Desktop vs Laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• {Pepijn}
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:35
Goede morgen Tweaker,

Ik had een vraag over de aanschaf van een nieuw systeem, en of het slimmer is om een pc of een laptop aan te schaffen, aangezien beide vrij vergelijkbaar zijn in prijs. Hier wat ik ongeveer ingedachte had. Een desktop vs een laptop met vergelijkbare specs.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700K Boxed€ 422,90€ 422,90
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 115,-€ 115,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 V2 OC Edition met LHR€ 849,-€ 849,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox NR200P Zwart€ 79,-€ 79,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 78,65€ 78,65
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 129,90€ 129,90
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 92,48€ 92,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.846,83

VS.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1LaptopsMSI Vector GP76 12UH-047NL€ 1.799,-€ 1.799,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.799,-

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen vooral, maar ook in CAD software kunnen werken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1800 leek mij een mooi bedrag, assemblage kosten zijn niet nodig.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Rand apparatuur heb ik nog van mijn huidige pc.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nvidia is beter geschikt voor de meeste CAD software. Intel of AMD maakt volgens mij niet zo veel uit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidproductie wil ik niet te hoog.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb zelf weinig topics of adviezen gevonden over de vraag welke beter is, dus mijn vraag is wat zijn jullie ervaringen? Een laptop kan je natuurlijk altijd en overal mee nemen wat een groot voordeel is, en als er bijna de zelfde specs in zitten waarom zou je het niet doen?

Desktop PROLaptop PRO
  • Mee te nemen
  • In een keer klaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Desktop is flexibeler als je later wilt uitbreiden of upgraden. Zo kan een voeding of behuizing jaren langer mee gaan dan een CPU of GPU die na 2-3 jaar eigenlijk alweer verouderd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:12
Laptopspecs zijn niet 1 op 1 te vergelijken met een desktop. Een desktop presteert beter voor een vergelijkbare prijs (als je al een monitor hebt) en heeft geen last van thermische beperkingen.

Moederbord past niet in de NR200 dus de prijs van de desktop gaat nog iets omhoog voor een Mini-ITX bord.

Welke monitor heb je?

[ Voor 7% gewijzigd door Uszka op 31-07-2022 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:18
De laptop heeft een zuinigere CPU die minder goed presteert dan de CPU die je voor je desktop selecteert - zie bv https://nanoreview.net/en...k-vs-intel-core-i7-12700h. Als je bij de desktop blijft zou je het niet K model zonder ingebouwde GPU van de CPU kunnen overwegen - Intel Core i7-12700F Boxed, de verschillen zijn klein, maar hij is wel flink goedkoper.

Een klein kastje waar wel mATX moederborden in passen is de Inter-Tech IM-1 Pocket, daar moeten wel een paar ventilatoren los bij gekocht worden (bv Arctic F8 Zwart, 80mm en Arctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm). Neem dan wel een iets beter mATX moedebord voor de i7 - bv MSI Pro B660M-A DDR4. Ook kan de CPU koeler wat goedkoper, een van de betere voor een i7 is de Scythe Fuma 2 Rev. B)

[ Voor 47% gewijzigd door martyw op 31-07-2022 12:03 . Reden: andere behuizing - mobo - CPU koeler ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• {Pepijn}
Moederbord past niet in de NR200 dus de prijs van de desktop gaat nog iets omhoog voor een Mini-ITX bord.
Klopt, kast en mobo waren vooral voor een prijs indicatie
Welke monitor heb je?
Een LG widescreen van 2560x1080, dus de resolutie is niet een probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• {Pepijn}
martyw schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:52:
De laptop heeft een zuinigere CPU die minder goed presteert dan de CPU die je voor je desktop selecteert - zie bv https://nanoreview.net/en...k-vs-intel-core-i7-12700h. Als je bij de desktop blijft zou je het niet K model zonder ingebouwde GPU van de CPU kunnen overwegen - Intel Core i7-12700F Boxed, de verschillen zijn klein, maar hij is wel flink goedkoper.
Bedankt voor de tip(s), de 12700h lijkt mij niet erg underperformen, maar ik had nog niet gezien dat er een concreet verschil tussen de 2 zit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:28
De vraag die je jezelf vooral moet stellen bij desktop vs laptop is: hoe belangrijk is het dat je je computer makkelijk kunt verplaatsen/meenemen? Als je altijd op dezelfde plek zit, dan is de keuze snel gemaakt: computer is altijd krachtiger dan een laptop, voor hetzelfde geld.

The devil is in the details.

Pagina: 1