[Glasvezel Kabeltex] Fritzbox vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-08 22:54
Goede dag, ik ben van Ziggo (coax) overgegaan naar een nieuw aangelegde glasvezel door Kabeltex overgegaan naar glasvezel via kabeltex. Nu zitten er 2 kastjes in me meterkast, namelijk de:

Huawei EfhoLife EG8012H5
Fritzbox 4040

Ik wil eigenlijk een een Fritzbox waar de ik direct de glasvezelkabel in kan steken. Nu heb ik contact gehad met Kabeltex, en die zegt dat er geen andere optie is dan zit, en een andere fritzbox met glasvezel niet gaat werken omdat ze een versie van PON gebruiken.

Ik heb van een ander begrepen dat er fritsbox varianten zijn met AON en GPON, en dat dit gewoon zou moeten werken.

Wat is julie kennis ervaring hierin?

Eigenlijk zoek ik dus een Fritzbox met glasvezelaansluiting, usb3.0 en ingebouwde 4G modem. Nu zag ik dat de Fritznox 5590 wel een mooie is, dan kan ik een 4g dongle gebruiken.

Alleen gaat dit werken denken julie?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Bij PON moet de ONT, wat nu die Huawei is, geregistreerd worden door de provider, pas daarna kun je gebruik maken van de glasvezelverbinding. Kabeltex moet daar met de huidige wetgeving aan meewerken.

Je moet dan eerst uitvinden of ze GPON of XGSPON leveren, daar een passende oplossing voor aanschaffen, de mediaconverter registreren en dan krijg je pas verbinding. Ook heb je dan nog de juiste VLAN gegevens e.d. nodig om je Fritz goed ingesteld te krijgen.

't is dus geen plug en play :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:09
PON is een passief netwerk waarbij je provider diensten op jouw adres levert gekoppeld aan de ONT bij jou, in dit geval die Huawei. Als je die zomaar vervangt door een ander toestel gaat dat niet werken, jouw provider moet dat toestel in hun systeem aan jouw adres koppelen. Er is een vrije modemkeuze gelukkig en je provider is wettelijk verplicht hieraan mee te werken. Ik kan me echter voorstellen dat een kleine provider als Kabeltex (Texel toch?) de vraag niet vaak krijgt en wellicht niet goed weet hoe ze dit moeten doen. Leg het probleem eens voor, verwijs naar de wet en vraag eens aan welke eisen je eigen toestel moet voldoen. Zij zullen dan waarschijnlijk een mac-adres oid van je eigen toestel nodig hebben om dit te activeren. Ik ben eens benieuwd naar hun antwoord eigenlijk :) .

PS: ik heb even wat rondgeneusd op hun eigen website en wat rondgegoogled maar nergens kom ik bij Kabeltex iets van informatie tegen over een eigen modem. Ik denk dat je een van de eersten gaat zijn of dat ze de wetgeving negeren, ik hoop op het eerste. Verwacht niet dat dit op korte termijn opgelost gaat zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Andros op 01-08-2022 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Een maatje van me kwam hiermee aanzetten. Het serienummer van de Huawei ingeven in de fritzbox. Zie:

https://community.t-mobil...p-gpon-339734/index2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
Het is een poging waard, op voorwaarde dat het netwerk van Kabeltex hetzelfde werkt als dat van T-Mobile. Ik zou eerst eens wat informatie inwinnen bij je provider voor je kosten gaat maken en dingen op de gok gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Ik ga ook even volgen zelfde issue ik wil het liefst dat hij direct in mijn dream machine (unifi) kan komen hoef ik geen kastje extra te hebben. kabeltex heeft al aangeven dat ze het niet ondersteunen. ze gaven aan dat het niet zou gaan werken met hun GPON .... denk dat ze iets tijd moeten maken om het te gaan uitzoeken dat weer wel omdat het verplicht is van de wetgever.

En ja ze moeten mee werken maar ze zijn wel klein en snap ook wel dat het niet echt makkelijk is om dit snel geregeld te krijgen. Plus ik ben nu niet helemaal van plan om ze gelijk met de neus op de mijn rechten te drukken als ze nog druk zijn met installeren.

Maar goed als er meer zijn die dit graag willen is het voor hun ook makkelijker om het in een keer te doen / uit te zoeken het hoort niet moeilijk te zijn.

Denk alleen dat je wel rekening moet houden dat je weer niet een standaard iets wordt dus dat je toe moet naar een box zoals een dream machine waar je zelf een glas sfp module in kan stoppen met het juiste protocol etc. (ben zelf ook nog redelijk noob hier in.)

Ik zag wel dat het modem gelijk is aan t-mobile dus het meer een configuratie ding en of dat mogelijk is. En ik hoop dat ze het niet zo complex hebben al t-mobile. Ik ga er vanuit dat als ik alleen internet afneem maar max 1 vlan in gebruik is waardoor mijn unifi het gaat doen.

[ Voor 20% gewijzigd door MeZZiN op 01-09-2022 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je de ONT niet wilt gebruiken zul je een unifi compatibele GPON SFP module moeten aanschaffen, die registreren bij je provider en dan kun je aan de gang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Eens maar dan moeten ze wel mee werken. Maar goed eerst maar eens zorgen dat het allemaal gaat werken eerst via hun kastje en dan misschien kijken of we het kunnen omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 20:16
nelizmastr schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 06:58:
Als je de ONT niet wilt gebruiken zul je een unifi compatibele GPON SFP module moeten aanschaffen, die registreren bij je provider en dan kun je aan de gang :)
Heb je daar toevallig enige aanbevelingen voor?

Heb zelf ook een UDM-Pro en ga binnenkort waarschijnlijk over van ONT (KPN) naar PON (fiber crew).

Kwam zelf hier bij uit: https://www.fs.com/products/133619.html maar nog niets besteld.

[ Voor 9% gewijzigd door georgeboot op 05-10-2022 21:21 ]

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

georgeboot schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:20:
[...]

Heb je daar toevallig enige aanbevelingen voor?

Heb zelf ook een UDM-Pro en ga binnenkort waarschijnlijk over van ONT (KPN) naar PON (fiber crew).

Kwam zelf hier bij uit: https://www.fs.com/products/133619.html maar nog niets besteld.
Zelf geen ervaringen mee, nee. Ik gebruik de ONT van mijn provider.

Even bellen met fiber crew of ze dit überhaupt al ondersteunen c.q. willen/kunnen registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 20:16
Ik kwam volgende optie tegen voor GPON via een SFP module: https://unifi-forum.nl/on...fp.3377/page-6#post-37485

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

• banne
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-11-2023
Is er iemand hier die het via Kabeltex al gelukt was? Ik ben een aantal uren aan het klooien geweest met een Fritz 5590 maar zonder succes. Incl de mac clone. De mac clone die overigens aangepast kan worden als er een actieve internetverbinding is.

Dus eerst even aan de oude ONT hangen, internet op WAN zetten, MAC aanpassen, opslaan en klaar. Maar goed, dat helpt dus niet... Hij maakt heel even verbinding en gooit hem er dan weer uit. Lijkt op een beveiligingsdingetje. VLAN 46 heb ik ook al geprobeerd (gezien in de Huawei ONT) maar ook dat maakt niets uit... :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BjornKoster1989
banne schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:29:
Is er iemand hier die het via Kabeltex al gelukt was? Ik ben een aantal uren aan het klooien geweest met een Fritz 5590 maar zonder succes. Incl de mac clone. De mac clone die overigens aangepast kan worden als er een actieve internetverbinding is.

Dus eerst even aan de oude ONT hangen, internet op WAN zetten, MAC aanpassen, opslaan en klaar. Maar goed, dat helpt dus niet... Hij maakt heel even verbinding en gooit hem er dan weer uit. Lijkt op een beveiligingsdingetje. VLAN 46 heb ik ook al geprobeerd (gezien in de Huawei ONT) maar ook dat maakt niets uit... :/
Ik ben er verder niet mee verder gegaan, wel heb ik een aantal weken geleden de directeur van Kabeltex gesproken, en bleek de eerste te zijn die deze vraag stelde. Hij had de vraag bij de IT afdeling neergelegt. Ik zal hem nog eens een berichtje sturen. Als ik meer weet zal ik de uitleg delen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
Zoiets kun je dus verwachten bij zo'n kleine provider. Hij zal er wel iets mee moeten, het is immers de wet maar het laat wederom zien dat de vraag naar het gebruik van eigen modems bijzonder laag is in de praktijk. Op zich niet erg als ze de optie gewoon bieden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

BjornKoster1989 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:04:
[...]

Ik ben er verder niet mee verder gegaan, wel heb ik een aantal weken geleden de directeur van Kabeltex gesproken, en bleek de eerste te zijn die deze vraag stelde. Hij had de vraag bij de IT afdeling neergelegt. Ik zal hem nog eens een berichtje sturen. Als ik meer weet zal ik de uitleg delen hier.
En? Ik wil ook graag een uitvoering: AVM FRITZ!Box 4060 (Internationaal model) gebruiken namelijk

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Hoe is het televisieplatform op glasvezel van Kabeltex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Via een CI+ module of een settopbox. Of via TV2GO.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banne
dolopfriet schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:35:
Hoe is het televisieplatform op glasvezel van Kabeltex?
Via CI module prima, via de app waardeloos. Iemand dacht dat het een goed idee was om de knoppen opnieuw uit te vinden op de afstandsbediening. Kijk verder toch nooit TV dus dat boeit me ook niet zo. Als ik wat kijk dan kijk ik dat terug via NLZiet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
banne schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 23:33:
[...]
Via CI module prima, via de app waardeloos. Iemand dacht dat het een goed idee was om de knoppen opnieuw uit te vinden op de afstandsbediening. Kijk verder toch nooit TV dus dat boeit me ook niet zo. Als ik wat kijk dan kijk ik dat terug via NLZiet
Daarom heb ik ook enkel internet en IpTV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23:08
banne schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 23:33:
[...]
Je vindt de app waardeloos geeft je aan. Gebruik je dan TV2GO met een stb? Of bedoel je de (mobiele) app?

Als je TV2GO bedoeld waarom vind je het dan waardeloos?

[ Voor 6% gewijzigd door JohDB op 04-05-2023 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banne
JohDB schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:15:
[...]

Je vindt de app waardeloos geeft je aan. Gebruik je dan TV2GO met een stb? Of bedoel je de (mobiele) app?

Als je TV2GO bedoeld waarom vind je het dan waardeloos?
TV2GO op een Android TV inderdaad. De werking ervan is omslachtig om bijv bij de tv gids uit te komen, je moet steeds op pijltje links drukken om er uiteindelijk te belanden. Om te zappen gebruik je niet channel up/down maar pijltje omhoog/omlaag
Pagina: 1