Ik vind mijn water niet lekker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:48
Naja, dus dat.
We wonen hier nu een jaar, huis 1940, met na de watermeter alles vernieuwd. (alu/kunststof) Alles was staal.
Mijn vrouw vindt het zurig, ik vind het gewoon niet lekker (soort bijsmaakje) en ook mijn dochters vinden het niet lekker. De pH is wat aan de hoge kant, meestal rond 8.1-8.2, wat het zurige weer zou tegenspreken.
In de koffie proef ik het overigens niet, maar aanlenglimonade, of gewoon een glas water doen we met flesjes.

Alle huizen om me heen zijn van veel later, dus ik vraag me af of het zin heeft om eens bij de buren te gaan proeven :')

Volgens het waterbedrijf ligt de hardheid in mijn postcode tussen 6,06 en 10,60 Duitse graden.

Maar goed pragmatisch, wat kan ik er zelf aan doen? Een 'proefplaatsing' ontharder? Of moet ik het waterbedrijf bellen en vragen waarom mijn water niet lekker is?

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 01-08-2022 22:05 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 07-05 22:18
Alle huizen om me heen zijn van veel later, dus ik vraag me af of het zin heeft om eens bij de buren te gaan proeven :')
Of moet ik het waterbedrijf bellen en vragen waarom mijn water niet lekker is?
Voor beide punten: kost je 5 minuten, geen geld (oké, bellen een paar cent) en wie weet haalt het wat uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 01-08-2022 22:07 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-05 00:07

Illusion

(the art of)

De smaak van drinkwater verschilt per regio/waterleidingbedrijf.
Dus de eerste vraag lijkt me of je vorige huis ver weg lag, en je dus gewoon ander water binnenkrijgt.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Illusion schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:10:
De smaak van drinkwater verschilt per regio/waterleidingbedrijf.
Dus de eerste vraag lijkt me of je vorige huis ver weg lag, en je dus gewoon ander water binnenkrijgt.
Ik woonde eerst in gemeente Rotterdam. (nu gemeente Stein) Daar was het leidingwater altijd dikke prima eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Bij je buren even proeven. En als extreme maatregel gewoon je water laten testen door een lab.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-05 00:07

Illusion

(the art of)

Dat is dus evides (uit de Maas) versus “limburgsdrinkwater” (mergel/grondwater)

https://www.evides.nl/uw-drinkwater/bronnen

https://limburgsdrinkwater.nl/gemeente/stein/detail

De kans dat daar smaakverschil in zit lijkt me plausibel.
Dus even bij de buren proeven en dan weet je snel genoeg of het aan je huis ligt.

[ Voor 54% gewijzigd door Illusion op 01-08-2022 22:18 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Correct. WML. En ze gaan zo prat op hun ontkalking, dat ik me afvraag wat de zin nog is van een ontkalker. Zit het dan niet tussen de oren.

Van de andere kant, als ik dan weer gewoon lekker water heb, then so be it.

Kwa aanvoer zit daar wellicht ook nog verschil in. Mijn aanvoerleidingen zijn natuurlijk ook gewoon oud. Maar idd. Als het water van de buurvrouw beter smaakt, dan heb ik iig iets om terug te koppelen naar het waterbedrijf.

Nu hebben -toevallig of niet- zowel mijn vrouw als ik in de laatste 3 maanden dezelfde darmklachten ontwikkeld, waarmee ik twee weken terug een midweekje ziekenhuis heb gewonnen.
Het is wellicht wat (ver) zoeken naar een causaal verband, maar het zóu kunnen.

[ Voor 36% gewijzigd door paQ op 01-08-2022 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:50
Eerste water uit de leiding 's ochtends vroeg smaakt ook anders dan het water na enig verbruik (toilet doorspoelen, etc).
Zodra het water uit de kraan koud is heb je vers water en dat smaakt gewoon stukken beter is mijn ervaring.

[ Voor 3% gewijzigd door Skynett op 01-08-2022 22:35 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Skynett schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:34:
Eerste water uit de leiding 's ochtends vroeg smaakt ook anders dan het water na enig verbruik (toilet doorspoelen, etc).
Zodra het water uit de kraan koud is heb je vers water en dat smaakt gewoon stukken beter is mijn ervaring.
Ik laat het altijd stromen, maar het helpt niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
paQ schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:11:
[...]

Ik woonde eerst in gemeente Rotterdam. (nu gemeente Stein) Daar was het leidingwater altijd dikke prima eigenlijk :)
Ik heb gewoond in Delft en Maastricht en het water proeft zeker anders. Ik vond het 'Delftse' wel lekkerder, maar heel lastig uit te leggen waar het aan ligt. Zal mogelijk aan het kalkgehalte liggen, het is duinwater/rivierwater versus water met mergelondergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
H92! schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:56:
[...]

Ik heb gewoond in Delft en Maastricht en het water proeft zeker anders. Ik vond het 'Delftse' wel lekkerder, maar heel lastig uit te leggen waar het aan ligt. Zal mogelijk aan het kalkgehalte liggen, het is duinwater/rivierwater versus water met mergelondergrond.
Maar stel dat is het, en dan is dat gewoon wat het is, hoe maak ik mijn water dan gewoon weer lekker?
Gaat een ontharder dan iets voor me doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
In Amsterdam gebruikten we een britta filter ding, ellende telkens filters wisselen.
Toen we hier in Fr gingen wonen waar je wel wat chloor in het water ruikt heb ik een Berkey travel gekocht, gaat een gallon in, kan je 15K gallon mee filteren en echt goed filteren, er zou zelfs vies rivier water door kunnen.
We gebruiken dat nu voor al het water wat we drinken/thee en ijs (zonde van de ruimte in de koelkast voor ijsblokjes, ik maak ijs met gefiltert water, ) en het is wel echt lekker gewoon neutraal als uit een fles. We doen er al jaren mee.
Besteld in Nederland grappig genoeg, maar heeft zn geld al vele malen terugverdiend vergeleken met britta plastic cartidges.
Ik vul drie Action glazen kannen dat is precies 1 volle Berkey, (dus ik gooi via de kannen eerst het bovendeel vol.)
Alleen osmose filtering is beter, maar veel duurder, heeft stroom nodig dus gewoon een stukje aanrecht reserveren voor die RVS filter was hier beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:48
paQ schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:59:
[...]

Maar stel dat is het, en dan is dat gewoon wat het is, hoe maak ik mijn water dan gewoon weer lekker?
Dat verwacht ik niet. Ik heb thuis een ontharder, maar sinds ik die heb is het water eigenlijk een stuk minder lekker geworden. Water uit de tuinslang (wat niet onthard wordt) is een stuk lekkerder dan uit de kraan.
Weegt m.i. wel op tegen de totale afwezigheid van kalk in het hele huis, waar het eerder zelfs op de keukenkraan zat.
Mijn ontharder laat nog wat kalk in het water, mijn schoonouders hebben een die alle kalk eruit haalt. Daar vind ik het water al helemaal niet lekker. Moeilijk te omschrijven, maar misschien is het dezelfde smaak die jij ervaart.

Hierboven al genoemd, gekoeld is de smaak van mijn leidingwater veel beter te pruimen, misschien helpt dit bij jou ook. Ik heb 2 glazen flessen van ikea in de koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
roltor schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:12:
[...]

Dat verwacht ik niet. Ik heb thuis een ontharder, maar sinds ik die heb is het water eigenlijk een stuk minder lekker geworden. Water uit de tuinslang (wat niet onthard wordt) is een stuk lekkerder dan uit de kraan.
Weegt m.i. wel op tegen de totale afwezigheid van kalk in het hele huis, waar het eerder zelfs op de keukenkraan zat.
Mijn ontharder laat nog wat kalk in het water, mijn schoonouders hebben een die alle kalk eruit haalt. Daar vind ik het water al helemaal niet lekker. Moeilijk te omschrijven, maar misschien is het dezelfde smaak die jij ervaart.

Hierboven al genoemd, gekoeld is de smaak van mijn leidingwater veel beter te pruimen, misschien helpt dit bij jou ook. Ik heb 2 glazen flessen van ikea in de koelkast.
hmm :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een ontharder zou kunnen werken als jouw smaakbeleving wordt veroorzaakt door de hardheid van het water. Zelf woon ik in de Achterhoek, waar we behoorlijk hard water hebben. Maar er zijn meer mineralen die de smaak van drinkwater beïnvloeden. Vitens heeft er een aardig linkje over: https://www.vitens.nl/ove...kraanwater-bij-oma-anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
wolly_a schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:29:
Een ontharder zou kunnen werken als jouw smaakbeleving wordt veroorzaakt door de hardheid van het water. Zelf woon ik in de Achterhoek, waar we behoorlijk hard water hebben. Maar er zijn meer mineralen die de smaak van drinkwater beïnvloeden. Vitens heeft er een aardig linkje over: https://www.vitens.nl/ove...kraanwater-bij-oma-anders
Mergelwater is misschien gewoon goor :+
Ik kan het alleen maar als een plastic-achtige smaak omschrijven. Ik mis het 'zoete'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
paQ schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:32:
[...]

Ik kan het alleen maar als een plastic-achtige smaak omschrijven. Ik mis het 'zoete'.
Mergel bevat veel/is calciumcarbonaat. Vroeger als kind weleens een krijtje in mijn mond gestopt, maar ik kan me niet herinneren hoe dat smaakt, maar plastic-achtig zou niet moeten. Bij plastic zou je verwachten dat het meer van je leidingen zou komen. Misschien toch maar de buurt rond om te proeven.

Goedkopere plastic waterleidingen kunnen de smaak beïnvloeden, misschien dat dit bij jou van toepassing is. Heb je dezelfde smaak bij alle kranen in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ja het water smaakt uit alle kranen hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:14
Het drinkwater in Stein komt van twee kanten (zogenaamd mengwater): Het onthardingsproductiebedrijf IJzeren Kuilen (Amby Maastricht) en vanuit Roosteren-Susteren. Dat het water van twee kanten komt is de reden dat WML voor jouw hardheid een range opgeeft. Stein krijgt voornamelijk (maar niet altijd) water vanuit Susteren met een hardheid 6,23 Duitse graden.

Wat betreft de smaak: het is denk ik in jouw casus een kwestie van... smaak. Wat je kan doen is water kopen van het Albert Heijn huismerk. Dit water wordt gewonnen in Hoensbroek (WML gebied). Totaal andere bron, maar het ligt wel om de hoek. Doe een blinde test (wel het water in de koelkast zetten voor een identieke temperatuur) en kijk of je verschil proeft. Ben benieuwd!

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-05 22:45
paQ schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:32:
[...]

In Goor hebben wij gewoon water wat gefilterd wordt door zandlagen en prima smaakt.

https://www.vitens.nl/ove...ke-bron/voor-publiek/goor

:+

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Ik ben teruggebeld door WML vanmorgen. Ze hadden nog wat vragen. Sinds wanneer, alle kranen, is het bij de buren ook niet lekker ( :+ )
Bij de buren ga ik nog proeven, maar ze ging het aan de kwaliteitsafdeling doorspelen. Dan zouden zij ws weer contact zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:55
Een waterontharder zal de smaak van je water inderdaad veranderen. De een vindt het lekkerder, de ander niet. Ik proefde eigenlijk na korte tijd geen verschil meer, je went er snel aan (mits je het niet echt vies vindt).
Veel van de grotere bedrijven doen aan demo's bij je thuis, dan nemen ze een kleinere unit mee en kun je proeven, dus dat kun je altijd nog proberen.

En dan noem je mij als referentie voor wat "gratis" zout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wij hebben een Brita, de smaak van het water veranderd denk ik wel iets (of niet, het staat ook in de koelkast, dat veranderd ook de smaak van het water).

Je hoeft niet per se bij je directe buren te proeven, maar bij iemand in de buurt die hetzelfde water heeft :) Waarschijnlijk zit heel de stad op hetzelfde water. In Brabant vond ik het water best lekker, nu woon ik in Belgie, daar is het water iets harder (daarom de Brita). In de VS (Conecticut) is het water pas goor, je ruikt daar gewoon een chloorlucht zodra je de kraan open draait.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

paQ schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:06:
Ik ben teruggebeld door WML vanmorgen. Ze hadden nog wat vragen. Sinds wanneer, alle kranen, is het bij de buren ook niet lekker ( :+ )
Bij de buren ga ik nog proeven, maar ze ging het aan de kwaliteitsafdeling doorspelen. Dan zouden zij ws weer contact zoeken.
Bij 2 familieleden in je buurt (
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
):
Daar smaakt het water prima, en exact hetzelfde als bij ons :P Althans, gisteren nog, dus tenzij het van vandaag speelt (wat niet zal zijn aangezien je eerste post van eergisteren is :P ) lijkt het me niet direct te liggen aan het water afkomstig van WML.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Persoonlijk vind ik het kraanwater in onze regio erg lekker, zo goed zelfs dat ik meestal genoeg water van thuis uit meeneem als ik naar werk/studie ga, terwijl het daar ook kan krijgen _o- Moet goed, misschien ben ik zelf ondertussen gewend aan een vieze smaak dat ik het lekker vind :+

Tevens heb ik nog nooit een verschil gemerkt aan de smaak van het water, en ik drink veel kraanwater :P Had je er ook al last van voordat de leidingen vervangen werden? Of vond je/je vrouw/kinderen het altijd al niet lekker/zurig/...

[ Voor 3% gewijzigd door MK_ op 03-08-2022 15:09 ]

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

paQ schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:59:
Ontharder haalt de kalk uit het water, dus dat ga je zeker merken in de smaak. Maar meten is weten. Test het water dus en je ziet vanzelf wat er aan de hand is en weet je ook beter wat je er aan kan doen. Als een kip zonder kop dingen gaan doen lijkt mij niet handig. De referentie met de buren is om uit te sluiten of het het probleem alleen bij jou thuis is of niet.

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 03-08-2022 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Na mijn vakantie eigenlijk geen plastic smaak meer aan het water :?
Heb van het waterbedrijf niets meer vernomen, dus ook geen idee of ze wat hebben gedaan, of dat het zich op wonderlijke wijze zelf heeft opgelost, of dat het water nu toch van een andere zuivering komt.

I know nothing! 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DynaSpan
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-05 21:18
Kan zijn dat er misschien wat plastic uitloging heeft plaatsgevonden richting het water van de nieuwe leidingen?

Woon zelf in Elsloo, gemeente Stein en heb de afgelopen weken geen veranderingen in de smaak van het drinkwater waargenomen.

[ Voor 36% gewijzigd door DynaSpan op 14-09-2022 17:41 ]

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:55

Typhone

Who Dares Wins

paQ schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:59:
Na mijn vakantie eigenlijk geen plastic smaak meer aan het water :?
Heb van het waterbedrijf niets meer vernomen, dus ook geen idee of ze wat hebben gedaan, of dat het zich op wonderlijke wijze zelf heeft opgelost, of dat het water nu toch van een andere zuivering komt.

I know nothing! 8)7
Heb je geen WML mail/brief gehad die aangaf dat het water tijdelijk anders zou smaken?
Ik wel namelijk. Wellicht ligt daar de oorzaak van het probleem.

• paQ
Typhone schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:52:
[...]

Heb je geen WML mail/brief gehad die aangaf dat het water tijdelijk anders zou smaken?
Ik wel namelijk. Wellicht ligt daar de oorzaak van het probleem.
Nee. Ik las wel op de website dat bepaalde gemeentes tijdelijk water uit een andere zuivering zouden krijgen, maar als het goed is val ik daar niet onder.

Pagina: 1