Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix1977
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-05 15:07
Mijn vraag
Ik wil me graag meer verdiepen in fotografie en daar binnenkort ook een cursus voor gaan volgen. Ik heb vroeger ooit een Canon 300D gehad, maar nooit echt serieus iets meegedaan. Heb verder ook geen camera hardware meer aanwezig.

Nu ben ik dus aan het kijken naar een camera die ik bij een cursus kan gebruiken. Ben nu alleen aan het twijfelen tussen een dslr of een systeemcamera. Voordeel van de systeemcamera is dat ie wat kleiner en handzamer is. En daardoor misschien makkelijker om mee te nemen.

Na wat zoeken zit ik te twijfelen tussen een (tweedehands) Sony A6000 of A6100 of een Canon 250D.
Video opnames hoeft niet, maar is een mooie extra. Kan iemand misschien advies geven waarom de ene bv de voorkeur zou hebben boven de andere.

Foto's zou die ik ga maken zijn hoofdzakelijk van mijn gezin en natuurfoto's

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:18

DirtyBird

Praktiserend denker

Natuurfoto's is een breed begrip: landschappen, insecten, kleine vogels boven in de boom, vleermuizen die 's nachts door je tuin vliegen, de maan,...

De canon 250D is een beetje een camera om suicidale mensen een zetje te geven :-p

Nee serieus; als je je serieus wilt gaan verdiepen zou ik niet een camera kopen die aan de onderkant van de markt zit. Misschien ben je beter af met een degelijke compactcamera. Je hoeft je dan geen zorgen te maken over toekomstige (dure) lenzen en je hebt doorgaans een goed bereik met goede snelheid (diafragma).

Wat is je budget ongeveer? Bedenk dat je naast de camera ook nog wel een extra accu, tasje, sd kaart nodig hebt.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix1977
Budget is max 1000 euro voor camera + lens

Natuur zit ik dan zelf meer aan landschappen te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:07

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ik zou als ik nu zou beginnen met fotografie zeker voor een systeemcamera gaan. Het kleiner zijn is niet eens het grootste voordeel (lenzen zijn ook belangrijk in overall formaat). Nee, het gemak van bediening en het what-you-see-is-what-you-get is ook heel fijn, zeker als je net begint. Als je instellingen verkeerd staan, zie je dit meteen door je viewfinder of op je scherm. Bij een DSLR pas achteraf (op je schermpje, of nog erger: thuis pas).

Op zich is die Sony een goede camera alleen is APS-C (waar de hele 6x00 serie onder valt) beetje ondergeschoven kindje bij Sony. Het wordt al wel wat beter maar verreweg de meeste lenzen die ze maken zijn voor full frame. Je zou ook eens kunnen kijken naar Fuji of micro-four-thirds (Olympus / Panasonic).

Maar ik denk dat je de camera die je nu koopt, toch zult ontgroeien als het een serieuze hobby wordt. Het mooiste is om nu te beginnen met een camera en dan later merken wat jij fijn en minder fijn vindt tijdens het fotograferen. Je kunt wel een AF / snelheidsmonster kopen maar als je alleen maar landschappen doet, boeit dat niet zo.

Dus koop gewoon een leuke systeemcamera en knappe lens en ga lekker fotograferen. Elke camera kan goede foto's maken, als je maar weet wat je doet.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix1977
zie zelf dan even door de bomen het bos niet meer, maar wat zou dan een verstandige keuze zijn als je bv hier kijkt ?

https://www.kamera-expres...ce_max=1025&tags=118,2607

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombus
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:20
Dit is een mooie camera en lens om mee te beginnen: https://www.kamera-expres...rt-12-60mm-asph-power-ois

Bij Kamera Express momenteel wel uitverkocht zo te zien. Maar deze is ook nog wel bij andere webshops te koop.

Panasonic GX9 / Panasonic Leica 15mm f1.7 / m.Zuiko 60mm f2.8 macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:53
Ik sluit me aan bij compactcamera. Landschapsfotografie heb je de grote sensor van een dslr of systeemcamera niet bij nodig en bij foto's van het gezin helpt snel scherpstellen van de Sony rx100 erg goed. Die is voor iets meer dan 1000 te krijgen en is compact, lichtgewicht en met de 1" sensor ook nog aardig lichtsterk.

Hangt er natuurlijk wel vanaf waar je eigen interesses liggen als het om fotografie gaat en wat de cursus gaat behandelen, is dat apparatuur techniek of fotografie inhoudelijk? Ben je meer geïnteresseerd in de techniek dan wil je mischien een camera met veel fysieke knoppen zodat je makkelijk kan experimenteren met diafragma en sluitertijden en valt de rx100 af.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-05 22:55

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ramon schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 05:40:
Ik sluit me aan bij compactcamera. Landschapsfotografie heb je de grote sensor van een dslr of systeemcamera niet bij nodig en bij foto's van het gezin helpt snel scherpstellen van de Sony rx100 erg goed. Die is voor iets meer dan 1000 te krijgen en is compact, lichtgewicht en met de 1" sensor ook nog aardig lichtsterk.

Hangt er natuurlijk wel vanaf waar je eigen interesses liggen als het om fotografie gaat en wat de cursus gaat behandelen, is dat apparatuur techniek of fotografie inhoudelijk? Ben je meer geïnteresseerd in de techniek dan wil je mischien een camera met veel fysieke knoppen zodat je makkelijk kan experimenteren met diafragma en sluitertijden en valt de rx100 af.
Voor de helft van het geld heb je een Canon 2000D met 18-55mm IS lens wat een prima camera is om mee te beginnen. Tuurlijk niet zo klein als een systeem of compact camera maar geeft je wel een betere sensor en meer mogelijkheden om te experimenteren met verschillende lenzen. En bovendien dus een heel pak goedkoper.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:18

DirtyBird

Praktiserend denker

Experimenteren met lenzen klinkt leuk, maar je bent elke keer geld aan het neertellen terwijl je nog geen flauw idee hebt waar je heen gaat. Ik denk dat je zeker als beginner het beste uit bent met een allroundlens en evt een prime.
Dat eerste ondervang je direct met een compact en met name de camera's in het bridge-segment (zoals de sony rx100(x) hebben voldoende functieknoppen denk ik.

Je komt er aldoende wel achter bij welke focal length en diafragma je voorkeur ligt. Je kunt ook een systeemcamera met flinke zoomlens kopen natuurlijk.

Voor landschappen zou ik overigens wel voor een grote sensor gaan.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:46
Ik denk dat een camera van fujifilm interessant is, ook zeker voor een beginner. Doordat je aparte draaiknoppen hebt voor diafragma, ISO en sluitertijd, kun je snel en overzichtelijk aanpassingen maken en zien wat het effect is. De kitlens 18-55 wordt al jaren geroemd.

Als je nog niet zeker bent of fotografie een hobby gaat worden, dan kun je idd ook naar een luxe compact kijken. Maar ik denk wel dat gebruiksgemak een belangrijk onderdeel is van het plezier wat je ervaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:50
Er loopt nu een mooie aanbieding op de Canon EOS M50 Mark II > pricewatch: Canon EOS M50 Mark II + M15-45 S Zwart

Volgens mij een prima camera om mee te starten en je houdt nog budget over om een leuke lens erbij te doen, bijv. pricewatch: Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM (Zwart) (wel een plastic behuizing)

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-05 15:19

bobcom

Dedicated dabbler

Zowel voor Canon DSLR als voor Eos M geldt dat die aan het eind van hun latijn zijn, Het nieuwe Canon evangelie heet R, bij Nikon is iets soortgelijks aan de gang met de Z-vatting - verder is het daar alleen DSLR wat de klok slaat. Niks mis mee, maar wat @sys64738 zegt over systeemcamera's snijdt hout, en in dat opzicht is een Eos M startset à la @Gynnad zeker het overwegen waard. Geen groeipad tot aan je pensioen, maar de eerste vijf jaar kun je er zeker nog mee vooruit.

Bij Sony aps-c's zijn lenzen altijd een beetje het stiefkind geweest. Er is nu een ruimer third party aanbod, maar ik vind de ergonomie van de A6xxx-bodies niet bepaald geweldig. Daarom heb ik net mijn A6500 vaarwel gezegd voor een Fuji. Ben altijd gecharmeerd geweest van de bediening van de Fuji's, maar ook dat is persoonlijk.

Ik zou zelf opteren voor Fuji of MFT (Olympus of Panasonic), omdat je daar niet midden in een revolutie beland. De door @bombus genoemde optie is zeker de moeite waard. Ik vind het 4:3 formaat niet ideaal, maar dat is smaak, en de relatief kleine sensor kan een nadeel zijn als je foto's wilt maken bij weinig licht (ruis), maar verder kan je in mft je hart voorlopig ophalen. En je hebt niet gauw van die echte bakbeesten van camera's en lenzen.

Voor €600 to €800 vind je daarnaast een aardige keus aan Fuji's van de vorige generatie (X-T20, X-T30, X-T2) met kitlens - hetzij de (wijdere en minder lichtsterke) XC 16-50, hetzij de (lichtsterkere en veelgeprezen) XF18-55. Daar kun je lang mee toe, en het lenzenaanbod wordt alleen maar interessanter nu ook andere lenzenmakers zich op Fuji storten.

Beginnen met een compact lijkt mij, zeker gezien het feit dat je al eens een DSLR had, niet echt logisch. De meeste cursussen zullen uitgaan van een cursist met een DSLR of systeemcamera, en een eenvoudige systeemcamera biedt je altijd meer mogelijkheden om verder te gaan dan de meest gevanceerde compact of bridgecamera.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marnix1977
Bedankt voor alle adviezen. Aangezien jullie ook allemaal verschillende adviezen geven heb ik er nu (in overleg met de cursus leraar) voor gekozen om een tweedehands Canon 1300D te kopen. Dan hou ik voorlopig een boel geld op zak en kan ik als ik het straks echt leuk ga vinden altijd nog een andere kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-05 15:55

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

marnix1977 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:37:
Bedankt voor alle adviezen. Aangezien jullie ook allemaal verschillende adviezen geven heb ik er nu (in overleg met de cursus leraar) voor gekozen om een tweedehands Canon 1300D te kopen. Dan hou ik voorlopig een boel geld op zak en kan ik als ik het straks echt leuk ga vinden altijd nog een andere kopen.
Goede keuze denk ik. Als je 100 personen vraagt wat je het best kunt kopen dan krijg je 100 meningen. De mijne is dat je je niks aan moet trekken van geruchten dat Canon gaat stoppen met DSLR producten. Er zijn gigantisch veel lenzen, bodies en flitsers enzo in omloop van dit systeem en gezien het feit dat een deel van de eigenaars langzaam overstapt op mirrorless komt er steeds meer tweedehands spul voordelig op de markt. Het is gunstiger dan ooit om in te stappen.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-05 15:19

bobcom

Dedicated dabbler

marnix1977 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:37:
Aangezien iedereen altijd roept dat de beste camera degene is die je bij je hebt, had je geen betere keus kunnen maken. Succes en plezier ermee!

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Pagina: 1