliteit is wel goed.

Prijs is natuurlijk zeer discutabel.
Kan goedkoper door andere keuzes te maken afhankelijk van je daksituatie.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• MilesKiss
AUijtdehaag schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:04:
Kwaliteit is wel goed.

Prijs is natuurlijk zeer discutabel.
Kan goedkoper door andere keuzes te maken afhankelijk van je daksituatie.
Dank voor de informatie. Zeer discutabel neem ik wel als in "redelijk, kan altijd beter maar is gelukkig niet duurder".

Via abczonnepanelen.nl vind ik bijvoorbeeld
- 4x SunPower E20 1308wp met SMA 1.5V omvormer voor <4k.

Deze heeft uiteindelijk meer wp en toch goedkoper, terwijl het ook nog eens voor je wordt gemonteerd. Wellicht volg ik het ergens niet meer.

Ben ik Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2zBiwN9Yy8iV60A_p4eQ9GZPVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7ZPO0nLamq6eDCPpHQ85X9iQ.png?f=fotoalbum_large

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:48
Volgens mij is discutabel meer als in 'heb je wel Enphase IQ7A micro-omvormers nodig'? In wat je bij abc uitzoekt, is het zonder.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je had wellicht al 1100 euro kunnen besparen op de omvormer. (maar ik ken je daksituatie niet)
Onlangs is er een artikel verschenen dat de geschatte levensduur op 15 jaar ligt van de (recente) SMA omvomers

Maar over 15 jaar wil je toch nieuwe panelen. Dan zijn deze een lachertje tov wat er dan te krijgen is.
Dus omvormer + panelen wordt dan nieuw. Je enphase voldoen dan ook niet meer om te behouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Nk3-__hlActg0RGYdW-Q7p_Ho8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdQsHbGhAyU4NCjijYwQJBdl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-08-2022 14:43 ]

• MilesKiss
@AUijtdehaag heel interessant en bedankt voor de meer uitgebreide details met screenshot.
Dus je hebt naast zonnepanelen, ook omvormers als ondersteuning voor de zonnepanelen blijkbaar zeg maar..

Heb ik een laatste vraag voor jou deskundigheid / iemand anders: wat zou jij mij adviseren: nu 15 jaar wachten (prijs kan duurder worden zelf met nieuwe producten? of andere factoren) of kan gerust nu deze zonnepanelen nemen en me winst eruit halen voor die tijd?

PS: dit is overigens me dak/overige situatie
- Me tuin is noordoosten, dus me kwam komt wss op de "zuidwesten" terecht aan de voorkant dus;
- Schuin zoals je ziet;
- Woning uit 2015.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igohVIyAib7Mh0U44rVBw7pmwtw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EtjPmOXjY4T62LqRa6ifUUYk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UaR73HnF9jPY6Ax-CLDmu9KAymE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kZqhEN97nSRq5Ocm1jc5QTGQ.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door MilesKiss op 02-08-2022 14:50 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
15 jaar wachten heeft geen zin. Dan mis je 15 jaar inkomsten uit je panelen.

We mogen nog salderen tot 2025, daarna volgt het afbouwen.
Heel kort door de bocht, moet je het niet (meer) te duur maken dus.

Maar die discussies daarover ga ik hier niet aan, daar zijn andere topics over.
Over terugleververgoedingen, opslag (interessant of niet)

De spullen die je koopt zijn prima.

Maar een dak zonder schaduw, had je ook een chinese omvormer kunnen nemen.
Is die kapot, hang je binnen 10 minuten een andere op.
Ik houd het liever op de duitse omvormers die ik makkelijk zelf uit kan lezen en niet perse aan internet hoeven voor een cloud oplossing.

Daarbij komt er nog een extra factor: het tekort aan omvormers en panelen.
Heb je een offerte die meteen uitgevoerd kan worden of moet je nog 3 maanden wachten, wat dus ook geld kost. (aan gemiste opbrengsten)

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-08-2022 15:05 ]

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 14:39
AUijtdehaag schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:30:
Je had wellicht al 1100 euro kunnen besparen op de omvormer. (maar ik ken je daksituatie niet)
Onlangs is er een artikel verschenen dat de geschatte levensduur op 15 jaar ligt van de (recente) SMA omvomers

Maar over 15 jaar wil je toch nieuwe panelen. Dan zijn deze een lachertje tov wat er dan te krijgen is.
Dus omvormer + panelen wordt dan nieuw. Je enphase voldoen dan ook niet meer om te behouden.

[Afbeelding]
In vergelijking met die prijzen uit die screenshot kan je natuurlijk ook nog makkelijk meer dan 100 euro besparen per paneel door een ander merk panelen te kiezen...

Jeezz zeg :? ... waarom zou je 325 euro gaan betalen voor een 380Wp paneel, als je van andere merken panelen dezelfde vermogens kunt krijgen voor rond, of onder de 200 euro/paneel !? Dat bespaart je nog eens meer dan 1000 euro op de panelen alleen..
Samen met die andere omvormer die je al noemde, (ipv de microomvormers natuurlijk) had de gehele set dus makkelijk 2500 euro goedkoper kunnen zijn..

En zoals je al noemde: in dit geval is een string-omvormer natuurlijk ook veel beter te vervangen in geval van defecten, waar je bij de Enphase uit de originele offerte het dak op moet om iets te vervangen... lijkt me nog een aanzienlijk voordeel!

[ Voor 7% gewijzigd door BrainCrash op 02-08-2022 15:12 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 14:39
MilesKiss schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:15:
[...]

Via abczonnepanelen.nl vind ik bijvoorbeeld
- 4x SunPower E20 1308wp met SMA 1.5V omvormer voor <4k.

Deze heeft uiteindelijk meer wp en toch goedkoper, terwijl het ook nog eens voor je wordt gemonteerd. Wellicht volg ik het ergens niet meer.

Ben ik [Afbeelding]
En zelfs die prijs van 3500 is natuurlijk gewoon ruim 1000 euro te duur voor wat je ervoor krijgt, als je hier willekeurige andere panelen voor kiest..

- SMA 1.5kW omvormer: €650,-
- 4x 380Wp panelen: ca. € 200,- stuk = € 800
- installatie uit je screenshot: € 824
- montagemateriaal heb je daar nog niet aangeklikt.

Totaal: € 2274,- incl BTW (voor 1520Wp !!)
Screenshot: € 3531 incl BTW (voor 1308 Wp ) (vreemde waarde, maar goed)

duss.. euhm...

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 10:45

Acradavos

Poetsfanaat

Mocht je toch Enphase overwegen, neem de IQ7+ i.p.v. IQ7A. Enhpase heeft zelf een sheet gepubliceerd dat een IQ7A omvormer hier in Nederland niet lekker tot zijn recht komt.

Zie ook het Enphase topic voor meer info. :)

• MilesKiss
@BrainCrash Laat ik me vraag maar even anders formuleren: welk leverancier zou dan het "beste moeten zijn"? Ik kan denk ik moeilijk eigen zonnepanelen, omvormer, montagematerialen bestellen en zelf een leverancier vragen of ze het willen implementeren. Ik houd wel beetje van gemak, maar als het kan ook de prijs.. maar whaow.. al die leveranciers maken wel dikke gelden met zo'n marge per dag.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kun je nagaan, wat je met zelf een steigertje huren, en 2 rechterhanden, allemaal al niet bespaart.
Zet je 1 paneel in de schuur als reserve.

https://www.sun-solar.nl/...e-3877-incl-btw-sunsolar/

1690 x 1160 vs 1754 x 1096 (voordat je op de bestelknop ramt)

Maar sunpower en enphase is het duurste wat je zo ongeveer kan bestellen.

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-08-2022 17:10 ]

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:48
AUijtdehaag schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:00:
Kun je nagaan, wat je met zelf een steigertje huren, en 2 rechterhanden, allemaal al niet bespaart.
Zet je 1 paneel in de schuur als reserve.

https://www.sun-solar.nl/...e-3877-incl-btw-sunsolar/

1690 x 1160 vs 1754 x 1096 (voordat je op de bestelknop ramt)
Nu ik hier de installatie gezien heb, weet ik dat ik het op een plat dank best zelf zou aandurven, maar op een schuin pannendak laat ik het nog altijd liever doen. Maar ja, ik ben voorlopig voorzien.
Pagina: 1