Flash-opslag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nestorix60
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-05 16:58
Ik heb een MacBook Pro (13-inch, 2019, Two Thunderbolt 3 ports), 1,4 GHz Quad-Core Intel Core i5, 8 GB 2133 MHz LPDDR3.

Als ik een systeemoverzicht opvraag en kijk bij flash-opslag, heb ik 145 GB Systeemgegevens opslag. Dat lijkt me erg veel.
Hoe kan dat komen en wat kan ik er aan doen. Ik heb het vermoeden dat het met mijn fotografie hobby te maken heeft. Ik gebruik o.a. Lightroom daarvoor. Via dat programma sla ik wel alle mijn foto's op een externe schijf op. Maar als ik b.v. wat foto's op mijn desktop zet, vreet dit veel ruimte op die flash-opslag en krijg ik zelfs waarschuwingen dat het max wordt bereikt.
Doe ik iets fout of hoe kan ik daar iets mee doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-07 16:36

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

MacOS maakt vanzelf ruimte vrij als het nodig is, tot die tijd gebruikt het systeem de ruimte op je schijf om iCloud-foto’s en time machine kopien te bewaren bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nestorix60
Maar wat kan ik daarmee? Moet ik iets doen? Is het normaal zoveel ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nestorix60
Ik zie links op dat scherm, dat de "Systeemgegevens" veel GB vragen (111 GB). Maar ik kan niet zien waar dat zit: ik kan die niet openen, het blijft licht grijs. Kan ik niets doen om dat te checken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nestorix60 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:19:
Ik heb een MacBook Pro (13-inch, 2019, Two Thunderbolt 3 ports), 1,4 GHz Quad-Core Intel Core i5, 8 GB 2133 MHz LPDDR3.

Als ik een systeemoverzicht opvraag en kijk bij flash-opslag, heb ik 145 GB Systeemgegevens opslag. Dat lijkt me erg veel.
Hoe kan dat komen en wat kan ik er aan doen. Ik heb het vermoeden dat het met mijn fotografie hobby te maken heeft. Ik gebruik o.a. Lightroom daarvoor. Via dat programma sla ik wel alle mijn foto's op een externe schijf op. Maar als ik b.v. wat foto's op mijn desktop zet, vreet dit veel ruimte op die flash-opslag en krijg ik zelfs waarschuwingen dat het max wordt bereikt.
Doe ik iets fout of hoe kan ik daar iets mee doen?
Is je desktop niet gesynced met iCloud, die op zijn beurt alle fotos weer in een apart mapje gooit. De logica daarvan is ver te zoeken, maar heb vaker dan eens gehad dat een SSD op een Mac vol zat, puur omdat die synchronisatie ergens stond, en het ding probeerde 12 jaar aan foto's op een 256GB SSD te duwen. Het nare is dat die bestanden lastig terug te vinden zijn, omdat ze ergens in een applicatie mapje staan.

De oplossing toen was beginnen met de iCloud sync uit te zetten (en in ons geval, omdat er nog maar 2MB vrij was, handmatig files uit de applicatiedirs proberen te deleten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-07 16:36

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Nestorix60 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:37:
Maar wat kan ik daarmee? Moet ik iets doen? Is het normaal zoveel ruimte?
Ja, dat is normaal. En je hoeft er niks mee, MacOS maakt vanzelf ruimte vrij als het nodig is. Op zich heb je niks aan vrije ruimte op je schijf, dus het OS gaat het gebruiken. Eigenlijk best heel slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Icephase schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:38:
[...]

Ja, dat is normaal. En je hoeft er niks mee, MacOS maakt vanzelf ruimte vrij als het nodig is. Op zich heb je niks aan vrije ruimte op je schijf, dus het OS gaat het gebruiken. Eigenlijk best heel slim.
Niet helemaal waar. Een volle SSD gaat minder lang mee en werkt langzamer dan een bijna lege.
De interne reservekopieën van Time machine horen wat mij betreft niet aan te staan. Op mijn
Mac Mini is het gebruik van systeem ~40GB op een 256GB schijf.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:16

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar MS want dit is niet zozeer een hardware vraag maar wel een softwarevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

nelizmastr schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:54:
[...]

Niet helemaal waar. Een volle SSD gaat minder lang mee en werkt langzamer dan een bijna lege.
Ligt aan de overprovisioning van het specifieke type SSD en ook je filesystem. Microsoft Windows raadt aan om minstens 10% van het filesystem vrij te houden; puur voor "eigen taken" en niets controller-based.

Je hebt absoluut gelijk dat een volle SSD technisch gezien langzamer wordt door zichzelf bij het uitvoeren van firmware-based zaken zoals het opruimen van "lege bytes" en dat je daar als gebruiker ook traagheid van kan ondervinden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Nestorix60 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:12:
Ik zie links op dat scherm, dat de "Systeemgegevens" veel GB vragen (111 GB). Maar ik kan niet zien waar dat zit: ik kan die niet openen, het blijft licht grijs. Kan ik niets doen om dat te checken?
Gebruik eens een programma als DaisyDisk of Disk Inventory X.

Dan zie je precies waar al je opslag maar toe gaat.

Als je veel in RAW schiet is ~150GB niets geks.
Hopelijk heb je ook een backup en ben je niet afhankelijk van die externe schijf.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Pagina: 1