Perilex Inductie, functie grijze ader?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.957 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet Parel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-04-2024
Mijn vraag: Wat voor funtie heeft de grijze ader?
...
Inductieplaat heeft vooraf verbouwing goed werkt op 2 fasen (2 zekeringen in meterkast).
De stekker is los van de kabel gehaald tijden verbouwing keuken.
Nu even goed opletten bij aansluiten lijkt me.

De kabel aan het apparaat heeft aders:
1x Groen/geel
1x Blauw
1x Bruin
1x Zwart
1x Grijs.

Ik durf het apparaat niet geheel te openen,
wel even kier gemaakt om te kunnen zien waarheen welke kleur van de kabel loopt.

Gr/Gr gaat heel prettig direct met schoentje aan het frame.
Blauw en Grijs gaan naar rechts
Bruin en Zwart gaan naar links

Daarmee lijkt het erop dat de rechterplaat gevoed wordt door Blauw en Grijs;
de linkerplaat door Bruin en Zwart.

Dit is niet hoe ik de kleuren zou gebruiken, maar misschien is dat gebrek aan kennis.

Ik hoor graag,
Alvast Dank,

Pieter

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ala je niet weet hoe dit werkt, blijf er aub af. Klinkt belerend maar dit is gewoon gevaarlijk materiaal en geen speelgoed.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Perilex met tweevoudige kookgroepen is net zo georganiseerd als de Albanese maffia, dus wat mij betreft hoef je je nergens voor de schamen. Maar doordat er geen standaard is zou ik er ook van af blijven als je de basis niet begrijpt.
Zonder te weten hoe het op alle punten aangesloten is kan je op de vraag geen advies geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet Parel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-04-2024
Leuk,

Ik schreef zelf net:
"Eigenlijk is het een pincode met 5 getallen; oneindig veel mogelijkheden.
Zelfs als je aarde, nul en bruine fase weet zijn er nog legio kansen."

Maar ja,
ik hoop toch dat iemand net iets meer durft te zeggen,
al is het maar een veronderstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Maakt het veel uit hoe het in het apparaat zit? Ervan uitgaande dat niemand aan die stekker heeft lopen klooien, is het dan toch “gewoon” in de handleiding kijken wat voor aansluitmogelijkheden het apparaat heeft en vervolgens zorgen dat dat aansluitschema gevolgd wordt door voor de juiste aansluiting in de contactdoos te zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:28

Theo

moederbord

De aansluiting met dit soort stekkers voor een dubbelfase is eigelijk erg simpel:
- In de meterkast heb je tweemaal fase (bruin), tweemaal nul (blauw), en groen/geel voor de randaarde.
- Vanaf daar gaat het door conversie X een kabel in.
- Op je perilex stekker in de muur zit deze conversie X via pinout Y op de stekkers aangesloten.
- In je kookplaat zitten de aders volgens Z op de kookplaat aangesloten.

Er is geen standaard voor conversie X en aansluiting Y. Dit wordt veelal ter plekke bepaald door de monteur; soms wordt Y bepaald door hoe X is gedaan. Ook is Z per merk fornuis anders.

De enige manier om je kookplaat daarom correct aan te sluiten is als volgt:
1) Meet met een multimeter de pinout na van je perilex op de muur. Meet dus welke pin(nen) nul zijn, welke pin randaarde is en welke pin(nen) fase zijn. Meet ook na of het verschillende fases zijn.
2) Open je kookplaat, en sluit de kabel zodanig aan dat deze overeenkomt met wat deze nodig heeft. Dit omdat je een kookplaat om meerdere manieren kan aansluiten (enkelfase, dubbelfase, driefase)

Met veel dingen kun je zelf proberen en testen, maar expliciet met deze klus niet. Één fout en je kookplaat, meterkast of jij doet *poef*. (Er is niet een kans op schade wanneer je iets fout doet; er is een garantie op schade) Weet je dus echt niet wat je doet ga dan niet zelf proberen! Juist door het gebrek aan uniformiteit rondom de Perlilex, en de noodzaak om je kookplaat correct te configureren voor je stroomgroep maakt dit iets wat je niet zelf moeten willen doen als je geen kennis hebt van enkelen driefasesystemen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ero-Sensei
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-09 15:50
Bij mijn laatste kookplaat dit ook tegengekomen.
De persoon die in de keuken ooit het Perillex stopcontact had gemonteerd had er netjes bij alle openingen bijgeschreven:
L1
L2
N1
N2
-
----
--------

Even nagemeten of het klopt. Vervolgens het aansluitschema van de kookplaat bekijken.
Daarna meet je de stekker door: welke kabel zit op welke pin. Teken het even goed uit: Dus hoe gaat je stekker in het stopcontact.

Dan gewoon aansluitschema kookplaat volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joerij
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-09 21:28
Ik durf het apparaat niet geheel te openen,
Dan moet je er niet aan beginnen.

Gewoon openschroeven volgens de instructie of met een beetje beleid. Als dat niet kan/lukt dan echt uitbesteden. De vraag is: hoe heb je het nu inmiddels opgelost?

[ Voor 46% gewijzigd door joerij op 10-12-2022 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Een topic een half jaar later hiervoor omhoog halen is niet de bedoeling. Deze gaat dan op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.