Klote dat je er pas achteraf achter komt.
Ik durf wel te zeggen dat het hier om asbest gaat (niet-hechtgebonden in de kartonnen onderlaag).
Inderdaad ook in hoge concentratie. Bronnen spreken van wel 85% (vrijwel altijd chrysotiel (wit asbest) en latex in een verhouding van 85% asbest en 15% latex. Het materiaal stond bekend onder de merknaam auquanon)
Het kwaad is nu al geschied, maar inderdaad is het zo dat bij vaker blootstelling aan asbest het risico ook toeneemt om ziek te worden. Maak je dus inderdaad niet te druk nu, maar jullie hebben je inderdaad wel blootgesteld aan een risico. Goed dat jullie het hele huis hebben schoongemaakt.
Persoonlijk zou ik een meting laten uitvoeren door asbest inventariseerder. Dit doen ze ook nadat iets gesaneerd is. Ze meten dan in de lucht of alles veilig is en zorgen hierbij ook voor een luchtstroom. Doe je dit niet, dan loop je mogelijk risico dat er nu toch nog vezels rondzwerven en je dus WEL langere tijd blootgesteld zult worden.
De papieren onderlaag zit er nog deels op zie ik. Dit kun je alleen compleet verwijderen met diamantfrees en een dun laagje van de vloer afhalen. Een saneerder kan dit doen.
Je geeft aan dat de verhuurder wist van die oude vinyl vloer. Ik weet niet wat voor verhuurder het is ( grote organisatie, particulier met enkel 1 pandje, of particulier met meerdere panden), maar iemand die zich bezig houdt met verhuur mag je zeker van verwachten dat hij dit soort materialen direct als asbest verdacht herkend! Hier staat echt super veel over beschreven op het web.
Je kunt zelf voor 40 euro een monster opsturen, dat gaat sneller dan via de verhuurder en je hebt de garantie dat het onafhankelijk gebeurt.
Ben benieuwd wat er uit komt.
Wellicht dat iemand met juridische kennis nog kan aangeven of er iets is dat "handig is" om in deze situatie nog te doen of vast te leggen.
[
Voor 12% gewijzigd door
pentaw1nz op 06-08-2022 09:32
]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024