Taliban verbieden ook internet

Pagina: 1
Acties:

• IMWezel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-05-2025

IMWezel

Weet (gelukkig) niet alles

Topicstarter
KABUL (ANP) - De Taliban in Afghanistan hebben ook internet verboden. Het verbod dat is uitgevaardigd door geestelijk leider mullah Mohammad Omar werd zaterdag voorgelezen op het radiostation van de fundamentalistische moslims.

Volgens het decreet zal de enige toegestane internetverbinding zich bevinden in het kantoor van de opperste leider. Alleen een 'betrouwbare man' zal er toegang toe hebben. Regeringsinstanties die van mening zijn dat zij toegang moeten hebben tot het net voor hun werk moeten het bureau van Omar een brief schrijven. Maar het verbod zal streng worden gehandhaafd.

Het ministerie voor bevordering van Deugd en Bestrijding van Ontucht (de religieuze politie) heeft opdracht gekregen het verbod te controleren en overtreders streng te straffen.

De extremistische interpretatie van de Islam door de Taliban heeft al geleid tot een verbod van televisie, muziek, dansen, vliegeren en een reeks andere bezigheden. Dit jaar vernietigden zijn enkele reuzachtige boeddhabeelden van onschatbare waarde, die deel uitmaakten van het nationale erfgoed van Afghanistan. Die beelden werden beschouwd als een overtreding van het verbod op het uitbeelden van levende wezens.

Zojuist las ik het bovenstaande persbericht.

Nu is mijn vraag:

In hoeverre mogen dingen gedoogd worden in de naam van het geloof?

Honda Accord Aerodeck 2.0i 12V

• Noedelsupke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-07-2023
tja ik snap het niet met die geloven allemaal, hoezo moeten ze die dingen nu verbieden????

af en toe krijg ik het idee dat ze zich het leven zo onaangenaam mogelijk willen maken, en dus alle dingen waar je plezier aan kan beleven maar verbieden.

en dan de hele dag wat gaan zitten bidden en huilen om al het ellende op de wereld |:(

vooral dit:
De extremistische interpretatie van de Islam door de Taliban heeft al geleid tot een verbod van televisie, muziek, dansen, vliegeren en een reeks andere bezigheden
is echt triest gewoon............er blijft niet veel over voor die mensen........

PIII 800@804 Mhz

Verwijderd

Waarom?

Domme mensen geloven nu eenmaal makkelijker in:

"Een onzichtbare man die in de lucht woont, alles weet en alles ziet. Die 10 leefregels heeft, en als jij je daar niet aan houd, verband hij jou na je dood voor de rest van de eeuwigheid naar een plek waar je gemarteld en gepijnigd zult worden. Maar hij houd wel van je hoor.

Oh, en hij heeft geld nodig."

En nu je vraag:
De mensen die daar wonen laten het toe, dus ze zullen het wel prima vinden.
Vergeet niet dat een geloof een GELOOF is. Die mensen "geloven" echt dat juist doen. En dan is daar geen speld tussen te krijgen, ook al is daar de aarde plat.

Stel je verzint nu een nieuw geloof, waarbij elk lid zijn linker kleine teen moet afknippen. Dan krijg je weinig leden. Terwijl, moslims, joden en weet ik wat voor enge goddiensten nog meer, maar snijden of het een lieve lust is.

ZOu je in de hemel je voorhuid terugkrijgen?

• Noedelsupke
Op zondag 26 augustus 2001 22:46 schreef Masta-T het volgende:
Waarom?

Domme mensen geloven nu eenmaal makkelijker in:

"Een onzichtbare man die in de lucht woont, alles weet en alles ziet. Die 10 leefregels heeft, en als jij je daar niet aan houd, verband hij jou na je dood voor de rest van de eeuwigheid naar een plek waar je gemarteld en gepijnigd zult worden. Maar hij houd wel van je hoor.

Oh, en hij heeft geld nodig."
'domme' mensen........dat weet ik nog niet of ze zo dom zijn........maar wel interessant: waarom zouden zoveel mensen zomaar alle regeltjes klakkeloos opvolgen die het geloof hen voorschijft??????

en wat ik ook niet snap is dat ze er echt alles voor over hebben.........als het geloof zou zeggen: 'hak 1 arm af', dan zouden velen dat doen, simpelweg omdat het geloof het voorschijft :?

PIII 800@804 Mhz

• IMWezel

IMWezel

Topicstarter
het gaat niet om het waarom...

In hoeverre mag je vanuit een internationaal standpunt zeggen. dit deugt niet.

Want als je even kijkt kom je tot de conclusie dat in Afganistan zo een paar internationale mensenrechten worden geschonden

Verwijderd

Ik heb mijn antwoord uitgebreid; zie boven dus.

• Sequence
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05-2024

Sequence

Online marketing

gaat weer nergens over, alles wat anders is dan zij wordt verboden daar.. |:(

Verwijderd

Alles wat die mensen daar tot twijfel aan hun leiders kan brengen wordt verboden ja. meer ook niet echt. Het gaat gewoon weer om Macht.

Het geloof daar is een cult. Waco II!!!

• IMWezel

IMWezel

Topicstarter
ZOu je in de hemel je voorhuid terugkrijgen?
[/quote]

das ook un goeije vraag,

Maar je kunt mij niet wijsmaken dat heel zo'n land blindelings zo iemand volgt. Ze worden gewoon gedwongen.

• Noedelsupke
Op zondag 26 augustus 2001 22:51 schreef Masta-T het volgende:
Alles wat die mensen daar tot twijfel aan hun leiders kan brengen wordt verboden ja. meer ook niet echt. Het gaat gewoon weer om Macht.

Het geloof daar is een cult. Waco II!!!
na onze edits komen onze 2 bovenstaande posts op hetzelfde neer eigenlijk

PIII 800@804 Mhz

• Noedelsupke
Op zondag 26 augustus 2001 22:52 schreef IMWezel het volgende:

das ook un goeije vraag,

Maar je kunt mij niet wijsmaken dat heel zo'n land blindelings zo iemand volgt. Ze worden gewoon gedwongen.
hoe bedoel jij dit?????

dat ze gedwongen worden door de mensen om zich heen, en dat ze anders buiten de groep vallen ofzo???

want als ze het echt niet willen: niemand dwingt hun toch om dat geloof te volgen????

PIII 800@804 Mhz

• IMWezel

IMWezel

Topicstarter
Nou viper, in die Taliban heeft een religieuze politie...
Deze zorgt ervoor dat de wetten worden nageleefd (is eigelik logish, maar ja)

Zit je dan bijv. toch stiekem te internetten en ze komen er achter, dan heb je flink pech. dus ze worden zeker gedwongen dat geloof te belijden?beleiden? !!

Verwijderd

Nee hoor, als een volk tot een bepaald punt wordt gedreven, slaat de vlam in de pan en komt er een opstand. Alleen dat punt kan ver liggen.

• Noedelsupke
Op zondag 26 augustus 2001 22:59 schreef IMWezel het volgende:
Nou viper, in die Taliban heeft een religieuze politie...
Deze zorgt ervoor dat de wetten worden nageleefd (is eigelik logish, maar ja)

Zit je dan bijv. toch stiekem te internetten en ze komen er achter, dan heb je flink pech. dus ze worden zeker gedwongen dat geloof te belijden?beleiden? !!
hmmmmm.......dat is wel dwang ja................maar voor de meeste mensen ook weer niet, zij zijn gewoon heilig ervan overtuigd dat ze moeten doen wat het geloof voorschrijft......dat is dan die groep waar ik het net over had, die klakkeloos alles opvolgen........zij voelen zich wel 'goed' in die situatie (ze weten niet beter)

maar er zullen daarentegen ook genoeg mensen zijn die zich niet happy hiermee voelen en eens goed gaan nadenken over hun religie.........uiteindelijk zou dit tot opstand kunnen leiden, maar dit kan pas als er een grote groep hetzelfde over denkt.........met misschien een oorlog tot gevolg, wie weet......

tot het zover is zal er zeker een groep mensen zijn die het niet eens is met de wet en zich zeer ongelukkig zal voelen,

misschien tijd om eens te gaan denken aan verhuizen???

PIII 800@804 Mhz

• IMWezel

IMWezel

Topicstarter
ff terug naar af
Op zondag 26 augustus 2001 22:34 schreef IMWezel het volgende:
Nu is mijn vraag:

In hoeverre mogen dingen gedoogd worden in de naam van het geloof?
mag 1 iemand uit naam van een geloof zomaar het leven bepalen van een heel land. Mogen we als mensheid niet zeggen: DIT en niet meer wanneer het op bepaalde plaatsen te erg wordt

• Noedelsupke
Op zondag 26 augustus 2001 23:19 schreef IMWezel het volgende:
ff terug naar af
[..]

mag 1 iemand uit naam van een geloof zomaar het leven bepalen van een heel land. Mogen we als mensheid niet zeggen: DIT en niet meer wanneer het op bepaalde plaatsen te erg wordt
tja en wat is 'DIT' dan
de ene vindt dat al veel te ver, de ander niet.....zit je weer met een probleem

PIII 800@804 Mhz

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
GELUL, want osmana bin laden heeft ook nog internet in Afghanistan :)

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verhuis dan naar een ander land |:(

Verwijderd

mmz de taliban is niks anders dan een narco-terroristische groep
oftwel een stel bijeengeraapte warlords overgebleven uit de oorlog met rusland die hun geld verdienen met Drugs (denk daar maar eens aan als je weer wat 'afghaan' koopt bij de koffieshop )

ze hebben hun macht en willen dat graag zo houden..
dus schakelen ze concurrentie uit
internet=kennis=macht dus dat moet beperkt worden..

geloof word door de Taliban gigantisch en opzettelijk misbruikt als excuus om het volk te onderdrukken en hun eigen positie veilig te stellen

en drie maal raden van wie ze die strategie hebben geleerd..

Moslim leiders uit andere landen hebben dan ook de bhudda beelden actie afgekeurd

Verwijderd

Nu pas? Ik begin te vermoeden dat de leiders pas net te horen hebben gekregen dat internet BESTAAT...

Verwijderd

De leiders wisten het al lang hoor!

het volk heeft trouwens toch geen hol aan Internet, ze hebben geen stromend water, geen elektriciteit, geen telefoon, en *hulde* geen RTL4

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:08

TheVMaster

Moderator WOS
hmm..volgens mij is het daar nog erger dan in het Communistische China.....

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:58

Elvhenk

Madam Mikmak

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op maandag 27 augustus 2001 09:38 schreef TheVisionMaster het volgende:
hmm..volgens mij is het daar nog erger dan in het Communistische China.....
Dat bestaat ook niet echt meer :)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-01 18:46

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

nog erger dan china?!

het is daar rampzalig, een ex generaal van amerika schreef een artikel in de Jane's weekly dat ie dat gebied, samen met het midden oosten en idd chana/taiwan/japan als gevaarlijkste gebieden beschouwd.

Als die gekke taliban namelijk verzint dat Pakistan wel een leuk doelwit is dan heeft pakistan (ook die-hard moslims) er wel oren naar en zoals iedereen weet hebben ze daar kernwapens.

een ander artikel dat eraan tipt staat hier:
http://www.janes.com/security/international_security/news/jiaa/jiaa000706_2_n.shtml

Stoer; Marduq

Verwijderd

IMWezel schreef:
ff terug naar af
[..]
De 'kneep' zit 'm denk ik in "als mensheid". Wat is die mensheid? De VN komt er nog het dichtst bij, lijkt me, maar daar merk je dan ook hoe lekker daadkrachtig je kunt optreden.

Je hebt een redelijk fundamenteel probleem te pakken denk ik. Aan de ene kant wil ik die mensen daar niet in de steek laten, aan de andere kant is mijn mening ook maar een mening. Vive la difference (excuse my spelling):?. Dat ze bijvoorbeeld al die oude beelden aan gort sloegen daarzo, vond ik heel erg spijtig. Maar er is wel wat voor te zeggen dat die keuze aan hun is.

Misschien als we nou met de hele wereldbevolking 's gingen stemmen voor een wereldregering... In theorie oke, maar in de praktijk?

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:34

JJJ

Op zondag 26 augustus 2001 23:06 schreef Masta-T het volgende:
Nee hoor, als een volk tot een bepaald punt wordt gedreven, slaat de vlam in de pan en komt er een opstand. Alleen dat punt kan ver liggen.
Maar dit is slim van de Taliban. Een opstand zal alleen komen als mensen weten dat hun leven aangenamer en beter kan. Op deze manier worden ze helemaal van de buitenwereld afgesloten, en kunnen ze niet doorkrijgen dat wij hier vrij zijn en kunnen leven.

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-01 04:54

unclero

MB EQA ftw \o/

Effe een paar feiten op een rijtje:

- In Afghanistan hebben ze honger, en internet kun je eten noch drinken. Eerst het brood, dan de moraal zoals een oudhollands gezegde vertelt.
- Afghanistan heeft honderden jaren (burger)oorlog achter de rug. Stammen en clans streden al sinds mensenheugenis tegen elkaar en meestal konden de mensen zich niet meer heugen waarom ze vochten. De Taliban was de eerste die de groepen vrede kon sluiten en samen kon laten werken. Uiteraard gaan er dan andere groepen op de plaats van de Taliban azen, zoals de sji-ieten en de communisten.
- Door die lange oorlog moet het land helemaal opgebouwd worden. Zodat er bijvoorbeeld, genoeg scholen en universiteiten voor iedereen zijn.

Maar goed, ze zijn inderdaad erg streng. Maar ach, dat heb je als je een groepje jongeren en studenten aan de macht laat, proberen altijd meer dan het beste.

Uncle Ro'

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Pagina: 1