Elektrische installatie vernieuwen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gms007
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-12 21:41
Vanaf augustus kunnen we gaan klussen in ons nieuw gekochte huis en er moet zeker e.e.a. gedaan worden. Zo ook wat betreft de elektriciteit, of althans, dat is de vraag.

De verkopende partij heeft een bouwkundig rapport op laten stellen en daarin staat onder het kopje Elektrische installatie het volgende:
De bedrading is uitgevoerd in koperdraad met oude en nieuwe kleuren. (steekproef) Niet alle stopcontacten zijn geaard. Opmerking: de installatie voldoet niet aan de meest recente NEN 1010 normen.

Nu lijkt het ons sowieso verstandig de stopcontacten wel te aarden, maar hoe kijken jullie tegenover de bedrading. Is dat iets waarvan jullie zeggen: vervang het nu of niet en wat zijn dan de overwegingen?

Het huis is gebouwd in 1962, de groepenkast is door de vorige eigenaar (heeft er 20jr gewoond) vernieuwd (weet niet precies wanneer op dit moment).

Alle reacties

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:47
Blijft een persoonlijke keuze, maar het klinkt dat er wijzigingen zijn aangebracht na de originele installatie. Dat verwacht ik dat dat de reden is van meerdere kleuren, maar da's niet per definitie onveilig. Zelfde als geen aarde in alle stopcontacten (is vanaf 1996 wel vereist bij nieuwbouw of renovatie).

Ikzelf zou ervoor kiezen om alles te vervangen, dan weet je voor jezelf dat het veilig is (soms wordt er wel veel geknoeid - in mijn huis zaten er kabels in de muur, zonder een buis). Het kost je rond de 2k-8k, afhankelijk wat je wilt (en hoe handig je bent).

BTW - als je al je stopcontacten wilt laten aarden, dan doe dan overal nieuwe kabels in ... Anders blijft het een prutsoplossing. Ook zou ik zoveel mogelijk zoals water, gas, afvoer, etc vervangen als dat kan. Dan zit je voor de komende 20+ jaar gebeiteld.

[ Voor 8% gewijzigd door UTMachine op 31-07-2022 15:17 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-12 12:16
Over de kleuren kan je discussiëren, maar geen aarding is echt onveilig.
Oude draad gebruiken om trekdraad in de buis te trekken, nieuwe draden erin; dat klusje gaat best vlot (zeker met 2).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik zat in dezelfde situatie als jij, huis uit 1955, 25 jaar geleden groepenkast vervangen en helft van de bedrading. En dat was eigenlijk gewoon een (gevaarlijk) zooitje.
Dus besloten echt alles eruit te slopen, nieuwe locaties voor de WCD's bepalen en alles opnieuw getrokken. Geeft toch een veilig gevoel :)

Ow en denk ook na over je gas en waterleidingen. Die vertrouwde ik ook absoluut niet, dus die hebben we er ook uitgetrokken....

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-12 15:28

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Tsja, dit soort dingen gaan vervangen in hun huidige locatie roept altijd meer vragen op.

- Hoe zit de installatie in elkaar? hoe zijn de groepen verdeeld over het huis? Is er links en rechts doorgeknutseld met plakgootjes en kroonsteentjes?
- Zitten de stopcontacten wel op een plek die jij oke vindt? Mijn huis uit 1962 heeft stopcontacten op 1.30 halverwege de muur. Dat wil tegenwoordig niemand meer.
- Ga je nog dingen aanpassen? Komt er een kookplaat? PV systeem?
- Hoe ziet de meterkast er uit? Vast en zeker geen aardlekschakelaar per 4 groepen (nen1010).
- Ga je nog verbouwen?

Dit loopt altijd uit de klauwen, dus ik zou adviseren eerst goed over je eindsituatie na te denken voordat je zomaar stopcontacten+draad gaat vervangen. Doe het vervolgens in 1x goed.

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:13
Je rolt zoals hierboven al is benoemd wel van het een in het ander. In mijn ogen is dat een natuurlijk iets en nu heb je de kans om het in 1x goed te doen. Maar dat ziet iedereen op zijn eigen manier.

Nieuwe stopcontacten op nieuwe plekken is natuurlijk erg handig om gelijk mee te pakken zodra je e.e.a. gaat vernieuwen qua bekabeling. Je zult gegarandeerd niet exact dezelfde inrichting van je woning voor ogen hebben als de vorige eigenaar. Gevolg is dat je op plekken sleuven in de muur gaat (laten) frezen. En afhankelijk van op hoeveel plekken dat is ga je wellicht nieuw stucwerk laten aanbrengen. Waarbij je je vervolgens mogelijk af gaat vragen of de rest van het oude stucwerk ook nog degelijk is voor de komende tig jaar, of dat je dat voor de zekerheid ook verwijdert (stukadoor moet toch de hele muur doen, dus daar geen extra kosten). En voor je het weet staat je hele huis op z'n kop.

Het genot om daarna 0,0 problemen te hebben en niet met verlengsnoeren etc. te hoeven werken was het voor mij wel waard. Inmiddels naar een andere woning verhuisd en hier zal het bovenstaande ook weer aan bod komen :)

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Je hebt nu de mogelijkheid om alles te (laten) doen terwijl 't huis leeg is. Straks als je er woont ga je dit nooit meer aanpakken. Dus als er geen zwaarwegende reden is om het niet te doen zou ik lekker nu alles aanpakken.

I have stability. The ability to stab.

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13:13
Denk ook na over de UTP-bekabeling voor accesspoints en andere, vaste gebruikers. Een aansluiting voor telefoon en TV werd in die tijd gewoon van buiten direct in het woonverblijf geboord. Mogelijk kun je vanuit de kruipruimte via de kruipruimte werken naar opvoerpunten.

• gms007
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-12 21:41
Dank iedereen voor de reacties!

Zijn er nu eigenlijk wel uit dat we, zoals enkelen al zeiden, nu beter alles nieuw kunnen aanleggen dan evt later tegen verrassingen oplopen. De genoemde punten worden in ieder geval meegenomen ;)

Nu had ik zelf al gedacht aan UTP bekabeling, maar er zijn nog een paar dingetjes waar we aan dachten zoals overstappen op inductie, elektrische vloerverwarming in de badkamer en mechanische ventilatie.

Mijn vermoeden is dat de groepenkast is vervangen ten tijde van het plaatsen van zonnepanelen (2012) maar een bevestiging heb ik hier (nog) niet van.

Zijn er verder nog handige tips en tricks, ook met bovenstaande in het achterhoofd?

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-12 12:22

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

gms007 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:15:
Zijn er verder nog handige tips en tricks, ook met bovenstaande in het achterhoofd?
Bereid je voor op een grote spaghetti. Ik ondervind het bij ons ook. Alles wat ik open trek. Een grote spaghetti aan splitsdozen. Ik koppelde op de eerste iets los en m'n stopcontacten in de woonkamer nokten er mee.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als je iets met domotica zou willen doen is dit ook wel het moment om ster systeem te overwegen ipv centraal dozen systeem.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
gms007 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:38:
De bedrading is uitgevoerd in koperdraad met oude en nieuwe kleuren. (steekproef) Niet alle stopcontacten zijn geaard. Opmerking: de installatie voldoet niet aan de meest recente NEN 1010 normen.

[...]

Het huis is gebouwd in 1962, de groepenkast is door de vorige eigenaar (heeft er 20jr gewoond) vernieuwd (weet niet precies wanneer op dit moment).
Die kleuren, dat is zo'n dingetje waar je je niet (direct) heel druk om hoeft te maken. Er zijn huizen waar meer dan 30 jaar nog geen armatuur is vervangen.
Maar, je zit met je bouwjaar in de tijd van de stalen leidingen en dat is echt wel een dingetje. Die buizen kunnen scherpe randen hebben en de isolatie van je installatiedraad slopen!

Iemand die 'even' de bedrading voor de juiste kleuren wisselt kan een brandgevaarlijke situatie creëren.
Een installatie met stalen leidingen voldoet ook niet aan de laatste NEN, daar verandert de juiste kleur installatiekabel niks aan.

• coinman63
  • Laatst online: 19:28
naftebakje schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:32:
Over de kleuren kan je discussiëren, maar geen aarding is echt onveilig.
Oude draad gebruiken om trekdraad in de buis te trekken, nieuwe draden erin; dat klusje gaat best vlot (zeker met 2).
Je eerste bewering is nonsens. In de huiskamer bestaat het merendeel uit apparatuur waar sowieso geen aardeaansluiting aan zit. Een goede aardlekschakelaar is natuurlijk wel belangrijk. Kijk de situatie eerst ter plekke goed na en bepaal dan je plan van aanpak. Een groepenkast die in 2012 vervangen is hoeft echt niet opnieuw vervangen te worden. Tref je inderdaad een spaghetti of metalen buizen aan, dan is het vervangen en moderniseren van de bedrading wel aan te raden. Je moet dan wel voldoen aan de nieuwe normen en bijvoorbeeld wel aarde aanbrengen op alle wandcontactdozen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-12 12:16
coinman63 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:48:
...Je eerste bewering is nonsens...
Heb je ook een bron of referentie dat aarding nonsens is? Ik denk aan courante toestellen die iedereen in huis heeft als koelkast, wasmachine, oven, kookplaat, CV of warmtepomp, ... ; hoeveel daarvan hebben geen aarding nodig?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• coinman63
  • Laatst online: 19:28
TS geeft aan dat niet overal aarde aanwezig is, dus op de cruciale plekken wel. In keuken e.d. Is het natuurlijk belangrijk, maar in slaapkamers en huiskamer is het geen must.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:58

Haan

dotnetter

naftebakje schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:32:
[...]
Heb je ook een bron of referentie dat aarding nonsens is? Ik denk aan courante toestellen die iedereen in huis heeft als koelkast, wasmachine, oven, kookplaat, CV of warmtepomp, ... ; hoeveel daarvan hebben geen aarding nodig?
Vrijwel alle apparaten die je normaliter buiten de keuken gebruikt, hebben niet eens een stekker met aarde. Denk aan tv, stofzuiger, lampen, telefoonlader, etc, etc.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Pagina: 1