Linux, welke videokaarten zijn aan te raden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasSnuiver
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-08-2024
Hallo allemaal, ik ben op het moment op zoek naar een nieuwe videokaart die ik op mijn linux pc (PopOs) ga installeren. Is er iets waar ik specifiek rekening moet houden bij videokaarten? Voor zover ik heb begrepen werken de oudere nvidia's niet zo geweldig maar de moderne wel? Klopt dit nog steeds? Is een specifiek model / fabrikant die aan te raden is voor linux?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 15:39
Nvidia heeft de betere ondersteuning kwa drivers voor Linux, zou zeggen ga nar de website van nvidia en kijk wat er beschikbaar is voor Linux want dat zal een hele was lijst zijn om hier neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:43

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Nvidia werkt probleemloos, maar bevat een niet-opensource component, waar veel linux distributies fel op reageren. Inmiddels is men daar grotendeels aan gewend, maar als je een puristische distributie neemt (debian bijvoorbeeld) ligt dat nog steeds lastig.

AMD had een betere naam, maar ook AMD is niet heilig, ik liep er laatst tegenaan dat de beloofde ondersteuning van Ubuntu 22.04 toch niet zo vlekkeloos is:

https://community.amd.com...ll-deb/m-p/534262#M158140

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valhallaviking
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-09-2022
Het ligt er een beetje aan wat je ermee gaat doen en wat je nu momenteel in je pc hebt zitten. Ik heb van beide fabrikanten een kaart onder linux getest en deze doen wat ze moeten doen. Nvidia heeft iets meer GUI based tools om de config wat makkelijker te doen maar via de cli werkt het ook. Ik gebruik zelf geen CUDA o.i.d. maar het schijnt dat dit wel verschillen geeft tussen de groene en de rode variant. Als je dat soort technieken nodig hebt zou ik daar eens naar kijken wat de verschillen zijn tussen beiden en of dat eventueel de keuze voor een van beide beslecht.
Momenteel draai ik tijdelijk VGA op een 12th gen Intel i7 K, in afwachting van een 6900XT, maar zo'n Intel GPU werkt ook prima onder Linux, zelfs op de native reso van een 4K 144 Hz monitor. 144hz is een beetje overkill idd maar het werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Omdat NVidia closed-source drivers heeft kan de community ook niks fixen. Zo is bijvoorbeeld wayland-ondersteuning vrij dramatisch. Sommige linux-distro's komen standaard met wayland, dat mag je dan gewoon terugzetten naar X11. Voor de meeste gebruikers geen ramp, maar ben je ervan bewust.

Ik weet niet of de wayland-ondersteuning is verbeterd sinds ik het voor het laatst heb geprobeerd en voor wanneer officiële ondersteuning verwacht wordt, maar v.z.i.w. is het op dit moment gewoon gepruts om aan de praat te krijgen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasSnuiver
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-08-2024
Valhallaviking schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:31:
Het ligt er een beetje aan wat je ermee gaat doen en wat je nu momenteel in je pc hebt zitten. Ik heb van beide fabrikanten een kaart onder linux getest en deze doen wat ze moeten doen. Nvidia heeft iets meer GUI based tools om de config wat makkelijker te doen maar via de cli werkt het ook. Ik gebruik zelf geen CUDA o.i.d. maar het schijnt dat dit wel verschillen geeft tussen de groene en de rode variant. Als je dat soort technieken nodig hebt zou ik daar eens naar kijken wat de verschillen zijn tussen beiden en of dat eventueel de keuze voor een van beide beslecht.
Momenteel draai ik tijdelijk VGA op een 12th gen Intel i7 K, in afwachting van een 6900XT, maar zo'n Intel GPU werkt ook prima onder Linux, zelfs op de native reso van een 4K 144 Hz monitor. 144hz is een beetje overkill idd maar het werkt wel.
Ga er niet heel veel speciaals mee doen, af en toe een paar games. En de CPU is momenteel een Ryzen 5 3600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valhallaviking
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-09-2022
bwerg schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:42:
Omdat NVidia closed-source drivers heeft kan de community ook niks fixen. Zo is bijvoorbeeld wayland-ondersteuning vrij dramatisch. Sommige linux-distro's komen standaard met wayland, dat mag je dan gewoon terugzetten naar X11. Voor de meeste gebruikers geen ramp, maar ben je ervan bewust.

Ik weet niet of de wayland-ondersteuning is verbeterd sinds ik het voor het laatst heb geprobeerd en voor wanneer officiële ondersteuning verwacht wordt, maar v.z.i.w. is het op dit moment gewoon gepruts om aan de praat te krijgen.
Hmm, ik heb Gnome zowel op Fedora36 als Ubuntu 22.04 getest op een RTX360TI met Wayland (laatste drivers Nvidia) en dat werkt zoals ze zeggen buttery smooth. Ik had niet eens in de gaten dat ik met Wayland werkte (staat ook als default ingesteld dus je moet uitloggen en dan X11 als default instellen). Voorheen was dat idd een grote ramp en niet vooruit te branden.

NB. ik zal eens kijken hoe Wayland nu met Intel werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kijk specifiek naar jouw distro en versie (en jouw budget) en kijk wat daarbinnen ondersteund is. Bedenk ook hoe je staat in free vs non-free drivers.

Situatie is een stuk beter dan tijdje terug, er zijn voor iets oudere kaarten redelijk feature-complete open source drivers.

Voor nVidia ondersteunt nouveau alles van nv30 (GeForce FX) tot en met nv130 (GeForce 10xx) redelijk goed.
Voor AMD heb je voor oudere (Radeon tot en met Sea Islands (Radeon Rx 200-series)) kaarten de radeon driver, en voor nieuwere amdgpu.

Tot de release van nouveau was AMD/ATi duidelijk de betere keuze, zij het met lacunes (een paar van de meer exotische HD7xxx series zijn nergens ondersteund), ondertussen werkt het met nouveau minstens zo soepel. Recent nog overleed de HD4550 in reservebak van m'n oudste. Heb dan maar hele systeem geupgrade naar Core i5 met GTX460. Nouveau drivers onder Ubuntu geinstalleerd en alles werkte probleemloos. Dat was laatste keer dat ik die GTX460 onder Linux probeerde te draaien wel anders.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Valhallaviking schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:52:
[...]

Hmm, ik heb Gnome zowel op Fedora36 als Ubuntu 22.04 getest op een RTX360TI met Wayland (laatste drivers Nvidia) en dat werkt zoals ze zeggen buttery smooth.
Misschien is dat dan intussen gefixt. :)

Dit is natuurlijk typisch iets wat je 1 keer probeert, als het niet werkt ga je terug naar X11 en laat je het weer vrolijk een paar jaar liggen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:13

nelizmastr

Goed wies kapot

Qua ondersteuning maakt AMD vs. Nvidia niet meer uit tegenwoordig.

Qua gaming schijnt AMDGPU/Radeon nog steeds wel beter te zijn qua percentage van de Windows performance die je in games kunt verwachten. Het heeft zo zijn voordelen als de hele driver open source is.
Dan kun je nog wel eens spelen met een nieuwere kernel die dan weer een bugfix driver heeft.

Als gamen echt een bijzaak is en je dat bijv. op Windows blijft doen is 't echt om het even.

*disclaimer: dit is informatie zoals het een jaar geleden was. Korreltje zout is allicht handig :+

[ Voor 10% gewijzigd door nelizmastr op 02-08-2022 15:54 ]

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1