Wat ik merk is dat als data langere tijd op je SSD staat en je er pakweg 4 jaar of langer niets meer aan veranderd hebt, dat het teruglezen van die data dan veel langzamer is (half zo snel of nog minder). Je kunt dit weer „snel” krijgen, door het bestand in kwestie een keer opnieuw naar de SSD te schrijven.
In mijn history kan ik terugvinden wat ik daar bijvoorbeeld voor gebruikt heb:
Ik herschrijf dus alle blokken van de hele drive. Elke drive waar ik dit op gedaan heb was daarna te lezen met een veel hogere gemiddelde snelheid en ook een apt-get update/upgrade was weer lekker snel. Dit heeft dus het gewenste effect, toch heb ik een paar bedenkingen, waar jullie misschien tips/ideeën voor hebben:
In mijn history kan ik terugvinden wat ik daar bijvoorbeeld voor gebruikt heb:
# Eerste 10 GB van /dev/sdb herschrijven (want dat stuk was het langzaamst) dd if=/dev/sdb of=/dev/sdb bs=1G count=10 # emmc heeft ook last van dit probleem sudo dd if=/dev/mmcblk1 of=/dev/mmcblk1 status=progress
Ik herschrijf dus alle blokken van de hele drive. Elke drive waar ik dit op gedaan heb was daarna te lezen met een veel hogere gemiddelde snelheid en ook een apt-get update/upgrade was weer lekker snel. Dit heeft dus het gewenste effect, toch heb ik een paar bedenkingen, waar jullie misschien tips/ideeën voor hebben:
- Liever zou ik alleen blokken herschrijven die daadwerkelijk voor een bestand in gebruik zijn. En dan dus ook alleen voor bestanden die al een paar jaar niet meer gemodificeerd zijn. Kan dat?
- Door het grote aantal schrijfacties wordt de drive vrij warm als je hem helemaal herschrijft, daarom zou ik het schrijven liever doen met beperkte bandbreedte. Nu gebruik ik ^Z + fg om het kopiëren te pauzeren tot de drive is afgekoeld. Bij pv heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om de doorvoersnelheid te verlagen. Kan dd dat zelf ook?
- Heb ik kans op datacorruptie doordat een ander programma een blok op de SSD verandert precies tussen het moment dat dd deze in het geheugen gelezen heeft en het blok terugschrijft? Of lockt hij dit zelf? Helpt het om de buffer van dd zo klein mogelijk te maken?
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”