Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergundy
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22-09 11:42
De titel van dit topic dekt de lading alleen heb ik al wel meermaals geprobeerd om mijn 'IT-loopbaan' te bevorderen.

Even wat achtergrond informatie:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Naast dat ik alle grafische uitingen van dit bedrijf samenstel betrek ik me al enige tijd graag bij programmeertaken. Ik beheer bv. een zelf opgezette WYSIWYG-editor voor de e-mailtemplates en discussieer geregeld met onze systeembeheerders over oplossingen voor ons portal, waarbij code die ik aanlever nog wel eens één-op-één wordt overgenomen.

Nu de crux: ondanks dat ik me enorm kan vinden in deze taakuitbreiding zal dit niet gereflecteerd worden in mijn salaris of mijn functie, zoveel heeft onze teamleider mij verduidelijkt. The only way up is out klinkt luid, alleen loop ik dan tegen problemen aan vanwege ofwel achterlopende kennis dan wel een afwezig portfolio: een gevolg van de inconsistentie van taken de afgelopen jaren – en mijn eigen verstrooidheid.

Mijn vraag is: kan ik met mijn oppervlakkige HTML/CSS/JS kennis gaan voor 'front-end developer' functies of moet ik beginnen bij 'grafisch vormgever'? Hoe communiceer je in zo'n geval je programmeervaardigheden? Is een traineeship een uitkomst – ook als je voorbij 30 bent?
Zijn er wellicht lotgenoten die deze overstap succesvol hebben gemaakt en hun ervaringen willen delen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

tl;dr: designer wilt programmeren maar heeft nul certificering. Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-09 21:42
Een grafisch vormgever of front-end developer zijn compleet andere rollen. Meestal kan je het zo zien dat een developer de designs van een vormgever uitwerkt in code. Dus waar je op moet solliciteren hangt af van waar jij heen wilt met je carrière. Tuurlijk zijn er wel bedrijven waarin de rollen nogal wat kunnen overlappen.

Je CV wat rooskleurig maken door de baan omschrijving van je huidige functie goed aan te vullen met de taken die je dus allemaal al doet. Voor een rol als vormgever is een portfolio met designs over het algemeen wel nodig. Als junior frontender heb je dat vaak niet nodig en is bewijs van kennis met HTML/CSS en JS in je CV voldoende, zeker in de huidige markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:55
Een designer kan tegenwordig nog nauwelijks zonder vaardigheden in html/css/js. Echter heeft het niet super veel met software ontwikkeling te maken. Er zit wel overlap in dat je voor beide dus html/css/js gebruikt maar het is wel voor andere doeleinden.
Dat neemt niet weg dat je een overstap kan maken, er zijn zat mensen die dat doen met een profiel wat minder relevant is. Het feit dat je geen hbo hebt maakt het wel iets lastiger.