Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jaywalkers
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-12-2022
Beste Tweakers,

Ik heb net een nieuw systeem gebouwd met deze specs:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700K Boxed€ 422,90€ 422,90
1MoederbordenGigabyte Z690I AORUS ULTRA (rev. 1.0)€ 326,64€ 326,64
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 12G OC LHR€ 899,-€ 899,-
1BehuizingenLian Li A4-H20 (PCI-e 4.0 riser cable) Zwart€ 149,89€ 149,89
1MonitorenGigabyte M32U Zwart€ 829,-€ 829,-
1WaterkoelingNZXT Kraken X53€ 124,90€ 124,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK64GX5M2B5200C40€ 389,90€ 389,90
1VoedingenCorsair SF750 (2018)€ 150,49€ 150,49
2Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 246,26€ 492,52
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.785,24

Als ik deze via de Displayport of HDMI van de GPU aansluit op de monitor dan krijg ik enorme audio distortion.

En bij wat langer gebruik (20 seconden oid) van de audio, bijvoorbeeld een youtube filmpje crashed de hele pc -> Gaat uit geen BSOD.

Als ik de nvidia audio uitzet in de device manager en bv een headphone gebruik via de jack of de HDMI gebruik van het moederbord dan is er geen probleem.

Ik heb het volgende geprobeerd:

Verschillde Nvidia drivers -> Geen effect Zowel de laatste studio als game ready drivers hebben hetzelfde probleem.
Verschillende Audio drivers -> De MS Driver geeft ook hetzelfde probleem.
Verschillende resoluties / refresh rates.

De GPU in een ander systeem -> Werkt naar behoren.
Een andere GPU in dit systeem -> Werkt naar behoren (Ik heb wel alleen een 1060 liggen)
De monitor speakers werken ook zonder probleem op andere systemen.

Nog misschien interessant is dat een Aida64 stress test van GPU+CPU geen crash oplevert (nvidia audio staat uit).

Ik dacht nog misschien de riser cable? Maar heb eigenlijk geen idee meer.

Ik zou natuurlijk het systeem zo kunnen gebruiken zonder audio via hdmi of displayport maar das niet echt wenselijk bij een nieuw systeem.

Alle ideeen zijn zeer welkom!

Edit:

Bios is up to date.

XMP staat aan (zelfde probleem wanneer deze uitstaat)

Extreme Memory Profile v3.0:
Profile Name Profile 1
Memory Speed DDR5-5200 (2600 MHz)
Voltage (VDD) 1.25 V
Voltage (VDDQ) 1.25 V
Voltage (VPP) 1.80 V
Voltage (Memory Controller) 1.20 V

[Voor 3% gewijzigd door Jaywalkers op 31-07-2022 11:05]

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:22
Riser cable kan makkelijk het probleem zijn. Ben wel vaker tegen issues aangelopen met die dingen. Heb je de mogelijkheid om zonder riser cable te testen?

Is het BIOS van het moederbord up to date?

Wat zijn de settings van het RAM? XMP staat aan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jaywalkers
Zonder riser testen is wel een goeie, ik ga eens kijken of dat te doen is!

Bios is up to date.

XMP staat aan (zelfde probleem wanneer deze uitstaat)

Extreme Memory Profile v3.0:
Profile Name Profile 1
Memory Speed DDR5-5200 (2600 MHz)
Voltage (VDD) 1.25 V
Voltage (VDDQ) 1.25 V
Voltage (VPP) 1.80 V
Voltage (Memory Controller) 1.20 V

Ik ben trouwens een beetje aan het benchmarken (uniengine heaven) om te kijken of ik iets kan vinden en dit lijkt ook inconsistent.

Ik ga zonder riser proberen, dit duurt wel even heb geen goeie opstelling dus zal iets moeten improviseren.

Dank zover!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jaywalkers
Ik had nog een 3.0 Riser en deze geeft dezelfde problemen helaas. Dus ik denk niet dat het de riser is.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee