Is een praktijk houdend huisarts baas boven andere artsen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
Goedendag,

ik heb een vraag waar ik al tijdje mee zit.
Stel in een huisartsenpraktijk werken meerdere huisartsen.
1 praktijk houdende huisarts, En de andere zijn zelfstandig parttime werkende huisartsen.

Nou vroeg ik mij af, mogen de zelfstandige parttime huisartsen altijd zelf onderzoeken aanvragen of recepten uitschrijven? of worden ze altijd gecontroleerd door de praktijkhouder?

Ik heb al 2x meegemaakt dat als een zelfstandig parttime werkende huisarts verder onderzoek wilt starten, of bijv een doorverwijzing wilt geven deze uiteindelijk (een dag later bijvoorbeeld) word geannuleerd door de praktijk houdende huisarts.
Ook van andere inwoners die bij dezelfde huisarts zitten hoor ik dezelfde verhalen.

Het lijkt er dus op dat de praktijk houdende arts uiteindelijk alle beslissingen maakt maar ik vraag mij af of deze werkwijze wel normaal is en of dit in elk huisartsenpraktijk gebeurd?

Is de praktijk houdende huisarts altijd baas boven de andere huisartsen die in zijn praktijk werken?
Mag een praktijk houdende huisarts bemoeien met de beslissingen van andere artsen die in zijn praktijk werken?

[ Voor 5% gewijzigd door tweakmember op 01-08-2022 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nee.

Hier andersom; ben vorige weken paar keer naar mijn "praktijk" geweest. De "baas" is er niet eens. Geholpen door een arts in opleiding en een andere arts in opleiding. En die hebben zelfstandig recepten en adviezen ingewonnen & gegeven.

Wat ik me wel kan voorstellen maar speculatie: de "baas" en zijn/haar/het naam boven een recept of doorverwijzing? Dat kan allicht voor bonussen / extra's / incentives / etc zorgen

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
De huisarts is een onafhankelijk medisch professional. Als de praktijkhouder zich inhoudelijk met jouw behandeling bemoeit (zeker zonder jou gezien te hebben) is dat een rare gang van zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-05 22:01
In principe maakt het niet uit of je met de praktijkhouder of een andere huisarts (die zijn opleiding heeft afgerond*) te maken hebt. Op het moment dat 'jouw' arts een inschatting heeft gemaakt, is het niet gebruikelijk als deze door een andere arts (praktijkhouder of niet) wordt teruggedraaid. Ik zou hierover met beide artsen in gesprek gaan, want dit is niet zoals het hoort te gaan. Heb je de praktijkhouder hierover gesproken? Heeft hij/zij dit toegelicht?

*Een huisarts in opleiding werkt wel onder supervisie van een andere huisarts natuurlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

MAX3400 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:32:
Wat ik me wel kan voorstellen maar speculatie: de "baas" en zijn/haar/het naam boven een recept of doorverwijzing? Dat kan allicht voor bonussen / extra's / incentives / etc zorgen
Doorverwijzen is onderdeel van het consult en wordt niet apart gefactureerd. Het bellen van een patiënt om uit te leggen dat hij toch niet wordt doorverwezen levert €5,30 op. Dat is geen incentive om eens even alle doorverwijzingen na te lopen.
tweakmember schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:29:
Het lijkt er dus op dat de praktijk houdende arts uiteindelijk alle beslissingen maakt maar ik vraag mij af of deze werkwijze wel normaal is en of dit in elk huisartsenpraktijk gebeurd?
Het lijkt erop dat de praktijkhouder geen beslissingen maakt maar wel controle uitvoert. Dat is niet gebruikelijk: het levert de praktijkhouder financieel niets op en huisartsen staan er niet om bekend dat ze veel vrije tijd hebben. Ik zou voorzichtig concluderen dat je eigen arts in het verleden grote fouten heeft gemaakt die zo'n controle noodzakelijk maken. Een extra aanwijzing daarvoor is dat jouw arts je al twee keer zonder medische noodzaak heeft doorverwezen. Ik zou dus op zoek gaan naar een andere huisarts, niet omdat je een doorverwijzing wilt, maar omdat je nu waarschijnlijk een prutser hebt en er een kans is dat je dat op een dag met je gezondheid gaat bekopen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
tweakmember schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:29:
Ik heb al 2x meegemaakt dat als een zelfstandig parttime werkende huisarts verder onderzoek wilt starten, of bijv een doorverwijzing wilt geven deze uiteindelijk (een dag later bijvoorbeeld) word geannuleerd door de praktijk houdende huisarts.
Ook van andere inwoners die bij dezelfde huisarts zitten hoor ik dezelfde verhalen.
Wat zij de frietboer hiervan? Die horen namelijk ook veel!

Of, je belt de huisarts even en vraagt wat er gebeurd?

Het intrekken van een doorverwijzing is, kort gezegd, zeer vreemd. De patiënt is 'geholpen', maar de hulp wordt teruggetrokken. Dan is er blijkbaar 'iets' aan de hand.
Als de huisarts een fout heeft gemaakt, zal je langs moeten komen om het goede 'te doen'.
Als je een hypochonder bent... tja, dan weet je ook wat er gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:28
Zonder in te gaan op jouw persoonlijke situatie, kunnen er een aantal verschillende relaties bestaan binnen een huisartsenpraktijk.

Enerzijds, kan een huisarts praktijkhouder zijn met één of meerdere huisartsen in loondienst. Ook kan een aantal huisartsen gezamenlijk praktijkhouder zijn, met één of meerdere andere huisartsen in loondienst. De onderlinge relatie tussen praktijkhouder en huisarts in loondienst is dan een werkgever-werknemer relatie.

Medisch inhoudelijk is iedere huisarts echter nog altijd gewoon arts op gelijke voet.

Een andere relatie die kan bestaan is een HAIO, huisarts in opleiding, onder begeleiding van een huisarts. Een HAIO kan zelfstandig spreekuur draaien, maar bijvoorbeeld nog wel de afspraak hebben om verwijzingen en diagnostiek te bespreken met de huisarts. In een rol als deze is het niet ongebruikelijk, c.q. gebruikelijk, dat hier dus nog wel eens een verandering in het beleid kan komen.
Pagina: 1