Twijfels of autoregeling wel klopt.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:26

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik wil jullie graag betrekken bij een vermoede dat ik heb over de autoregeling van mijn werkgever.

Ik lease bij mijn werkgever al tijden een auto, normaal gesproken iets dat in de pool is overgebleven. Recent heb ik een nieuwe auto mogen uitzoeken en ontvangen. Omdat deze nieuwe auto qua aanschafwaarde hoger ligt dan de aanschafwaarde die mijn wergever vergoed, wil de werkgever voor het bedrag dat boven budget is aangekocht met mij een lening aangaan.

Het volgende dat er speelt:
  • Werkgever koopt auto's, medewerkers kunnen deze leasen via werkgever.
  • Werkgever stelt een budget beschikbaar van €31.000,- voor aanschaf (cataloguswaarde, inclusief BTW, BPM, rijklaarkosten).
  • Medewerker mag een duurdere auto aanschaffen. Aanschafwaarde boven €31.000,- worden in de vorm van een lening doorbelast aan werknemer.
  • Ik heb een auto gekocht van €34,985,- (cataloguswaarde, inclusief BTW, BPM, rijklaarkosten)
  • Werkgever stuurt mij een overeenkomst waarin een lening van €3.985,- is toegelicht die ik in 36 maanden mag betalen, dit bedrag moet ik met netto salaris betalen.
  • Ik betaal maandelijks een eigen bijdrage á €100.- netto voor privé gebruik, daarnaast betaal ik de nodige bijtelling over de auto.
Waar ik mijn twijfels over heb is dat mijn werkgever deze auto zonder BTW. heeft aangekocht, mij een inclusief BTW. bedrag doorbelast over de waarde die boven budget is aangeschaft (€3.985,-) daarnaast betaal ik ook nog bijtelling, wat in mijn inzien de belasting is die ik verplicht ben te betalen voor privé gebruik. De BTW die gevraagd wordt over de lening lijkt mij dubbel op.

Omdat ik het gevoel heb dat de personeelsafdeling van mijn werkgever niet weet hoe het precies zit, is mijn vertrouwen hierin een beetje zoek. Wellicht dat iemand mijn vermoeden kan ontkrachten of onderbouwen.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een lening om een bedrijfsmiddel van je baas aan te schaffen.

Krijg je dan naar rato (rekening houdend met afschrijving) ook geld terug als je hem weer terugverkoopt aan je baas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
De werkgever schaft de auto's ook echt zelf aan, of worden deze geleased? In het geval van het eerste, krijg je dan ook een deel weer terug door de hogere inruilwaarde?

En betaal je dus:
  • Bijtelling (betaal je overigens niet aan je werkgever maar aan de overheid
  • Eigen bijdrage
  • De lening
Of alleen die eigen bijdrage en de bijtelling?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:58

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Vreemde constructie, want de auto is van de werkgever, die gaat je die 4k niet teruggeven als zij die wagen weer verkopen.

Ik zou lekker een goedkopere auto uitzoeken en hier niet mee akkoord gaan.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Topicstarter
FiXeR.nl schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:08:
De werkgever schaft de auto's ook echt zelf aan, of worden deze geleased? In het geval van het eerste, krijg je dan ook een deel weer terug door de hogere inruilwaarde?

En betaal je dus:
  • Bijtelling (betaal je overigens niet aan je werkgever maar aan de overheid
  • Eigen bijdrage
  • De lening
Of alleen die eigen bijdrage en de bijtelling?
De auto's worden door de werkgever aangeschaft, er is geen leasemaatschappij bij betrokken oid.
Ik betaal de eigen bijdrage en de lening, en ook de bijtelling.

[ Voor 5% gewijzigd door Marchel op 02-08-2022 12:11 ]

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-05 19:44

Barrycade

Through the...

Dat je met BTW moet betalen lijkt me logisch, waarom trek je je 100 euro netto voor privé gebruik dan ook niet in twijfel?

Dit is toch gewoon een hogere eigen bijdrage dat het als lening wordt aangemerkt is waarschijnlijk omdat het restant aan je broek krijgt als je weggaat binnen de termijn?

Maar even captain hindsight; waarom dit achteraf regelen nu het al rond is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Topicstarter
Barrycade schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:11:
Dat je met BTW moet betalen lijkt me logisch, waarom trek je je 100 euro netto voor privé gebruik dan ook niet in twijfel?

Dit is toch gewoon een hogere eigen bijdrage dat het als lening wordt aangemerkt is waarschijnlijk omdat het restant aan je broek krijgt als je weggaat binnen de termijn?

Hele goede, was ook niet mijn keuze het zo te regelen. Maar door een miscomminicatie is een auto aangekocht die boven budget is. Hiervoor heb ik een andere regeling getroffen dit te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Topicstarter
Wolly schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:07:

Krijg je dan naar rato (rekening houdend met afschrijving) ook geld terug als je hem weer terugverkoopt aan je baas?
Nee, maar daar gaat mijn vraag niet over.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-05 14:58
dus als ik het goed begrijp, ben jij nu een lening aangegaan voor iets wat niet van jou is en nooit van jou gaat zijn, betaal je daarnaast nog een vergoeding voor prive gebruik (wat overigens bijtellingaftrekbaar is) EN betaal je bijtelling?

Maat, Je wordt keihard genaaid. Als ze die "lening" nou verdelen over eigen bijdrage dan issie tenminste nog aftrekbaar.

en ja het bedrijf hat een bedrag ex btw moeten neerzettten en dan het overschot daarboven moeten pakken als maat voor de lening. De reden dat je bijtelling betaald is namelijk compensatie van de gemiste BTW inkomsten. Als je bedrijf dan ook nog een lening van jou verwacht waar de BTW bij inbegrepen is dan gaat er iets fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Barrycade schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:11:

Het lijkt mij niet logisch dat je BTW moet betalen, er wordt met deze auto toch zakelijk gereden en ik neem dan voor het gemak aan dat werkgever BTW belaste activiteiten verricht?

Dan kan je de voorbelasting van een bedrijfsmiddel gewoon aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
En die 100 euro eigen bijdrage kan in de regel van de bijtelling worden afgetrokken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drs_Ben
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-05 16:59
Ik zou dan eisen om op papier deels eigenaar te worden. Dus dan kan het bedrijf de auto ook niet zonder jouw goedkeuring verkopen.

Ik vermoed dat je werkgever dan wel eens kan zeggen laat maar zitten die regeling.
Vrij absurd dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb in het verleden ook een werkgever gehad die dit deed (auto's kopen en dan medewerkers bijtelling laten betalen, dus geen lease), tot 10% boven de bovengrens v.d. netto aanschafwaarde mocht gekozen worden. Waarbij dit voor rekening was van de medewerker.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De auto wordt dus ook voor 6 jr aangeschaft. Ik zie in deze regeling niet dat hierin de btw wordt doorberekend.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Topicstarter
True schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:22:
Ik heb in het verleden ook een werkgever gehad die dit deed (auto's kopen en dan medewerkers bijtelling laten betalen, dus geen lease), tot 10% boven de bovengrens v.d. netto aanschafwaarde mocht gekozen worden. Waarbij dit voor rekening was van de medewerker.

***members only***

De auto wordt dus ook voor 6 jr aangeschaft. Ik zie in deze regeling niet dat hierin de btw wordt doorberekend.
Dit is exact zoals het binnen de regeling van mijn werkgever is omschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-05 18:40
Kuch. consumenten catalogusprijs Is inclusief btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burns
  • Laatst online: 10-05 21:53
Ja herkenbaar artikel zo gaat het bij ons ook. Je mag een duurdere auto uitkiezen, maar dat is dan voor eigen risico en dat is ook begrijpelijk. Bij uitdienst komt de duurdere auto in de pool en hoeft de volgende 'slechts' het normale lease-bedrag te betalen en niet nog eens extra voor de de duurdere keuze. De volgende is dan niet de 'klos' van de duurdere opties die de eerste heeft gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Marchel schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:04:
Werkgever stelt een budget beschikbaar van €31.000,- voor aanschaf (cataloguswaarde, inclusief BTW, BPM, rijklaarkosten).
Eigenlijk is het budget dus maar 25619€ (31.000€ minus de 21%) of ben ik gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Topicstarter
True schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:30:
[...]

Eigenlijk is het budget dus maar 25619€ (31.000€ minus de 21%) of ben ik gek?
Volgens klopt dit inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Topicstarter
Burns schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:29:
Ja herkenbaar artikel zo gaat het bij ons ook. Je mag een duurdere auto uitkiezen, maar dat is dan voor eigen risico en dat is ook begrijpelijk. Bij uitdienst komt de duurdere auto in de pool en hoeft de volgende 'slechts' het normale lease-bedrag te betalen en niet nog eens extra voor de de duurdere keuze. De volgende is dan niet de 'klos' van de duurdere opties die de eerste heeft gekozen.
Dat vraag ik me af. Bijtelling zal moeten worden berekend over de catalogusprijs, die blijft ongewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dus het komt meer voor :)

Ik zou persoonlijk gewoon een goedkopere auto kiezen (of uitvoering, of minder opties etc :p )

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burns
  • Laatst online: 10-05 21:53
Marchel schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:35:
[...]

Dat vraag ik me af. Bijtelling zal moeten worden berekend over de catalogusprijs, die blijft ongewijzigd.
Bij ons is bijtelling keer catalogusprijs verminderd met de eigen bijdrage. De eigen bijdrage is hoger als je dus over het maximum heen gaat, en verlaagt in die zin de bijtelling.
Ik noem maar wat:

22% van 40000 catalogusprijs (op het moment van tenaamstelling! en exclusief acc van de dealer) = 8.800
per maand is dat: 733 euro.
Eigen bijdrage 250 euro
Bijtelling: 483

Als werknemer betaal je belasting over 483 euro en de 250 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

3DDude

I void warranty's

mwjah zie het zo linksom of rechtsom willen ze pingping.

Bij een ander bedrijf had je boven je leasebudget geleased
Zullen we zeggen je leasebudget is 700 euro per maand en je kiest een auto uit van 850 = 150 'eigen bijdrage' Ze hebben het alleen raar verwoord hier... (er is geen lease toko, en ze kopen m op de zaak)

De vraag is of je het naar een eigen bijdrage constructie kan laten omzetten >> want dan kan je het geloof ik weer verrekenen met de bijtelling.

[ Voor 5% gewijzigd door 3DDude op 02-08-2022 12:42 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
True schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:22:

***members only***

Call me stupid, maar ik zie dus staan dat werkgever 1/721e van de aanvullende kosten die werkgever heeft op basis van een hogere cataloguswaarde in rekening brengt aan werknemer?

En dat betreffende 1/72e deel wordt maandelijks verrekend via het salaris.

Je zou het dan toch ook zo kunnen lezen dat 71/72e deel door werkgever wordt betaald >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Wolly schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:43:
[...]

Call me stupid, maar ik zie dus staan dat werkgever 1/721e van de aanvullende kosten die werkgever heeft op basis van een hogere cataloguswaarde in rekening brengt aan werknemer?

En dat betreffende 1/72e deel wordt maandelijks verrekend via het salaris.

Je zou het dan toch ook zo kunnen lezen dat 71/72e deel door werkgever wordt betaald >:)
offtopic:
Inderdaad ;) en dit verbaast mij niet, ik bouwde verlofuren op over de de dagen per maand dat ik consignatiediensten draaide, naast eventueel gewerkte uren. Dus 1 week consignatiedienst was 7 verlofuren extra. En hoewel dit een compensatieregeling kan zijn, was hier geen sprake van. Was puur een administratieve fout die ze maar lieten voor wat het was toen ik hier een keer vragen over stelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Misschien draagt werkgever wel gewoon btw af van die 3.985? Dan is het meer een huurprijs die je in 1 keer vooruitbetaalt. Maar dan zou je een deelbedrag naar rato terug moeten krijgen als je eerder uit dienst gaat?

[ Voor 0% gewijzigd door monsieurpinot op 02-08-2022 12:50 . Reden: d/t fout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Vanwege het budget ziet de belastingdienst alles daarboven sowieso als privé gebruik, en dient er dus BTW over afgedragen te worden.

Het lijkt mij dat deze lening wel gewoon opgegeven moet worden als eigen bijdrage bij de IB aangifte zodat dit tenminste nog in mindering word gebracht op je bijtelling.

Voor de rest vind ik deze regeling heel normaal en schappelijk. Bij mijn vorige werkgever mocht ik over over mijn budget van 750€ / maand (ex brandstof) heen, dat diende ik dan zelf (netto + BTW) te betalen.

Als je eerder wegging moest je het resterende bedrag boven de 750€/maand gewoon betalen voor de hele lease termijn. Tenslotte is het niet nodig voor zakelijk gebruik, en je privé keuze.

De reden dat het hier een lening is, is omdat aanschaf voor de werkgever veel voordeliger is dan operational lease. Nadeel is dat de werkgever gelijk het geld kwijt is maar over meerdere jaren moet afschrijven. Waarschijnlijk heeft je werkgever dus genoeg geld in kas.

[ Voor 16% gewijzigd door _eLMo_ op 02-08-2022 12:53 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Topicstarter
monsieurpinot schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:50:
Misschien draagt werkgever wel gewoon btw af van die 3.985? Dan is het meer een huurprijs die je in 1 keer vooruitbetaalt. Maar dan zou je een deelbedrag naar rato terug moeten krijgen als je eerder uit dienst gaat?
Nee, er zal geen deelbedrag terugkrijgen zodra ik uitdienst ga op eigen initiatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Topicstarter
_eLMo_ schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:52:
Vanwege het budget ziet de belastingdienst alles daarboven sowieso als privé gebruik, en dient er dus BTW over afgedragen te worden.

Het lijkt mij dat deze lening wel gewoon opgegeven moet worden als eigen bijdrage bij de IB aangifte zodat dit tenminste nog in mindering word gebracht op je bijtelling.

Voor de rest vind ik deze regeling heel normaal en schappelijk. Bij mijn vorige werkgever mocht ik over over mijn budget van 750€ / maand (ex brandstof) heen, dat diende ik dan zelf (netto + BTW) te betalen.

Als je eerder wegging moest je het resterende bedrag boven de 750€/maand gewoon betalen voor de hele lease termijn. Tenslotte is het niet nodig voor zakelijk gebruik, en je privé keuze.

De reden dat het hier een lening is, is omdat aanschaf voor de werkgever veel voordeliger is dan operational lease. Nadeel is dat de werkgever gelijk het geld kwijt is maar over meerdere jaren moet afschrijven. Waarschijnlijk heeft je werkgever dus genoeg geld in kas.
Klopt, de organisatie heeft veel vermogen in kas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik vind het ook maar een vreemde regeling. Ik ga mee met het advies dat je het beste af kan zien van deze auto en een goedkoper model uitzoekt: dan bespaar je het gezeik het makkelijkste mee. Als dat echt niet kan dan zou ik de optie verkennen of je die 3985 euro, net als de eigen bijdrage van 100p/m, door HR met de bijtelling verrekend kan laten worden.

Maar zelf 4000 euro bijleggen op een auto die je huurt en die je werkgever vervolgens wel doorverkoopt voelt mij niet goed.

Eventueel zou je ook nog kunnen kijken of een leasebak in dit geval nog wel voordelig is ten opzichte van een priveauto. Ik reed niet zoveel prive en zakelijk, voor mij kon het eigenlijk al niet uit. En dat was zonder 100 euro eigen bijdrage + 4000 euro eigen inleg. Scheelt wel dat ik qua autokeuze erg makkelijk ben. Wellicht zit dat bij jou anders.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:00
Wolly schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:07:

Precies dat, wat een waanzin. En overigens word je nu dubbel genaaid, want die 'lening' kun je op geen enkele manier fiscaal vriendelijk verwerken.

En het een lening noemen, terwijl je geen geld krijgt, echt bizar.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-05 10:44
Michael_OsGroot schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:09:
Eventueel zou je ook nog kunnen kijken of een leasebak in dit geval nog wel voordelig is ten opzichte van een priveauto. Ik reed niet zoveel prive en zakelijk, voor mij kon het eigenlijk al niet uit. En dat was zonder 100 euro eigen bijdrage + 4000 euro eigen inleg. Scheelt wel dat ik qua autokeuze erg makkelijk ben. Wellicht zit dat bij jou anders.
Vaak gaan we dan een nieuwe auto vergelijken met eentje die we prima vinden, een occasion van 12 jaar oud, dan kan het niet uit inderdaad.

@TS, je betaalt nu dus 110 netto voor de lening, 100 netto eigen bijdrage en (35k * 22% / 12 =) 641 bruto per maand?

Duur grapje, als dat niet uit een mobiliteitsvergoeding oid komt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

StevenK schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:11:
[...]

Precies dat, wat een waanzin. En overigens word je nu dubbel genaaid, want die 'lening' kun je op geen enkele manier fiscaal vriendelijk verwerken.

En het een lening noemen, terwijl je geen geld krijgt, echt bizar.
De TS krijgt toch ook een auto?

En TS betaald toch helemaal niet mee aan onderhoud en brandstof? Aanschaf is slechts 1/3e component van een leasebedrag, persoonlijk vind ik dit helemaal geen waanzin en "bizar", maar erg slim van de werkgever en waarschijnlijk ook voordeliger voor de werknemer.

De lening moet alleen verrekend worden als eigen bijdrage zodat de werknemer dit kan aftrekken van de bijtelling. Wie zegt ook niet dat dit nu gewoon kan? Eigen bijdrage = €100 (standaard) + €110 (luxere auto) = €220 / maand.
Ik zou de belastingtelefoon even bellen.

[ Voor 10% gewijzigd door _eLMo_ op 02-08-2022 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-05 18:53
Stel dat je het moet betalen, dan zou ik er op sturen om het voor eigen bijdrage privégebruik te laten aanmerken. Dit gaat dan nog van de bijtelling af en scheelt je de belasting hierover. Daarnaast heb je wellicht te maken met een meerafschrijving, maar dat is vast niet de gehele 4000 euro. Als je bijvoorbeeld op directlease kijkt naar een VW Golf zie je dat een Life business van 33.445 euro 500 euro in de maand kost en bij dezelfde maand/km een R-Line DSG van 38.240 540 euro per maand. Dit is over 60 maand 2400 euro, terwijl het verschil in prijs het dubbele is. Dit verschil zie jij niet terug in de lening.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Allicht een onhandige vraag maar waarom zou @Marchel bijtelling (fiscaal) moeten afdragen over een auto van 35K als daarvan 4K "eigenlijk prive" betaald is? Dat de werkgever lief is en niet alles in 1x inhoudt bij de werknemer, doet (imho) weinig af aan het feit dat er in mijn grijze massa ergens nu een dubbele (bij)telling zit in het nadeel van de werknemer.

En, als het een zogenaamde lening is, dan zou ik daar toch wel een officieel document van willen zien; niet in de laatste plaats omdat leningen soms best een interesante post kunnen zijn op de jaarlijkse opgave naar de Belastingdienst.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Topicstarter
_eLMo_ schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:18:
[...]

En TS betaald toch helemaal niet mee aan onderhoud en brandstof? Aanschaf is slechts 1/3e component van een leasebedrag, persoonlijk vind ik dit helemaal geen waanzin en "bizar", maar erg slim van de werkgever en waarschijnlijk ook voordeliger voor de werknemer.

De lening moet alleen verrekend worden als eigen bijdrage zodat de werknemer dit kan aftrekken van de bijtelling. Wie zegt ook niet dat dit nu gewoon kan? Eigen bijdrage = €100 (standaard) + €110 (luxere auto) = €220 / maand.
Ik zou de belastingtelefoon even bellen.
Dank voor de tip, hier kan ik wel iets mee. Ik ga verzoeken dit te verwerken met de eigen bijdragen en de de belastingtelefoon benaderen om e.e.a. te verifiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

Marchel schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:24:
[...]

Dank voor de tip, hier kan ik wel iets mee. Ik ga verzoeken dit te verwerken met de eigen bijdragen en de de belastingtelefoon benaderen om e.e.a. te verifiëren.
Overigens zit er ook nog een btw toename over privé gebruik van de auto. Dus ja bij aanschaf kan je werkgever de btw in 1x terugvorderen. Maar ieder jaar moet je werkgever daar wel weer wat btw over betalen.

https://www.belastingdien...gebruik_auto_van_de_zaak/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:03
Dus jij betaalt in 3 jaar tijd ruim 1/5 van die auto, maar rijd dan wel in de auto van keuze.
En in 6 jaar tijd heb je bijna 1/3 van die auto betaald.

Effectief is je bijtelling over die auto 22% * €35.000,- = €7700,- bruto per jaar.
Na aftrek van je eigen bijdrage a 12* €100,- + €1317,- (jaarlijkse aflossing mits dit aftrekbaar is) hou je nog €5183,- bruto over.

Netto betaal je dan maandelijks (afhankelijk van je salaris schaal, maar zeg 37,10%):
€100,- eigen bijdrage
€110,- aflossing
€160,- netto bijtelling

(Na die 3 jaar zal je netto bijtelling iets omhoog gaan, maar vervalt de aflossing natuurlijk.)

Niet uitzonderlijk hoog, maar ook zeker niet de goedkoopste regeling.
Telt die lening niet mee dan klinkt het in mijn oren als dat je dubbel genaaid wordt. (Je betaald dan immers en een hogere bijtelling en ook nog eens een lening).

Voor je werkgever is het wel flink goedkoper.
Ik ga ervan uit dat die de auto zakelijk aanschaft dus de btw kan verleggen. Aanschaf is dan dus ca 29k
Die krijgt is de "looptijd" van die auto (als dat idd 6 jaar is) van jou 4k aflossing en 7,2k eigen bijdrage.
De auto kost de werkgever dus maar iets van 7,8k over 6 jaar en heeft nog een rest waarde.
Daarentegen betalen ze wel de brandstof en onderhoud.

Klinkt in elk geval een heel stuk goedkoper dan een standaard leasecontract waar ze al snel 800-1000 per maand excl. brandstof aan kwijt zijn. (Dus een goede 64k over 6 jaar)

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Topicstarter
Morelleth schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:42:
Dus jij betaalt in 3 jaar tijd ruim 1/5 van die auto, maar rijd dan wel in de auto van keuze.

Effectief is je bijtelling over die auto 22% * €35.000,- = €7700,- bruto per jaar.
Na aftrek van je eigen bijdrage a 12* €100,- + €1317,- (jaarlijkse aflossing mits dit aftrekbaar is) hou je nog €5183,- bruto over.

Netto betaal je dan maandelijks (afhankelijk van je salaris schaal, maar zeg 37,10%):
€100,- eigen bijdrage
€110,- aflossing
€160,- netto bijtelling

(Na die 3 jaar zal je netto bijtelling iets omhoog gaan, maar vervalt de aflossing natuurlijk.)

Telt die lening niet mee dan klinkt het in mijn oren als dat je dubbel genaaid wordt. (Je betaald dan immers en een hogere bijtelling en ook nog eens een lening).

Ik ga ervan uit dat die de auto zakelijk aanschaft dus de btw kan verleggen. Aanschaf is dan dus ca 29k
Die krijgt is de "looptijd" van die auto (als dat idd 6 jaar is) van jou 4k aflossing en 7,2k eigen bijdrage.
De auto kost de werkgever dus maar iets van 7,8k over 6 jaar en heeft nog een rest waarde.

Klinkt in elk geval een heel stuk goedkoper dan een standaard leasecontract waar ze al snel 800-1000 per maand excl. brandstof aan kwijt zijn. (Dus een goede 64k over 6 jaar)
Je overzicht klopt. Ik zie op mijn loonstrook onder "normaal tarief" (waarde privé-auto) wat een bruto bedrag betreft / €644,40 staan. Als ik je goed begrijp, door dit bruto bedrag te verminderen met de eigen bijdrage en de aflossing kom jij tot een netto bedrag á €160.- Klopt dat, of mis ik dan nog iets?-> Ow wacht, daarvoor heb je natuurlijk die 37,10% dit percentage moet ik natuurlijk in mindering brengen op het burto waarde privé auto bedrag, dan lijkt het inderdaad wel redelijk te kloppen.

[ Voor 6% gewijzigd door Marchel op 02-08-2022 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
Marchel schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:10:
[...]

Je overzicht klopt. Ik zie op mijn loonstrook onder "normaal tarief" (waarde privé-auto) wat een bruto bedrag betreft / €644,40 staan. Als ik je goed begrijp, door dit bruto bedrag te verminderen met de eigen bijdrage en de aflossing kom jij tot een netto bedrag á €160.- Klopt dat, of mis ik dan nog iets?
Bijna.
Je betaalt loonbelasting extra (je uiteindelijke netto "kosten").

Je "netto" bijtelling is dus de bruto kosten (22% x de cataloguswaarde per jaar) - eigen bijdrages x je loonbelasting.
Totale "kosten" van de wagen is dan niet anders dan die extra loonbelasting en je eigen bijdrages.

Ga je met je eigen auto rijden dan heb je die "kosten" op je loon niet en krijg je netto meer uitbetaald.
Maar moet je dus zelf alles betalen. (al dan niet met een reiskostenvergoeding van de werkgever)

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Topicstarter
Morelleth schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:00:
[...]

Bijna.
Je betaalt loonbelasting extra (je uiteindelijke netto "kosten").

Je "netto" bijtelling is dus de bruto kosten (22% x de cataloguswaarde per jaar) - eigen bijdrages x je loonbelasting.
Totale "kosten" van de wagen is dan niet anders dan die extra loonbelasting en je eigen bijdrages.

Ga je met je eigen auto rijden dan heb je die "kosten" op je loon niet en krijg je netto meer uitbetaald.
Maar moet je dus zelf alles betalen. (al dan niet met een reiskostenvergoeding van de werkgever)
Bedankt voor de toelichting, ik begrijp het nu een stuk beter.

Of dit een goede of slechte regeling is hangt per situatie af denk ik. Ik kan me wel voorstellen dat Tweakers hier aangeven dat het lenen voor iets dat nooit je eigendom zal worden niet heel verstandig is. Ik sluit me daar volledig bij aan. Om dit te compenseren heeft mijn werkgever mij een loonsverhoging geboden om het geleende geld te bekostigen. Zodoende kom ik +/- op lasten uit alsof ik een auto heb die een €31k cataloguswaarde heeft.

Wat er mis is gegaan is dat er miscommunicatie is ontstaan waardoor per ongeluk een auto is afgenomen die boven die €31k uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Marchel schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:38:
...Om dit te compenseren heeft mijn werkgever mij een loonsverhoging geboden om het geleende geld te bekostigen...
Dus je moet maandelijks aflossen aan je werkgever, maar die geeft je een loonsverhoging :?

Waarom zo moeilijk doen? Wat heeft de werkgever er dan aan te winnen. Want de loonsverhoging is in principe voor altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Topicstarter
Roenie schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:03:
[...]
Dus je moet maandelijks aflossen aan je werkgever, maar die geeft je een loonsverhoging :?

Waarom zo moeilijk doen? Wat heeft de werkgever er dan aan te winnen. Want de loonsverhoging is in principe voor altijd.
Welk punt wil je maken? Het is geregeld zoals ik het omschrijf, kan er verder ook niets aan doen.
Overigens had ik de keus, geld erbij of iets doen in het nemen van het verlies dat de auto per abuis is afgenomen. Ik heb toen gekozen voor geld erbij.

Daarnaast volgens mij werkt het ook zo dat als er maar 1 autoregeling bestaat en je maakt hier een aanpassing op/uitzondering voor een personeelslid, dat dit dan ook geldt voor andere collega's die middels dezelfde regeling een auto willen ontvangen.

[ Voor 40% gewijzigd door Marchel op 02-08-2022 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Marchel schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:13:
[...]
Welk punt wil je maken? Het is geregeld zoals ik het omschrijf, kan er verder ook niets aan doen.
Overigens had ik de keus, geld erbij of iets doen in het nemen van het verlies dat de auto per abuis is afgenomen. Ik heb toen gekozen voor geld erbij.

Daarnaast volgens mij werkt het ook zo dat als er maar 1 autoregeling bestaat en je maakt hier een aanpassing op/uitzondering voor een personeelslid, dat dit dan ook geldt voor andere collega's die middels dezelfde regeling een auto willen ontvangen.
Welk punt ik wil maken? Dat als een werkgever in dit geval iets bedenkt waar de logica (in eerste instantie) ontbreekt, ik mij altijd afvraag wat er achter zit. Jou een lening geven die je iedere maand terugbetaald, maar je tegelijkertijd een loonsverhoging geven is toch raar? Daar zit de werkgever nog jaren aan vast. En als zij de regeling zelf niet willen veranderen, kunnen zij je ook een eenmalige bonus geven.

Maar goed, je komt hier om je twijfels te ventileren, dus dan krijg je mijn twijfels er gratis bij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Topicstarter
Roenie schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:24:
[...]
Welk punt ik wil maken? Dat als een werkgever in dit geval iets bedenkt waar de logica (in eerste instantie) ontbreekt, ik mij altijd afvraag wat er achter zit. Jou een lening geven die je iedere maand terugbetaald, maar je tegelijkertijd een loonsverhoging geven is toch raar? Daar zit de werkgever nog jaren aan vast. En als zij de regeling zelf niet willen veranderen, kunnen zij je ook een eenmalige bonus geven.

Maar goed, je komt hier om je twijfels te ventileren, dus dan krijg je mijn twijfels er gratis bij ;)
Ja je hebt inderdaad een punt. Ik denk dat mijn werkgever hier slim gespeelt heeft, ik was namelijk al enige tijd in discussie over mijn salaris waar ik niet ben uitgekomen met mijn voormalig BUM. En daar kwam het issue met de auto ook nog eens bij. De directeur heeft dit met mij opgelost en heeft met deze regeling 2 vliegen in 1 klap kunnen kapot slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Morelleth schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:42:

€100,- eigen bijdrage
€110,- aflossing
€160,- netto bijtelling

volgens mij:
- is het bedrag geen lening (je krijgt immers niets terug) maar een soort huur voor een deel van de gebruikte auto.
- over dat huurbedrag zal de werkgever gewoon btw moeten afdragen (zoals ik al eerder aangaf)

conclusie is volgens mij: medewerker rijdt tegen extra kosten (huur) een duurdere auto. En werkgever heeft daardoor 3.293,39 netto voordeel. Ik zou altijd een clausule willen dat ik bij vertrek dus een bedrag naar rato terugkrijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 11:39

FreakNL

Well do ya punk?

..
Maar zelf 4000 euro bijleggen op een auto die je huurt en die je werkgever vervolgens wel doorverkoopt voelt mij niet goed…
Als je bij een LM een auto leased betaal je ook gewoon X meer voor een auto van 35k tov een auto van 30k… En die LM verkoopt hem ook gewoon…

Het is allemaal wel schappelijk en met een auto van 25k kom je ook van A naar B.

Doe mij deze regeling. Of welke leaseregeling dan ook. Ik krijg een reiskostenvergoeding waar ik inmiddels op toeleg.. Meerendeel gaat op aan brandstof en dan heb ik voor de rest nog niks betaald…

Als ik de TS was zou ik een auto van 25k kiezen of privé gaan rijden als je de regeling echt k*t vind. Niemand dwingt je een auto af te nemen.

[ Voor 26% gewijzigd door FreakNL op 02-08-2022 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-05 23:19

Maar zelf 4000 euro bijleggen op een auto die je huurt en die je werkgever vervolgens wel doorverkoopt voelt mij niet goed.
.
Wat is hier anders aan als dat je voor 750 mag leasen, voor 850 leased en dan 150 uit eigen zak betaald? Je wordt toch ook geen eigenaar van de lease auto?

Niks mis met een auto waar de werkgever eigenaar van is. Geen gezeik met max kilometers, kleine schades of goedkope bandjes.

[ Voor 13% gewijzigd door rvrbtcpt op 02-08-2022 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

3DDude

I void warranty's

rvrbtcpt schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:54:
[...]

Wat is hier anders aan als dat je voor 750 mag leasen, voor 850 leased en dan 150 uit eigen zak betaald? Je wordt toch ook geen eigenaar van de lease auto?

Niks mis met een auto waar de werkgever eigenaar van is. Geen gezeik met max kilometers, kleine schades of goedkope bandjes.
Volgens mij zit er verschil in het in mindering kunnen brengen op de bijtelling.

Normaalgesproken heb je bijtelling - eigen bijdrage om te verrekenen oid. Dat heeft de TS nu niet...

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
rvrbtcpt schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:54:
[...]

Nou. Dat je dan dus 50 euro per maand te veel betaald?

Kijk als je boven je leasebedrag gaat leasen dan zitten daar gewoon kosten aan vast dat is redelijk evident. wie die kosten dan gaat ophoesten is vraag twee. Meestal is dat dan de werknemer. Hiervoor wordt dan een vergoeding gevraagd voor persoonlijk gebruik van de auto (heb ik ook, Iets van 250 euro). Deze vergoeding is een netto "eigen bijdrage", maar die is aftrekbaar van de bruto bijtelling (waardoor bij mij de bijtelling op 0 uitkomt dus vandaar dat het redelijk voordelig is om het wel te doen).

Als je het expliciet een lening gaat noemen in contracten is er echter sprake van een ander financieel product. Een lening heeft hele andere voorwaarden.

Normaliter wordt een zakelijke auto altijd BTW vrij gekocht/geleased. Een leasebudget is dan ook eigenlijk altijd een bedrag Ex BTW. Dit geldt ook voor de eventuele eigen bijdrage. Allemaal bedragen ex btw.

OP heeft echter een lening afgesloten voor een bedrag MET BTW. Dat maakt het geheel zo vaag aangezien het bedrijf die BTW gewoon kan verrekenen en het bedrag van OP niet met BTW is belast. Voor het bedrijf is dat dus gewoon netto geld en hoeft er niets van afgedragen te worden. OP betaald daarmee dus eigenlijk 21% te veel voor iets wat ook gewoon als eigen bijdrage opgenomen had kunnen worden waardoor het én een bedrag zonder BTW is en én fiscaal aftrekbaar. Daarom dat ik aangaf dat het klonk alsof OP dubbel genaaid werd.

Stel je zit 5000 euro boven budget inclusief BTW.
even uitgaand van 5 jaar (rekent iets makkelijker) kom je dan op 1000 euro per jaar aan lening die terugbetaald moet worden (netto afrekening). Dat is bruto dus 1612 euro.

We hadden eerder al vastgesteld dat er €7700 aan bijtelling per jaar verschuldigd is voor privé gebruik.
kom je totaal uit op €9612 euro bruto.

Echter als je uitgaat van bruto bedragen (voor bedrijven heel logisch) en het als eigen bijdrage opgeeft (wat gewoon kan) dan heb je nog maar €4132 bruto "lening" over 5 jaar wat €826 netto per jaar is (bruto €1333), maar doordat dit eigen bijdrage is, is het aftrekbaar van de bruto bijtelling (netto bedrag). kom je op €6874 bruto bijtelling per jaar uit.

Al met al scheelt dat per jaar dus bijna zo'n €3000.

De extra 100 eigen bijdrage heb ik niet meegenomen aangezien die in beide gevallen geen relatief verschil uit gaat maken doordat de bedragen in beide gevallen hetzelfde zijn en je niet negatief gaat.

Het lijkt me goed als OP dus nog even gaat zitten met de werkgever over de gebruikte terminologie en de daadwerkelijke getallen om het geheel wat duidelijker te krijgen, want dat kan echt wel serieus geld schelen. Zeker het BTW gebeuren vind ik een raar gegeven in het verhaal.

Overigens is het nooit slim om akkoord te gaan met een looptijd van 6 jaar aangezien bijtellingspercentages voor 60 maanden vaststaan (5 jaar). Daarna wordt er opnieuw een vaststelling gedaan en die kan in sommige gevallen heel naar uitpakken (eigenlijk altijd meer dan dat het was). Het zesde jaar kan het dus zo zijn dat je een enorm verschil in extra lasten krijgt. Zeker als het een elektrische wagen betreft. Zo zit ik nu op 4200 bruto per jaar en heb ik mazzel dat ik nog met de 2024 regeling mee kan, maar dat wordt dan alsnog 11.400. Dat is dus een kleine 6000 bruto extra per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
monsieurpinot schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:29:

conclusie is volgens mij: medewerker rijdt tegen extra kosten (huur) een duurdere auto. En werkgever heeft daardoor 3.293,39 netto voordeel. Ik zou altijd een clausule willen dat ik bij vertrek dus een bedrag naar rato terugkrijg
Ja maar dat gaan ze natuurlijk niet doen.

Bedrijf moet het dus óf als huur wegzetten (maar dan ben je dus nergens aan gebonden) en dan inderdaad BTW rekenen óf gewoon verrekenen in de eigen bijdrage wat voor OP ook een significant voordeel oplevert (want én geen BTW én aftrekbaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:00
_eLMo_ schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:18:
[...]

Hij krijgt een auto tot zijn beschikking, aan het einde van de looptijd van de lening heeft hij vanwege de kromme netto/bruto situatie eigenlijk zo'n 20% van aanschaf ex BTW zelf betaald. Want de werkgever betaalt de aanschaf ex BTW, schrijft daarna de auto helemaal af, wat een stevige aftrekpost is. TS betaalt van zijn netto inkomen en deel van de aanschafprijs inclusief BTW.

Ik hoop echt van harte dat TS het verkeerd uitgelegd heeft gekregen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:22

Yucon

*broem*

StevenK schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 06:28:
[...]

Hij krijgt een auto tot zijn beschikking, aan het einde van de looptijd van de lening heeft hij vanwege de kromme netto/bruto situatie eigenlijk zo'n 20% van aanschaf ex BTW zelf betaald. Want de werkgever betaalt de aanschaf ex BTW, schrijft daarna de auto helemaal af, wat een stevige aftrekpost is. TS betaalt van zijn netto inkomen en deel van de aanschafprijs inclusief BTW.

De restwaarde geldt bij mijn weten wel weer als winst. Het is niet zo dat de volledige afschrijving verdampt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
monsieurpinot schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:29:
[...]

volgens mij:
- is het bedrag geen lening (je krijgt immers niets terug) maar een soort huur voor een deel van de gebruikte auto.
- over dat huurbedrag zal de werkgever gewoon btw moeten afdragen (zoals ik al eerder aangaf)
Hoe het omschreven wordt zal inderdaad mogelijk invloed hebben of het wel of niet als eigen bijdrage gezien kan worden.
Zo lang het voor de TS omschreven wordt als extra eigen bijdrage ivm overschrijding leasebudget, met als clausule terug betalen bij eerder uit dienst gaan (wat redelijk standaard is bij overschrijden budget) dan kan het in mindering gebracht worden.
Een lening suggereert dat er ook iets is aangeschaft en eigendom is van de TS wat niet het geval is. Dit is enkel een terugbetaling van voorschot zoals jij ook concludeert. Dus verrekenbaar voor de bijtelling.

Belastingwetgeving is een compleet ander verhaal en heeft de TS zelf niets mee te maken.
Voor de werkgever is het een zakelijke aankoop dus interessant. (en hoeveel goedkoper is voor de boekhouder om uit te rekenen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

StevenK schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 06:28:
[...]

De werkgever dient de BTW in rekening te brengen en af te dragen aan de belastingdienst omdat dit privé gebruik is, dat "krijgt" de werkgever dus niet ofzo, dat is niet hoe BTW werkt, haha.

Ook afschrijven werkt niet zo, bij verkoop van de auto is dat dus weer "omzet" (niet gerealiseerde afschrijving als je het krom zegt) en is dat juist de andere kant op. Die auto is na 6 jaar echt niet niks meer waard.

Omdat de auto ook privé wordt gebruikt, moet u voor het privégebruik btw betalen. Hierbij geldt ook woon-werkverkeer voor de btw als privégebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
_eLMo_ schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:16:
[...]

De werkgever dient de BTW in rekening te brengen en af te dragen aan de belastingdienst omdat dit privé gebruik is, dat "krijgt" de werkgever dus niet ofzo, dat is niet hoe BTW werkt, haha.

Ook afschrijven werkt niet zo, bij verkoop van de auto is dat dus weer "omzet" (niet gerealiseerde afschrijving als je het krom zegt) en is dat juist de andere kant op. Die auto is na 6 jaar echt niet niks meer waard.

[...]
Dat klopt, maar er is een grote maar!

Als je geen administratie bijhoud (wat niemand in de IT gaat doen) dan is de btw slechts 2.7% van de catalogusprijs incl BTW en BPM. Dat is dus een direct voordeel voor de werkgever aangezien die wel 21% kan aftrekken. Oftewel cat prijs incl BPM ex BTW.

Aangezien woon-werkverkeer als privégebruik wordt gezien is dat natuurlijk kompleet niet evenredig met het gebruik aangezien die auto dan vrijwel voor 100% privé wordt gebruikt.
Pagina: 1