Opgelicht op Marktplaats, welke vervolgstappen kan ik nemen?

Pagina: 1
Acties:
  • 18.635 views

Vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
Hi all,

Na jarenlang zeer actief te zijn op marktplaats, is het me dan toch overkomen. De allereerste en hopelijk laatste keer, opgelicht. Gelukkig ging het “maar” om €50.

Ik ben normaal gesproken zeer waakzaam. Bestel het liefst via paypal of cc, maar helaas biedt marktplaats deze functie niet. Daarom betaal ik via marktplaats eigenlijk uitsluitend via betaalfunctie van marktplaats zelf. Zoals ook deze keer.

Verkoper, 4 jaar actief op marktplaats, paar 5 sterren reviews. Zijn advertenties waren allemaal duidelijk tweedehands producten. En daarnaast ook nog een bedrag die gangbaar is voor het product, dus niet “too good to be true”. Foto’s van de overige advertenties overigens genomen op dezelfde plek. Bankrekening is gecontroleerd door marktplaats. Voor zover dus mijn check en vertrouwd gevoel….

Betaling gedaan en krijg een dag later melding van marktplaats dat het mogelijk om een frauduleuze verkoper gaat en de gebruiker is geblokkeerd…. *uck! Gelijk contact opgenomen met Marktplaats. Eerst gebeld krijg je een bandje dat je maar de chatfunctie moet gebruiken. Waarom dan een telefoonnummer op de website? Maar goed: chat functie gebruikt en ze kunnen 0,0. Geen kopersbescherming gebruikt (snap dat verkopers dat niet willen, want je kan dan als koper oplichten, wil dat ook niet als verkoper), dus pech meneer. Voor zover dus de tekst op de website: “marktplaats betaalfunctie is veiliger”…. Juist het tegenovergestelde. Ik heb nu dus helemaal niets van de verkoper. Geen bankrekeningnummer, geen naam, niets. Ik heb de verkoper dus ook niet op bankrekening kunnen checken of iets dergelijks.

Vervolgens ook contact gehad met onlinebetaalplatform (betaaldienst op marktplaats). Ik heb het bedrag gisteren overgemaakt en ze hebben meestal 1 werkdag nodig (of houden het bedrag gewoon een dag bij zichzelf) om het daadwerkelijk over te schrijven. Dus poging gewaagd om de betaling nog te stoppen, immers ook al geblokkeerd op marktplaats. Dat gaat dus niet, ook al wordt de verkoper geblokkeerd op marktplaats. Dus ook daar geen succes. Al heb ik daar wel snel een medewerker gewoon aan de lijn. Die me ook netjes te woord is gestaan.

Voordat ik ook maar andere stappen zet, aangifte etc., was ik toch benieuwd naar ervaringen. Ik neig meer naar, laat maar zitten take your loss. Of kan het nog nut hebben? En ik snap ook hoe meer aangiften hoe groter de kans. Maar hoe groter de kans op wat? Dat ze nog niets doen..? Het is mijn eerste keer, dus geen idee eigenlijk, vandaar ook deze vraag.

Mijn les hieruit: ebay en vinted gebruiken voor aankopen (als verzamelaar) en marktplaats alleen ophalen….

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:21

joker1977

Tweakert

Ik denk dat je idd. je verlies moet nemen, vanuit een kosten/bate analyse. Principieel kun je proberen aangifte te doen etc, maar is dat je tijd waard?

Persoonlijk 'gok' ik er meestal op dat het goed gaat (afkloppen) - maar ik zou bij duurdere produkten idd. me beperken tot afhalen, dan loop je het minste risico. Je kunt zelfs een beetje peilen of ze positief staan tegenover ophalen, als ze dat pertinent niet willen is het ook een no-go, anders kun je daarna nog besluiten toch maar opsturen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
joker1977 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:38:
Ik denk dat je idd. je verlies moet nemen, vanuit een kosten/bate analyse. Principieel kun je proberen aangifte te doen etc, maar is dat je tijd waard?

Persoonlijk 'gok' ik er meestal op dat het goed gaat (afkloppen) - maar ik zou bij duurdere produkten idd. me beperken tot afhalen, dan loop je het minste risico. Je kunt zelfs een beetje peilen of ze positief staan tegenover ophalen, als ze dat pertinent niet willen is het ook een no-go, anders kun je daarna nog besluiten toch maar opsturen ?
Dat was ik idd nog vergeten. De verkoper vroeg zelf al of ik het wilde ophalen. Dus alweer een signaal dat het goed gaat. Ergens hoop ik nog op een foutje vanuit marktplaats, immers blokkeren preventief. Maar dat is ook klote. De verkoper heeft mijn adres alleen op marktplaats en kan nu dus niet bij de chat… Ook zoiets…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Een verkoper die meteen vraagt of je het wilt ophalen vind ik niet direct een goed signaal.
Mijn antwoord is dan: Waar en wanneer kan ik het ophalen?
Vaak hoor je niets meer dan of je krijgt een nep adres.

Lijkt op een gehackt account, hoe oud was de laatste review?

[ Voor 28% gewijzigd door PP_Sound op 01-08-2022 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik heb de titel iets aangepast, zodat deze wat duidelijker is.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Mijn advies is om het er lekker bij te laten zitten. Het is rot maar zo veel geld is het niet en het is de moeite van de aangifte niet eens waard, je hebt geen gegevens.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
MarkyB schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:55:
Mijn advies is om het er lekker bij te laten zitten. Het is rot maar zo veel geld is het niet en het is de moeite van de aangifte niet eens waard, je hebt geen gegevens.
Ik vind dit een hele slechte ontwikkeling en adviseer iedereen om bij particuliere aankoop en verzending altijd om bankrekening nummer en naam te vragen, die kun je checken en je hebt gegevens voor eventuele aangifte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

PP_Sound schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:58:
[...]

Ik vind dit een hele slechte ontwikkeling en adviseer iedereen om bij particuliere aankoop en verzending altijd om bankrekening nummer en naam te vragen, die kun je checken en je hebt gegevens voor eventuele aangifte
Je hebt gelijk maar ik had het over deze specifieke situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
MarkyB schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:59:
[...]

Je hebt gelijk maar ik had het over deze specifieke situatie.
Bij het betaalplatform zijn de bankgegevens van de oplichter bekend dus ik zou daar nogmaals aankloppen om die gegevens te verkrijgen om aangifte te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

PP_Sound schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:05:
[...]

Bij het betaalplatform zijn de bankgegevens van de oplichter bekend dus ik zou daar nogmaals aankloppen om die gegevens te verkrijgen om aangifte te doen.
En je denkt dat je die zo maar krijgt? Privacy enzo?

Dat hele marktplaats moet eens gemoderniseerd worden. De meeste andere landen hebben marktplaatsen die tien keer beter werken dan dat oude marktplaats.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:08:
[...]

En je denkt dat je die zo maar krijgt? Privacy enzo?
Ik heb geen idee of je die krijgt maar dat is een goede reden om nooit via marktplaats de betalingen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:11
FWIW: ook een keer gehad dat ik even na het sluiten én betalen van een deal met een betrouwbare overkomende verkoper deze melding kreeg.
In dit geval was het gelukkig een 'fout' vanuit marktplaats: preventief geblokkeerd omdat in de marktplaats conversatie telefoonnummers waren uitgewisseld (buiten marktplaats om contact = frauduleus). Al weet ik niet of marktplaats dit ook weer (snel) rechtgezet heeft destijds.....

[ Voor 10% gewijzigd door henri86 op 01-08-2022 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-09 10:01
PP_Sound schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:05:
[...]

Ervaring: doe geen aangifte. Heeft toch geen zin. Ben een keer opgelicht geweest en alles aangeleverd bij mijn aangifte op een zilveren plaat.

Zelfs met kloppende adres gegevens, gekoppelde bankrekening die overeenkomt met naam, etc, doet de Politie niks.
En dat was 8 jaar geleden, laat staan nu :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-10 14:34
Xtince schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:34:
Betaling gedaan en krijg een dag later melding van marktplaats dat het mogelijk om een frauduleuze verkoper gaat en de gebruiker is geblokkeerd….
Hoezo een dag later? Als Marktplaats denkt dat het om een frauduleuze verkoper gaat, blokkeer je toch alle advertenties tot je eea uitgezocht hebt? |:( 8)7

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-10 11:32
Of het nut heeft of niet, altijd aangifte doen met alle informatie die je hebt. Wellicht zijn er meerdere mensen die aangifte hebben gedaan en kan de politie uiteindelijk een zaak maken. Als niemand meld gaat dat nooit lukken en kun je sowieso fluiten naar je centen.

Ja, de kans is klein dat het succes heeft, maar niets doen weet je zeker dat het niet lukt. Daarbij kost het, los van je tijd, niets om aangifte te doen.

Andere vervolgstappen zijn inderdaad contact opnemen met Marktplaats en eventueel de betaalpartij rechtstreeks maar dat heeft niet het gewenste effect gehad. Normaliter zou ik zeggen, blijf pushen maar je kunt je afvragen of je dat die 50 euro waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:02
bregweb schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:03:
[...]

Hoezo een dag later? Als Marktplaats denkt dat het om een frauduleuze verkoper gaat, blokkeer je toch alle advertenties tot je eea uitgezocht hebt? |:( 8)7
Euh, of marktplaats heeft een dag later 'pas' signalen dat het om een frauduleuze verkoper gaat en handelt meteen?

On-topic, voor de statistieken en uit principe evt aangifte doen zou ik nog wel overwegen maar verder zouden die 50e me zo min mogelijk van mijn tijd waard zijn eerlijk gezegd... jammer maar een wijze, en hier niet al te dure, les.

[ Voor 22% gewijzigd door m0ridin op 02-08-2022 10:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:48

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@Xtince Even voor de goede orde, je hebt momenteel alleen een melding dat de gebruiker mogelijk frauduleus is van Marktplaats?

Dan kan dat toch ook vals alarm zijn en jij ontvangt je product binnenkort gewoon?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Laatst online: 18:15

MsG

Forumzwerver

Dat soort aantijgingen komen echt niet uit de hoge hoed. Als je zo'n melding krijgt is het veelal daadwerkelijk frauduleus. Marktplaats heeft er ook totaal geen baat bij om onschuldige gebruikers van hun platform onnodig af te sluiten.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Laatst online: 22:11
MsG schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:45:
Dat soort aantijgingen komen echt niet uit de hoge hoed. Als je zo'n melding krijgt is het veelal daadwerkelijk frauduleus. Marktplaats heeft er ook totaal geen baat bij om onschuldige gebruikers van hun platform onnodig af te sluiten.
Jawel hoor. Zoals in m'n eerdere reactie gemeld zelf een keer gehad waarbij het puur kwam omdat de verkoper me om m'n telefoonnummer had gevraagd. Dat was een automatische red flag bij marktplaats.

[ Voor 4% gewijzigd door henri86 op 02-08-2022 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:41

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Hi all,

Na jarenlang zeer actief te zijn op marktplaats, is het me dan toch overkomen. De allereerste en hopelijk laatste keer, opgelicht. Gelukkig ging het “maar” om €50.

Ik ben normaal gesproken zeer waakzaam. Bestel het liefst via paypal of cc, maar helaas biedt marktplaats deze functie niet. Daarom betaal ik via marktplaats eigenlijk uitsluitend via betaalfunctie van marktplaats zelf. Zoals ook deze keer.

Verkoper, 4 jaar actief op marktplaats, paar 5 sterren reviews. Zijn advertenties waren allemaal duidelijk tweedehands producten. En daarnaast ook nog een bedrag die gangbaar is voor het product, dus niet “too good to be true”. Foto’s van de overige advertenties overigens genomen op dezelfde plek. Bankrekening is gecontroleerd door marktplaats. Voor zover dus mijn check en vertrouwd gevoel….

Betaling gedaan en krijg een dag later melding van marktplaats dat het mogelijk om een frauduleuze verkoper gaat en de gebruiker is geblokkeerd…. *uck! Gelijk contact opgenomen met Marktplaats. Eerst gebeld krijg je een bandje dat je maar de chatfunctie moet gebruiken. Waarom dan een telefoonnummer op de website? Maar goed: chat functie gebruikt en ze kunnen 0,0. Geen kopersbescherming gebruikt (snap dat verkopers dat niet willen, want je kan dan als koper oplichten, wil dat ook niet als verkoper), dus pech meneer. Voor zover dus de tekst op de website: “marktplaats betaalfunctie is veiliger”…. Juist het tegenovergestelde. Ik heb nu dus helemaal niets van de verkoper. Geen bankrekeningnummer, geen naam, niets. Ik heb de verkoper dus ook niet op bankrekening kunnen checken of iets dergelijks.

Vervolgens ook contact gehad met onlinebetaalplatform (betaaldienst op marktplaats). Ik heb het bedrag gisteren overgemaakt en ze hebben meestal 1 werkdag nodig (of houden het bedrag gewoon een dag bij zichzelf) om het daadwerkelijk over te schrijven. Dus poging gewaagd om de betaling nog te stoppen, immers ook al geblokkeerd op marktplaats. Dat gaat dus niet, ook al wordt de verkoper geblokkeerd op marktplaats. Dus ook daar geen succes. Al heb ik daar wel snel een medewerker gewoon aan de lijn. Die me ook netjes te woord is gestaan.

Voordat ik ook maar andere stappen zet, aangifte etc., was ik toch benieuwd naar ervaringen. Ik neig meer naar, laat maar zitten take your loss. Of kan het nog nut hebben? En ik snap ook hoe meer aangiften hoe groter de kans. Maar hoe groter de kans op wat? Dat ze nog niets doen..? Het is mijn eerste keer, dus geen idee eigenlijk, vandaar ook deze vraag.

Mijn les hieruit: ebay en vinted gebruiken voor aankopen (als verzamelaar) en marktplaats alleen ophalen….

Alvast bedankt
Dit klinkt heel bekend...

Zat verkoper in Groningen toevallig?

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyyy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-10 15:47
Ja ooit 1 keer bij mij gebeurd, ging ook om 50... aangifte gedaan online met meer info, als bankrekening etc.

Politie boeit dit niet omdat het bedrag te laag is... er zou pas actie komen als er veel meer klachten over hetzelfde adres binnenkomen, maar omdat er geen info vrij gegeven is word dat mega moeilijk..

Er liep een tijd geleden een soort pilot bij de politie om dit soort zaken toch op te kunnen pakken,
maar daar heb ik al heel lang niks meer van gehoord...

Het beste advies.. als ik het echt nodig ben zoek ik het liever voor een paar euro meer, dichterbij zodat ik het kan ophalen ipv dingen laten versturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-10 17:45

BLACKfm

o_O

Ik handel niet zoveel op marktplaatst (En die keren dat ik het deed ging het prima).

Maar die betaalfunctie van marktplaats, is dat iets anders als het 'gelijk oversteken' systeem van ze?

Ik snap niet zo goed hoe je alsnog opgelicht kan zijn als je via marktplaats de betaling laat lopen en dan vervolgens niet je geld terug krijgt als marktplaats zelf aangeeft dat het mogelijk niet pluis is.

Wat heb je dan aan een dergelijke feature op marktplaats als verkoper, dan ben je toch per definitie al slechter uit omdat je totaal geen idee hebt wie de tegenpartij is? En als het dan fout loopt ben je alsnog je geld kwijt...

Die feature is niet bedacht om maar zo anoniem mogelijk te blijven, maar (hoop ik) juist om oplichters tegen te werken. Maar zoals ik het hier lees werkt dat enkel in het voordeel van de oplichters. De informatie die marktplaats heeft spelen ze immers niet door, want privacy (en dat is niet eens de hoofdreden, dat is gewoon de AVG).

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-10 09:02
PP_Sound schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:58:
[...]

Totdat je een bankrekeningnummer hebt bij een internetbank zoals N26 of Vivid en mensen afhaken omdat je een Duits nummer hebt, of omdat er geen check op naam gedaan wordt.

Beste is ophalen. Zo niet, bedenk je dan of het je waard is via Marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-10 14:51

TommyGun

Stik er maar in!

MarkyB schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:55:
Sowieso aangifte doen...

Ik ben zelf in 2017 opgelicht maar tegen alle verwachtingen in heb ik mijn geld (een jaar later) teruggekregen, dus niet geschoten is altijd mis...

@Xtince achtergrondinfo;
Opgelicht via Marktplaats...
https://forumindex.nl/ove...n-t84605-50.html#p4367800

Dat was weliswaar niet via Marktplaats (dus ook niet via de betaalfunctie van hun), en veel van de 'trucjes' (die bij mij niet werkten overigens) kun je daarom helaas niet proberen. Maar de politie gaat pas echt aan de gang als genoeg mensen door eenzelfde persoon opgelicht zijn, dus geen aangifte doen is sowieso stom. Wat @Michel ook al zei.

[ Voor 11% gewijzigd door TommyGun op 02-08-2022 12:27 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

BLACKfm schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:02:
Ik handel niet zoveel op marktplaatst (En die keren dat ik het deed ging het prima).

Maar die betaalfunctie van marktplaats, is dat iets anders als het 'gelijk oversteken' systeem van ze?

Ik snap niet zo goed hoe je alsnog opgelicht kan zijn als je via marktplaats de betaling laat lopen en dan vervolgens niet je geld terug krijgt als marktplaats zelf aangeeft dat het mogelijk niet pluis is.

Wat heb je dan aan een dergelijke feature op marktplaats als verkoper, dan ben je toch per definitie al slechter uit omdat je totaal geen idee hebt wie de tegenpartij is? En als het dan fout loopt ben je alsnog je geld kwijt...

Die feature is niet bedacht om maar zo anoniem mogelijk te blijven, maar (hoop ik) juist om oplichters tegen te werken. Maar zoals ik het hier lees werkt dat enkel in het voordeel van de oplichters. De informatie die marktplaats heeft spelen ze immers niet door, want privacy (en dat is niet eens de hoofdreden, dat is gewoon de AVG).
Betalen via Marktplaats staat compleet los van de gelijk oversteken-dienst. Sinds kort schijnt dat een echte escrow-dienst te zijn, maar voorheen betaalde je daarme voor een gevoel van veiligheid, niets meer.

Zonder deze diensten is het betalen via Marktplaats, gewoon een gemakkelijkheid, maar biedt het geen extra zekerheidsmeerwaarde. Marktplaats gaat zich voor die 40 cent commissie al helemaal niet mengen in een wellesnietes-discussie tussen koper en verkoper. En na een dag heeft Marktplaats ook daadwerkelijk al uitgekeerd naar verkoper (en soms had ik het zelf al eerder dan een werkdag).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

MsG schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:21:
[...]

Betalen via Marktplaats staat compleet los van de gelijk oversteken-dienst. Sinds kort schijnt dat een echte escrow-dienst te zijn, maar voorheen betaalde je daarme voor een gevoel van veiligheid, niets meer.

Zonder deze diensten is het betalen via Marktplaats, gewoon een gemakkelijkheid, maar biedt het geen extra zekerheidsmeerwaarde. Marktplaats gaat zich voor die 40 cent commissie al helemaal niet mengen in een wellesnietes-discussie tussen koper en verkoper. En na een dag heeft Marktplaats ook daadwerkelijk al uitgekeerd naar verkoper (en soms had ik het zelf al eerder dan een werkdag).
Een nutteloze functie dus. Eigenlijk zou het een extra waarschuwing moeten zijn dat als een tegenpartij enkel via deze wijze wil handelen. Maar goed, vertel dat maar tegen 'jan met de pet' die gewoon snel even wat wil kopen/verkopen.

Als het dan toch laagdrempelig moet kun je elkaar net zo goed een tikkie ofzo versturen. Dan heb je in ieder geval nog wat gegevens van elkaar.

[ Voor 7% gewijzigd door BLACKfm op 02-08-2022 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

BLACKfm schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:28:
[...]

Een nutteloze functie dus. Eigenlijk zou het een extra waarschuwing moeten zijn dat als een tegenpartij enkel via deze wijze wil handelen. Maar goed, vertel dat maar tegen 'jan met de pet' die gewoon snel even wat wil kopen/verkopen.

Als het dan toch laagdrempelig moet kun je elkaar net zo goed een tikkie ofzo versturen. Dan heb je in ieder geval nog wat gegevens van elkaar.
Mwoah, het is vooral een gemakkelijke functie, waarbij je ook duidelijk als verkoper ziet dat er betaald is, dus alle verkopers die alleen via Marktplaats betalen zien als verdachte verkopers, lijkt me geen goede strategie :-P.

Het nadeel met een tikkie en een bank-betaalverzoek is dat je van de koper verwacht dat ie op een random link gaat lopen klikken, daar heeft ook niet iedereen zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

MsG schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:14:
[...]

Mwoah, het is vooral een gemakkelijke functie, waarbij je ook duidelijk als verkoper ziet dat er betaald is, dus alle verkopers die alleen via Marktplaats betalen zien als verdachte verkopers, lijkt me geen goede strategie :-P.

Het nadeel met een tikkie en een bank-betaalverzoek is dat je van de koper verwacht dat ie op een random link gaat lopen klikken, daar heeft ook niet iedereen zin in.
Ik zie niet in wat er 'random' is aan een link van tikkie of de ing (en zo zullen er nog wel wat mogelijkheden zijn). En met die betaalverzoeken zie je ook gelijk dat er betaald is, dus dat lijkt mij geen bezwaar.

Zeker op marktplaats is een beetje wantrouwen niet verkeerd. Het beoordelingssysteem daar is niet zo doorzichtig als dat hier op tweakers.net bijvoorbeeld is (waar je snel kunt achterhalen of het nepreviews zijn door de beoordelaars weer te bestuderen).
Op marktplaats koop je zelfs een gecontroleerd account, en de moeite die daar in gaat is voor een oplichter natuurlijk minimaal.

Ik heb mijn marktplaatst aankopen over het algemeen altijd opgehaald / laten ophalen. Buiten dat het transport niet altijd even praktisch is weet je dan pas echt wat je koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Juist bij dat wantrouwen wil je als koper liever niet met random gekke linkjes dealen. Veel phishing en oplichting gaat juist met malafide tikkie-linkjes, dus logisch dat men dan veelal gewoon via Marktplaats laat betalen. Leg een willekeurige niet-tech savvy iemand maar uit, dat het ene linkje op marktplaats gevaarlijk is, en het andere linkje juist weer prima. En dan doet Marktplaats bij elke externe link ook nog een grote waarschuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freestuff
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:20
Hi all,

Alvast bedankt
onlinepaymentplatform zou dit moeten doen:

Voordelen voor Kopers

Je geld staat veilig op een tussenrekening en de verkoper wordt pas uitbetaald als jij het afgesproken product in orde hebt ontvangen.
Product niet ontvangen, beschadigd of een afwijkend product ontvangen? Maak je melding binnen 7 dagen, anders wordt het geld automatisch uitbetaald aan de verkoper.
Je regelt alles snel en simpel in je Berichten.

Dus het geld zou niet overgemaakt moeten zijn aan de verkoper.
Trouwens heeft mijn vrouw recent meegemaakt dat dit onlinepaymentplatform niet zo veel voorstelt.
Ze had nep spullen ontvangen, foto gestuurd van origineel vs nep. Maar daar deden ze niets mee.
Gelukkig heeft de verkoper als nog het geld teruggestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-10 07:06

Grannd

da Granndest

Freestuff schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:01:
[...]

Voordelen voor Kopers

Je geld staat veilig op een tussenrekening en de verkoper wordt pas uitbetaald als jij het afgesproken product in orde hebt ontvangen.
Product niet ontvangen, beschadigd of een afwijkend product ontvangen? Maak je melding binnen 7 dagen, anders wordt het geld automatisch uitbetaald aan de verkoper.

Trouwens heeft mijn vrouw recent meegemaakt dat dit onlinepaymentplatform niet zo veel voorstelt.
Ze had nep spullen ontvangen, foto gestuurd van origineel vs nep. Maar daar deden ze niets mee.
Volgens mij gaat bovenstaande over 'gelijk oversteken' en niet 'betalen via Marktplaats'.

De voornaamste reden dat 'betalen via Marktplaats' bestaat is het gemak en de 40 cent per transactie die zij en/of Online Betaalplatform eraan verdienen.
Voor Marktplaats zelf is het misschien nog handig dat ze daarmee een zwarte lijst met bankgegevens van oplichters op kunnen bouwen, voor jou als koper/verkoper zitten er behalve het gemak weinig voordelen aan.

Veilig Oversteken heeft iets meer bescherming, maar daar heb je voornamelijk als verkoper een risico als de koper begint te beweren dat het pakketje leeg of foutief was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-10 09:32
Mij ook ooit overkomen en ook om 5 tientjes.
Uit principe toch aangifte gedaan en na 2 jaar bericht gekregen dat de dader gevonden was en het geld ging terugbetalen.
Ik zou zeggen even snel online aangifte doen en misschien heb je dan over een paar jaar nog 50 euro terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:12

Agent47

I always close my contracts.

Aangifte doen en hopelijk er snel overheen komen.
Die aangifte is puur op de gok.

Ik ben tweemaal opgelicht. Één keer wou ik een iphone voor mijn moeder kopen voor haar verjaardag. De andere keer wou ik voetbal kaartjes.

Beide niks van gehoord, maar goed. Je kunt het proberen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmo2000
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-09 20:47
Ik heb ook ongeveer een maand geleden zoiets gehad. Iets gekocht voor rond de €22. Na betaling kreeg ik ongeveer na een uurtje bericht van MP dat het een fraudeleuze gebruiker zou zijn. Maar na een dag was deze gebruiker gewoon weer actief en bleek dat het een onterechte melding was. MP blokkeert vrij snel al na 1 melding. Het kan in jou geval ook zo zijn..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:25

Qwerty-273

Meukposter

Je hoeft niet te verwachten dat de politie voor 1 aangifte voor je gaat lopen rennen om het in details uit te zoeken. Zelfs niet als het bedrag in de honderden euro's loopt. Maar op het moment dat er meerdere aangiftes tegen dezelfde persoon binnenkomen, dan gaat de politie echt wel actie ondernemen. Zie je dan iets terug van je geld? Hoogstwaarschijnlijk niet (zwarte inkomsten en kale kip idee), maar het maakt het voor die persoon over de langere termijn wel moeilijker om hier mee door te gaan.

Doe altijd aangifte, maar schrijf het bedrag wel af in je gedachten. De kans dat er ooit iets van terugkomt is erg klein. Maar dat de persoon aangepakt zal worden, daar zit wel een grotere kans zolang men maar aangifte blijft doen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:40
Valt er niet iets zo te draaien dat je de aanklacht richting marktplaats/betaal provider legt? Hun hebben immers de faciliteiten geboden om de oplichting mogelijk te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
MsG schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:49:
Juist bij dat wantrouwen wil je als koper liever niet met random gekke linkjes dealen. Veel phishing en oplichting gaat juist met malafide tikkie-linkjes, dus logisch dat men dan veelal gewoon via Marktplaats laat betalen. Leg een willekeurige niet-tech savvy iemand maar uit, dat het ene linkje op marktplaats gevaarlijk is, en het andere linkje juist weer prima. En dan doet Marktplaats bij elke externe link ook nog een grote waarschuwing.
Juist bij de betaallinkjes van de banken wordt er bij Marktplaats geen link vervangen, je ziet dus altijd de originele betaallink staan (alle overige linkjes worden inderdaad via een redirect afgehandeld)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-09 18:14
Marktplaats is ontzettend dood. Ebay heeft dat verprutst en daarna verkocht aan een andere partij. Die is er tot nu toe alles behalve in geslaagd om het nog te redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:42
Als je denkt dat de gebruiker per ongeluk geblokkeerd is, maak 1 cent extra over naar z'n rekening met de vraag voor z'n adres, of om het geld terug te storten.

Gebeurt er niets, dan is het gewoon pech.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Laatst online: 22:22
Zwartoog schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 23:53:
Als je denkt dat de gebruiker per ongeluk geblokkeerd is, maak 1 cent extra over naar z'n rekening met de vraag voor z'n adres, of om het geld terug te storten.

Gebeurt er niets, dan is het gewoon pech.
Naar welk rekeningnummer? TS heeft alleen het rekeningnummer van Marktplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
loki504 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 05:59:
[...]

Naar welk rekeningnummer? TS heeft alleen het rekeningnummer van Marktplaats.
Marktplaats heeft een koppeling met de Politie. Als je betaalspecificatie (dus wat er op jou afschrift staat)
(bv Naam: Marktplaats
Omschrijving: NRZTNP00002JFD4
01800000000
IBAN: NL04ADYB201700000
Kenmerk: 26-03-2022 14:47 018020852913443
Valutadatum: 26-03-2022)

in aangifte zet en gebruikersnaam van het account, geeft Marktplaats het rekeningnummer van de oplichter automatisch door aan de Politie.

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Laatst online: 22:22
PerlinNoise schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 07:39:
[...]

Marktplaats heeft een koppeling met de Politie. Als je betaalspecificatie (dus wat er op jou afschrift staat)
(bv Naam: Marktplaats
Omschrijving: NRZTNP00002JFD4
01800000000
IBAN: NL04ADYB201700000
Kenmerk: 26-03-2022 14:47 018020852913443
Valutadatum: 26-03-2022)

in aangifte zet en gebruikersnaam van het account, geeft Marktplaats het rekeningnummer van de oplichter automatisch door aan de Politie.
Dat zou best kunnen maar dan kan je nog steeds niet 1 cent overmaken om contact te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtince
Wow wat een reacties. Dank voor al jullie ervaringen.

Ik heb besloten een week te wachten en de verkoper de kans te geven in het geval het een fout is van marktplaats.

Het vervelende is dat marktplaats geen gegevens wil geven, alleen aan de politie en dan moet je dus aangifte doen… Vervelend als het niet aan de verkoper ligt (je merkt al dat ik nog wat, denk ik, valse hoop heb). Na volgende week zal ik toch aangifte doen. Niet voor die €50, maar meer als je er ook mensen tussen zitten die een veel hoger bedrag hebben betaald en hopen op aangiften van anderen.

Het liefst zou ik Marktplaats en betaalplatform aan willen pakken met hun schijnveiligheid en juist bescherming van een fraudeur, ipv helpen van een slachtoffer. Betaalfunctie op marktplaats is dan ook een wassen neus. Maar goed ik denk niet dat alleen mijn stem ze iets doet, dus kansloos.

Mocht ik mijn hoop alsnog uitkomen… Dan laat ik het uiteraard hier ook even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Als je aangifte doet zal de politie de partij achter het rekeningnummer wel kunnen achterhalen. Maar zie je geld maar eens te gaan halen. Voor 50 euro gaat je dat meer kosten en hoop tijd wat ik het mijns inziens niet waard vind. Aangifte zou ik wel doen want zo help je anderen in de toekomst.

Die aankoopbescherming van MP kwam ik laatst achter dat die alleen van toepassing is als je die hebt betaald cq hebt gevraagd af te sluiten weet niet precies hoe dat nou werkt Ik dacht dat het erbij zat als je de MP betaalfunctie gebruikt, nou nee dus het zijn kosten die je zelf moet betalen. En nee je hebt het niet automatisch.

MP maakt het wat duister allemaal hoe je die nou afsluit vind ik. Ik zou voor 50 euro het verlies maar nemen want rechtsmaatregelen en beslag leggen ergens is het niet waard helaas.

Weet je het bankrekeningnummer? Je kan online ergens dat nummer intikken en dan weet je welke bank het is en als je meldt dat er sprake is van fraude dan blokkeren ze de rekening nog wel eens, toch wel leuke tegenactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-10 00:54

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Xtince schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:22:

Het liefst zou ik Marktplaats en betaalplatform aan willen pakken met hun schijnveiligheid en juist bescherming van een fraudeur, ipv helpen van een slachtoffer. Betaalfunctie op marktplaats is dan ook een wassen neus. Maar goed ik denk niet dat alleen mijn stem ze iets doet, dus kansloos.
Ok, ik hap. Je krijgt de gegevens, en dan wat? Ga je zelf ook voor rechter spelen?
Sterker nog, daarvoor heb je dan al voor rechter gespeeld want je doet maar een aanname dat je bent opgelicht en dat die gene schuldig is. Iets met onschuldig tenzij anders bewezen.

Dus ja, de logische route is inderdaad aangifte doen -> politie -> die vraagt gegevens op en doet onderzoek.

----

En bekijk het van de andere kant. Je biedt een platform aan, prima. Echter iemand wordt gehacked en via zijn account misbruik gemaakt. Wat kan een platform doen, dan anders zo spoedig mogelijk dat account blokkeren? Dus in principe doet het platform wat het juridisch kan doen.

Je hebt nu wat frustratie en gooit maar wat ideeën op en alles om het beter voor jou te maken. Met alle gevolgen van dien als het echt zo zijn.
torretje2012 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:33:
Valt er niet iets zo te draaien dat je de aanklacht richting marktplaats/betaal provider legt? Hun hebben immers de faciliteiten geboden om de oplichting mogelijk te maken...
En ook even met gestrekt been hier in :p
Dat is natuurlijk BS, marktplaats is niet een platform die faciliteert om mensen op te lichten. Zoals van "Hallo, doe hier net of je iets verkoopt en wij zorgen voor klanten die je dan kunt naaien terwijl we proberen je anoniem te houden.".

Je mag natuurlijk wel "iets" van ze verwachten, en zover ik lees/zie doen ze dat ook:
- Staan niet zomaar gegevens af omdat Pietje dat wilt
- Werken mee met de politie
- Sluiten accounts pro-actief bij indicatie van fraude

[ Voor 24% gewijzigd door Douweegbertje op 10-08-2022 01:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Freestuff schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:01:
[...]

Voordelen voor Kopers

Leuk idee wat je typt, maar dat is dus weer een nadeel voor verkopers. Die weer opgelicht gaan worden door kopers die het "verkeerde product" ontvangen hebben. Eigenlijk zou zo'n dienst de producten en het geld binnen moeten krijgen en vervolgens controleren of het product in orde is en het product en geld vervolgens doorsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Douweegbertje schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 01:45:
[...]

Ok, ik hap. Je krijgt de gegevens, en dan wat? Ga je zelf ook voor rechter spelen?
Sterker nog, daarvoor heb je dan al voor rechter gespeeld want je doet maar een aanname dat je bent opgelicht en dat die gene schuldig is. Iets met onschuldig tenzij anders bewezen.

Dus ja, de logische route is inderdaad aangifte doen -> politie -> die vraagt gegevens op en doet onderzoek.

----

En bekijk het van de andere kant. Je biedt een platform aan, prima. Echter iemand wordt gehacked en via zijn account misbruik gemaakt. Wat kan een platform doen, dan anders zo spoedig mogelijk dat account blokkeren? Dus in principe doet het platform wat het juridisch kan doen.

Je hebt nu wat frustratie en gooit maar wat ideeën op en alles om het beter voor jou te maken. Met alle gevolgen van dien als het echt zo zijn.

[...]

En ook even met gestrekt been hier in :p
Dat is natuurlijk BS, marktplaats is niet een platform die faciliteert om mensen op te lichten. Zoals van "Hallo, doe hier net of je iets verkoopt en wij zorgen voor klanten die je dan kunt naaien terwijl we proberen je anoniem te houden.".

Je mag natuurlijk wel "iets" van ze verwachten, en zover ik lees/zie doen ze dat ook:
- Staan niet zomaar gegevens af omdat Pietje dat wilt
- Werken mee met de politie
- Sluiten accounts pro-actief bij indicatie van fraude
Hoezo aanname dat ik ben opgelicht? Ik ben toch opgelicht. En ja, als antwoord op je vraag. Als ik zijn gegevens zou hebben zou ik idd verhaal gaan halen. Als niemand anders wat kan doen, moet je toch voor jezelf opkomen?

Ik snap niet precies wat je bedoelt met ideeen om mijzelf goed te maken met alle gevolgen van dien? Welke gevolgen? Het is toch raar dat een platform een functie biedt waardoor een fraudeur nog meer anoniem kan blijven? Als koper betaal je ook servicekosten, voor welke service dan? Dan kan je toch beter gewoon met rekeningnummers werken?

Je hele post zit echt vol met onzin als je het mij vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 10:41

Diamon

The Weird One

*knip* Dit is geen algemeen "is-dit-een-Marktplaats-scam"-topic. Je reactie is dan ook offtopic.

[ Voor 83% gewijzigd door Yorinn op 17-08-2022 00:09 ]

And The Only One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke88
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-01-2023
*knip* Offtopic.

[ Voor 97% gewijzigd door Yorinn op 18-01-2023 15:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:12

Kheos

FP ProMod
is dat niet de oudste truc in het boek?
stap 1: begin met een beschadigd product (macbook, kleding, ...)
stap 2: zoek iemand die hetzelfde product tweedehands verkoopt
stap 3: bestel, betaal en stuur foto's van beschadigd product
stap 4: verkopen geeft geld terug: winst! gratis nieuw product

[ Voor 52% gewijzigd door Yorinn op 18-01-2023 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke88
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-01-2023
Serieus?? En al die heisa voor een jas die je voor 5 euro gekocht hebt? Vlgs mij weet de verkoper dat ik het heel erg vind, wan tik wil altijd alles heel netjes doen en sta zo ook te boek op MP. Hij zei inderdaad dat ie al lang op zoek was naar deze jas en - dat vond ik wel een beetje vreemd omdat ik met track en trace verstuurd had - dat ie zich zou melden als ie het ontvangen had. Nou dat kan ik prima zelf zien dus. Hoop dat iemand nog een plausibele verklaring heeft, anders vrees ik inderdaad dat ik belazerd ben.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:12
joke88 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:09:
Serieus?? En al die heisa voor een jas die je voor 5 euro gekocht hebt? Vlgs mij weet de verkoper dat ik het heel erg vind, wan tik wil altijd alles heel netjes doen en sta zo ook te boek op MP. Hij zei inderdaad dat ie al lang op zoek was naar deze jas en - dat vond ik wel een beetje vreemd omdat ik met track en trace verstuurd had - dat ie zich zou melden als ie het ontvangen had. Nou dat kan ik prima zelf zien dus. Hoop dat iemand nog een plausibele verklaring heeft, anders vrees ik inderdaad dat ik belazerd ben.....
Denk dat je gewoon met een malloot te maken hebt. Die bestaan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Dit is geen algemeen "is-dit-een-Marktplaats-scam"-topic. Gezien TS al van een antwoord is voorzien, gaat dit topic op slot.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.