Welke cpu gaat het langste mee?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:37
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?

Een andere processor waarmee ik langer op AM4 kan blijven.

Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?

Zit momenteel erg te twijfelen tussen een R9 5900X (vanwege de lagere prijs)
Zit momenteel erg te twijfelen tussen een R7 5800X3D (alleen deze is momenteel wel vrij prijzig
Zit momenteel erg te twijfelen tussen een R9 5950X (omdat deze ongeveer dezelfde prestatie heeft in games als de 5800x3D.)

Ik weet dat momenteel de x3D sneller is, maar de R9 overall performance beter is.

Er zit een kantekening aan dat ik wel al een R7 5800X heb.. Maar vind het een beetje een Meh processor.. Is wel snel voor games, maar
niet met alles.. Volgens mij zie je dat eventueel ook wel terug in Microsoft flight simulator dat bijv de x3D sneller is.
Verder wilde ik wel overstappen naar AM5.. Maar vond dat wel een beetje kansloos voor de kosten die eraan hangen.

Minimaal 500 euro cpu, 300 euro moederbord, 250 - 300 euro geheugen.

Wat is je budget?
Liefst zo min mogelijk.. dus als je bijvoorbeeld een 5950x voor 500 euro kan krijgen, 5900x voor 360 ofzo X3D voor 400 euro of minder.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

* AMD RYZEN 7 5800X
* MSI X570S EDGE MAX WIFI
* GSKILL TRIDENT Z RGB 64GB DDR4 3600MHz C16 (4x16) DUAL RANK
@ 3800MhZ 16-19-19-39-89 1T 1.400V
* AMD RX 6700XT 12GB [reference]
* CORSAIR H115i ELITE CAPELLIX
* BE QUIET 650 WATT STRAIGHT POWER 11
* CORSAIR CRYSTAL 680X
* Kingston Renegade 1TB M.2 NVM-E PCIe 4.0 4X [OS]
* SAMSUNG 2TB M.2 NVM-E PCIe 4.0 4X [ GAMES]

Cpu wil ik liever iets anders voor hebben.

Videokaart wil ik over 1 jaar een AMD RX 8800 kopen.

Mijn hoofd vraag is..

Met welke cpu houd ik het langer uit? (dus hoe ik de max uit het systeem kan krijgen)

Want ik heb gelezen dat de x3d beter is voor gaming.. (volgens mij niet in alle gevallen) wat ik er van kan opmaken is dat deze cpu het beste doet op de resolutie op 1080P en hoe hoger je gaat de cpu minder relevant word.

Als ik naar een 5900x zou gaan zou ik er wellicht ook geen verschil mee zien. (heb zelf gezien dat het een marginaal verschil is van ongeveer 3 a 4 procent wellicht..

Ik vraag me af wat die extra cores doen over langer termijn.
Weet dat het voor de dag van vandaag niet veel gaat uitmaken en je bij een 5800x het ook kan uithouden.

Maar over paar jaar Zen 5 en 6 uitkomen..Dan krijgen we vast meer cores.. En 8 core zal waarschijnlijk de nieuwe 6 cores worden of minder.. En mainstream dan 12 cores is.

Heb geen optie om iets anders te kiezen omdat ik verlopig op AM4 blijf hangen.

Wat is het verstandigste?

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Beste antwoord (via Robin4 op 01-08-2022 23:08)

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-05 00:25

Racing_Reporter

Contentmaker

Brain answer: heeft geen zin. Als de 5800x te langzaam is, is de 3d dat ook.

Heart answer: weet je wel zeker dat je ons nodig hebt bij je beslissing? Het ziet er namelijk uit dat je erop gebrand bent om die cpu te halen.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-05 13:29
Gezien hoeveel je er op vooruit gaat, zou ik zeggen: alles lekker laten zoals je het nu hebt.

Bespaar het geld en koop over een tijd een betere grafische kaart of een qd-Oled monitor of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-08-2022
ik ben het volledig eens met bovenstaand user je systeem ziet er best goed uit

beter je geld ergens anders in stoppen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:17
Als je nu een 5800X hebt dan is het de upgrade niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Ook geen X3D?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Robin4 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:40:
Verder wilde ik wel overstappen naar AM5.. Maar vond dat wel een beetje kansloos voor de kosten die eraan hangen.

Minimaal 500 euro cpu, 300 euro moederbord, 250 - 300 euro geheugen.
Nee, want 8,4% prestatieverbetering voor 460 euro is een topdeal? :P (in games dan, in andere applicaties is het verschil nog wat minder.) Dat is toch niet beter dan 1100 euro voor de 20% prestatiewinst die een 7800X3D wel zal bieden?

Wat rationeel het verstandigste is is kijken of je er nog op kan doen wat je kan doen. Loopt MS flight simulator merkbaar stotterend? Ik gok van niet, want als een game niet vlot draait op een 5800X dan draait het nergens vlot op. Of vind je de cijfertjes in benchmarks gewoon niet mooi genoeg? Dat laatste is simpelweg geen rationeel argument om iets te kopen, dus als dat je criterium is dan valt er weinig te adviseren, dan koop je gewoon iets wat goed voelt.

Wat het verstandigste is: gewoon lekker bij je 5800X blijven. Elke halve generatie een upgrade doet is een bodemloze put.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-08-2022
ikzelf ben van een
b350 mobo
ryzen 5 3600
rtx 2060 super
600w voeding

naar het volgende gegaan het maximale van AM4
x570 mobo
ryzen 7 5800x3d
rtx 3070 ti
850w voeding

ik heb 32 gb 2x 16gb ddr4 3200Mhz
1 nvme 980 pro voor windows pci gen 4.0
1 nvme wd black sn850 voor games storage pci gen 4.0
en een sata hdd van 14TB

hoop de komende jaren wel klaar te zijn :+

[ Voor 21% gewijzigd door muisje1997 op 01-08-2022 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
bwerg schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:53:
[...]

Nee, want 8,4% prestatieverbetering voor 460 euro is een topdeal? :P (in games dan, in andere applicaties is het verschil nog wat minder.) Dat is toch niet beter dan 1100 euro voor de 20% prestatiewinst die een 7800X3D wel zal bieden?

Wat rationeel het verstandigste is is kijken of je er nog op kan doen wat je kan doen. Loopt MS flight simulator merkbaar stotterend? Ik gok van niet, want als een game niet vlot draait op een 5800X dan draait het nergens vlot op. Of vind je de cijfertjes in benchmarks gewoon niet mooi genoeg? Dat laatste is simpelweg geen rationeel argument om iets te kopen, dus als dat je criterium is dan valt er weinig te adviseren, dan koop je gewoon iets wat goed voelt.

Wat het verstandigste is: gewoon lekker bij je 5800X blijven. Elke halve generatie een upgrade doet is een bodemloze put.
Snap dat het duur is die 460 euro.. Maar dat is denk ik voor mij de enigste optie..
(eventueel met langer wachten en dat pas aanschaffen..

Het is niet de eerste keer dat ik een niet financiel waardige upgrade hebt gedaan.. Maar was wel blij met het resultaat.

Oude chip is toch prima te verkopen?

Daarna zie ik wel wanneer ik dacht iets nieuws nodig hebt..

Misschien zijn die x3d chips straks makkelijk verkoopbaar (want iedereen op dit oude platform zal naar zoiets gaan zoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door Robin4 op 01-08-2022 21:21 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-05 00:25

Racing_Reporter

Contentmaker

Brain answer: heeft geen zin. Als de 5800x te langzaam is, is de 3d dat ook.

Heart answer: weet je wel zeker dat je ons nodig hebt bij je beslissing? Het ziet er namelijk uit dat je erop gebrand bent om die cpu te halen.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:07
Eens met @Racing_Reporter, vermoedelijk lijdt je aan upgraditis, dat is een hele dure ziekte :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Het word vast nog wel duurder die upgrade.

Heb het advies van wachten toch in overweging genomen.

Dan maar weer een dure upgrade bij Zen 6 helaas.

Kan het moederbord eventueel naar mijn tweede build doen (hij is i.i.g beter dan mijn x570 tomahawk wifi)

Geheugen kan ook naar die build, aangezien me tweede build een mis-matching sticks hebben.. wel dezelfde modules (kingston predator) alleen 2 sticks hebben hynix chips en de andere 2 samsung.. En die samsungs zijn niet best.

Dan hou ik nog verlopig nog wel uit tot 2025 /26..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
martyw schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:47:
Eens met @Racing_Reporter, vermoedelijk lijdt je aan upgraditis, dat is een hele dure ziekte :+
Zolang je die onderdelen niet hoeft te verkopen valt dat ook nog wel mee..

Alleen de aanschaf van nieuwe onderdelen is dat vaak wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Ik hoorde iets van current gen pc hardware, en next gen hardware..

Nou vraag ik me af, waar kan ik die lijn trekken tussen die twee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:07
Robin4 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:22:
Ik hoorde iets van current gen pc hardware, en next gen hardware..

Nou vraag ik me af, waar kan ik die lijn trekken tussen die twee?
Lees het internet, begin bijvoorbeeld hier als je vooral in AMD geinteresseert bent: https://www.tomshardware....gen-infinity-architecture TL;DR: Zen 5 (2024) wordt vermoedelijk een grotere sprong dan Zen 4 (dit jaar)

[ Voor 8% gewijzigd door martyw op 01-08-2022 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
martyw schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:31:
[...]

Lees het internet, begin bijvoorbeeld hier als je vooral in AMD geinteresseert bent: https://www.tomshardware....gen-infinity-architecture TL;DR: Zen 5 (2024) wordt vermoedelijk een grotere sprong dan Zen 4 (dit jaar)
Bedankt voor die link..

Ik weet normal gesproken die bronnen niet zo makkelijk te vinden.. (ben maar van de oudere stempel onder tussen) ;)

EDIT: Ik vond daar niet meer info van wat ik al wist of bekend was.

[ Voor 6% gewijzigd door Robin4 op 01-08-2022 23:56 ]

Pagina: 1