Schuur Vloerisolatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4NT3D
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11-05 15:23
Hoe kan ik het beste de vloer isoleren van mijn schuur? (Met minimale hoogte)

Het schuurtje betreft enkelsteensmuren, zonder kruipruimte, met een betonnen vloer.

Ik zag dat je xps platen kunt gebruiken, maar die komen meestal in de vloer, maar kun je die ook als ondervloer gebruiken?

Hopelijk heeft iemand ervaring in dit gebied.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:39
XPS als ondervloer zou wel kunnen, mits je er een drukvaste plaat overheen doet, b.v. OSB met rondom mes en groef om het onderling wisselen van de platen te voorkomen.
Anders krijg je in de XPS al gauw putten door tafelpoten, kleine wieltjes e.d..

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:20

H-W

Tja, zonder kruipruimte zal je iets op de bestaande vloer moeten maken. Wat staat er allemaal in de schuur? Als het enkel fietsen zijn en je grasmaaier dan zou je met een EPS 100 of PIR isolatie voldoende drukvast kunnen isoleren. Als er ook je auto in staat, zal je toch een XPS isolatie moeten nemen, en dan niet de 300 kPa standaard uitvoering!
Wat wil je eigenlijk op de isolatie leggen, houten vloer, cement dekvloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4NT3D
Bedankt voor je reactie. Het is een schuur aan huis en dit wordt onze wasruimte, dus er komt een wasmachine en droger in te staan en komt er een toiletruimte in. Het gedeelte waar je kunt lopen wil ik gaan betegelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Je had het over een schuur. Dan denk ik aan fietsen, tuingereedschap e.d..

Als je er een washok met tegelvloer in wil maken, dan wordt het een andere zaak.
Keramische tegels op OSB met een enigszins elastische ondervloer van XPS is een beetje hachelijk.

Hoe dik mag de totale opbouw van de vloer worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4NT3D
Van origine is het een schuur. De totale opbouw wil ik graag zo minimaal mogelijk hebben, maar ik kan wel zo'n 5 á 6cm om hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:38

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Ik lees even mee

Ben hetzelfde van plan.
Heb de muren al semi gedaan met sls balken en minerale wol er tussen van 10cm.
Bij mij komt er een warmtepomp. Maar moet de vloer nog doen en weet nog niet hoe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:27
Ik ga deze ook even volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
W4NT3D schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:09:
Bedankt voor je reactie. Het is een schuur aan huis en dit wordt onze wasruimte, dus er komt een wasmachine en droger in te staan en komt er een toiletruimte in. Het gedeelte waar je kunt lopen wil ik gaan betegelen.
Overigens hier ook een schuurtje wat al in gebruik was door de vorige bewoners. Is een zeiltje overheen gegooid en verder niks. Eronder liggen dus nog stoeptegels die in de herfst winter vochtig worden door regenval(grondwater?) plan is dit allemaal eruit te halen en het met cement dicht te storten. Moet alleen nog uitzoeken hoe of wat het vocht gaat tegenhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Boinkie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:57:
[...]

Overigens hier ook een schuurtje wat al in gebruik was door de vorige bewoners. Is een zeiltje overheen gegooid en verder niks. Eronder liggen dus nog stoeptegels die in de herfst winter vochtig worden door regenval(grondwater?) plan is dit allemaal eruit te halen en het met cement dicht te storten. Moet alleen nog uitzoeken hoe of wat het vocht gaat tegenhouden.
Beter is het om de grond vlak af te werken en er folie in te leggen met opstaande rand tegen de muren en daar de XPS op te leggen.
En dan verder afwerken op de manier die verder in dit topic naar boven komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Familie van mij heeft in de koelcellenbouw gezeten. Dat bracht mij op het idee om eventjes zoeken op internet. Daar wordt voor licht beloopbare vloeren een op de XPS gelijmde betonplexplaat met een waterdichte (slipvaste) kunststofafwerking toegepast. Zaak is wel om de platen van mes en groef te voorzien en die ook verlijmen.

[ Voor 7% gewijzigd door JukeboxBill op 01-08-2022 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
JukeboxBill schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 21:07:
Familie van mij heeft in de koelcellenbouw gezeten. Dat bracht mij op het idee om eventjes zoeken op internet. Daar wordt voor licht beloopbare vloeren een op de XPS gelijmde betonplexplaat met een waterdichte (slipvaste) kunststofafwerking toegepast. Zaak is wel om de platen van mes en groef te voorzien en die ook verlijmen.
Foutje

Dat wordt tegels verwijderen en folie leggen. Xps platen en daarop nog osb o.i.d. En daar weer een vloer op. Betonplex is misschien niet helemaal geschikt hiervoor?

[ Voor 15% gewijzigd door Boinkie op 01-08-2022 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik zou eens kijken in de informatie van fermacell die doen al jaren droge opbouw ook met thermische isolatie er onder. meestal is dat eps of xps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:29
Je hebt ook nog zoiets als kooltherm: met relatief weinig dikte kun je dan een goede Rc halen. Vraag is wel wat de ideale vloeropbouw dan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:11
Wedi platen er in leggen? Dat is XPS waar je zo op kan tegelen. Is verschillende diktes verkrijgbaar. Lijm je zo op de ondervloer met tegelijm en daar lijm je dan je tegels overheen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W4NT3D
Makrolon schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:11:
Wedi platen er in leggen? Dat is XPS waar je zo op kan tegelen. Is verschillende diktes verkrijgbaar. Lijm je zo op de ondervloer met tegelijm en daar lijm je dan je tegels overheen.
Bedankt voor de tip, hier ga ik even naar zoeken 👌🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:11
W4NT3D schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:54:
[...]

Bedankt voor de tip, hier ga ik even naar zoeken 👌🏼
Hornbach verkoopt het als q board, op t oog zelfde spul maar stuk goedkoper ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:43

paQ

Qboard is er niet heel heel dik.
Maar je zou ook bijv 4 cm PIR kunnen kiezen, dat isoleert beter (twee kanten alu) daar bovenop dan bijv 10-20mm Qboard. Kun je er meteen op tegelen. Maar je houdt een 'holle' vloer als het ware. Als je een beetje knappe tegels hebt zal het wellicht wel goed gaan, maar zou de voeg klein proberen te houden.

40+10+10 van de tegel is samen 60mm. Valt te overzien. (?)
Heb je samen ca 2.1 Rd

Als je isolatie het belangrijkste vindt, kun je ook kiezen voor kingspan optim R. Dan haal je met 3cm al het dubbele. De prijs is ook echt fors. En ik weet niet zeker of je daarop kunt tegelen (na tussenkomst van een Qboard)

[ Voor 56% gewijzigd door paQ op 02-08-2022 17:39 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudi vdw
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-12-2022
ik heb ook zo houten schuurtje van 3x3
waar stoeptegels onder liggen en draag krachtig is
en heb 4 cm hoogte
als ik daar qboard of wedi platen op leg
en dan egaliseer en een tegel van 60x60 op lijm
gaat dat er komen alleen maar wat tuinspullen
in te staan stoelen grasmaaier en dat soort dingen