Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Mini pc voor TV en Projector, minimum Ryzen 7

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NonkelPleuris
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-11 22:46
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
is ter vervanging van een nuc i3 die aan mijn TV en projector hangt. Echter deze heeft moeite met 4k naar mijn TV te sturen. Deze pc zal vooral gebruik worden om full HD video's af te spelen via kodi naar mijn projector of als download machine en wat omzettingen te doen met handbrake. De pc kan dus soms een dag of zo 100% CPU belasting hebben in een vrij kleine ruimte (hoewel de kast wel openstaat

Wat mag het systeem gaan kosten?
600 max

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Logitech K 400

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een kleine minipc :p.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De keuze van een mini pc is omdat er geen ruimte is in die kast voor een zelfbouwsysteem. Deze systemen gebruiken zuinige laptop cpu's maar niet los te krijgen zijn. En als ze dat al zijn is de prijs zo hoog dat het te duur wordt om alles zelf te bouwen.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Heeft er iemand ervaring met Bee-link of minisforum? Er zijn op youtube veel filmpjes te vinden. In 2 categorieën De eene helft prijzen de producten de hemel is, de andere de hel

Er zijn 2 producten die er op papier voor mij goed uit zien.

1. De Minisforum HM80. Op hun site te koop aan 669 excl transport, bij amazon.de staat deze nu aan 759. Dus boven budget
2. Beelink SER4 Op hun site vanaf 459 voor de 16GB RAM versie. Bij amazon staat de versie van 32GB aan 605 incl transport.

Graag jullie ideeën of suggesties.

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Zo’n 4800U is het net niet. De 5600G is al een stuk (20%) sneller.

Ik zie dat Minisforum ook een B550 barebone heeft.

Combineer met pricewatch: AMD Ryzen 5 5600G Boxed, geheugen en ssd en je bent voor 600 euro klaar.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Elke Intel i3-8xxx en hoger kan zonder issues 2160p60 decoden en afspelen. Gooi er minstens 2x 4GB RAM tegenaan en klaar.

Ik zie niet precies waarom een "dikke" 5600G een oplossing wordt. Zeker als @NonkelPleuris aangeeft dat het machientje best "een dagje" belasting kan draaien, zou ik persoonlijk niet al te veel investeren ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• NonkelPleuris
Dat is inderdaad een snellere CPU, maar ook met een veel hogere TPD. De Nuc heeft zijn jaren dienst gedaan en ik zou die graag vervangen door iets nieuws. Een toestel met gering maximum energieverbruik dat toch met een beetje haalbare snelheid is een dagje handbrake kan draaien met ongeveer dezelfde snelheid als mijn laptop die ook een ryzen 7 4800u heeft.

Ik heb ook een grote pc staan, maar enkel de GPU kaart gebruikt evenveel energie om het bureaublad te tonen als mijn laptop die handbrake draait, als ik HW monitor mag geloven. De warmte die daar vanaf komt is niet leuk in de zomermaanden...

• NonkelPleuris
De keuze is gemaakt, het zal de beelink worden.

Op hun eigen site staat het te koop aan €428.01
https://www.bee-link.net/products/beelink-ser4-4800u

Via hagglezon zie ik dat het op dit moment met EXACT dezelfde specs op de Franse amazon te koop staat voor €548.15
https://www.amazon.fr/dp/...1&linkCode=ogi&th=1&psc=1

Voor alle zekerheid heb ik een mail gestuurd naar bee-link om na te vragen hoe het zat met BTW en eventuele importkosten, maar hun antwoord was nogal bedroevend:

Hello there,
Thanks for your inquiry.

We have two warehouses, one is in China , the other one is in EU.

If the items are available in EU, we will take the priority to ship it from there, if not, we will ship it from China warehouse.

The shipping is free, and it usually takes about 3-7 days for delivery after shipment. The tax is not included. We usually lower the price on the package to avoid the tax. But it also depends on your local customs regulation.

Beide winkels hebben voor en nadelen. Als alles zonder extra kosten is via bee-link is het €120 goedkoper dan bij amazon.fr. Via de uitleg op de site van de FOD financiën zie ik dat er op computers en laptops geen invoerrechten zijn, maar wel de normale 21% BTW. Dus dan kan het 517.9 worden. Dus een prijsverschil van €31

Via Amazon ben ik 'gerust' dat er geen extra kosten zullen zijn en dat de garantieregeling ook wat beter zal zijn, wat natuurlijk een meerkost met zich meebrengt.

Welke winkel zouden jullie kiezen en waarom? Belangrijk detail, ik woon in België.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-11 08:32

Croga

The Unreasonable Man

Lijkt me vrij duidelijk.

Je kunt bestellen bij bee link en meedoen aan fraude die ons allemaal geld kost.
Of je kunt bestellen bij Amazon waar je dat allemaal niet hebt.

Voor €31 zou ik het wel weten..... Zeker als dan ook de garantie (niet alleen van levering maar ook in geval van defecten) fatsoenlijk geregeld is.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

What if garantie; ga je dan terugsturen naar China of Frankrijk?

Maar, domme andere vraag; dat ding heeft HDMI2.0 aan boord? Waarom kies je (nog) niet voor iets met HDMI2.1?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

MAX3400 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:27:
What if garantie; ga je dan terugsturen naar China of Frankrijk?
Je stelt de verkeerde vraag. "what if garantie" impliceert namelijk dat je in de eerste plaats al recht hebt op garantie, en dat heb je niet als je direct in China koopt. Importeren uit China is leuk voor een paar schroefjes maar niet voor iets van 400+ euro.

Verder is het dus frauduleus wat beelink uitspookt, dus strikt genomen is het advies om daar toch te bestellen niet toegestaan op tweakers. Je vraag kan dus maar op 1 manier beantwoord worden. :P

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• NonkelPleuris
Oeps, ik wist niet dat het ik niet mocht vragen in welke winkel ik iets best zou kopen. Laat staan dat de "officiële winkel van Beelink eigenlijk illegaal bezig is. Zal mijn Vlaamsche Naïviteit zijn.

Zal de aankoop dus bij Amazon.fr doen.

• roggebrood
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-09 01:02

roggebrood

(man vd koningin)

Ben wel benieuwd naar je ervaringen met de Bee-Link SER4 4800U.

koning der Nederlanden

• NonkelPleuris
Ondertussen heb ik het toestel al een kleine week in gebruik. Hier heb ik zeer wisselvallige ervaringen mee.

Eerst de goede zaken, het is stil. Zelfs na uren 100 cpu load hoor je het toestel bijna niet. Alles werkt minstens even snel als mijn laptop. Aangezien beide dezelfde processor hebben en de SSD beide even snel zijn is dat natuurlijk niet echt een verrassing. Er is meer ruimte om alles koel te houden, de temperatuur is dus ook wat lager dan ik de laptop zie.

Maar er zijn wat rariteiten aan.

1. Al jaren heb ik een USB-C behuizing waar een samsung 1TB SSD inzit. Op de USB-A poort wil die amper werken. Maximum 3MB/S Op geen enkele andere computer heb ik daar ooit een probleem mee gehad, maar deze wil niet goed samenwerken met dat toestel.

2. Een blitzwolf USB-C monitor wil niet werken met 1 kabel. Die geeft een No Signal en niets meer. Koppel ik de bovenstaande SSD aan met dezelfde kabel werkt het perfect aan de maximum snelheid. Steek ik een USB-C hub met USB-A en HDMI aan op die monitor dan werkt het.

Wegens de stilte en de rekenkracht heb ik besloten om gisteren deze voorlopig niet aan mijn TV te hangen, maar in mijn "bureau' te zetten. Gisteren en deze voormiddag werkte alles goed. Wel soms een BSOD, tijdens de eerste boot van de dag maar na een automatische reboot werkte alles. Nadat ik de logitech software van de muis heb verwijderd bleef de BSOD weg. Deze namiddag valt ineens het beeldscherm uit. Er was een video bezig en het geluid via de koptelefoon uitgang bleef spelen. Dus ik druk de powerknop een paar seconden in tot het ledje uitgaat en druk er nog is op. Windows start opnieuw op. Maar als het bureaublad moet tevoorschijn komen gaat het weer op zwart. Na wat gesukkel besloten om windows opnieuw te installeren om zeker te zijn dat ik met een schone lei kan beginnen. Dus de komende dagen hopen dat alles beter blijft werken.

Ik heb dus een dubbel gevoel. Als het werkt is een een top toestel. Nog nooit heb ik het toestel gehoord, volgens HW monitor bleven de temperaturen ook onder de 90 na uren maximale CPU belasting met de CPU op 30W, zelfs dan is het niet hoorbaar. Het is in mijn geval niet zo veelzijdig als gehoopt. Het niet vlot kunnen aansluiten van het USB-C scherm is een tegenvaller. Waarom die eene (meest gebruikte) USB-HD niet wil werken weet ik niet.
Pagina: 1