Geluidsoverlast door zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim_mes
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03-08-2022
Enkele maanden geleden heb ik op mijn schuine pannendak van een vrijstaand huis zonnepanelen laten aanleggen over de gehele lengte van het dak in twee rijen. Sindsdien heb ik, met name in avond en nacht, wanneer er weinig achtergrondgeluid is, last van geluid (knallen, kraken). Mijn slaapkamer is voor een deel pal onder het dak (er is dakisolatie). Het huis is uit 2005 en de dakconstructie is in orde. Voor de zonnepanelen waren deze geluiden er niet.

Navraag bij leverancier leert dat dit het uitzetten/inkrimpen door temperatuursverschillen is (waarschijnlijk). Dat lijkt me aannemelijk, omdat er zo te zien lange bevestigingsbalken van aluminium gebruikt zijn over een lengte van ca. 20m en het is inderdaad meer bij grotere temperatuursverschillen (ook overdag, maar dan is er meer omgevingsgeluid en ben ik meer op de begane grond).

Er wordt tot nu toe alleen geen oplossing geboden. Tevens valt me op, dat er weinig anderen lijken te zijn (bij uitvoerig zoeken in google) die dit probleem ook ervaren.

Mijn vragen:
* Heeft iemand eenzelfde ervaring hiermee na het plaatsen van zonnepanelen?
* Enig idee of dit normaal en nog beter hoe dit op te lossen :) ?

Beste antwoord (via Wim_mes op 03-08-2022 17:33)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:13

Theo

moederbord

Een enkel rail van 20 meter klinkt extreem onlogisch; die zijn zó lang en duur dat ze met speciaal transport vervoerd moeten worden omdat de max lengte dat op een oplegger van een vrachtwagen past 'maar' 12 meter is. Om een balk van 20 meter te vervoeren is speciaal transport nodig dat langer is dan de extra lange vrachtwagencombinaties die in NL mogen rondrijden. Denk aan een oplegger met zo'n geel autootje erachter met zwaailichten en een 'Convoi Exceptional' bord achterop. :P

Maar meerdere balken van 4-5 meter klinkt dan wél logisch, ook omdat dit in een busje/aanhanger vervoerd kan worden. Wanneer het echt correct is aangelegd dan zitten er een paar panelen per balk aangesloten. Dus stel je panelen liggen in landscape dan liggen er exact drie panelen op een balk, en zit paneel 1 en 3 met een eindklem vast. Paneel 4-6 zitten dan ook op hun eigen rail, waardoor paneel 4 en 6 dus ook een eindklem hebben. Dan kan het een beetje expanderen zonder dat alles weg wordt gedrukt en begint te kraken (een beetje alsof je een dilatatievoeg aanbrengt tussen je panelen).
Is het goedkoop/snel/makkelijk aangelegd dan hebben ze op het dak de balken strak tegen elkaar gelegd, evt met koppelstukken zodat deze balken zich op het dak gedragen alsof het één lange balk is. En dat kan met 20 meter best wel wat thermische expansie geven dat zorgt voor een kraak, knars en knoek in je dak; met name als de zomerzon net van je panelen af is...

De reden dat je dit probleem vrij weinig tegenkomt is omdat er heel weinig mensen 20 lengemeter aan panelen op hun woning kunnen plaatsen; bij 99% houdt het bij 10-12 meter echt wel op. En de personen die wel een daklengte van 20 meter hebben daarbij geldt dat vaak voor de loods/schuur/garage die vol wordt gelegd, en daar wordt een knoek niet opgemerkt.
Dus doordat je een woning hebt met een heel lang dak die vol ligt met zonnepanelen waarbij geen rekening is gehouden met thermische expansie heb jij dit probleem. Maar deze combinatie van vier factoren is gewoon erg zeldzaam waardoor je niet snel lotgenoten zal vinden.

7400 Wp op het dak

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-05 09:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Tja, ik zou zeggen dat die balken van 20 meter lang eens opdelen in 4 stukken van 5 meter met een cm ruimte ertussen wat thermische expansie kan opvangen, iets wat je wel meer in bijv. bruggen ziet.

Maar om daar echt iets zinnigs over te kunnen zeggen zijn denk ik foto's nodig.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Het komt dan waarschijnlijk door de lengte van de balken. Mijn zonnepanelen heb ik nog nooit gehoord. Zaagsnedes om de 5 meter aanbrengen lijkt me dan bijvoorbeeld een oplossing met een paar mm ruimte.

@Kuusj :Y

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 01-08-2022 18:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:08
Zonnepanelen rails uit 1 stuk van 20 meter bestaan niet, dus dat zijn al stukken. kan zijn dat die stukken strak tegen elkaar aan zitten en daardoor werken.
Dakbedekking is gewoon pannen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Durandal
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 17:38
No Hands schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:12:
Zonnepanelen rails uit 1 stuk van 20 meter bestaan niet, dus dat zijn al stukken. kan zijn dat die stukken strak tegen elkaar aan zitten en daardoor werken.
Dan zou je alleen de eerste serie knallen hebben, als het krimpt, want als het weer warmer wordt dan zitten de panelen op een nieuwe positie op de rails en zetten ze mee uit.

1 Rails van 20 meter is een aardige afstand. Als het uitzet en het wordt ergens tegengehouden dan neemt de kracht op dat punt toe totdat het groter is dan de wrijvingskracht op de klempunten, en dan schieten ze door als een mini aardbeving.
Wat je wellicht kan doen is, per rails, alle steunpunten naar je dak behalve 1 licht los draaien en kijken of het helpt.
Zo ja dan iets glads er tussen (nylon of ander hard plastic folie).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +12 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:13

Theo

moederbord

Een enkel rail van 20 meter klinkt extreem onlogisch; die zijn zó lang en duur dat ze met speciaal transport vervoerd moeten worden omdat de max lengte dat op een oplegger van een vrachtwagen past 'maar' 12 meter is. Om een balk van 20 meter te vervoeren is speciaal transport nodig dat langer is dan de extra lange vrachtwagencombinaties die in NL mogen rondrijden. Denk aan een oplegger met zo'n geel autootje erachter met zwaailichten en een 'Convoi Exceptional' bord achterop. :P

Maar meerdere balken van 4-5 meter klinkt dan wél logisch, ook omdat dit in een busje/aanhanger vervoerd kan worden. Wanneer het echt correct is aangelegd dan zitten er een paar panelen per balk aangesloten. Dus stel je panelen liggen in landscape dan liggen er exact drie panelen op een balk, en zit paneel 1 en 3 met een eindklem vast. Paneel 4-6 zitten dan ook op hun eigen rail, waardoor paneel 4 en 6 dus ook een eindklem hebben. Dan kan het een beetje expanderen zonder dat alles weg wordt gedrukt en begint te kraken (een beetje alsof je een dilatatievoeg aanbrengt tussen je panelen).
Is het goedkoop/snel/makkelijk aangelegd dan hebben ze op het dak de balken strak tegen elkaar gelegd, evt met koppelstukken zodat deze balken zich op het dak gedragen alsof het één lange balk is. En dat kan met 20 meter best wel wat thermische expansie geven dat zorgt voor een kraak, knars en knoek in je dak; met name als de zomerzon net van je panelen af is...

De reden dat je dit probleem vrij weinig tegenkomt is omdat er heel weinig mensen 20 lengemeter aan panelen op hun woning kunnen plaatsen; bij 99% houdt het bij 10-12 meter echt wel op. En de personen die wel een daklengte van 20 meter hebben daarbij geldt dat vaak voor de loods/schuur/garage die vol wordt gelegd, en daar wordt een knoek niet opgemerkt.
Dus doordat je een woning hebt met een heel lang dak die vol ligt met zonnepanelen waarbij geen rekening is gehouden met thermische expansie heb jij dit probleem. Maar deze combinatie van vier factoren is gewoon erg zeldzaam waardoor je niet snel lotgenoten zal vinden.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:39

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Lotgenoot meld zich...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IyiopiezHbUc7s_Wh8_HNSMUlk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lowIyroZ07Cjyx2NyV7brpGZ.jpg?f=fotoalbum_large

Zelfde probleem, met name bij dagen waar het nog in de nacht relatief koud is en wel veel zon instraling. Lange, gekoppelde rails en de panelen doorgelegd, geen expansiestukken. Zelf gelegd overigens. Het went, inmiddels is het onderdeel van het huis. Heb wel overwogen om een dilatatie te maken door de rails te onderbreken maar nog teveel andere dingen hebben meer prioriteit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim_mes
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03-08-2022
Bedankt voor alle reacties (en zeker ook van een lotgenoot). Het gaat inderdaad om een pannendak en de rails zijn in/op een bestelbus gekomen (dus geen 20m, maar meerdere van 4 a 5). Heb een foto door de installateurs in opleverdocument en het lijkt er inderdaad op dat de rails strak tegen elkaar aangelegd zijn.

Heb contact gehad met de leverancier, maar die zegt dat hier niets aan te doen. Ik geloof dat niet en tips hier gaan me wel helpen denk ik om dit op te lossen.

Als er meer mensen met dit probleem zijn, lees ik het graag, omdat ik van mening ben, dat hier bij de aanleg eigenlijk rekening mee gehouden had moeten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Wim_mes schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:33:
Bedankt voor alle reacties (en zeker ook van een lotgenoot). Het gaat inderdaad om een pannendak en de rails zijn in/op een bestelbus gekomen (dus geen 20m, maar meerdere van 4 a 5). Heb een foto door de installateurs in opleverdocument en het lijkt er inderdaad op dat de rails strak tegen elkaar aangelegd zijn.

Heb contact gehad met de leverancier, maar die zegt dat hier niets aan te doen. Ik geloof dat niet en tips hier gaan me wel helpen denk ik om dit op te lossen.

Als er meer mensen met dit probleem zijn, lees ik het graag, omdat ik van mening ben, dat hier bij de aanleg eigenlijk rekening mee gehouden had moeten worden.
Wat een :X . Ik zeg dat je rechtsbijstand aan het werk kan. Eerst maar eens zelf schriftelijk in gebreke stellen. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05 15:11

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Niet gerelateerd aan zonnepanelen heb ik ook knallen/pops/gekraak van exp/krimp van mijn dakopbouw als geheel. Kan echt heel luid zijn. Goeie nieuws: je went eraan en ik word er niet meer wakker van. 'sochtends word ik er vrolijk wakker van: signaal dat de zon schijnt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:08
Wim_mes schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:33:

Natuurlijk is hier wat aan te doen. Paneel los en reciprozaag tussen die twee rails door. Dan heb je ruimte tussen je rails. Of dat wat oplost is dan weer de volgende vraag.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• GrrdNL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-02 22:48
Wij delen deze ervaring (helaas).
Sinds eind juli 2022 hebben wij de PV-panelen op ons dak, dakbreedte is ca 7 meter.
We hebben een dakvlak van 24 verticaal geplaatste panelen, 6 stuks naast elkaar x 4 panelen boven elkaar.
De installateur gaf aan dat dit een jaar kan duren en dat het dan minder zou gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:55

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

GrrdNL schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:07:
Wij delen deze ervaring (helaas).
Sinds eind juli 2022 hebben wij de PV-panelen op ons dak, dakbreedte is ca 7 meter.
We hebben een dakvlak van 24 verticaal geplaatste panelen, 6 stuks naast elkaar x 4 panelen boven elkaar.
De installateur gaf aan dat dit een jaar kan duren en dat het dan minder zou gaan worden.
Hmmm,, ik help het je hopen maar ik zou er niet vanuit gaan.

Ijzer zet ook na een jaar nog gewoon uit. Zonnetje erop en afkoelen en daar ga je weer.
De installateur heeft zich er lekker makkelijk en snel vanaf gemaakt.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platdak
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-06-2023
Ook ik heb last van geluiden (knallen) die vanop het dak lijken te komen. Ik woon sinds 1,5 jaar in een nieuwbouw rijwoning met plat dak en zonnepanelen (slechts een paar, geen lange overspanning dus). Ik hoor de geluiden sinds ik er woon, maar niet tijdens de wintermaanden december en januari/februari. Ik hoor ze vooral s'avonds laat (s'nachts) en s'morgens vroeg. Tijdens zonnige/warme dagen hoor ik er meer en klinken ze luider. Dus ik vermoed dat het met opwarming/afkoeling te maken heeft. Ik vraag me af of het probleem bij jullie ondertussen opgelost is? En hoe hebben jullie het kunnen oplossen?
Pagina: 1