Sociale huur, inkomstenverklaring en ZZP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tripelspicy
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-07-2024
Een sociale huurwoning komt voor mij steeds meer in zicht. Mijn wooncorporatie vraagt om een inkomstenverklaring. Deze heb ik, als ZZP'er, gedownload bij de belastingdienst, maar valt nogal laag uit. Waar ik geen rekening mee heb gehouden, is dat alle aftrekposten (startsaftrek, zelfstandigeaftrek, MKB winstvrijstelling, reiskosten, etc.) worden afgetrokken van de uiteindelijke inkomsten. Hierdoor ziet het er in de inkomstenverklaring op het eerste gezicht uit, dat ik maar weinig verdien en hierdoor vrees ik, dat ik geen woning toegezegd krijg, wanneer het zover is.

Nu vraag ik me af, of iemand hier ervaring of meer kennis over heeft? Is de inkomstenverklaring de heilige graal, of lopen wooncorporaties hier continu tegenaan en hebben ze hier een oplossing voor?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 15:42
Er zitten voorwaarden aan de sociale huur. Daar dien je je aan te voldoen als je ergens op reageert.

Voorbeeld van zo'n voorwaarde is dat je tot zoveel per jaar verdient om in aanmerking te komen voor een bepaalde woning.

Heb je daar al naar gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tripelspicy
Ja, daar ga ik zeker niet overheen. Men zegt dat er geen ondergrens is, maar in de praktijk blijkt, dat als je bijvoorbeeld €650 per maand voor een sociale huurwoning moet betalen, dat er weldegelijk wordt gekeken naar hoeveel je verdient. Mijn punt is dat door alle atrekposten als ZZP'er, er voor mij op de inkomstenverklaring niet veel overblijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Er wordt tegenwoordig (bijna altijd) 'passend toegewezen'. Dat betekent dat jij in een vakje (soms 2) wordt gezet en dan alleen op huizen mag reageren die binnen dat 'vakje' vallen.

De vakjes verschillen een beetje per regio en soms zelfs woningbouw, maar dit is die van Nijmegen/Arnhem:

Afbeeldingslocatie: https://www.entree.nu/media/1189/schema-passend-toewijzen-entree-2022.jpg?width=657&height=503.06100795755964

Apeldoorn/Deventer/Zutphen:
https://www.woonkeus-sted...g-en-antwoord/#/node/1981

[ Voor 18% gewijzigd door dragon2 op 01-08-2022 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:03
Dat klinkt juist als mooi meegenomen. Zo kun je ook de nog goedkopere woningen krijgen, of je moet daar dan weer niet in willen wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:38
Dan is er ook nog sprake van huurtoeslag. Het is in ieder geval lastig om je situatie te beoordelen zonder dat we weten welk jaarinkomen er resteert en naar welk huurbedrag je gaat meebedingen.

Los daarvan is het geloof ik niet mogelijk om te weinig te verdienen voor sociale huur...

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ZZP en een sociale huurwoning!?

Hoe dan? zelfs met 35 euro per uur en maximaal declarabel van 1500 uur zit je al op 3000 netto per maand zonder extra kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
dehardstyler schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:04:
Dat klinkt juist als mooi meegenomen. Zo kun je ook de nog goedkopere woningen krijgen, of je moet daar dan weer niet in willen wonen?
De goedkoopste 'staffel' is wel het drukst, dus met gemiddeld (veel) langere wachttijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-06 13:49
Vorkie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:04:

Hoe dan? zelfs met 35 euro per uur en maximaal declarabel van 1500 uur zit je al op 3000 netto per maand zonder extra kosten.
Dankzij de starters- en zelfstandigenaftrek. Het verzamelinkomen na aftrekposten telt, niet het netto inkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tripelspicy
Vorkie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:04:

Ik werk als fietskoerier (pakketjes/medicijnen etc.) en verdien dan tussen de 16 en 25 euro per uur, afhankelijk van het aantal bezorgingen dat ik doe.

In mijn inkomstenverklaring blijft na alle aftrekposten dan €9600 euro over. Ik vraag me af of dat problemen op gaat leveren, als ik op een woning reageer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:03
tripelspicy schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:11:
[...]

Ik werk als fietskoerier (pakketjes/medicijnen etc.) en verdien dan tussen de 16 en 25 euro per uur, afhankelijk van het aantal bezorgingen dat ik doe.

In mijn inkomstenverklaring blijft na alle aftrekposten dan €9600 euro over. Ik vraag me af of dat problemen op gaat leveren, als ik op een woning reageer.
Tja, dan snap ik wel dat de woningbouw gaat steigeren. Helemaal als je je dus bedenkt dat een woning van 650 per maand kaal uitkomt op 7800 per jaar. Dan blijft er op papier niks meer over voor leven, energie en internet.

De vrije sector hoef je dan niet eens te overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik lees bij ymere dat ze best veel vragen van een ZZP'er, dus ik ga ervanuit dat ze uitrekenen wat je netto per maand hebt om je risico in te schatten en natuurlijk of je mag reageren erop.

Misschien een belletje doen naar een andere woningbouw dan diegene die jij nu nodig hebt?
Het uittreksel van de Kamer van Koophandel
Het uittreksel mag niet ouder zijn dan 3 maanden
De digitale aangifte inkomstenbelasting van het jaar 2021 en winst- en verliesrekening over het jaar 2021
Op de digitale aangifte moet uw belastbaar jaarinkomen staan
Uw winst- en verliesrekening 2021 moet opgesteld zijn door een erkend accountant of boekhouder met daarop een stempel
Let op: de 3 ondernemersaftrekposten moeten vermeld zijn op uw winst- en verliesrekening:
Zelfstandigenaftrek
Startersaftrek
MKB-vrijstelling
Als deze aftrekposten voor u niet van toepassing zijn, dan moet dit als toelichting erbij vermeld worden
Voorspelling winst- en verliesrekening over het jaar 2022
Deze moet opgesteld zijn door een erkend accountant of boekhouder met daarop een stempel
Let op: de 3 ondernemersaftrekposten moeten vermeld zijn op uw winst- en verliesrekening:
Zelfstandigenaftrek
Startersaftrek
MKB-vrijstelling
Als deze aftrekposten voor u niet van toepassing zijn, dan moet dit als toelichting erbij vermeld worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
[...]

Nee, inkomen zou geen probleem moeten zijn, dan zit je dus in de onderste staffel.
Met wachttijden tot bv 18 jaar (Nijmegen), dus, hoe lang sta je al ingeschreven..? En waar?

Denk er ook om dat je, in tegenstelling tot nu, straks alleen nog huurtoeslag krijgt over 520 euro (oid), dus de rest moet je zelf kunnen dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tripelspicy
Ja er verschijnt dus iedere maand zo'n €2200 euro op m'n rekening, ik kan er van leven en betaal al iedere maand €600 euro huur (in een verkamerd pand op een zolder.) en belasting.

Ik sta nu 6,5 jaar ingeschreven in regio kennemerland, en zie dat ik bij sommige woningen al op plaats 18 sta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:44
[...]

Los van je vraag zou ik heel snel hiermee stoppen. Je bent ZZP-er maar je verdient echt weinig. Je bouwt geen pensioen op, etc.
In de horeca kan je nu meer verdienen en dan ben je verzekerd, bouw je rechten op voor WW, etc.
Dus je moet wel een hele goede reden hebben om dit te blijven doen. Maar volgens mij wordt er echt misbruik van je gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tripelspicy
chrisborst schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:24:
[...]

Los van je vraag zou ik heel snel hiermee stoppen. Je bent ZZP-er maar je verdient echt weinig. Je bouwt geen pensioen op, etc.
In de horeca kan je nu meer verdienen en dan ben je verzekerd, bouw je rechten op voor WW, etc.
Dus je moet wel een hele goede reden hebben om dit te blijven doen. Maar volgens mij wordt er echt misbruik van je gemaakt.
Nouja daar ben ik me volledig van bewust maar part-time werken, de buitenlucht, het sociale contact en de sfeer in het bedrijf zijn voor mij ideaal. Ik kies voor dit werk, zodat ik tijd en energie heb voor mijn eigen bezigheden. Ik ben ook zo minimalistisch als de pest en kies voor geen auto en overbodige luxe etc.

Maar met dit aspect van de inkomstenverklaring heb ik geen rekening gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:44
tripelspicy schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:28:
[...]

Nouja daar ben ik me volledig van bewust maar part-time werken, de buitenlucht, het sociale contact en de sfeer in het bedrijf zijn voor mij ideaal. Ik kies voor dit werk, zodat ik tijd en energie heb voor mijn eigen bezigheden. Ik ben ook zo minimalistisch als de pest en kies voor geen auto en overbodige luxe etc.

Zaken die je ook prima in bijv. de horeca kan vinden. Maar wees je ervan bewust dat je nergens voor verzekerd bent, niks opbouwt, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tripelspicy
Ja maar aan een halfbakken pensioen met een bijbaantje in de horeca heb ik ook niets. Dus ik vertrouw erop dat ik in mijn vrije tijd vaardigheden opbouw waarmee ik in de toekomst hopelijk wat meer ga verdienen. Hoe dan ook, dank voor je zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 12:43

Releases

Ja maar!

Volgens mij gaat er wat fout in wat je qua cijfers hier neer zet.
Die 9600 euro, is dat jaarlijks? Zo ja, hoe kom je dan op 2200 netto per maand?

Het lijkt hier of het niet helemaal goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-06 16:27
Je kunt toch gewoon even contact opnemen met betreffende huurcorporatie.
Die hebben zeker vaker met het bijltje gehakt.
Als je bang bent om slapende honden wakker te maken, ze komen er toch achter zodra je gereageerd hebt en #1 bent, dan wordt alles gecontroleerd, beter heb je dat vooraf al op orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:06
Je kunt natuurlijk beginnen met de woningcorporatie contacteren en de vraag voorleggen hoe ze daarmee omgaan. Ik weet dat in mijn regio in het geval van een ZZP'er niet enkel naar een inkomstenverklaring gekeken wordt maar dat ze ook willen dat je een inkomstenprognose laat maken door een geregistreerde accountant. Als dat in jouw regio ook zo is zullen ze vanzelf zien wat er binnenkomt en dat je het kunt betalen.

Onder de streep gaat het de gemiddelde corporatie erom dat ze zekerheid hebben dat je het kunt betalen c.q. dat jij jezelf niet financieel in de problemen werkt door een woning te accepteren die je jezelf niet kunt veroorloven. Je kunt ook gewoon op een woning reageren en zien waar het schip strandt. Je kunt immers al aantonen dat je voor een x periode €600 per maand aan huur neerlegt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05 16:01
Je doet het hartstikke goed, je verzamelinkomen is meer een ding voor de belastingdienst.
En is het bedrag waar je effectief inkomsten belasting over moet gaan betalen.

Die 9600 is dus na aftrekposten en speciale starters regelingen.
Kan je prima op 2200 netto komen want met de standaard aftrekposten is de eerste 15000 al belastingvrij.

(Een aantal mensen die hier reageren hebben geen idee waar ze het eigenlijk over hebben)

En bij je netto inkomen komt naast het vrijgestelde bedrag van alle aftrekposten bijv. ook nog toeslagen.

Mag toch aannemen dat degene die over de financiële zaken gaan bij de woningcorporaties dit allemaal prima weten !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tripelspicy
Dank voor de reacties, contact opnemen met de woningcorporatie ga ik doen, maar kon zo snel geen contactformulier of telefoonnummer vinden natuurlijk :-)

Ik ga maar gewoon reageren op woningen, en dan zie ik inderdaad wel waar het schip strand of waar ik eventueel bij moet sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
Naast een inkomensverklaring kan je ook de jaarrekening van vorig jaar en een bankafschrift laten zien waarop netjes die 600 huur en je 2200 euro inkomen per maand staat vermeld.
Ik gok dat 9600 jaarinkomen wel wat vragen gaat oproepen, maar daar heb je met bovenstaande wel een antwoord op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-06 08:01
tripelspicy schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:28:
[...]

Dus een paar maanden erbij werken in bijv. de horeca, inschrijven op woning, woning accepteren en dan weer stoppen met de horeca. Lijkt mij simpler dan alle andere “oplossingen”.

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Pagina: 1