3D Printer voor hardware componenten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guneyd
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-04 16:28
Ik hoop dat ik in de juiste forum dit vraag, maar ik ben op zoek naar een 3D printer om zelf componenten voor hardware (bijv. server onderdelen, casemodding, cases e.d.) te kunnen printen. Er is geen haast bij geboden en ik verwacht dat ik pas over een aantal maanden op zijn vroegst over zal gaan tot een koop, maar momenteel weet ik niet wat ik moet kiezen qua printer.

Ik heb 0 ervaring met 3D printen, maar op basis van de ervaringen online, ben ik bang dat met bijv. een Ender ik te veel bezig zal moeten zijn met het toepassen van optimalisaties om een redelijke print te kunnen krijgen en dat dit niet consistent zal zijn. Om die redenen zou ik graag een 3D printer willen aanschaffen, waarbij de prints wat meer zekerheid bieden als het op kwaliteit aankomt.

Gezien mijn eisen, zou ik een 3D printer willen die onderdelen redelijk precies kan printen en tevens printmateriaal ondersteunt, zoals bijv. Polycarbonate (PC). Dit is geen harde eis, maar op basis van mijn eigen onderzoek online, lijkt mij dit printmateriaal wat niet alleen stevig is, maar ook goed tegen hitte kan. Gezien ik ook onderdelen wil printen (fan converters) voor mijn CPU koeler, wil ik wel iets wat goed tegen de hitte kan en ik weet niet of ABS wat dat betreft voldoende is...

Voor de rest ben ik redelijk technisch onderlegd, dus ik verwacht niet al teveel problemen met bijv. 3D ontwerpen en/of een printserver op te zetten. Ik houd uiteraard rekening met een hoop trial & error, maar ik zou daar tegenover wel graag willen zien dat als ik het eenmaal (redelijk) onder de knie heb, de prints zelf consistent zullen zijn qua afmetingen/kwaliteit.

Budget: 300 ~ 1000 euro

Beste antwoord (via Guneyd op 04-08-2022 10:34)

• emmerwater
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-05 10:01
Ik heb sinds een paar maanden een Prusa MK3s, gekocht als kit. Ik ben achteraf erg blij dat ik niet voor een Ender variant gegaan ben. Met name als ik om mij heen hoor hoeveel werkt het kost om het ding initieel stabiel en met consistente print resultaten te krijgen. Aan de andere kant; Als je de tijd hebt en je vind het leuk, dan scheelt het wel de helft in aanschaf.

De handleiding en support van Prusa is zeer goed en eenmaal klaar print het ding gewoon zonder gedoe. Als je wat exotischere materialen wilt printen, ben je overigens alsnog wel een beetje aan het stoeien met instellingen.

Iets om rekening mee te houden: Prusa een levertijd van ca. 2 maanden...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-05 00:53
De Prusa lijkt erg interessant qua prijs tegenover wat je ervoor krijgt qua mogelijkheden / print consistentie. Als je hem als kit besteld blijf je binnen budget, je zet hem dan zelf nog in elkaar. De handleiding schijnt goed te doen te zijn, en het lijkt me best handig om te weten hoe de printer precies in elkaar zit.

Ik heb er een tijd geleden zelf ook naar gekeken, maar heb toch een tweedehands ultimaker original gekocht om te kijken of het wat voor me was (was een stuk goedkoper). Er komt inderdaad (HEEL) veel trial en error bij kijken :p In ieder geval bij het model dat ik had.

ABS lijkt me eigenlijk geen probleem voor fan ducts.

Bouwt computers @ Danmetic

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• emmerwater
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-05 10:01
Ik heb sinds een paar maanden een Prusa MK3s, gekocht als kit. Ik ben achteraf erg blij dat ik niet voor een Ender variant gegaan ben. Met name als ik om mij heen hoor hoeveel werkt het kost om het ding initieel stabiel en met consistente print resultaten te krijgen. Aan de andere kant; Als je de tijd hebt en je vind het leuk, dan scheelt het wel de helft in aanschaf.

De handleiding en support van Prusa is zeer goed en eenmaal klaar print het ding gewoon zonder gedoe. Als je wat exotischere materialen wilt printen, ben je overigens alsnog wel een beetje aan het stoeien met instellingen.

Iets om rekening mee te houden: Prusa een levertijd van ca. 2 maanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guneyd
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-04 16:28
Bedankt voor de reacties @DanDGT en @emmerwater ! Ik ga mij eens even wat meer verdiepen in de Prusa MK3s :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:29
Voor de rest ben ik redelijk technisch onderlegd, dus ik verwacht niet al teveel problemen met bijv. 3D ontwerpen en/of een printserver op te zetten. Ik houd uiteraard rekening met een hoop trial & error, maar ik zou daar tegenover wel graag willen zien dat als ik het eenmaal (redelijk) onder de knie heb, de prints zelf consistent zullen zijn qua afmetingen/kwaliteit.
Een Ender print ook al prima out of the box hoor, zeker een ender 3 V2 of die nieuwe (de S1 volgensmij). Voor mij was het ideaal om een goedkope ender te kopen, daar eigenlijk alles op te 'leren', aangezien je wat minder foutmarge hebt wordt je wel snel beter in de instellingen, dat heeft mij wel geholpen volgensmij.

Wilde toch nog even een case voor een ender maken, maar met een Prusa zul je sowieso ook een hele goede koop hebben. Wel jammer van die levertijd natuurlijk.