Tweede HDD uitschakelen na plaatsen nieuwe bootSSD

Pagina: 1
Acties:

• Volstrektus
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-05 13:59
Hallo,

Ik heb een nieuwe ssd met schone installatie van Windows 10 in mijn pc gezet.

De oude HDD wil ik gebruiken als tweede opslag.

Inmiddels heb ik deze ook weer aangesloten. Is er een manier om deze niet standaard aan te laten gaan als ik opstart?

De pc gaat dan automatisch de schijf checken en blijft constant draaien.

Ik wil de schijf dus alleen activeren als ik deze moet of wil benaderen. Dat zal slecht een enkele keer per maand zijn.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:17

Sebazzz

3dp

Dat probleem had ik ook. Uiteindelijk besloten om er een externe schijf van te maken via een enclosure, en deze aan te sluiten wanneer nodig :)

Wat ik ook heb geprobeerd, de UEFI blijft de schijf pollen bij opstarten wat gewoon extra tijd kost.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Volstrektus
I see. Dankjewel voor je snelle reactie. Wordt dan waarschijnlijk toch een enclosure halen. De stilte van de ssd is toch wel fijn. Misschien dat ik hem alleen loskoppel en erin laat hangen.

Misschien dat iemand anders ook nog een geniale tool of oplossing weet. Ik hou me graag aanbevolen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat je zou kunnen doen is een schakelaartje zetten op de stroomtoevoer van de disk. Dan weet je zeker dat de disk geen stroom krijgt, en dus niet zal opspinnen. Als je de disk dan nodig hebt zet je het ding aan, en kun je 'm gebruiken.

• Volstrektus
TERW_DAN schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:22:
Wat je zou kunnen doen is een schakelaartje zetten op de stroomtoevoer van de disk. Dan weet je zeker dat de disk geen stroom krijgt, en dus niet zal opspinnen. Als je de disk dan nodig hebt zet je het ding aan, en kun je 'm gebruiken.
Is dat een fysieke schakelaar op het stroompunt? Of een "digitale" schakelaar?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een fysieke schakelaar. Gewoon de + onderbreken.

• Volstrektus
Dankje voor de tip @TERW_DAN . Ik wist niet dat dat mogelijk was. Ik ga dat overwegen als ik een nieuwe PC ga bouwen. Voor het gebruik heb ik nu de belangrijkste bestanden overgezet. Mocht ik het echt gaan missen dan kan ik hem weer tijdelijk aansluiten.

@Sebazzz Ik ga een enclosure bestellen zodra ik een keer een leuke aanbieding zie. Voor nu nog geen noodzaak, de oplossing van beetje degelijke cases is dan weer net een paar tientjes.

Ik laat hem er nu nog inhangen zonder verbinding. Dat checkdisk en het geluid gaat me toch tegenstaan.

Dank voor jullie reacties :)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
Geen idee waarom jij denkt dat Windows bij het opstarten de schijf gaat checken.
Hij kijkt enkel of de in de UEFI geconfigureerde disk aanwezig is.
Als je wilt dat die disk weer downspint kun je dat in de power settings regelen.

Als je hem helemaal onzichtbaar wilt maken moet je bij het opstarten de UEFI in gaan en de disk disabelen.
Als je dan weer wilt gebruiken moet je weer activeren van de UEFI

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Volstrektus
Ben(V) schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:39:
Geen idee waarom jij denkt dat Windows bij het opstarten de schijf gaat checken.
Hij kijkt enkel of de in de UEFI geconfigureerde disk aanwezig is.
Als je wilt dat die disk weer downspint kun je dat in de power settings regelen.

Als je hem helemaal onzichtbaar wilt maken moet je bij het opstarten de UEFI in gaan en de disk disabelen.
Als je dan weer wilt gebruiken moet je weer activeren van de UEFI
Hij checkt de disk feitelijk wel. Dat zorgt voor een langere opstarttijd.

Ik begrijp dat je de schijf kan uitzetten, maar dan spint hij alsnog aan bij opstarten. Ik lees dat dit soms ook ondanks dat je hem uitzet, sporadisch aanspint als de pc in gebruik is (ook bij het niet raadplegen van de HD).

Begrijp ik dat dan goed?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
Lekker belangrijk, het enige wat je van opspinnen merkt is geluid.
Ook zal dat het opstarten van Windows echt niet vertragen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1