Toon posts:

Geen toegang tot mijn gasmeter en verbruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

ReVision.

Vinyl enthusiast

Topicstarter
Beste mensen,

Als eerst, indien dit de verkeerde plek is excuus en graag het topic verplaatsen :)

Ik zit sinds eind vorig jaar in een huurwoning wat zich bevind in een klein appartementencomplex met 8 woningen (4 boven 4 beneden) Nu hebben alle woningen een eigen elektra en water meter in de meterkast zitten, maar de gasmeters van iedereen zit in aparte schuur aan de andere kant van het gebouw (25 meter van mijn woning) De meter zit volgens Stedin te ver weg van mijn woning (ik zit precies aan de andere kant en het verste weg) waardoor er geen slimme meter geplaatst kan worden omdat de afstand te groot zou zijn. (ze zijn hier speciaal op aanvraag van mij komen kijken)

Sowieso heel vervelend maar goed niets aan te doen. Dus ik heb de woningbouwvereniging gebeld met de vraag om een eigen sleutel te krijgen van de schuur waar de gasmeters zitten zodat ik mijn verbruik kan inzien en bijhouden (wat ik zeker in deze tijd gewoon absoluut nodig vind) maar zij weigeren mij een sleutel te geven en zeggen dat de bewoners geen eigen sleutels mogen hebben en zij ook niet wettelijk verplicht zijn die te verstrekken.

Ik moet toch gewoon bij mijn eigen gasmeter kunnen en mijn eigen verbruik kunnen zien?
Nu komt er 1x per jaar iemand langs om de deur open te doen om de meterstanden op te nemen maar ik wil gewoon zelf elke week/maand mijn verbruik kunnen bijhouden.

Ik heb het weekend een aantal uren op internet zitten zoeken maar ik kan nergens duidelijke informatie vinden. Mijn vraag dus, klopt het dat zij mij geen toegang hoeven te verlenen? Waar kan ik meer informatie vinden? Indien ze dat wel moeten, hoe ga ik hier dan het beste mee om?

Discogs

Alle reacties

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:38
Zolang jij toegang hebt tot een eigen stoppenkast en je krijgt toegang tot de meter als je de standen moet doorgeven vrees ik er voor.

Je zou nog kunnen vragen om een tussenmeter in je meterkast te krijgen...

[Voor 1% gewijzigd door Rmg op 02-08-2022 13:17. Reden: gas-niet-stroom-idd.]

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:47
Rmg schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:13:
Zolang jij toegang hebt tot een eigen stoppenkast en je krijgt toegang tot de meter als je de standen moet doorgeven vrees ik er voor.

Je zou nog kunnen vragen om een tussenmeter in je meterkast te krijgen...
gas .... niet stroom

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:54
Waarschijnlijk zijn ze bang dat je er je fiets gaat stallen en de buren hun barbeque, 2 zakken hondenvoer omdat ze in de aanbieding waren etc.

Ik vind ook dat je toegang moet hebben als je dat zelf wenst maar hoe dat wettelijk geregeld is dat is wel een interessante vraag.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• ReVision.
  • Niet online

ReVision.

Vinyl enthusiast

Topicstarter
Even voor de volledigheid het is een aparte deur van de schuur waar enkel de gasmeters zitten, je kan er net met twee of drie mensen in staan en dus geen spullen plaatsen.

[Voor 3% gewijzigd door ReVision. op 02-08-2022 13:20]

Discogs

• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:09
Lijkt me dat je wel je verbruik ook tussentijds (ieder moment) moet kunnen inzien. Wat als je op 1 januari de standen moet doorgeven en op 1 maart ontstaat er ergens een gaslekje. Kun jij dokken, terwijl je niet eens kon controleren of er wat afwijkends in het verbruik te zien was.

Buiten dat het - zeker in deze tijd - wel handig is om je verbruik in te zien en daarop te schakelen.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:08
Ik moet toch gewoon bij mijn eigen gasmeter kunnen en mijn eigen verbruik kunnen zien?
Nee, volgens mij is alleen de netbeheerder verplicht om jou deze gegevens te verstekken als je erom vraagt. Zelf hoef je niet bij de meter te kunnen komen volgens mij.

Maar heb je wel toegang tot de afsluiter? Je kunt altijd een tussenmeter plaatsen.

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

jeroen3 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:41:
[...]
Maar heb je wel toegang tot de afsluiter? Je kunt altijd een tussenmeter plaatsen.
Dit inderdaad. Volgens mij moet je wel gewoon toegang hebben tot de afsluiter in het onverhoopte geval dat er ergens gas begint te lekken of iets dergelijks. De woningbouw kan prima op die locatie een tussenmeter plaatsen

☀️🔋  18 Panelen | 5,8 kWp | SolarEdge SE6K

• Bitzer
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-08 20:28
Ah, woningcorporaties en hun afwijkende kijk op de wereld en klantvriendelijkheid...

Mijns inziens is het volkomen redelijk wanneer jij met enige regelmatig je meterstand wil checken om je verbruik in de gaten te houden.
Ze willen je geen sleutel van de technische ruimte waarin die meters geplaatst zijn geven.
Dan moet er maar iemand komen die de deur voor je open doet zodat je je meter kan controleren.
Zet eens in op elke 1e van de maand of de eerst volgende werkdag.
Gewoon via een reparatieverzoek of zo vragen dat iemand je de meterstand laat checken.
En een maand later weer.
Reken op de nodige tegenstand want dit kennen ze niet en een huurder ter wille zijn dat begrip kennen ze ook niet.

Bij de Woonbond of het juridisch loket kunnen ze je vast een goed juridisch passend advies geven.

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:21
Is er bij Enexis geen mogelijkheid om een dummy elektriciteitsmeter op te laten hangen bij de gasmeter die de communicatie verzorgt? Is bij Liander volgens mij al best lang een optie wanneer de afstand tussen beiden te groot is.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06:10
Als je toegang geeft voor het uitlezen van de meter, kan je dit op de pc uitlezen. Of bestel een P1 meter van HomeWizard. Ik zweer erbij. Alles inzichtelijk en koppelbaar met HA.
Moet wel op de wifi van het huis kunnen

[Voor 10% gewijzigd door cwrm63 op 04-08-2022 15:48]

PV Output - Rijnsaterwoude, 6x 380 Oost 40, 6x 380 West 40, 5x 380 West 20. Totaal 6460Wp

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13:05
cwrm63 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:47:
Als je toegang geeft voor het uitlezen van de meter, kan je dit op de pc uitlezen. Of bestel een P1 meter van HomeWizard. Ik zweer erbij. Alles inzichtelijk en koppelbaar met HA.
De youless kan dat ook met domme gasmeters. Je hebt idd alleen een stopcontact nodig en een WiFi netwerk.

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06:10
Rofdof schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:55:
[...]

De youless kan dat ook met domme gasmeters. Je hebt idd alleen een stopcontact nodig en een WiFi netwerk.
De HomeWizard van mij heeft stroom genoeg uit de meter!

PV Output - Rijnsaterwoude, 6x 380 Oost 40, 6x 380 West 40, 5x 380 West 20. Totaal 6460Wp

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:04

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

cwrm63 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:48:
[...]

De HomeWizard van mij heeft stroom genoeg uit de meter!
Ja maar in TS zijn geval hangt die electra meter 25 m verder op. Daar gaat het hele topic over.

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:51
Bitzer schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:04:
Ah, woningcorporaties en hun afwijkende kijk op de wereld en klantvriendelijkheid...

Mijns inziens is het volkomen redelijk wanneer jij met enige regelmatig je meterstand wil checken om je verbruik in de gaten te houden.
Ze willen je geen sleutel van de technische ruimte waarin die meters geplaatst zijn geven.
Dan moet er maar iemand komen die de deur voor je open doet zodat je je meter kan controleren.
Zet eens in op elke 1e van de maand of de eerst volgende werkdag.
Gewoon via een reparatieverzoek of zo vragen dat iemand je de meterstand laat checken.
En een maand later weer.
Reken op de nodige tegenstand want dit kennen ze niet en een huurder ter wille zijn dat begrip kennen ze ook niet.

Bij de Woonbond of het juridisch loket kunnen ze je vast een goed juridisch passend advies geven.
precies dit, elke maand vragen, moet je eens kijken hoe lang het duurt voor ze een echte oplosssing willen. Gewoon met een big smile instappen, jij hebt enkel te winnen namelijk, zij hebben enkel te winnen door mee te werken, heerlijke situatie voor je.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

read-only

Ik zou dat toch wekelijks doen. Dat is een redelijk interval om energieverbruik te monitoren.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:36

sh4d0wman

Long live the King!

Desnoods iets wat net door de deur komt en je via een app op je telefoon uit kunt lezen. Maar ja, dan heb je wel stroom nodig of elke x periode accu/batterijen vervangen.

Klagen andere huurders niet? Samen sta je altijd sterker.

Being a hacker does not say what side you are on. Being a hacker means you know how things actually work and can manipulate the way things actually work for good or for harm.
Come to the dark side. We've got cookies.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:22
Er zijn geen slimme meters, dus die P1 poort zal er ook niet zijn.

• bisselke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:15
Ik zou ook gewoon maandelijks, een verzoek inschieten tot inzage. Mochten ze dit op een gegeven moment beu zijn, dan zou ik opperen dat er een tussenmeter geplaatst gaat worden in je woning : https://www.sandervunderi...beugel-slechts-90-76.html

De vraag is alleen wie die kosten gaat betalen, daarom zou ik ze eerst gaan stalken dat je het elke maand, of elke 2 weken wilt inzien. Misschien dat ze dan wel die kosten willen gaan betalen.

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:39
In plaats van ze tot waanzinnte drijven door elke 2 weken de stand op te vragen, vraag ze of je een camera deurbel mag ophangen. Of een venster in de deur (al kom je dan misschien weer in de knel met privacy, gasstanden die voor iedereen zichtbaar zijn)

• ReVision.
  • Niet online

ReVision.

Vinyl enthusiast

Topicstarter
Ik weet dat mijn onderburen hier ook over geklaagd hebben, maar zij kregen hetzelfde antwoord. De twee buren die het dichts bij de schuur en de gasmeters zitten hebben wel een slimme meter want die zitten er niet te ver vanaf. Van de overige buren weet ik het niet.

Er zit overigens wel een afsluiter onderin mijn meterkast, ik zou dus eventueel de woningbouw vereniging kunnen vragen om daar een tussen meter te plaatsen als ik het goed begrijp? Dat zou dan mogelijk voor mij een prima oplossing zijn, zolang ik maar met regelmaat mijn verbruik kan bijhouden.

Blijf het sowieso vreemd vinden dat er wel een afsluiter in mijn meterkast zit maar geen gasmeter.
Terwijl er echt zat ruimte is voor van alles en nog wat in die kast.

Ik ga weer even met ze bellen en kijken wat ze kunnen betekenen voor een tussen meter.

[Voor 31% gewijzigd door ReVision. op 05-08-2022 14:18]

Discogs

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee