Mogelijk asbest vinylvloer in huurwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julio1997
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-02 13:28
Iemand toevallig een keer dezelfde soort vinylvloer tegengekomen? Kan iemand mij vertellen of dit asbesthoudende
vinylvloer is? Ik heb zelf even rondgekeken en het lijkt wel wat op asbest vinyl zeil wat vroeger gebruikt werd 🤔Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxFyiwJ2oXcwaLBxT8ONQ0JhvsA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xyPnZuMvWqkzLVAL3hIXl7io.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door Julio1997 op 01-08-2022 22:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:19

Rmg

Stuur een sample op naar een lab, de enige manier om 100% uitsluitsel te krijgen

Kost je een tientje of 4.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:17

Yucon

*broem*

Dit zijn geen dingen waar je aan de hand van een foto iets van moet zeggen.

Het is wel vrij makkelijk mogelijk een stukje op te sturen om te laten testen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-05 11:17
Heeft er wel alle schijn van. Wel de moeite om dit te laten testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kimmetje
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-08-2022
Naar welk lab kun je dat opsturen? Ik ken alleen medische labs...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Zou goed kunnen. Ik had iets soortgelijks, en er bleek 4 tot 6% asbest in te zitten.

Resultaat: saneren tegen de hoofdprijs.
Beter zelf laten testen (ipv een mannetje laten komen) en je huurbaas op de hoogte brengen van eventueel asbest aanwezigheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02:27
Kimmetje schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:53:
Als je in een willekeurige zoekmachine de woorden "asbest test kit' gooit komen er genoeg resultaten voorbij. Bijvoorbeeld: https://testasbest.nl/product/asbest-doe-het-zelf-test/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:19

Rmg

Kimmetje schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:53:
Labs die asbestmonsteranalyse doen. Om een willekeurige te noemen
https://www.stellalab.nl/asbest-analyse/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:06
@Julio1997 Hoe oud je woning? Alles ouder van +- 1990 is het risico op asbest wel aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Rmg schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 07:14:
[...]

Labs die asbestmonsteranalyse doen. Om een willekeurige te noemen
https://www.stellalab.nl/asbest-analyse/
Heb goede ervaringen met deze partij. Leveren snel de uitslagen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FritzM
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Het lijkt inderdaad op oude asbesthoudend vinyl. Als het om een huurwoning gaat, dan zou ik contact opnemen met de verhuurder. Zij moeten het weten en zullen ook zorg moeten dragen voor de verwijdering.

[ Voor 13% gewijzigd door FritzM op 02-08-2022 08:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-05 15:05

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Hier nog een verwijzing naar een uitspraak.
https://poelmannvandenbro...bedekking-vorige-huurder/

[ Voor 23% gewijzigd door Nijl op 02-08-2022 10:22 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-05 13:14
https://docplayer.nl/1096...asbestinventarisatie.html

Hier een rapport van een woning met bijna hetzelfde patroon. Blijkt asbest te zijn. Oppassen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:35
Wij hebben dit ook in een waskamer liggen. Je kunt er prima een ander vloer overheen leggen .

Ik ben er van uit gegaan dat dit inderdaad asbesthoudend vinyl is.
Saneren is prijzig.
Het is verlijmd en breekt erg makkelijk af, zelf doen mag daarom niet.

Ik heb het laten liggen.

Als je het laat testen ben ik benieuwd naar de uitslag

[ Voor 15% gewijzigd door pentaw1nz op 02-08-2022 23:40 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
pentaw1nz schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 23:35:
Wij hebben dit ook in een waskamer liggen. Je kunt er prima een ander vloer overheen leggen .

Ik ben er van uit gegaan dat dit inderdaad asbesthoudend vinyl is.
Saneren is prijzig.
Het is verlijmd en breekt erg makkelijk af, zelf doen mag daarom niet.

Ik heb het laten liggen.

Als je het laat testen ben ik benieuwd naar de uitslag
Niet als je gaat tegelen.
Maar het is pas asbest als je het laat testen. Het spul is door de lijm extreem moeilijk verwijderbaar.
Petroleum loste hier de lijmlaag het beste op.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:59
Rofdof schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 06:40:
[...]
Maar het is pas asbest als je het laat testen.
|:(

Ben dagelijks bezig met asbest. In mijn werkveld (asbest in bodem) gaan allerlei regels qua veiligheid veel te ver doordat vochtige vezels in vochtige grond niet in de buitenlucht terechtkomen maar bij het breken van asbest springen de vezels wel degelijk in het rond.

Als je inpandig een gelijmde asbesthoudende laag af gaat steken (waarbij je in praktijk zelf vlak boven de vloer zit) dan loop je wel een risico. Asbesthoudende lijm op zichzelf valt qua risico wel mee (zolang je die niet gaat wegschuren/wegborstelen) maar een asbesthoudende tegel die zit vastgelijmd (al dan niet met asbesthoudende lijm) kan eigenlijk niet veilig verwijderd worden zonder aanvullende maatregelen zoals speciaal schuim.

Qua oplossen van asbesthoudende lijm : dan lost de lijm op en blijven de losse vezels achter...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-04 12:40
Niets van te zeggen zonder een rapport.
Kan ook in de lijm bv zitten dus gewoon zoals aangegeven iemand laten komen of een monster opnemen.
In mijn bouw carrière nog maar eenmaal asbesthoudend vinyl tegengekomen en wat andere zaken omtrent het asbest verhaal

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:23
95% zeker dat het asbest is, heb vroeger asbest inventarisaties uitgevoerd, dit is een asbesthoudend vloerzeil, het witte papier wat je ziet, dat is 60% of hoger asbest. Via de officiële regels, zal die ruimte afgezet worden en zal er in de ruimte naast gekeken moeten worden of daar de asbestvezels terecht zijn gekomen. Aangezien het beschadigd is.

Ik zou direct de huurbaas inlichten en eisen dat het geïnventariseerd en gesaneerd word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
daniel14 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:54:
95% zeker dat het asbest is, heb vroeger asbest inventarisaties uitgevoerd, dit is een asbesthoudend vloerzeil, het witte papier wat je ziet, dat is 60% of hoger asbest. Via de officiële regels, zal die ruimte afgezet worden en zal er in de ruimte naast gekeken moeten worden of daar de asbestvezels terecht zijn gekomen. Aangezien het beschadigd is.

Ik zou direct de huurbaas inlichten en eisen dat het geïnventariseerd en gesaneerd word.
Aangezien je in deze branche hebt gewerkt; heb je enig idee wat saneren van dit vloerzeil lost van bijvoorbeeld een kamertje van 6m2 ?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Prijs is toch het probleem vd huurbaas, of heb je het er zelf ingelegd?

https://www.vbtm.nl/weblo...0het%20aanwezige%20asbest.

Misschien dat dit helpt, wel/niet hechtgebonden maakt blijkbaar verschil.

Op die foto te zien ligt het los of is eraan gewerkt, dat kan een risico zijn. Asbestziekte komt pas tientallen jaren later aan het licht, maar is wel snel dodelijk.

En het is volgens mij zo dat je als eigenaar op de hoogte hoort te zijn van aanwezigheid asbest in je pand, maar of dit ook voor woningen geldt weet ik niet.

Nou succes ermee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvdbos
Scuderia110 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 00:38:
Prijs is toch het probleem vd huurbaas, of heb je het er zelf ingelegd?

https://www.vbtm.nl/weblo...0het%20aanwezige%20asbest.

Misschien dat dit helpt, wel/niet hechtgebonden maakt blijkbaar verschil.

Op die foto te zien ligt het los of is eraan gewerkt, dat kan een risico zijn. Asbestziekte komt pas tientallen jaren later aan het licht, maar is wel snel dodelijk.

En het is volgens mij zo dat je als eigenaar op de hoogte hoort te zijn van aanwezigheid asbest in je pand, maar of dit ook voor woningen geldt weet ik niet.

Nou succes ermee.
Voor de verhuurder is er geen reden een bestaande vloer te laten verwijderen dus waarom zou deze de kosten op zich moeten nemen? Een huurder kan er ook voor kiezen om nieuw zeil te laten leggen over het oude zeil. Maar de verhuurder zou ook onredelijk profiteren als de huurder dit op zijn/haar kosten laat doen. Dus ik (ben zowel huurder als verhuurder) zou ervoor kiezen om dit in overleg op te lossen... Mits is vastgesteld dat het daadwerkelijk asbest is.

@Julio1997 : Heb je al een uitslag van het laboratorium? Je zou ook een bodemonderzoeksbureau kunnen vragen, daar worden dagelijks monsters opgehaald en alle laboratoria kunnen zo'n monsters onderzoeken. Ik krijg die vraag geregeld van makelaars en projectontwikkelaars, het is maar kleinigheidje om even een monster te laten onderzoeken en het analyserapport op de mail door te sturen...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• daniel14
pentaw1nz schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:14:
[...]

Aangezien je in deze branche hebt gewerkt; heb je enig idee wat saneren van dit vloerzeil lost van bijvoorbeeld een kamertje van 6m2 ?
Dagje werk, 2 man, incl vrijgave, ruimte goed bereikbaar. Tussen 1500€ en 2000€ excl asbest inventarisatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
bvdbos schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 07:00:
[...]

Voor de verhuurder is er geen reden een bestaande vloer te laten verwijderen dus waarom zou deze de kosten op zich moeten nemen? Een huurder kan er ook voor kiezen om nieuw zeil te laten leggen over het oude zeil. Maar de verhuurder zou ook onredelijk profiteren als de huurder dit op zijn/haar kosten laat doen. Dus ik (ben zowel huurder als verhuurder) zou ervoor kiezen om dit in overleg op te lossen... Mits is vastgesteld dat het daadwerkelijk asbest is.

@Julio1997 : Heb je al een uitslag van het laboratorium? Je zou ook een bodemonderzoeksbureau kunnen vragen, daar worden dagelijks monsters opgehaald en alle laboratoria kunnen zo'n monsters onderzoeken. Ik krijg die vraag geregeld van makelaars en projectontwikkelaars, het is maar kleinigheidje om even een monster te laten onderzoeken en het analyserapport op de mail door te sturen...
Volgens mij dien je als verhuurder toch ervoor te zorgen dat je een “veilige\gezonde” woning verhuurd, dit is gewoon een potentieel “gevaarlijke” situatie. De verhuurde is verantwoordelijk ervoor, lijkt mij stug dat de huidige huurder dit erin heeft gelegd. Deze vloerzeilen werden rond de jaren 50 en 60 veel geplaatst en vanwege de garantie moest dit verlijmd worden, met nu als nadeel dat wanneer je eraan gaat trekken of wat dan ook, je de asbestlaag kapot trekt met alle mogelijke gevolgen van dien….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
Edit: foutje

[ Voor 98% gewijzigd door daniel14 op 05-08-2022 08:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvdbos
daniel14 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:35:
Volgens mij dien je als verhuurder toch ervoor te zorgen dat je een “veilige\gezonde” woning verhuurd, dit is gewoon een potentieel “gevaarlijke” situatie.
Als je dat vloerzeil laat liggen en gewoon gebruikt om op te lopen (of als ondervloer gebruikt en er nieuw zeil overheen legt) dan is die compleet veilig....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
bvdbos schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:46:
[...]

Als je dat vloerzeil laat liggen en gewoon gebruikt om op te lopen (of als ondervloer gebruikt en er nieuw zeil overheen legt) dan is die compleet veilig....
Als die nog geheel in tact zou zijn, ben ik het met je eens, maar deze is nu al behoorlijk beschadigd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
daniel14 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:00:
[...]

Als die nog geheel in tact zou zijn, ben ik het met je eens, maar deze is nu al behoorlijk beschadigd
De huurbaas zal nu ook echt niet meer coulant zijn om het weg te laten halen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
mierenfokker schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:00:
[...]
De huurbaas zal nu ook echt niet meer coulant zijn om het weg te laten halen..
Zou ik idd ook niet zijn maar van de andere kant : dat kan je de huurder normaliter niet aanrekenen... Dus gedeeld probleem imho. Maar eerst moet vastgesteld worden of het wel asbesthoudend is want de opmerking van daniel14 in "Mogelijk asbest vinylvloer in huurwoning" gaat wel erg ver (95% kans -> natuurlijk als je in die branche werkte). Maar de opmerking van the squaler1 in "Mogelijk asbest vinylvloer in huurwoning" is ook wel kort door de bocht (éénmaal tegengekomen).

[ Voor 37% gewijzigd door bvdbos op 05-08-2022 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
bvdbos schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:46:
[...]

Ik heb er idd een ander zijl overheen gelegd enkele jaren geleden . Er gebeurt dan niets mee en deze situatie is overigens al 50 jaar zo.

Op de foto van TS lijkt het alsof er al is begonnen met verwijderen en men toen bedacht dat het asbest zou kunnen zijn. Je creëert hiermee wel een onveilige situatie en bij niet-hechtgebonden asbest kunnen hiermee al vezels in de lucht hangen.
Ik vraag me echter af of de verhuurder dit nu op stel en sprong moet regelen op zijn kosten, omdat het er op lijkt dat verhuurder zelf is gaan slopen zonder navraag.

Anderzijds had verhuurder natuurlijk moeten melden dat er asbest aanwezig is en daar voorzichtig mee moet worden omgegaan. De vraag is of verhuurder dit wist. Wellicht lag er ook al tientallen jaren een andere vloer overheen?

Desalniettemin is er momenteel een onveilige situatie, al dan niet ontstaan door de huurder, dus contact opnemen met verhuurder en situatie bespreken is nu de eerste stap.

[ Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 05-08-2022 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-04 12:40
bvdbos schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:03:
[...]

Zou ik idd ook niet zijn maar van de andere kant : dat kan je de huurder normaliter niet aanrekenen... Dus gedeeld probleem imho. Maar eerst moet vastgesteld worden of het wel asbesthoudend is want de opmerking van daniel14 in "Mogelijk asbest vinylvloer in huurwoning" gaat wel erg ver (95% kans -> natuurlijk als je in die branche werkte). Maar de opmerking van the squaler1 in "Mogelijk asbest vinylvloer in huurwoning" is ook wel kort door de bocht (éénmaal tegengekomen).
Nee kort door bocht niet.
Ik zelf ben mij vanwege mijn beroep altijd bewust dat er in panden voor 1990 asbest aanwezig kan zijn.
Echter in mijn carrière (pas een jaar of 10) ben ik asbesthoudend vinyl tegen gekomen. Ik zeg niet dat het er niet is/bestaat maar dat kan je alleen met een rapport uitwijzen of iemand die ervaring in het vak heeft zoals daniel14.
Het scheelt ook dat wij voornamelijk in de utiliteitssector werken en vaak de panden al gesaneerd zijn omdat de regelgeving daar anders in is. Dus dat wij wat minder tegengekomen zou niet raar zijn. En als we het tegenkomen is het inpakken en wegwezen en wachten op een rapport en sanering.
Wat ik tegen ben gekomen is in de iso van leidingen, brandscheiding/afdichting, kitwerk en eenmaal een vinyl vloer (waren van die vinyl tegels) en daar zijn ze destijds gewoon over heen gegaan maar die was nog wel heel.

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
the squaler1 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:06:
[...]

Ik zelf ben mij vanwege mijn beroep altijd bewust dat er in panden voor 1990 asbest aanwezig kan zijn.
Echter in mijn carrière (pas een jaar of 10) ben ik asbesthoudend vinyl tegen gekomen. Ik zeg niet dat het er niet is/bestaat maar dat kan je alleen met een rapport uitwijzen of iemand die ervaring in het vak heeft zoals daniel14.
Het scheelt ook dat wij voornamelijk in de utiliteitssector werken en vaak de panden al gesaneerd zijn omdat de regelgeving daar anders in is. Dus dat wij wat minder tegengekomen zou niet raar zijn. En als we het tegenkomen is het inpakken en wegwezen en wachten op een rapport en sanering.
Wat ik tegen ben gekomen is in de iso van leidingen, brandscheiding/afdichting, kitwerk en eenmaal een vinyl vloer (waren van die vinyl tegels) en daar zijn ze destijds gewoon over heen gegaan maar die was nog wel heel.
Toch laat een enkele actie op internet "asbest vloerzeil" legio afbeeldingen zien met situaties die er exact zo uitzien als die van TS. Tot 83 is dit vinyl gemaakt en de "print" is op asbesthoudend karton gedrukt met daarover weer een slijtlaag.

Bij tegels gaat het vaak om de zwarte lijm die asbesthoudend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
the squaler1 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:06:
[...]

Bij utiliteitsgebouwen kom je het inderdaad stukken minder tegen, in woningen vooral de woningen die nog het interieur van opa en oma hebben, kwam ik het wel wekelijks tegen, ook vaak alleen de asbesthoudende papieren onderlaag nog….

Daarnaast de vinyltegels waarover hier gesproken wordt, zijn vaak vierkante (meestal zwarte) tegels (vergelijkbaar met hard kunststof) welke verlijmd zijn op een teer onderlaag (zwart)
Zowel de tegel (2/5%) als de lijmlaag (0,1/2%) kan asbest bevatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julio1997
Bedankt voor al jullie reacties. Deze vloer lag onder nieuw vinyl vloer wat er zo overheen gelegd was. Verhuurder wist van de oude vinyl vloer die er onder lag. Heeft ons dat ook laten zien bij de bezichtiging. Het is namelijk zo dat ik de vloer samen met mn vriendin er uit heb gehaald. 2 weken later had ik het met een familielid over asbest vloeren en begon ik ineens sterk te twijfelen aan de verwijderde vloer. De woning komt uit 1975. Verhuurder is nu langs geweest om een stukje van het vinyl mee te nemen en het te laten testen. Echter begreep ik dat dit bedrijf met de bouwvak zat dus dat we na de bouwvak uitslag zouden krijgen. Ik ben erg benieuwd naar de uitslag want we zouden nog wel eens vlink blootgesteld kunnen zijn aan asbest tijdens het verwijderen van dit oude vinyl met alle gevolgen van dien 🤯
Ook betekent dit dat het dan ook aardig verspreid is in de woning bij het verwijderen. Hopelijk heb ik de uitslag zsm dan laat ik dat hier weer weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-05 01:50
Julio1997 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 01:55:
Bedankt voor al jullie reacties. Deze vloer lag onder nieuw vinyl vloer wat er zo overheen gelegd was. Verhuurder wist van de oude vinyl vloer die er onder lag. Heeft ons dat ook laten zien bij de bezichtiging. Het is namelijk zo dat ik de vloer samen met mn vriendin er uit heb gehaald. 2 weken later had ik het met een familielid over asbest vloeren en begon ik ineens sterk te twijfelen aan de verwijderde vloer. De woning komt uit 1975. Verhuurder is nu langs geweest om een stukje van het vinyl mee te nemen en het te laten testen. Echter begreep ik dat dit bedrijf met de bouwvak zat dus dat we na de bouwvak uitslag zouden krijgen. Ik ben erg benieuwd naar de uitslag want we zouden nog wel eens vlink blootgesteld kunnen zijn aan asbest tijdens het verwijderen van dit oude vinyl met alle gevolgen van dien 🤯
Ook betekent dit dat het dan ook aardig verspreid is in de woning bij het verwijderen. Hopelijk heb ik de uitslag zsm dan laat ik dat hier weer weten.
Klote zeg..! Als je het zelf al hebt verwijderd voor een deel zeker uitkijken.. Misschien zelfs tijdelijk er nog niet intrekken..

Ik hoop dat jullie tenminste mondkapjes oid hebben gebruikt.

Ik heb persoonlijk helaas mogen meemaken bij mijn opa hoe ernstig de gevolgen kunnen zijn.. Ik heb er nog nachtmerries van..

Misschien dat je voor 40€ zelf ook een test kan uitvoeren, ik zou de verhuurder er niet blind op vertrouwen bij een negatieve test.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:52
Toevallig hier aan de hand gehad in het huis van mijn vader. We hadden alle stoffering verwijderd doordat de eerste voorschouw een no-show van de verhuurder was. Toen een week later wel de voorschouw plaats kon vinden een paar dagen voor overlevering…. Werd ons de toegang tot de woning direct ontzegt. Overigens lag er een dergelijke vloer, onder een van de vloerbedekking, maar die hadden we laten zitten…. Uiteindelijk in de minne geschikt en een halve maand huur teruggekregen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvdbos
Stef87 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 03:05:
[...]

Klote zeg..! Als je het zelf al hebt verwijderd voor een deel zeker uitkijken.. Misschien zelfs tijdelijk er nog niet intrekken..

Ik hoop dat jullie tenminste mondkapjes oid hebben gebruikt.

Ik heb persoonlijk helaas mogen meemaken bij mijn opa hoe ernstig de gevolgen kunnen zijn.. Ik heb er nog nachtmerries van..

Misschien dat je voor 40€ zelf ook een test kan uitvoeren, ik zou de verhuurder er niet blind op vertrouwen bij een negatieve test.
Het is bekend dat één vezel asbest al kanker kan veroorzaken maar uiteindelijk is het nog steeds een kwestie van kansberekenen. Ik zou me niet te druk maken... Het is niet dat je dit werk dagelijks doet.De normen zijn gebaseerd op 8-uurs blootstelling (MTR) danwel een levenslange blootstelling (VR). De regels zijn met name bedoeld voor mensen die in de asbestverwijdering werkzaam zijn, die worden elke dag blootgesteld. En de normen zijn gebaseerd op 10^-4 danwel 10^-6 kans dat er asbestkanker ontstaat.

De concentraties asbest in zeil en lijm zijn niet heel hoog (minder hoog dan in golfplaten) en het asbest was hechtgebonden. Hoewel je bent gaan breken wil dat niet zeggen dat alle vezels ineens in de lucht zitten : er bleef lijm en vinyl tegenaan zitten.

Kijkend naar één van de TNO-rapporten die hier over gaat staat in paragraaf 3.3.12 en 3.3.23 en 3.3.24:
Daaruit blijkt dat bij hoogenergetische handelingen (tijdens het moment van scheuren maar met name - zo was de proefopzet als ik het goed lees - tijdens het stralen danwel schuren van een vloer) substantieel verhoogde waardes zijn aangetroffen in de lucht.

Desalniettemin stelt het rapport ook meteen dat "In situaties waar de activiteiten met de vinyltegels
aanzienlijk minder lang duren dan 8 uur, zal ook de 8-uurs gemiddelde blootstelling aanzienlijk lager zijn. ".

Dat gezegd hebbende : Ik zou de hele keuken en aanliggende ruimtes met een vochtige doek schoonmaken, ga compleet los :*) Liever niet stofzuigen vantevoren... Dan minimaliseer je de kans dat er nog asbest is achtergebleven wat tzt in de lucht terechtkomt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daniel14
bvdbos schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 06:47:
[...]

De concentraties asbest in zeil en lijm zijn niet heel hoog (minder hoog dan in golfplaten) en het asbest was hechtgebonden. Hoewel je bent gaan breken wil dat niet zeggen dat alle vezels ineens in de lucht zitten : er bleef lijm en vinyl tegenaan zitten.
De hoeveelheid asbest in vloerzeil (meer dan 60%) is vele malen hoger dan een golfplaat (Max 15%) daarnaast is vloerzeil niet-hechtgebonden en een golfplaat wel, van een vloerzeil krijg je veel makkelijk en hogere concentraties asbest in de lucht dan van een golfplaat.

Ik vermoed waar @bvdbos naar refereert over vinyl tegels gaat, dat is een heel ander product.

Maar inderdaad deze ene keer blootstelling zou ik mij niet druk om maken, even alles goed poetsen voor de zekerheid. Daarnaast de ruimte waar het ik ligt dichthouden.
Let even op als het dadelijk bevestigd is dat het asbest is, dat die dan wel een asbestinventarisatiebureau inschakelt om alles goed te laten verlopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
daniel14 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 07:51:
[...]
De hoeveelheid asbest in vloerzeil (meer dan 60%) is vele malen hoger dan een golfplaat (Max 15%) daarnaast is vloerzeil niet-hechtgebonden en een golfplaat wel, van een vloerzeil krijg je veel makkelijk en hogere concentraties asbest in de lucht dan van een golfplaat.
Die 60% (tot 75%) chrysotiel-asbest is volgens mij de concentratie in de (meestal verlijmde) vilten onderlaag. Mij lijkt dat als die verlijmd is, het asbest gebonden is. Als deze los ligt dan is het niet hechtgebonden en bij breken springen de vezels wel in het rond. Maar heb zelf meer verstand van asbest in grond, niet zozeer over asbest in gebouwen, dus ga er maar van uit dat @daniel14 gelijk heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julio1997
Ik heb nog even een foto van het resultaat van toen. Hier zie je dan de (waarschijnlijk) asbest laag nog deels op de vloer zitten. Hier hebben wij toen ondervloer overheen gelegd en vervolgens laminaat. Mij vriendin heeft het hele huis al meerdere keren grondig schoongemaakt na het losbreken van het vinyl.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKag5qI3NNlUy3WKgeirpv-UlC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ivSA7IxcM8glUY5Qfbzb1TM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Julio1997 op 06-08-2022 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Klote dat je er pas achteraf achter komt.
Ik durf wel te zeggen dat het hier om asbest gaat (niet-hechtgebonden in de kartonnen onderlaag).
Inderdaad ook in hoge concentratie. Bronnen spreken van wel 85% (vrijwel altijd chrysotiel (wit asbest) en latex in een verhouding van 85% asbest en 15% latex. Het materiaal stond bekend onder de merknaam auquanon)

Het kwaad is nu al geschied, maar inderdaad is het zo dat bij vaker blootstelling aan asbest het risico ook toeneemt om ziek te worden. Maak je dus inderdaad niet te druk nu, maar jullie hebben je inderdaad wel blootgesteld aan een risico. Goed dat jullie het hele huis hebben schoongemaakt.
Persoonlijk zou ik een meting laten uitvoeren door asbest inventariseerder. Dit doen ze ook nadat iets gesaneerd is. Ze meten dan in de lucht of alles veilig is en zorgen hierbij ook voor een luchtstroom. Doe je dit niet, dan loop je mogelijk risico dat er nu toch nog vezels rondzwerven en je dus WEL langere tijd blootgesteld zult worden.

De papieren onderlaag zit er nog deels op zie ik. Dit kun je alleen compleet verwijderen met diamantfrees en een dun laagje van de vloer afhalen. Een saneerder kan dit doen.

Je geeft aan dat de verhuurder wist van die oude vinyl vloer. Ik weet niet wat voor verhuurder het is ( grote organisatie, particulier met enkel 1 pandje, of particulier met meerdere panden), maar iemand die zich bezig houdt met verhuur mag je zeker van verwachten dat hij dit soort materialen direct als asbest verdacht herkend! Hier staat echt super veel over beschreven op het web.

Je kunt zelf voor 40 euro een monster opsturen, dat gaat sneller dan via de verhuurder en je hebt de garantie dat het onafhankelijk gebeurt.

Ben benieuwd wat er uit komt.
Wellicht dat iemand met juridische kennis nog kan aangeven of er iets is dat "handig is" om in deze situatie nog te doen of vast te leggen.

[ Voor 12% gewijzigd door pentaw1nz op 06-08-2022 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
pentaw1nz schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:29:
Persoonlijk zou ik een meting laten uitvoeren door asbest inventariseerder. Dit doen ze ook nadat iets gesaneerd is. Ze meten dan in de lucht of alles veilig is en zorgen hierbij ook voor een luchtstroom. Doe je dit niet, dan loop je mogelijk risico dat er nu toch nog vezels rondzwerven en je dus WEL langere tijd blootgesteld zult worden.
Daar zat ik inderdaad ook aan te denken... Een overzicht van bedrijven die dit kunnen/mogen... Ze hebben soms wel meerdere vestigingen... Al is het voor je eigen gemoedsrust...
pentaw1nz schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:29:
De papieren onderlaag zit er nog deels op zie ik. Dit kun je alleen compleet verwijderen met diamantfrees en een dun laagje van de vloer afhalen. Een saneerder kan dit doen.
Met een diamantfrees verwijderen is zo'n werkzaamheid waarbij er daadwerkelijk grote risico's optreden gezien de stofvorming. Zoals de laag nu ligt, met een nieuwe vloer erover, zou ik e.e.a. lekker laten liggen. Misschien nog even met een verfspuitbus in grote letters ASBEST over de vloer spuiten voordat je de nieuwe vloer legt ;)

@Julio1997 : Wat heb je met het afval gedaan? Buiten op een hoop ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Julio1997
Die meting klinkt inderdaad verstandig. Het afval hebben we toen in zakken gedaan en is bij het stort beland in de grofvuil bak. Momenteel ligt er dus al ondervloer en laminaat overheen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-3XMK41zH34ozvCCbH89sRcQaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2XCAqPs9lBnmcipMkzgDyVs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02:27
En @Julio1997, heb je al een uitslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ben ik ook wel benieuwd naar @Julio1997 :)

Ik heb ooit in mijn eerste (na oorlogse) appartement een inbouwkast gesloopt en verwijderd. Daar lag ook een zeil in. Dit was wel los en eenvoudig te verwijderen. Maar toen ik het in een vuilniszak wou doen en dubbelvouwen deed het "krak" :/

Dat was zo ongeveer het moment dat ik mij begon af te vragen wat voor materiaal het was...

Het klopt dat 1 asbestvezel al kanker kan veroorzaken, aan de andere kant heeft iedereen die ene vezel waarschijnlijk al ingeademd. Omdat vroeger veel remblokken van vrachtwagens nog asbest bevatten en de deeltjes daarvan nog jarenlang hebben rondgedwarreld in tunnels.

Dus 1 keer door zo'n tunnel rijden...

Dit heeft mij geholpen om het een beetje te relativeren. Maar ik ben sindsdien wel een stuk voorzichtiger. Gelukkig is mijn huidige woning van 2001, dus de kans dat ik daar asbest tegenkom is vrij klein. Wel ben ik wat wantrouwend tegenover isolatiemateriaal, zoals steenwol en glaswol. Dit kan ik soms bij het boren in muren nog tegenkomen en dat schijnt ook niet erg lekker voor de gezondheid te zijn en longfibrose te kunnen veroorzaken.

Dat ik als kind illegaal op de bouwplaats speelde en weleens op dat soort dingen gesprongen heb (en vervolgens verging van de jeuk) negeren we dan maar even 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Lethalis op 13-10-2022 13:04 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-05 12:10
En wat dacht je van de zoveelste brand waarbij een asbesthoudend dak in vlammen op gaat, en je het verzoek krijgt 'de grote gevonden stukken in te leveren'. Iedereen komt in contact met asbestvezels. Het gaat erom dat je niet continue wordt blootgesteld aan grote hoeveelheden. De overheid heeft de regels ingesteld omdat ze zich moeten indekken tegen het ergste scenario. Degenen die nu overlijden aan asbestkanker hebben het met de cirkelzaag staan zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-05 13:55

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Julio1997 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:01:
Iemand toevallig een keer dezelfde soort vinylvloer tegengekomen? Kan iemand mij vertellen of dit asbesthoudende
vinylvloer is? Ik heb zelf even rondgekeken en het lijkt wel wat op asbest vinyl zeil wat vroeger gebruikt werd 🤔[Afbeelding]
Kreeg je deze vloer in deze staat met beschadigingen? Dan is het wel raar dat deze woning aan jou verhuurd is met beschadigingen.
Dit zijn kwesties waarvoor je een asbestinventarisatiebedrijf nodig hebt en een advocaat of rechtsbijstand.

Als de verhuurder het wist, waarom heeft hij/zij geen asbest-waarschuwingstickers aangebracht op bijvoorbeeld vloer?

(In sommige huurwoningen van een woningcorporatie kan je in de meterkast op de deur een folder tegenkomen waarin staat waar je asbest in deze woningen kan bevinden...zo stond er bij mijn ouders op meterkast dat er asbest in raamdorpels kon zitten en dat er mogelijk meer asbest in en rondom de woning maar deze pas kunnen ontdekt of verwijderd worden bij sloop van de woning of renovatie.

Woningcorporaties hangen zo'n folder vaak op de deur).

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-05 17:26
Lethalis schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 07:55:
[...]

Ben ik ook wel benieuwd naar @Julio1997 :)

Ik heb ooit in mijn eerste (na oorlogse) appartement een inbouwkast gesloopt en verwijderd. Daar lag ook een zeil in. Dit was wel los en eenvoudig te verwijderen. Maar toen ik het in een vuilniszak wou doen en dubbelvouwen deed het "krak" :/

Dat was zo ongeveer het moment dat ik mij begon af te vragen wat voor materiaal het was...

Het klopt dat 1 asbestvezel al kanker kan veroorzaken, aan de andere kant heeft iedereen die ene vezel waarschijnlijk al ingeademd. Omdat vroeger veel remblokken van vrachtwagens nog asbest bevatten en de deeltjes daarvan nog jarenlang hebben rondgedwarreld in tunnels.

Dus 1 keer door zo'n tunnel rijden...

Dit heeft mij geholpen om het een beetje te relativeren. Maar ik ben sindsdien wel een stuk voorzichtiger. Gelukkig is mijn huidige woning van 2001, dus de kans dat ik daar asbest tegenkom is vrij klein. Wel ben ik wat wantrouwend tegenover isolatiemateriaal, zoals steenwol en glaswol. Dit kan ik soms bij het boren in muren nog tegenkomen en dat schijnt ook niet erg lekker voor de gezondheid te zijn en longfibrose te kunnen veroorzaken.

Dat ik als kind illegaal op de bouwplaats speelde en weleens op dat soort dingen gesprongen heb (en vervolgens verging de jeuk) negeren we dan maar even 8)7
Volgens mij adem je continue asbestvezels in omdat deze zich ook in de buitenlucht aanwezig zijn. De hoeveelheid en frequentie bepaald meestal de kans of die ene vezel wel of geen kanker gaat veroorzaken. Eenmalige blootstelling is vaak niet zo een issue. Beste is natuurlijk altijd voorizchtig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-05 17:26
Julio1997 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:16:
Ik heb nog even een foto van het resultaat van toen. Hier zie je dan de (waarschijnlijk) asbest laag nog deels op de vloer zitten. Hier hebben wij toen ondervloer overheen gelegd en vervolgens laminaat. Mij vriendin heeft het hele huis al meerdere keren grondig schoongemaakt na het losbreken van het vinyl.

[Afbeelding]
Heb je inmiddels al wat mee gedaan? Op pagina 12 van dit rapport https://docplayer.nl/1096...asbestinventarisatie.html zie je dat een identieke zeil als die van jou geclassificeerd is als niet hechtgebonden met een percentage van meer dan 60% asbest. Nu de ondervloer niet compleet eruit is vraag ik mij af of het zo wel goed is en of er nu op lange termijn geen vezels meer vrijkomen al dan niet via de plinten of naden. Normaliter had je met een primer de ondervloer moeten sealen. Maargoed het blijft een rare situatie zo. Eigenlijk is de verhuurder ook verantwoordelijk hierin.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:53
Dat is vaak het jammere van dit soort topics. Ze worden aangemaakt, veel mensen reageren en helpen. En daarna hoor je er nooit meer wat van. Bijzonder jammer, want anders kunnen we collectief onze kennis weer een stukje verbreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elcastel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-05 09:26
Ik heb hier eenzelfde verhaal als de TS en ik zal mijn ervaring delen. Ik heb zeil aangetroffen tussen twee tegelvloeren in de keuken.

Hier heb ik ooit een voorzet wand op geplaatst en de loodgieter heeft hier wel eens leidingen doorheen geboord. Nu ben ik bezig met vloerverwarming aanleggen en kwam het zeil - voor het eerst - tegen. Mijn maatje, die in de bouw werkt, adviseerde mij om direct een monster naar een kan te sturen.

De uitslag was flink balen, chrysotiel 30-60%. Ik heb alles overwogen en de sanering is een tegenvaller van +/-€2500 incl. (ex sloop kosten die ik zelf doe en het weer opbouwen). Binnenkort komen ze hier saneren.

Ik heb wat cowboys in mijn omgeving die het overtrokken vinden, “kan best zelf” en “nul risico”, maar ik slaap hier beter van, nu kost het geld, als ik (of mijn maatje!) ooit asbest longen krijg, heb ik er alles aan gedaan. Zou ik zelf slopen, zou ik mij toch zorgen maken.
Pagina: 1