Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oost-West opstelling mogelijk met deze omvormer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• coenmeinema
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09-2022
Hallo allemaal,

Ik heb al een hoop gelezen en geprobeerd te achterhalen, maar het juiste antwoord heb ik helaas nog niet kunnen bemachtigen.

Ik heb via via 10 QPeak Black G4.1 295wp panelen en een Goodwe GW3000-NS kunnen bemachtigen. Dit is nu een werkende installatie, en komt later dit jaar naar ons toe.

Wij hebben in onze achtertuin (gelegen op het west/zuid/westen) een overkapping van 8x3,5 meter waar we deze panelen in oost-west opstelling willen plaatsen. De plaatsingshoek zal zo’n 30 graden worden. Maar, zoals ik het nu kan vinden heeft deze omvormer maar 1 MPPT, waardoor ik twijfel naar de haalbaarheid.

Concreet is de vraag dus of de panelen in oost west opstelling kunnen worden geplaatst en aangesloten kunnen worden op de huidige omvormer. Of, zal dit pas (goed) werken wanneer er optimizers of een andere omvormer wordt toegepast?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
-NS serie heeft voor zover ik weet 2 mppt.

Is dat een overkapping met plat dak?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• coenmeinema
Ronald schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:25:
-NS serie heeft voor zover ik weet 2 mppt.

Is dat een overkapping met plat dak?
Het is inderdaad een plat dak. Ik kan qua oriëntatie niet veel kanten op, maar oost west is goed haalbaar. Deze omvormer heeft (helaas) maar 1 MPPT, anders was ik al een heel eind..

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou het gewoon proberen om met y-connectoren het op 1 mppt te plaatsen.
Ingaand DC stroom is 18A volgens datasheet.
https://www.vdh-solar.nl/images/uploaded/Goodwe/NS.pdf

Zou geen grote problemen moeten opleveren.
Moeten wel 2 gelijke strings zijn van 5 panelen (parallel)

Platdak is meestal tussen 7 - 15 graden helling gangbaar

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-08-2022 11:41 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• coenmeinema
Daar zat ik ook al aan te denken. Maar, heeft dat geen gevolgen voor de opbrengst omdat de panelen aan de oostzijde pas later in de zon komen?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nee, parallel strings werken onafhankelijk.

Heb je enige schaduw?

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-08-2022 11:43 ]

• coenmeinema
Nee, de huizen staan dermate ver weg dat er geen schaduw valt (wellicht dat de zon in de winter pas later op de panelen valt, als deze uiteraard al schijnt). In deze tijd is de zon vanaf 8 uur aan de oostkant, en draait helemaal door zonder schaduw tot ongeveer 20.30 uur voor deze achter de huizen weg zakt. Genoeg potentieel om op te wekken.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat is mooi.
Want 5 panelen in 1 string is wat krap in Vmpp voor de omvormer.
Daar kan hij niet lekker op regelen. Maar als je geen schaduw hebt kan dat prima, dan valt er weinig te regelen.

Gewoon proberen!

Ik had @Lardman ook al wel verwacht met het platleggen advies als extra optie. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-08-2022 12:00 ]

• coenmeinema
Bedankt zover! Dan ga ik dat eerst proberen.
Qua helling zal 30 graden misschien wat optimistisch zijn inderdaad. Ik probeer eerst 10, dan kunnen we altijd nog zien.
Plaatsing wordt pas in november, maar kom graag goed beslagen ten ijs :)

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Was op vakantie @AUijtdehaag
Inderdaad, volledig plat in 1 string op je dak gooien, simpeler wordt het niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Lardman op 02-08-2022 12:49 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Ronald
AUijtdehaag schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:42:
Nee, parallel strings werken onafhankelijk.

Heb je enige schaduw?
Niet onafhankelijk, want de omvormer kan niet de spanning per string onafhankelijk regelen, dus is schaduw managen een compromis tussen bypass triggeren in 1 string en buiten MPP tracken van de andere string.

Maar een stroom beperking in de ene string is geen beperking voor de andere string, dus de variatie door de dag gaat prima.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
AUijtdehaag schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:57:
Dat is mooi.
Want 5 panelen in 1 string is wat krap in Vmpp voor de omvormer.
Hij deelt wel de 80V minimale Vmpp met de D-NS. Probleem is eerder de 180V nodig voor vol vermogen.

Platleggen of schans of deze verkopen voor een recenter model, heel jong zal deze niet zijn.

• coenmeinema
Dat valt heel erg mee, de omvormer is nu 2 jaar oud. De 180V voor vol vermogen is nu een probleem, of wanneer je bijvoorbeeld de D-ns zou gebruiken?
Pagina: 1