Externe audio zorgt voor echo in vergaderingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeuye112
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-04 06:49
Hi iedereen,

Enige tijd geleden hebben wij op het werk een televisie met built-in chromecast en apple-tv geplaatst in één van de vergaderruimtes. Dit werkt top en nu kan eenvoudig een draadloze verbinding gemaakt worden tussen laptops en de televisie. Nu ben ik zelf meer van de bekabelde verbindingen, maar is dat in de praktijk (van hogeraf) toch niet zo gewenst.

De directeur heeft een macbook waarop een externe webcam die de gehele vergaderruimte overziet aangesloten is. Daarnaast cast hij zijn scherm naar de vergaderruimte televisie zodat iedereen in een vergadering de klant ook kan zien. Op het moment als de audio uit de speaker van de televisie komt zit er een kleine vertraging in (vanwege het draadloze verbinden). Normaliter zorgt Microsoft Teams ervoor dat audio die binnenkomt niet weer opgepakt wordt door de microfoon. Een soort noise cancelling van eigen audio. Echter ontstaat door die vertraging een echo voor de ontvanger. De noise-cancelling kan hierdoor niet meer eigen audio onderscheiden van normaal geluid uit de ruimte. Hun eigen stem komt weer terug.

Nu heb ik al het een en ander geprobeerd en drie mogelijke oplossingen bedacht:
1.Gebruik de microfoon en de speakers van de laptop direct en gebruik de vergaderruimte televisie enkel voor beeld.
2. Sluit de televisie alsnog aan op de laptop met bijvoorbeeld een HDMI kabel om de vertraging te voorkomen. Zo wordt de audio uit de speakers alsnog niet terug naar de klant gestuurd.
3. Zet de microfoon verder weg van de televisie zodat deze niet meer de audio oppakt (dit is in de vergaderruimte helaas niet mogelijk, we moeten dan de audio zo zacht zetten, dat het hele nut ervan verdwijnt.

Mijn vraag is vooral of er nog andere mogelijkheden zijn waar ik (ongetwijfeld) niet aan heb gedacht?

In ieder geval bedankt! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ook bij HDMI is de vertraging niet nul, het gaat om de som van kabel-vertraging + terug van TV naar microfoon. Microfoon en speaker vlak bij elkaar kan wellicht al helpen. Of dat beide TV of beide laptop is, is aan jullie. Of dedicated vergader microfoon/speaker kopen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Ik vraag me zelfs af of 2 wel gaat werken. Hier op kantoor werkt dat ook niet als ik het bekabeld aansluit.

Hier werken we met een Meeting Owl, die zorgt voor zowel de 360 graden camera als de microfoon als het geluid. Het scherm is echt alleen een scherm. En dat werkt zo enorm fijn!!!

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:31

skate master

Autodesk Educator Expert

Scherm enkel gebruiken als scherm en de audio via de laptop.
Dat was bij ons de enige werkende oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De audio over het scherm sturen zal inderdaad lastig worden. Gebruik bij voorkeur een apparaat waarbij speaker en mic gewoon bij elkaar zitten (bijv een logitech meetup). Dan heb je minder last van rondzingend geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeuye112
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-04 06:49
Dank voor alle adviezen! Het lijkt mij inderdaad een goed idee om een dedicated speaker microfoon combi dan voor te stellen! Dan hebben we in ieder geval niet meer enkel het geluid uit de laptop.
Pagina: 1