Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Joost1982
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-04-2023
Wij hebben zonnepanelen gekocht maar weten niet of we nu de juiste omvormer hebben gekocht. Wij willen graag 18 panelen van AEG van 390 WP op ons huis laten plaatsen met enphase maar nu is onze vraag of wij dit niet beter hadden kunnen doen met een solaredge verbinding.

Wij hebben een huis met tuin op het zuiden zie foto.

Zou iemand ons duidelijk kunnen vertellen de verschillen tussen solaredge en enphase? En of we toch niet beter van solaredge kunnen gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/av1_q8WKk1TVv_k0RiVmwCzzZP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XkQcptMoPyyTbFBTVb6QqXgo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_feFq585m6n0deZv81VnGtZAUFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GuL1k778dzNaJTWXYp2lE6h4.jpg?f=fotoalbum_large

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

We hebben slechts 1 zon ;)

Liggen de panelen al? (Links) of zijn dat de buren?

Het grote dak en de 2 kleine kunnen niet in 1 string maar dat is ook met een gewone string omvormer op te lossen met 2 mppt.
Solaredge is op dit dak eigenlijk niet nodig, tenzij je logging per paneel leuk vind, maar ook enphase zou ik hier niet doen.
Nieuwbouw, geen boom in de weg of iets, geen schaduw = gewone string omvormer voldoende.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Welke panelen precies? AEG premium series AS-M3607U-S(G1)-390 of iets anders?

Dat staat op de spec sheet die je misschien hebt gekregen.

• Joost1982
We hadden gevraagd om AEG full black 395 deze staan ook op de bon maar geen specificatie erbij.

Ja de panelen die je ziet zijn van onze buren.
Maar als ik jou goed begrijp is solaredge en enphase allebei niet nodig voor ons dak. Ik dacht dat enphase beter was omdat je makkelijk panelen erbij kan leggen of weghalen en dat het makkelijk was om later een batterij of oplaadpaal aan te sluiten

• Rol-Co

Rol-Co

Joost1982 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:25:
We hadden gevraagd om AEG full black 395 deze staan ook op de bon maar geen specificatie erbij.

Ja de panelen die je ziet zijn van onze buren.
Maar als ik jou goed begrijp is solaredge en enphase allebei niet nodig voor ons dak.
Nee niet echt, gewoon een omvormer met 2 mppt, 12 op de ene en 6 op de andere.
Ik dacht dat enphase beter was omdat je makkelijk panelen erbij kan leggen of weghalen en dat het makkelijk was om later een batterij of oplaadpaal aan te sluiten
Panelen kan je altijd bij leggen maar als dit dak vol zit met die 18 waar ga je die leggen dan? Met enphase zou dat misschien kunnen, het zijn micro omvormers maar ook veel duurder natuurlijk, voor je huidige dak ben je met een 7-1100,- wel klaar kwa omvormer. Komt bij dat enphase geen 395W aan kan maar maximaal 366W en dat is de iQ7A (herstel) van 190,- per stuk dus reken maar uit x18.

Heb je wel 3 fase in huis? 18x 395 is nog wel een beetje en kan niet op 1 fase. ( kan wel maar niet als je maximaal wil benutten)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:47
Zowel Enphase als Solaredge jammer van het extra geld want idd nergens voor nodig.

@Rol-Co je bedoelt de IQ7A, de IQ7+ gaat tot 295W. De 7A doet 350W continu, die 366 is piek.

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-11 10:33
Kan je nog onder offerte uit? Ik kan me zo voorstellen dat de installateur niet zo graag van het duurste systeem wat er is af wil.

Zo te zien heb je geen schaduw en zou dus een goedkoop string systeem prima zijn.

• Rol-Co

Rol-Co

Wilke schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 21:09:
Zowel Enphase als Solaredge jammer van het extra geld want idd nergens voor nodig.

@Rol-Co je bedoelt de IQ7A, de IQ7+ gaat tot 295W. De 7A doet 350W continu, die 366 is piek.
Ja inderdaad, je hebt gelijk, het moet de 7A zijn. waarschijnlijk gaan ze ook die niet monteren maar de goedkopere plus, dan wordt het nog slechter.

Hier de verschillende voor ts
https://www.solar-outlet..../enphase-micro-omvormers/

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-11 13:47

JWT

Rol-Co schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 21:39:
[...]

Ja inderdaad, je hebt gelijk, het moet de 7A zijn. waarschijnlijk gaan ze ook die niet monteren maar de goedkopere plus, dan wordt het nog slechter.

Hier de verschillende voor ts
https://www.solar-outlet..../enphase-micro-omvormers/
Nog slechter? Je bedoeld dat het wat kan aftoppen.. de meeste hebben gewoon 400w op de plus zoals het hoort :).
Micro's hebben voor- en nadelen (prijs, omvormer uitnutting)

• Rol-Co

Rol-Co

JWT schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 21:46:
[...]

Nog slechter? Je bedoeld dat het wat kan aftoppen.. de meeste hebben gewoon 400w op de plus zoals het hoort :).
Micro's hebben voor- en nadelen (prijs, omvormer uitnutting)
Ja slechter door aftoppen inderdaad, het is niet nodig en hoeft ook niet omdat het ook zonder aftoppen kan voor minder geld.

• JWT

JWT

Het systeem is al gekocht. Mogelijk voor de orginele enphase prijs. Die zijn nu een stuk duurder, andere omvormers ook.
Het effect van de panelen op het lage deel zal wat meer los staan van de rest met micro's. Dus dat is een voordeel. Verder is het normaal.iid duurder en dus vooral met meer schaduw zinniger. Aftoppen valt normaal wel mee maar hier wel zuid..

Voor mij persoonlijk zou nu vooral een mogelijk andere (hogere) prijs en mogelijk langere levertijd meespelen als je dingen gaat aanpassen.

• Rol-Co

Rol-Co

@JWT
Zonder info is het gokken, maar ts gaat vast niet zelf leggen, dus gekocht is vast een offerte.

• JWT

JWT

Juridisch zeg ik van niet ;) maar iid we missen de info om ts @Joost1982 verder te helpen. Het leek mij echter wel een belangrijk punt gezien de huidige situatie.

• Rol-Co

Rol-Co

JWT schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:35:
Juridisch zeg ik van niet ;) maar iid we missen de info om ts @Joost1982 verder te helpen. Het leek mij echter wel een belangrijk punt gezien de huidige situatie.
Kan er misschien nog van af als hij echt wil :) maar we dwalen af.
http://consumentenjurist....gsrecht-voor-consumenten/

• Ronald
  • Laatst online: 00:14
Als dus IQ7+ voordelig genoeg gekocht zijn dan zijn ze goed te verkopen, marktplaats of afhankelijk van de voorraad bij de installateur zelf

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Joost1982
Ze gaan inderdaad de enphase IQ7 plus monteren.
We hebben op dit moment een contract getekent maar er zou nog iemand langskomen om een legplan te maken en kijken of de zonnepanelen wel op ons dak passen.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:25
Er is niets fout aan een systeem met enphase en iq7+, het is puur dat "je wellicht iets goedkoper had gekund". Lekker hollands weer. :9
Nadelen zij dus prijs en wat aftoppen, maar er komt nog steeds energie uit.

Bekijk ook de voordelen:
- je systeem zal stapsgewijs uitvallen bij overspanning door teveel pv in de buurt ipv volledig stoppen.
- je hebt geen omvormer in huis
- je kunt nog enkele (<4) panelen op de schuur/carport/veranda leggen. waar je normaal met stringomvormers te weinig spanning zou halen.

Je hebt ook nog alle veiligheids verkooppraat, hangt een beetje af van de installateur of dat waarheid kent of niet.

• Joost1982
Jullie geven nu aan dat de enphase IQ7 plus niet meer leverd dan 295w per paneel. Is het dan zinvol om naar een lagere wp paneel te kijken? Omdat de leverancier wist niet of 18 panelen op ons huis past en wij hebben aangeven dat wij alleen de panelen op een bepaalde manier op ons huis wilde.

• JWT

JWT

Nee, een 400wp paneel zal in Nederland zn best moeten doen om af te toppen. En zal dan een paar watt zijn. Zie de enphase topics.
Een kleiner paneel verlies je meer aan in alle tijd dat hij niet aftopt.
Pagina: 1