Oordoppen die ook bij zelf praten fijn zijn

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb verschillende (goedkope) oordopjes maar bij praten hoor je jezelf pijnlijk hard terug.
Zijn er ook oordopjes waarmee je wel comfortabel kunt praten?

Ik zou ze willen gebruiken bij vergaderingen waar er ook een zoom/teams meeting aan staat op een kleine speaker op max volume (overstuurd enzo).

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:26
Sony LinkBuds (dus niet LinkBuds S, maar de LinkBuds non-S):

Afbeeldingslocatie: https://www.sony.nl/image/e72b74ee8f89c7175decd07d4dac4164?fmt=png-alpha&wid=480

Zijn open, waardoor je jezelf (en de rest van de buitenwereld :P) gewoon natuurlijk hoort, in plaats van via een microfoon versterkt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Oh sorry ik bedoel dempende oordoppen, earplugs, passief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Je hoort jezelf hard terug omdat de wand van je gehoorkanaal trilt tijdens het praten. De oordop sluit de gehoorgang af, waardoor deze trilling wordt gekoppeld aan je trommelvlies.

Om dit tegen te gaan heb je ofwel open* oordoppen nodig (verbreekt deze verbinding; bestaan zowel passief als actief), ofwel actieve oordoppen met ANC. In het geval van ANC zit er meestal een microfoon in het gehoorkanaal, om i.c.m. een regelkring deze trilling weg te regelen. In alle gevallen wordt het probleem minder, maar gaat het niet helemaal weg.

Je noemt dat je geen actieve oordoppen wilt. Waarom wil je dit niet? Mocht het zijn dat je alsnog de buitenwereld wilt horen, dan is dit misschien een optie. Bij sommige oordoppen met ANC heb je de optie om in te stellen hoeveel je van de buitenwereld hoort, terwijl de regelkring actief blijf die zorgt dat je jezelf niet overmatig hoort.

*Open, passieve oordoppen kan je herkennen aan dat ze vrijwel geen demping bieden in de lage tonen. Zeg minder dan 3 dB in de octaafbanden 31, 63, 125 en 250 Hz. Deze dempingswaardes kan je vinden in het datablad of de handleiding. De oordoppen bieden dan uiteraard geen demping tegen de lage tonen van een stem.

[ Voor 35% gewijzigd door TBTL op 31-07-2022 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
TBTL schreef op zondag 31 juli 2022 @ 09:24:
Je noemt dat je geen actieve oordoppen wilt. Waarom wil je dit niet? Mocht het zijn dat je alsnog de buitenwereld wilt horen, dan is dit misschien een optie. Bij sommige oordoppen met ANC heb je de optie om in te stellen hoeveel je van de buitenwereld hoort, terwijl de regelkring actief blijf die zorgt dat je jezelf niet overmatig hoort.
Voornamelijk omdat het onopvallend moet zijn. Ik wist niet dat je soms in kan stellen hoeveel je van de buitenwereld hoort. Ik ga googlen.
TBTL schreef op zondag 31 juli 2022 @ 09:24:
*Open, passieve oordoppen kan je herkennen aan dat ze vrijwel geen demping bieden in de lage tonen. Zeg minder dan 3 dB in de octaafbanden 31, 63, 125 en 250 Hz. Deze dempingswaardes kan je vinden in het datablad of de handleiding. De oordoppen bieden dan uiteraard geen demping tegen de lage tonen van een stem.
Ben wat aan het rondgooglen maar kom ze niet direct tegen.
Heb je een voorbeeld (of een aanbeveling) van zulke doppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik ken deze markt helaas niet zo goed.
De technische term in het Engels is 'occlusion'. Misschien kan je hierop zoeken om geschikte oordoppen te vinden. Wikipedia: Occlusion effect

[ Voor 3% gewijzigd door TBTL op 31-07-2022 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als jij jezelf terug hoort moet je de instellingen van je mic in windows openen en daar het vinkje "luisteren naar dit apparaat" (of listen to this device " uitschakelen. Dat lost vermoedelijk je probleem op.

Als het gaat om trillingen van je eigen praten horen: vervang de siliconen plugs van je dopjes door foamtips. Dempt en gaat naar je gehoorgang zitten, dus ook nog eens heel comfortabel om lang in te hebben :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:26
The Eagle schreef op zondag 31 juli 2022 @ 22:01:
Als jij jezelf terug hoort moet je de instellingen van je mic in windows openen en daar het vinkje "luisteren naar dit apparaat" (of listen to this device " uitschakelen. Dat lost vermoedelijk je probleem op.

Als het gaat om trillingen van je eigen praten horen: vervang de siliconen plugs van je dopjes door foamtips. Dempt en gaat naar je gehoorgang zitten, dus ook nog eens heel comfortabel om lang in te hebben :)
Het blijft altijd lastig met 'oordopjes' (om muziek/geluid mee af te spelen) vs 'oordopjes' (enkel en alleen om geluid te dempen), maar gezien @Juup dit reageerde op mijn post:
Juup schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 23:28:
Oh sorry ik bedoel dempende oordoppen, earplugs, passief.
lijkt het er toch op dat 'ie vooral op zoek is naar oordopjes a la:

Afbeeldingslocatie: https://oordopjes-kopen.nl//sites/oordopjes-kopen.nl/picz/Nonoise%20Motor.jpg

of iets in die strekking :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Statusupdate: ik heb nog geen oorpluggen gevonden die "open" zijn :(.
Inmiddels wel 3 koptelefoons uitgeprobeerd:

1. Beats Fit Pro (in-ear)
- Dikke tegenvaller, amper ANC (alleen wat lage tonen worden onderdrukt), slecht in zoom/teams, slecht in de auto, slecht op de fiets met windgeruis.

2. Bose QC35 (1e generatie) (over-ear)
- Redelijk goede ANC
- Fijn op de fiets (geen windgeruis als je in die langzame Bose app de ANC een standje lager zet)
- Fijn in de auto, zolang je niet belt of dicteert
- Niet fijn in zoom/teams omdat je jezelf en de omgeving hard terughoort (nog harder dan zonder koptelefoon)

3. Airpods Max (over-ear)
- Heerlijke stilte, absoluut beste ANC tot nu toe
- Zwaar, vervelend om lange tijd op je hoofd te hebben
- Kriebelige oorkussens
- In de auto en bij rondlopen worden hele lage frequenties vervelend hard doorgegeven.
- Je kunt 'm niet uitzetten :? Alleen als je 'm in de bijbehorende beha-handtas stop gaat 'ie uit.
- Fijn in zoom/teams! De ANC blijft gewoon volop werken en je hoort jezelf voornamelijk "van binnenuit" maar toch prettig.
- Minste "oorvermoeidheid" na lang gebruik
- Niet fijn op de fiets, te veel windgeruis

[ Voor 11% gewijzigd door Juup op 07-08-2022 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F A
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-05 11:15

F A

F

Juup schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 22:46:
Statusupdate: ik heb nog geen oorpluggen gevonden die "open" zijn :(.
Inmiddels wel 3 koptelefoons uitgeprobeerd:

1. Beats Fit Pro (in-ear)
- Dikke tegenvaller, amper ANC (alleen wat lage tonen worden onderdrukt), slecht in zoom/teams, slecht in de auto, slecht op de fiets met windgeruis.

2. Bose QC35 (1e generatie) (over-ear)
- Redelijk goede ANC
- Fijn op de fiets (geen windgeruis als je in die langzame Bose app de ANC een standje lager zet)
- Fijn in de auto, zolang je niet belt of dicteert
- Niet fijn in zoom/teams omdat je jezelf en de omgeving hard terughoort (nog harder dan zonder koptelefoon)

3. Airpods Max (over-ear)
- Heerlijke stilte, absoluut beste ANC tot nu toe
- Zwaar, vervelend om lange tijd op je hoofd te hebben
- Kriebelige oorkussens
- In de auto en bij rondlopen worden hele lage frequenties vervelend hard doorgegeven.
- Je kunt 'm niet uitzetten :? Alleen als je 'm in de bijbehorende beha-handtas stop gaat 'ie uit.
- Fijn in zoom/teams! De ANC blijft gewoon volop werken en je hoort jezelf voornamelijk "van binnenuit" maar toch prettig.
- Minste "oorvermoeidheid" na lang gebruik
- Niet fijn op de fiets, te veel windgeruis
Ik zou de nieuwe Sony XM5 koptelefoon echt aanraden. Deze is erg vergelijkbaar met de Airpods Max qua ANC, maar zijn wel comfortabel om langdurig te dragen.
Ook heeft deze windruisreductie die automatisch aangaat als je op de fiets zit.

Praten ermee op is niet zo goed als de Airpods Max maar ik vind het nog comfortabel genoeg dat ik er geen last van heb. En de microfoon is industrie leidend, ik stond in de metro en alleen mijn stem was hoorbaar.

~F

• Juup
  • Niet online
4. Sony WH-1000XM5 (over-ear)
- Lekker licht, zit lekker op het hoofd
- Oor raakt binnenkant van koptelefoon, daar zit schuim, geeft beetje schuurgeluiden bij het praten of gewoon bewegen.
- Goede ANC, vergelijkbaar met Airpods Max (als je stil zit tenminste)
- Niet fijn op de fiets, te veel windgeruis, maar minder windgeruis dan de Airpods Max
- De ANC is adaptief en hercalibreert zich regelmatig, bijvoorbeeld als je de oorkussens even een millimeter verzet (omdat ze plakken) of als je meezingt met de muziek of als je je hoofd draait in de wind (op de fiets)
- De oorschelpen fungeren als een drumstel, nog erger dan de QC35, als je er een tik op geeft dan komt dan zeer luid door in dat oor.
- Om 'm te bedienen moet je op de oorschelp vegen (swipen), grote kans dat je per ongeluk klopt of tikt op de oorschelp.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Heb je AirPod Pro's al geprobeerd? Echt mijn beste aanschaf van vorig jaar. Ook met praten zit het prima. ANC is ook heel behoorlijk. Ook op de fiets. Kan gewoon een podcast luisteren bijvoorbeeld.

Of het verstandig is om ANC in te schakelen op de fiets is overigens wel twijfelachtig ;) In een drukke stad zou ik sowieso niet met muziek op willen fietsen.

• Juup
  • Niet online
De Beats Fit Pro zouden hetzelfde moeten zijn als de Airpods Pro en die vielen me erg tegen.

Pagina: 1