Radiators tijdelijk demonteren voor behangen muren

Pagina: 1
Acties:

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-09 07:04
Beste Tweakers,

In ons nieuwe huis zat er visgraat glasvezel op de muren, dit hebben we er al af. Achter de
radiator zit nog een deel maar hier kun je door de vensterbank en radiator bijna niet bij.

Nu zat ik te denken om de radiatoren te demonteren zodat we het achter de radiatoren ook netjes
kunnen maken. Maar hoe pak ik dit aan? Als ik de radiatoren demonteer kan ik de ketel ook niet meer
voor warm water gebruiken denk ik? Of moet ik dan alle leidingen afdoppen?

Ruud

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:51

bert pit

asdasd

Als je je CV systeem leeg laat lopen werkt sanitair warm water nog steeds. Maar kijk voor de zekerheid even in de handleiding.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-11 12:27
Heb je voet ventielen op de radiatoren?
Voorbeeld foto anders?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:47
De ketel moet wel water in het systeem hebben om naar de sww warmtewisselaar te brengen. Je moet dus afdoppen/doorlussen.

• Ruudstertje
bert pit schreef op zondag 31 juli 2022 @ 16:44:
Als je je CV systeem leeg laat lopen werkt sanitair warm water nog steeds. Maar kijk voor de zekerheid even in de handleiding.
Ga ik morgen doen als we in de woning zijn.

• Ruudstertje
The Fatal schreef op zondag 31 juli 2022 @ 16:44:
Heb je voet ventielen op de radiatoren?
Voorbeeld foto anders?
Ben nu thuis. Als ik zoek op voetventielen komt het me niet bekend voor.

• Ruudstertje
jeroen3 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 16:45:
De ketel moet wel water in het systeem hebben om naar de sww warmtewisselaar te brengen. Je moet dus afdoppen/doorlussen.
Ok. Ben nu niet in de woning maar bedenk me dat ik bij de ketel op de aan en afvoer leidingen kranen zag zitten, mogelijk zijn deze voor het dichtzetten van het CV systeem? Zal morgen voor de duidelijkheid even wat foto's maken en plaatsen. Had ik vanmiddag even moeten doen, niet aan gedacht.

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-11 12:27
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/afb/topic12043/voetventiel-1.jpg
Zo’n ding

• Ruudstertje
Moet ik morgen even bekijken. Ben nu thuis in mn oude woning.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:52

DukeBox

loves wheat smoothies

De meeste ketels hebben wel een instelling dat warm water kan blijven werken zonder CV, dan kan je ze afgekoppeld laten totdat je klaar bent.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-11 23:04
Ik heb dat 6 jaar geleden gedaan. Maar dan om te schilderen.
Je moet je CV circuit leeg laten lopen. Je CV ketel geeft dan vanzelf een storing vanwege te lage waterdruk. Je kan bij de meeste dan ook geen warm water meer tappen. Je zou in de handleiding kunnen kijken of hij in een tapwater only stand dan wel werkt. Maar houdt rekening met een paar dagen geen warm water. (snel behangen dus).

Als je de koppeling uit je foto losmaakt moet je dat bij de onderste 2 witte pijpjes doen. En dan je convector omhoog tillen van de haken af.
Let op. Zo'n kreng weegt best wat. En met name bij de eerste kan er best nog een boel water uit komen. Dus leg een stapel oude handdoeken klaar.

Nadat je klaar bent alles terug hangen en aansluiten. CV vullen en de thermostaat op 30 graden zetten. Goed controleren of alle koppelingen waterdicht zijn. En je radiatoren ontluchten (waarschijnlijk moet je tussendoor nog een paar keer bijvullen).

TheS4ndm4n#1919

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:16
Met @RocketKoen

Hou er rekening mee dat het ook geen water is maar zwarte drab die vol zit met troep. Dus eerst het water goed er uit laten lopen en er voor zorgen dat je dát niet op de muur krijgt.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:47
Waterstofzuiger.

Die voetstukken zijn volgens mij voor het waterzijdig afregelen. Wat je kan doen ia de radiator loshalen en daar dan een dop in schroeven.

• jvdr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-10 12:51
De leidingen die uit de vloer komen zij enigszins flexibel.

Wat je kunt doen is eerst twee stapels van houten blokken naast de radiator zetten. Net zo hoog als de onderzijde van de radiator en een beetje verdeeld over de lengte.
Hierna de radiator van zijn beugels tillen (inderdaad zwaar) en voorzichtig opzij draaien (niet te ver, max. 15 á 20 graden) terwijl de leidingen nog steeds aan de radiator vastzitten.
Als het ver genoeg is de radiator op de blokken laten rusten.

Doordat de leidingen aan een kant van de radiator vastzitten komt de radiator schuin de kamer in. Houd hier rekening mee bij de plaatsing van de houten blokken.

Bij mij lukte het altijd zover te draaien dat ik goed bij muur kon komen zonder iets aan de leidingen te beschadigen.
Alleen bij de plaats waar de leidingen aan de radiator zitten is de afstand tot de muur niet groot maar altijd beter dan het was.

Misschien heb je hier iets aan, het scheelt een hoop gedoe.
Het is handig als je met twee personen bent dan kan er één de blokken bijsturen en evt. helpen met tillen.

Moet er nog wel bij zeggen dat ik dit alleen gedaan heb bij radiatoren met twee bladen, deze blijven goed recht op de blokken staan.

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:58
Mag ik trouwens vragen hoe je het glasvezelbehang eraf gehaald hebt?

Bij ons is het door de vorige bewoners aangebracht. We zouden graag wat anders doen maar worden afgeschrikt door de verhalen over hoe lastig dat is.

• Ruudstertje
euchromatic schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:29:
Mag ik trouwens vragen hoe je het glasvezelbehang eraf gehaald hebt?

Bij ons is het door de vorige bewoners aangebracht. We zouden graag wat anders doen maar worden afgeschrikt door de verhalen over hoe lastig dat is.
Ja ik was ook bang dat het een lastige klus zou worden. Van alles gelezen over hoe je het los kon krijgen. O.a. met een perforator en stoommachine.

Afgelopen dinsdag half negen hadden we de overdracht en 10 uur was de glasvezel van de muren in de woonkamer. Gewoon met plamuurmes en trekken. Viel in ons geval dus reuze mee!

• Ruudstertje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmHeM1RrPS0quqhgT0Dz4g-rDgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IpBtuEVS106Tt5f9kLthgCM8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTbDXKc1P3TyByjuomd01n26G_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3eH3IqdYVESuzgZJHkH6Orqm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMdCFr6G5jxaX94cdkaaed8mPZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bx8yQSLHpjoBKdi8tZL0F05d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdU25CCX8VFn-lMx5mEdlo6YzMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e8ouBmXnwOa9koLtXFYn7qgk.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een aantal foto's van de situatie in onze nieuwe woning. 3 verschillende radiators.

Ook een foto van de cv ketel ruk te toegevoegd.
Zo ik het kan zien kan ik bij de CV aanvier en retour dicht zetten met kranen.

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:41
Bij foto 2 kan je de dop aan de zijkant van het voetventiel afdraaien, hierin zit een imbus om de buizen af te sluiten.
Draai de thermostaat kraan uit.
Je radiator kan je dan leeg laten lopen en zonder veel problemen eraf halen.

Foto 1 lijkt ook zoiets te hebben op de onderste aansluiting. Voor de bovenste aansluiting draai je de thermostaat kraan uit.

Laatste foto.... dat is pech, geen optie daar. Enkel een mogelijkheid om vanaf de ketel te sluiten.

[ Voor 17% gewijzigd door mhoogendam op 01-08-2022 11:31 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:13
Meteen even een waarschuwing voor de vulslang: zorg dat je altijd de kraan dichtdraait of beter nog de slang verwijdert als je deze niet gebruikt om de eerste stap niet te vergeten.

Verzekeringen sluiten namelijk dekking uit van zo'n vast verbonden slang.

• andorig
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-11 22:42
Je hebt ook van die rollertjes met een extra lange steel speciaal voor achter radiator. Mits je radiator op genoeg afstand hangt van de muur …

• Ruudstertje
Heb inmiddels de radiatoren gedemonteerd. Die met dst ventiel waren het makkelijkste.

Die anderen gaven wat meer wateroverlast. Heb bij de cv eerst de kranen dicht gezet en vervolgens daar het systeem zo drukloos gemaakt.

Kan ik met monteren straks de zelfde koperen ringen gebruiken voor de knelkoppelingen?

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:39
Moeten de radiatoren er echt helemaal af?

Ik heb in mijn vorige huis de verwarming los gehaald van de steuntjes, op houten balkjes gezet en toen had ik precies genoeg ruimte om er achter te komen om te schilderen. Misschien dat het resultaat niet 100% zo goed was als wanneer ik de verwarming helemaal verwijdert was, maar op die plek (uit het zicht) vond ik 90% ook goed genoeg :)

En ja, wel een risico dat de boel omvalt, er iets kapot gaat etc maar leeg laten lopen en eraf halen geeft ook kans op complicaties.

• Ruudstertje
B-Real schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:41:
Moeten de radiatoren er echt helemaal af?
Ja, de afwerking onder de vensterbank was slecht. Kon ik met de radiatoren ervoor of er deels voor niet goed bij. Inmiddels alles weer straks. Vd week glasvezel dr achter en dan weer monteren.

• Rukapul
Ruudstertje schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:34:

Kan ik met monteren straks de zelfde koperen ringen gebruiken voor de knelkoppelingen?
Nee.

• Ruudstertje
Dus alleen nieuwe koperen ringen kopen?

• Rukapul
Ruudstertje schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:51:
[...]

Dus alleen nieuwe koperen ringen kopen?
Ja. Oude ring voorzichtig verwijderen, nieuwe erop en je kunt het lekvrij aandraaien.

Als ik het me goed herinner is zo'n knelring trouwens niet van koper maar van messing ofzo.

• Ruudstertje
Rukapul schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:56:
[...]

Ja. Oude ring voorzichtig verwijderen, nieuwe erop en je kunt het lekvrij aandraaien.

Als ik het me goed herinner is zo'n knelring trouwens niet van koper maar van messing ofzo.
Ja klopt. Is messing. Was even in de war. Dank voor je reactie.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:51

bert pit

asdasd

Dichtdraaien met de kracht van een kind van 6 jaar. Lekt het, dan een beetje meer aanzetten. Ik gebruik altijd fitterskit, wat een professional natuurlijk niet aanraadt.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Pagina: 1