Wat voor bint/latei?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aw87
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-03-2023
Wij willen een deuropening maken in een volsteens dragende muur (ca 22cm dik)

Nu kan ik een constructeur inhuren om te rekenen, of ik kan er een overkill bint/latei in zetten die mount everest kan dragen :P Ik begrijp dat een HE200B overkill is, maar ja, dat is niet meer te tillen... :-(

Mijn vraag aan jullie, zonder extreem te overdrijven, welke grootte bint is meer dan voldoende voor de deurropening?

Alle reacties

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-01 14:51

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Mijn glazen bol zegt dat je toch echt voor de HE2000B moet gaan.

Flauw antwoord natuurlijk, maar dat hangt natuurlijk nog al af van de belastingsituatie.

Steam/Discord: Flimovic

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:11

Asteroid9

General Failure

Je kan hier eens beginnen: https://www.mile17.nl/ligger.php

Ik neem aan dat het een enkel deurgat is? Dan is zelfs een HE200B op die lengte maar iets van 75kg, dus te hanteren wordt het sowieso wel.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:41
Een foto van de situatie zou wel helpen.
Wat zit er boven? Verdiepingsvloer? Gording?
Hoe breed wil je er een uitsparing in maken?

Joe

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-01 13:29
Waarop baseer je dat een HEB200 overkill is?
Is enorm afhankelijk van de situatie.

Het soort linkjes wat @Asteroid9 stuurt is allemaal leuk en aardig (no offence), maar als je niet weet welke belastingen je moet invullen (conform Eurocode), dan doe je alsnog maar wat.
Edit: de drukspanning onder de ligger (dus op het metselwerk) is bijvoorbeeld ook nog van belang. Sparingen in wanden maken kan ook niet altijd zomaar, de wand kan namelijk ook voor de stabiliteit van het gebouw van belang zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Krijnemans op 31-07-2022 12:07 ]

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22-01 19:20
Je geeft echt 0 info.

Wat is de overspanning van de balk en wat zit er boven de sparing? Zijn er dragende vloer welke rusten op de wand, en zo ja, wat is de afstand van de onderkant vloer tot de bovenkant sparing.

Stuur eens wat foto's en tekeningen, plattegronden, doorsneden en gevelaanzichten. Zonder dit is er echt niks zinnigs over te zeggen.

Misschien is het allemaal safe en is het met een praktische latei op te lossen of er steunt wel degelijk gewicht op en kort je een balk berekenen of het is niet duidelijk te zien en er moet echt een constructeur bij komen.
Pagina: 1