Beste Tweakers,
Ik heb net een nieuw systeem gebouwd met deze specs:
Als ik deze via de Displayport of HDMI van de GPU aansluit op de monitor dan krijg ik enorme audio distortion.
En bij wat langer gebruik (20 seconden oid) van de audio, bijvoorbeeld een youtube filmpje crashed de hele pc -> Gaat uit geen BSOD.
Als ik de nvidia audio uitzet in de device manager en bv een headphone gebruik via de jack of de HDMI gebruik van het moederbord dan is er geen probleem.
Ik heb het volgende geprobeerd:
Verschillde Nvidia drivers -> Geen effect Zowel de laatste studio als game ready drivers hebben hetzelfde probleem.
Verschillende Audio drivers -> De MS Driver geeft ook hetzelfde probleem.
Verschillende resoluties / refresh rates.
De GPU in een ander systeem -> Werkt naar behoren.
Een andere GPU in dit systeem -> Werkt naar behoren (Ik heb wel alleen een 1060 liggen)
De monitor speakers werken ook zonder probleem op andere systemen.
Nog misschien interessant is dat een Aida64 stress test van GPU+CPU geen crash oplevert (nvidia audio staat uit).
Ik dacht nog misschien de riser cable? Maar heb eigenlijk geen idee meer.
Ik zou natuurlijk het systeem zo kunnen gebruiken zonder audio via hdmi of displayport maar das niet echt wenselijk bij een nieuw systeem.
Alle ideeen zijn zeer welkom!
Edit:
Bios is up to date.
XMP staat aan (zelfde probleem wanneer deze uitstaat)
Extreme Memory Profile v3.0:
Profile Name Profile 1
Memory Speed DDR5-5200 (2600 MHz)
Voltage (VDD) 1.25 V
Voltage (VDDQ) 1.25 V
Voltage (VPP) 1.80 V
Voltage (Memory Controller) 1.20 V
Ik heb net een nieuw systeem gebouwd met deze specs:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i7-12700K Boxed | € 422,90 | € 422,90 |
1 | Moederborden | Gigabyte Z690I AORUS ULTRA (rev. 1.0) | € 326,64 | € 326,64 |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 12G OC LHR | € 899,- | € 899,- |
1 | Behuizingen | Lian Li A4-H20 (PCI-e 4.0 riser cable) Zwart | € 149,89 | € 149,89 |
1 | Monitoren | Gigabyte M32U Zwart | € 829,- | € 829,- |
1 | Waterkoeling | NZXT Kraken X53 | € 124,90 | € 124,90 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK64GX5M2B5200C40 | € 389,90 | € 389,90 |
1 | Voedingen | Corsair SF750 (2018) | € 150,49 | € 150,49 |
2 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 246,26 | € 492,52 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 3.785,24 |
Als ik deze via de Displayport of HDMI van de GPU aansluit op de monitor dan krijg ik enorme audio distortion.
En bij wat langer gebruik (20 seconden oid) van de audio, bijvoorbeeld een youtube filmpje crashed de hele pc -> Gaat uit geen BSOD.
Als ik de nvidia audio uitzet in de device manager en bv een headphone gebruik via de jack of de HDMI gebruik van het moederbord dan is er geen probleem.
Ik heb het volgende geprobeerd:
Verschillde Nvidia drivers -> Geen effect Zowel de laatste studio als game ready drivers hebben hetzelfde probleem.
Verschillende Audio drivers -> De MS Driver geeft ook hetzelfde probleem.
Verschillende resoluties / refresh rates.
De GPU in een ander systeem -> Werkt naar behoren.
Een andere GPU in dit systeem -> Werkt naar behoren (Ik heb wel alleen een 1060 liggen)
De monitor speakers werken ook zonder probleem op andere systemen.
Nog misschien interessant is dat een Aida64 stress test van GPU+CPU geen crash oplevert (nvidia audio staat uit).
Ik dacht nog misschien de riser cable? Maar heb eigenlijk geen idee meer.
Ik zou natuurlijk het systeem zo kunnen gebruiken zonder audio via hdmi of displayport maar das niet echt wenselijk bij een nieuw systeem.
Alle ideeen zijn zeer welkom!
Edit:
Bios is up to date.
XMP staat aan (zelfde probleem wanneer deze uitstaat)
Extreme Memory Profile v3.0:
Profile Name Profile 1
Memory Speed DDR5-5200 (2600 MHz)
Voltage (VDD) 1.25 V
Voltage (VDDQ) 1.25 V
Voltage (VPP) 1.80 V
Voltage (Memory Controller) 1.20 V
[Voor 3% gewijzigd door Jaywalkers op 31-07-2022 11:05]