KPN kan glasvezel niet verhuizen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lazerus
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-04 21:26
Beste tweakers,

Graag jullie advies t.a.v. het volgende.

Binnenkort ga ik verhuizen. Momenteel heb ik een 1Gbit glasvezelaansluiting bij KPN. Op het nieuwe adres ligt een glasvezelaansluiting van E-Fiber. Onlang heb ik begrepen dat deze partijen niet samenwerken. Wanneer ik de verhuistool van KPN gebruik krijg ik een melding: "We kunnen je huidige abonemment niet op je nieuwe adres leveren".

Mijn vraag is: biedt bovenstaande genoeg grondslag om het contract open te breken? KPN zou theoretisch via ADSL kunnen leveren, echter kom ik dan op een maximale snelheid van 56Mbit. In verband met thuiswerken is dat voor mij geen acceptabel alternatief.

Heeft iemand ervaring met dit of een soortgelijk scenario?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nee, waarom zie je grond om een contract open te breken of beeindigen als jij "bewust" gaat verhuizen naar een plek waar jouw huidige leverancier geen diensten heeft?

Als je huidige contract al 12 maanden oud, of ouder, is, is je opzegtermijn gewoon 1 maand. Is je contract minder dan 12 maanden, kan KPN elke contractuele maand nog opeisen bij je.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-08-2022
bij ziggo kan je ook het abbo opzeggen mochten diensten niet geleverd kunnen worden op het nieuwe adres

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lazerus
MAX3400 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:11:
Nee, waarom zie je grond om een contract open te breken of beeindigen als jij "bewust" gaat verhuizen naar een plek waar jouw huidige leverancier geen diensten heeft?

Als je huidige contract al 12 maanden oud, of ouder, is, is je opzegtermijn gewoon 1 maand. Is je contract minder dan 12 maanden, kan KPN elke contractuele maand nog opeisen bij je.
Dat is mijn vraag, zelf weet ik niet wat een juridische grondslag is om te kunnen openbreken.

Overigens was ik hier niet van bewust. Ik wist dat het huis een glasvezelaansluiting heeft maar ik leer pas onlangs dat deze partijen elkaar uitsluiten van hun netwerk. Uiteraard is KPN niet te verwijten dat ik slecht geinformeerd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:23
Ik zou zeggen bel ze even, kan me voorstellen dat ze ook snappen dat als ze je verplicht gaan laten betalen voor een 95% mindere snelheid dat je in ieder geval nooit meer bij ze terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
KPN is op zich prima telefonisch te bereiken. Bel de klantenservice en kijk met een medewerker wat de mogelijkheden zijn. De verhuistool is handig voor wanneer mensen zelf iets kunnen regelen, in jouw geval dus niet. Even bellen en vragen, je bent vast niet de eerste en de enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ik dacht hetzelfde als @ufear. Als je op https://www.kpn.com/service/administratie/verhuizen.htm kijkt, lijkt verhuizen een non-issue. Alles blijft hetzelfde. Ik verwacht wel (enige) coulance als het niet hetzelfde kan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lazerus
ufear schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:23:
Ik zou zeggen bel ze even, kan me voorstellen dat ze ook snappen dat als ze je verplicht gaan laten betalen voor een 95% mindere snelheid dat je in ieder geval nooit meer bij ze terugkomt.
Dat ga ik zeker doen! Omdat het me niet duidelijk is wat mijn 'recht' is wil ik me graag voorbereiden door van jullie ervaringen te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:23
Lazerus schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:27:
[...]

Dat ga ik zeker doen! Omdat het me niet duidelijk is wat mijn 'recht' is wil ik me graag voorbereiden door van jullie ervaringen te leren.
Ik zou me pas druk gaan maken over mijn rechten als ze uberhaupt moeilijk gaan doen, wat ik in dit geval eigenlijk niet verwacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Lazerus schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:27:
[...]

KPN opzeggen, en een abo'tje bij E-Fiber afsluiten. Dat "recht" heb je gewoon ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spiff
  • Laatst online: 17:17
Sorry, maar dit is toch jaar en dag al standaard, verhuis je naar een gebied waar de provider niet levert, dan kan er gewoon opgezegd worden. En in dit geval lijkt me glasvezel een apart product en kan dan niet door provider gelijkgesteld worden aan xDSL. Vroeger ging je met een verhuizing vaak van de ene kabelprovider naar de ander, en dan bedoel ik de tijd dat Ziggo en UPC nog niet bestonden en er veel regionale providers waren.

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:02
Het staat ook in de AV

13.2 Tussentijds opzeggen
De overeenkomst kan alleen tussentijds worden
opgezegd:
  • Als we iets aan de overeenkomst of aan de tarieven
    veranderen en u daardoor de overeenkomst kunt
    opzeggen. Meer daarover leest u hieronder
  • Als we onze verplichtingen niet nakomen en de
    niet-nakoming zo ernstig is dat het terecht is dat
    u opzegt
  • Als u een openbare elektronische communicatiedienst, zoals internet of (mobiele) telefonie, afneemt
    en de daadwerkelijke kwaliteit van de diensten
    voortdurend afwijkt van wat met u is afgesproken
  • Als u verhuist naar een plaats waar we de dienst
    of een vergelijkbare dienst niet kunnen leveren
  • Bij overlijden
1000/1000 glasvezel kunnen ze niet leveren op je nieuwe adres en xDSL is geen vergelijkbare dienst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lazerus
Oké, jullie hebben me een aardig beeld gegeven. Morgen maar eens even bellen. Bedankt voor de inzichten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mclegodude
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-03 23:04
poos bij de klantenservice gewerkt, het is normaal het geval dat omdat er wel een dienst leverbaar is je je contract niet open kunt laten breken. heel misschien tref je een coulante medewerker, maar volgens voorwaarden is er niets waardoor je op kunt breken.
De dienst 1000/1000 is niet leverbaar, maar vergelijkbare dienst internet is gewoon leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-04 23:32
Ehm in mijn ogen is 1000mbit vs 56mbit totaal niet vergelijkbaar. Dus kunnen ze op je nieuwe adres geen vergelijkbare dienst leveren en mag je dus opzeggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mclegodude
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-03 23:04
Prutsertje13 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 16:26:
Ehm in mijn ogen is 1000mbit vs 56mbit totaal niet vergelijkbaar. Dus kunnen ze op je nieuwe adres geen vergelijkbare dienst leveren en mag je dus opzeggen
dat kan in jouw ogen inderdaad zo zijn, ben ik deels ook met je eens, maar in dit geval wordt het gezien als de dienst "internet" en die kan geleverd worden. ik geef het dus weinig kans tenzij er per toeval een coulante medewerker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:01

The Bad Seed

Chaotic since 1983

mclegodude schreef op zondag 31 juli 2022 @ 21:13:
[...]

dat kan in jouw ogen inderdaad zo zijn, ben ik deels ook met je eens, maar in dit geval wordt het gezien als de dienst "internet" en die kan geleverd worden. ik geef het dus weinig kans tenzij er per toeval een coulante medewerker is.
[not a lawyer] tja, als de klantendienst zwart op wit wil zeggen dat xDSL vergelijkbaar is met fiber, mogen dan alle klanten van fiber gewoon de prijs van het xDSL abbo betalen zonder dat de provider komt klagen? :X

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Laatst online: 08:36

DarkSide

theres no place like ::1

https://www.consumentenbo...s-provider-bij-verhuizing

Het gaat volgens mij inderdaad dan om coulance.

heel plat neem je een dienst internet af idd. En die kunnen ze nog leveren.
Ik lees meer dat je inderdaad verplicht kunt worden om terug te vallen naar xDSL.

op zich wel vaag vind ik. Naast een dienst internet, neem je ook een kwaliteit/snelheid af.
Zou het dus gewoon voorleggen. Ik ga verhuizen en wil daarom opzeggen omdat jullie geen snel internet kunnen leveren

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:10
The Bad Seed schreef op zondag 31 juli 2022 @ 21:26:
[...]

[not a lawyer] tja, als de klantendienst zwart op wit wil zeggen dat xDSL vergelijkbaar is met fiber, mogen dan alle klanten van fiber gewoon de prijs van het xDSL abbo betalen zonder dat de provider komt klagen? :X
Dat is toch al jaren zo? Je betaalt voor de dienst internet en krijgt bij fiber een "kosteloze upgraden naar glasvezel". Tenminste, zo was dat vorig jaar nog bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:01

The Bad Seed

Chaotic since 1983

reiniero schreef op zondag 31 juli 2022 @ 21:31:
[...]

Dat is toch al jaren zo? Je betaalt voor de dienst internet en krijgt bij fiber een "kosteloze upgraden naar glasvezel". Tenminste, zo was dat vorig jaar nog bij ons.
Verschilletje Belgie <-> Nederland dan, :) Hier in BE is de maandprijs voor fiber hoger dan xDSL in de vele gevallen...

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Lazerus schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:08:
[...] echter kom ik dan op een maximale snelheid van 56Mbit. In verband met thuiswerken is dat voor mij geen acceptabel alternatief.
Wat voor werk doe je dan als ik vragen mag? 56Mbit is niet verkeerd. Pas als je echt meerdere keren per dag bestanden van 10GB+ moet verwerken ga je tegen limieten aanlopen voor thuiswerken, een Teams sessie verbruikt ~1-2 megabit.

Ik heb zelf ook gigabit 'voor thuiswerken', maar heb ook wel eens op een locatie gezeten waar ik het met 2Mbps down en 0,5Mbps up moest doen en dat was zeker niet onbruikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:56
Prutsertje13 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 16:26:
Het hangt vooral af van wat er in het contract staat, jouw ogen zijn niet zo heel relevant in het verhaal. KPN levert tegenwoordig een contract met internet op glasvezel waar mogelijk, op koper waar ze niet op glas leveren. Als er in dat contract geen snelheid wordt gegarandeerd heb je best kans dat ze zich gewoon aan het contract houden.

Zoals aangegeven bel ze even en leg het even voor. Ik zie in het verhaal overigens niet of er nog een lopend contract is, voor hetzelfde geld is dat al afgelopen en heb je gewoon een maand opzegtermijn, dan is er überhaupt geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
mclegodude schreef op zondag 31 juli 2022 @ 21:13:
[...]

Ik durf dat proefproces wel aan. De snelheid, prijs en looptijd van een abonnement zijn de kern van de voorwaarden. Ja, als je maar 100 Mbps afnam en op het nieuwe adres wordt 100 Mbps via ADSL aangeboden dan heb je een punt. In dit specifieke geval wordt een veel hogere snelheid afgenomen. Als er niet expliciet iets in het contract staat wat een "vergelijkbare dienst" is dan is deze dus kennelijk vrij te interpreteren en kan de provider je niet dwingen genoegen te nemen met slechtere voorwaarden. Zou wat zijn zeg...

Overigens blijft het advies om gewoon even contact op te nemen. De meeste providers zijn niet onredelijk en hoef je dit helemaal niet zo hard te spelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Jay-B op 01-08-2022 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabes
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:16
Jay-B schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:39:
[...]

Ik durf dat proefproces wel aan. De snelheid, prijs en looptijd van een abonnement zijn de kern van de voorwaarden. Ja, als je maar 100 Mbps afnam en op het nieuwe adres wordt 100 Mbps via ADSL aangeboden dan heb je een punt. In dit specifieke geval wordt een veel hogere snelheid afgenomen. Als er niet expliciet iets in het contract staat wat een "vergelijkbare dienst" is dan is deze dus kennelijk vrij te interpreteren en kan de provider je niet dwingen genoegen te nemen met slechtere voorwaarden. Zou wat zijn zeg...

Overigens blijft het advies om gewoon even contact op te nemen. De meeste providers zijn niet onredelijk en hoef je dit helemaal niet zo hard te spelen.
In de basis neem je bij KPN een internetdienst af en de snelheid die je kiest is een losse VAS (optie) die je erbij neemt.
Zo kon ik op xDSL kiezen tussen 50 en 100 Mbit/s. Nu ik glasvezel heb zijn daar dus o.a. de keuzes voor 200 en 1000 bijgekomen. Die kan ik kiezen maar ook tegelijk elk moment weer wijzigen. Deze snelheidsopties hebben geen opzegtermijn. Mijn Hussel internet abonnement wel. En die is op dit moment 1 maand.

Ik weet niet hoe lang de topicstarter zijn abonnement heeft maar als die dus al langer dan een jaar is is er sowieso een maand opzegtermijn. Wil KPN hem dan aan zijn abonnement houden voor internet kan die gewoon binnen een maand opzeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:06

FreakNL

Well do ya punk?

Oon schreef op zondag 31 juli 2022 @ 21:57:
[...]

Wat voor werk doe je dan als ik vragen mag? 56Mbit is niet verkeerd. Pas als je echt meerdere keren per dag bestanden van 10GB+ moet verwerken ga je tegen limieten aanlopen voor thuiswerken, een Teams sessie verbruikt ~1-2 megabit.

Ik heb zelf ook gigabit 'voor thuiswerken', maar heb ook wel eens op een locatie gezeten waar ik het met 2Mbps down en 0,5Mbps up moest doen en dat was zeker niet onbruikbaar
56mbit is sowieso al een raar getal.. Doet met aan 56k6 denken :+

Anyways, zo rond de 50mbit down (en dan waarschijnlijk 8-10mbit up?) is prima geschikt om op thuis te werken (zelfs met 2-3 personen tegelijk) of met 2-3 personen tegelijk te streamen..

Ik hou meestal grofweg 15-20mbit down en 4-5mbit up aan per persoon aan als mensen mij vragen hoe "snel" hun internet moet zijn... En dat is al ruim... Een gezin van 4 kan prima af met een 100/20 verbinding. Uitzonderingen daargelaten.. Ik weet dat we op Tweakers zitten, maar het dagelijks up en downloaden van grote bestanden (>10gb) is gewoon niet iets wat een gemiddeld gezin doet...

Dus het kan nog een afweging zijn om het abbo uit te dienen en dan naar e-fiber te gaan..

Alsnog denk ik dat KPN gewoon coulant is.

[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 01-08-2022 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1802258

FreakNL schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:54:
[...]

Zo raar is dat getal niet. Ik heb officieel 50mbit down, 5 up. Volgens speedtest had ik gisteren 58 down, 32 up.
KPN VDSL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lazerus
FreakNL schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:54:
[...]

Anyways, zo rond de 50mbit down (en dan waarschijnlijk 8-10mbit up?) is prima geschikt om op thuis te werken (zelfs met 2-3 personen tegelijk) of met 2-3 personen tegelijk te streamen..
Die 56Mbit is een inschatting die KPN zelf doet met hun tooltje o.b.v. afstand tot de wijkcentrale en waarschijnlijk wat andere variabelen zoals type DSL.

Voor mij persoonlijk is van 1000/1000 naar 56/8 geen acceptabele wijziging. Dat zijn snelheden die ik 15 jaar geleden al haalde. Natuurlijk ben ik wat verwend met glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lazerus
Update: net de klantenservice aan de lijn gehad. De aardige mevrouw stelde eerst voor om mijn abonnement te wijzigen naar 56 Mbit. Op dat moment heb ik direct wat tegengas gegeven en gaf ze na overleg met de afdeling opzeggen aan dat mijn scenario inderdaad een grondslag is om tussentijds op te zeggen.

Met andere woorden, KPN ziet glasvezel en xDSL niet als dezelfde of vergelijkbare dienst, maar men probeert het wel voor te stellen als je belt. Voor een deel van de klanten is het wellicht ook een acceptabel alternatief. Bij gebruik van de verhuistool werd overigens ook vermeld dat ik contact moest opnemen, dus deze switch van glasvezel naar DSL bij verhuizen is geen standaard proces. Er komt natuurlijk ook andere hardware bij kijken.

Ik moet wel bewijs aanleveren in de vorm van inschrijving GBA, dus een naadloze overgang wordt het niet, maar ik ben wel tevreden dat men bij KPN coulant is. Onze mobiele abo's zitten ook bij KPN dus die blijven op deze manier bij tevreden klanten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lazerus schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:52:
[...]

Ik moet wel bewijs aanleveren in de vorm van inschrijving GBA, dus een naadloze overgang wordt het niet
Juist wel: je kunt nu zorgen dat je abo op nieuwe adres al draait voordat je de oude opzegt. Zo heb je overlap en kun je evt installatieperikelen oplossen voordat je er volledig afhankelijk van bent.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Terecht dat je op mag zeggen.

Mijn verhaal is ook niet zozeer dat je tevreden zou moeten zijn met een "downgrade" van 1000/1000 naar 56mbit, maar meer dat (mochten ze je echt aan je contract houden) het op zich wel de overbruggen is..

Verder vraag ik me af waarom een consument een 1000/1000 mbit lijn zou moeten hebben. Ik ken je verder niet @Lazerus , maar voor 99% van de mensen is het zware overkill.. Nu is 56mbit wel weer het andere uiterste natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lazerus
FreakNL schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:15:
Terecht dat je op mag zeggen.

Mijn verhaal is ook niet zozeer dat je tevreden zou moeten zijn met een "downgrade" van 1000/1000 naar 56mbit, maar meer dat (mochten ze je echt aan je contract houden) het op zich wel de overbruggen is..

Verder vraag ik me af waarom een consument een 1000/1000 mbit lijn zou moeten hebben. Ik ken je verder niet @Lazerus , maar voor 99% van de mensen is het zware overkill.. Nu is 56mbit wel weer het andere uiterste natuurlijk.
In het kort: omdat het kan. Daarnaast ligt het aan je definitie van overkill. Waarom zou je een SSD nemen als je een minuut geduld kan hebben voordat je systeem opstart? Wat ook meespeelt is prijs/kwantiteit. Een 200/40 DSL lijn kost gok ik zo'n 50 euro. Als je voor hetzelfde geld 1000/1000 kunt krijgen dan ga ik daarvoor, zo simpel is het. Wat mij betreft zo snel mogelijk.

Als er echt geen andere optie is dan kan ik me aanpassen aan een trage verbinding, maar tot die tijd probeer ik het zo goed mogelijk voor mezelf te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

De definitie van overkill is voor mij iets wat je hebt (en voor betaald) terwijl je het eigenlijk niet nodig hebt. Als jij een paar webservers host of je down/upload met regelmaat grote bestanden dan snap ik die 1000/1000 wel.. Maar nogmaals; Ik ken je usecase niet.. Alleen voor de heb is 1000/1000 wel een beetje zonde van het geld (mits het inderdaad duurder is)..

Als je dan toch de vergelijking met HDDs wil maken:

Ik zou het verschil tussen 200/40 vs 1000/1000 niet willen vergelijken met een SATA HDD vs een SSD HDD.. Dat verschil is namelijk echt merkbaar. Het verschil tussen 200 down vs 1000 down is alleen merkbaar bij het downloaden van bestanden. Er gaan bij mij dagen voorbij dat ik niks download. Of hooguit een bestandje van 100mb...

Dus het verschil (als je de vergelijking toch wilt maken) zou ik eerder zoeken in een M.2 SSD met SATA interface vs een M.2 met PCIE interface. Op papier een enorm verschil in snelheid, in de praktijk merkt 99% er niks van..

Je goed recht hoor. Weet ook niet wat de prijs van bijvoorbeeld 200/200 of 500/500 is (t.o.v. die 1000/1000).. Als dat echter meer dan 5 euro is zou ik het wel weten :)

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 01-08-2022 15:06 ]

Pagina: 1