Enkele maanden geleden heb ik op mijn schuine pannendak van een vrijstaand huis zonnepanelen laten aanleggen over de gehele lengte van het dak in twee rijen. Sindsdien heb ik, met name in avond en nacht, wanneer er weinig achtergrondgeluid is, last van geluid (knallen, kraken). Mijn slaapkamer is voor een deel pal onder het dak (er is dakisolatie). Het huis is uit 2005 en de dakconstructie is in orde. Voor de zonnepanelen waren deze geluiden er niet.
Navraag bij leverancier leert dat dit het uitzetten/inkrimpen door temperatuursverschillen is (waarschijnlijk). Dat lijkt me aannemelijk, omdat er zo te zien lange bevestigingsbalken van aluminium gebruikt zijn over een lengte van ca. 20m en het is inderdaad meer bij grotere temperatuursverschillen (ook overdag, maar dan is er meer omgevingsgeluid en ben ik meer op de begane grond).
Er wordt tot nu toe alleen geen oplossing geboden. Tevens valt me op, dat er weinig anderen lijken te zijn (bij uitvoerig zoeken in google) die dit probleem ook ervaren.
Mijn vragen:
* Heeft iemand eenzelfde ervaring hiermee na het plaatsen van zonnepanelen?
* Enig idee of dit normaal en nog beter hoe dit op te lossen
?
Navraag bij leverancier leert dat dit het uitzetten/inkrimpen door temperatuursverschillen is (waarschijnlijk). Dat lijkt me aannemelijk, omdat er zo te zien lange bevestigingsbalken van aluminium gebruikt zijn over een lengte van ca. 20m en het is inderdaad meer bij grotere temperatuursverschillen (ook overdag, maar dan is er meer omgevingsgeluid en ben ik meer op de begane grond).
Er wordt tot nu toe alleen geen oplossing geboden. Tevens valt me op, dat er weinig anderen lijken te zijn (bij uitvoerig zoeken in google) die dit probleem ook ervaren.
Mijn vragen:
* Heeft iemand eenzelfde ervaring hiermee na het plaatsen van zonnepanelen?
* Enig idee of dit normaal en nog beter hoe dit op te lossen