Welke Cat6a U/UTP kabel? (En bijpassende keystones etc.)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_den_Toom
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-07 05:03
Ik ben op zoek naar een 100 meter lange Cat6a U/UTP installatiekabel (en keystones, patch panel, opbouwdoosjes, patch kabels) voor een thuisinstallatie waar één iemand standaard vanuit huis werkt (online taalcursussen via Zoom), en nog twee personen waaronder ikzelf die veel vanuit huis werken.

Naast massief koperen draden met een dikte van 23AWG en Cat6a U/UTP heb ik vooral ook op de brandklasse gelet, maar de enige die ik vind in een lengte van 100 meter en een brandklasse boven Eca, is de VALUE 21.99.1686. Deze heeft de brandklasse Dca, en is van hetzelfde moederbedrijf als Roline: SECOMP.

De reden waarom ik nog wat twijfel is dat ik bijna niks vind over het merk VALUE; zelf geven ze het volgende aan op de website van SECOMP: "Met ons eigen merk VALUE richten wij ons op klanten die een Low-Cost product zoeken voor standaard toepassingen in kantoor of woning. Voor gebruik in industrie of andere kritische toepassingen zijn de VALUE producten niet geschikt. Hier adviseren wij ons eigen merk ROLINE te gebruiken."

Van Roline zou de meest vergelijkbare kabel de 21.15.1686 zijn. Ze gebruiken zelfs exact dezelfde productfoto ervoor.
Echter heeft deze alleen een Eca brandklasse (icm. LSZH), en kost deze €116,89 ipv. €70,26.

Wat zou hierbij de betere keuze zijn? Heeft iemand ervaringen met het merk VALUE? Moet ik wel zo erg letten op de brandklasse? Of is er nog een betere kabel die iemand me aan kan raden?

De keystones etc. koop ik het liefst gelijk van hetzelfde merk. VALUE heeft de 26.99.0377 voor €1,56 per stuk (gereedschapsvrij), en Roline heeft de 21.17.0320 voor €3,80 (de meest vergelijkbare met die van VALUE alleen heb je bij deze wel een LSA tool nodig). Hierbij alleen weer de vraag of het merk VALUE goed is of dat er iemand is die me wat beters aan kan raden.

Opbouwdoosjes en een keystone behuizing vind ik bij SECOMP helaas niet zoals ik die zoek (1 en 2 poorts opbouwdoosjes en een 12 poorts keystone behuizing).

Delock heeft 1 en 2 poorts opbouwdoosjes: 86226 (€1,78) en 86207 (€1,98). Ook hebben ze een 12 poorts keystone behuizing: de 43339 (€19,57). LogiLink lijkt exact dezelfde behuizing te verkopen: de NK4052 (€12,41).
Zijn deze gewoon geschikt icm. met de eerder genoemde keystone modules?

De 12 poorts behuizingen zijn van staal maar ik neem aan dat met de plastic keystones het gebruik van een ongeaarde stalen keystone behuizing geen negatieve invloed zal hebben? De enige plastic 12 poorts behuizingen zijn namelijk zulke dubbelzijdige; echter heb ik liever 12 poorten naast elkaar.
Voorlopig heb ik maximaal 8 poorten nodig maar wil de ruimte hebben om later uit te breiden. Ik overweeg wel om een 8 poorts te kopen en dan zodra het nodig is nog een kleine erbij te kopen. Wat is hierbij aan te raden?

SECOMP heeft de volgende patchkabels (dezelfde versie in verschillende lengtes. Ze hebben ook nog andere Roline kabels maar die zijn erg dun): Roline 21.15.2741 (€3,50 voor 1m) en VALUE 21.99.1451 (€1,44).
Die van Roline hebben een LSZH certificering en zijn "Component Level Tested", die van VALUE niet. Doet LSZH ertoe met een maximale kabel-lengte van zo'n 3 meter? En hierbij weer de vraag of iemand ervaringen heeft met VALUE en of iemand een betere aanrader heeft.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-10 18:19
Als je de hoogste brandklasse wilt pak dan een B2ca kabel, echter heeft dit weinig nut als de rest van je installatie bestaat uit PVC buis e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:02
Brandklasse is helemaal niet interessant voor een woning met slechts "enkele" kabels. De eisen zijn hier voor bekabeling op grote schaal en de hoeveelheid rook/brandende druppels en de snelheid waarmee de kabelmantel brand verspreid.

Zo pas je de hoogste brandklasse toe in gebouwen met een logiesfunctie op grote oppervlakten.
https://www.technischeuni...hema-bijeenkomst_logo.jpg

Daarnaast wat hierboven gezegd wordt. Als je rekening gaat houden met brandklasse moet je dat ook doen met je buiswerk etc. een lengte halogeen vrije buis (bijvoorbeeld halovolt van pipelife) is reteduur ten opzichte van een normale lengte pvc pijp.
Anders heeft het allemaal geen zin.

Que bekabeling heb ik verder geen nuttige toevoeging, ik heb thuis de cat6a bekabeling van belden ( bij sandervunderink) toegepast en dat functioneert allemaal prima in kunststof keystones en een 24p metalen patchrack

[ Voor 15% gewijzigd door S-te-fan op 30-07-2022 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_den_Toom
Erwin schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 22:19:
Als je de hoogste brandklasse wilt pak dan een B2ca kabel, echter heeft dit weinig nut als de rest van je installatie bestaat uit PVC buis e.d.
Zou best een B2ca kabel willen maar de prijs moet wel in verhouding blijven tot de toepassing uiteraard. En B2ca lijkt me persoonlijk wel erg overkill voor in een huis. Bovendien kan ik, zoals ik al zei, überhaupt geen kabel vinden boven Eca in 100 meter lengte (behalve dan die van VALUE).
Een tijd geleden wel een 500 meter haspel van "The Linq" met B2ca voor iets minder dan €300 bij bol.com, maar vond helemaal niks over het merk en dat is wel èrg goedkoop voor 500 meter B2ca Cat6a kabel (ook zou ik dan de rest door moeten kunnen verkopen om het rendabel te maken).
S-te-fan schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 22:36:
Brandklasse is helemaal niet interessant voor een woning met slechts "enkele" kabels. De eisen zijn hier voor bekabeling op grote schaal en de hoeveelheid rook/brandende druppels en de snelheid waarmee de kabelmantel brand verspreid.

Zo pas je de hoogste brandklasse toe in gebouwen met een logiesfunctie op grote oppervlakten.
https://www.technischeuni...hema-bijeenkomst_logo.jpg

Daarnaast wat hierboven gezegd wordt. Als je rekening gaat houden met brandklasse moet je dat ook doen met je buiswerk etc. een lengte halogeen vrije buis (bijvoorbeeld halovolt van pipelife) is reteduur ten opzichte van een normale lengte pvc pijp.
Anders heeft het allemaal geen zin.

Que bekabeling heb ik verder geen nuttige toevoeging, ik heb thuis de cat6a bekabeling van belden ( bij sandervunderink) toegepast en dat functioneert allemaal prima in kunststof keystones en een 24p metalen patchrack
Die afbeelding had ik nog niet gevonden. Als ik het volg kom ik uiteindelijk misschien toch wel bij Dca terecht door de aanwezigheid van brandbaar materiaal (kleding in houten kasten, echter weet ik niet of dit wel telt als brandmaar materiaal).

De kabels lopen niet via buizen, maar langs de muren, door twee plafonden, en door kledingkasten. Moet het allemaal via buizen lopen?

Bij sandervunderink vind ik alleen een F/UTP Cat6a kabel, maar ik hou het liever bij U/UTP. Dit vind ik nergens in 100 meter lengte van Belden (eerder al naar gezocht).

Overigens heeft de VALUE kabel gewoon een PVC buitenmantel, dus ook niet LSZH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
Ik weet niet wat de Value kabel is of waar het gemaakt wordt maar als er Eca of Dca opstaat moet er ook een DOP nummer opstaan waarvan het certificaat te krijgen moet zijn. Hier kun je iig de fabrikant aan herleiden en inschatten wat de kwaliteit is. Maar zou persoonlijk in een woonhuis hooguit Dca LS0H trekken gezien de rest van het materiaal ook wel allemaal PVC zal zijn. Wat betreft kopen zou ik wat meer richting de technische webshops zoeken dan Bol.com. Succes met je installatie!

edit: Belden heeft de kabel niet in U/UTP inderdaad. Wel een Cat6.

[ Voor 7% gewijzigd door Erwin op 30-07-2022 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:02
@Daniel_den_Toom maar als bij jouw de kledingkast in brand staat dan ben je toch allang buiten. En dan kan die kabel wel wat giftige gassen produceren of druppen maar daar merk je niks van. En die kleding met al de plastic hangers en weet ik veel wat.

Dat is wel een verschil met vluchtroutes in gebouwen waar boven je hoofd 100+ kabels in kabelgoten lopen.

Mijn inziens rechtvaardigt dat het prijsverschil niet om daar specifiek op te gaan zoeken. Maar uiteraard kan het nooit kwaad om er rekening mee te houden.

En dan zou ik in dat geval gaan voor dca bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_den_Toom
Erwin schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 23:29:
Ik weet niet wat de Value kabel is of waar het gemaakt wordt maar als er Eca of Dca opstaat moet er ook een DOP nummer opstaan waarvan het certificaat te krijgen moet zijn. Hier kun je iig de fabrikant aan herleiden en inschatten wat de kwaliteit is. Maar zou persoonlijk in een woonhuis hooguit Dca LS0H trekken gezien de rest van het materiaal ook wel allemaal PVC zal zijn. Wat betreft kopen zou ik wat meer richting de technische webshops zoeken dan Bol.com. Succes met je installatie!

edit: Belden heeft de kabel niet in U/UTP inderdaad. Wel een Cat6.
Kan het DOP nummer nergens vinden (zal wel alleen op het label staan?)
De fabrikant zou in ieder geval VALUE / Secomp moeten zijn.

Ik zoek toch wel echt 6A, omdat ik een deel van de apparatuur met de loop van de tijd met een 10Gbps link wil verbinden.
S-te-fan schreef op zondag 31 juli 2022 @ 08:13:
@Daniel_den_Toom maar als bij jouw de kledingkast in brand staat dan ben je toch allang buiten. En dan kan die kabel wel wat giftige gassen produceren of druppen maar daar merk je niks van. En die kleding met al de plastic hangers en weet ik veel wat.

Dat is wel een verschil met vluchtroutes in gebouwen waar boven je hoofd 100+ kabels in kabelgoten lopen.

Mijn inziens rechtvaardigt dat het prijsverschil niet om daar specifiek op te gaan zoeken. Maar uiteraard kan het nooit kwaad om er rekening mee te houden.

En dan zou ik in dat geval gaan voor dca bekabeling.
Mijn gedachte was meer dat als iets van apparatuur gaat branden, dit minder snel naar andere kamers verspreidt via de bekabeling. Daarbij gaat het me dus niet zozeer om de gassen en druppels.
Maar misschien zit ik daar ook al te ver door te denken.

Ik zoek vooral een kwalitatief goede kabel, en als laatste criteria heb ik de brandklasse genomen. De Value kabel met hogere brandklasse - Dca - is dan ook goedkoper dan de Roline kabel met lagere brandklasse - Eca -. Hierbij is voor mij de vraag dan vooral of de prijs ten koste gaat van de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
Om het nog ingewikkelder te maken kan een Eca kabel ook prima brandvertragend zijn maar heeft de fabrikant deze niet laten testen voor B2ca...! Succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ervaring met VALUE kabels is niet zo best de kabels zijn nogal slap en beschadigen snel, ze voelen een beetje budget aan.

Brandklasse daar zou ik geen seconde naar kijken, als je hele huis in de fik staat kan dat beetje giftige damp van die kabels er ook wel bij, normale kabels branden vliegen trouwens ook niet zomaar in de fik hoor. Brandklasse is voor gebouwen waar honderden UTP kabels in de plafonds liggen en waar de ventilatie door dezelfde ruimte lopen (de plenum ruimte) je wil niet dat als daar brand is die giftige dampen door de ventilatie door het hele gebouw heen worden geblazen voordat iedereen veilig buiten is. Voor thuisgebruik waar je al niet dit soort ruimtes hebt in je plafond en geen mechanische ventilatie en waarschijnlijk ook geen honderen utp kabels bij elkaar is dit totaal zinloos om je druk over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_den_Toom
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:12:
Mijn ervaring met VALUE kabels is niet zo best de kabels zijn nogal slap en beschadigen snel, ze voelen een beetje budget aan.

Brandklasse daar zou ik geen seconde naar kijken, als je hele huis in de fik staat kan dat beetje giftige damp van die kabels er ook wel bij, normale kabels branden vliegen trouwens ook niet zomaar in de fik hoor. Brandklasse is voor gebouwen waar honderden UTP kabels in de plafonds liggen en waar de ventilatie door dezelfde ruimte lopen (de plenum ruimte) je wil niet dat als daar brand is die giftige dampen door de ventilatie door het hele gebouw heen worden geblazen voordat iedereen veilig buiten is. Voor thuisgebruik waar je al niet dit soort ruimtes hebt in je plafond en geen mechanische ventilatie en waarschijnlijk ook geen honderen utp kabels bij elkaar is dit totaal zinloos om je druk over te maken.
Bedankt voor je reactie!
Welke kabels van VALUE heb je ervaring mee?
En heb je andere aanraders voor een 100 meter CAT6A U/UTP kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daniel_den_Toom schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:57:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Welke kabels van VALUE heb je ervaring mee?
En heb je andere aanraders voor een 100 meter CAT6A U/UTP kabel?
De Cat6a kabels maar welke precies het waren durf ik niet te zeggen, ik gebruik zelf Kindermann kabels maar ik heb die kabels op rol zakelijk gekocht ik heb geen idee of ze ook aan particulieren verkopen, dit merk zie je veel bij de professionele kabelaanlegboeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_den_Toom
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:46:
[...]

De Cat6a kabels maar welke precies het waren durf ik niet te zeggen, ik gebruik zelf Kindermann kabels maar ik heb die kabels op rol zakelijk gekocht ik heb geen idee of ze ook aan particulieren verkopen, dit merk zie je veel bij de professionele kabelaanlegboeren.
Ik vind van Kindermann geen kabels op rol, alleen cat 5 en 6 patchkabels tot 30 meter.
Zakelijk bestellen is geen probleem (het is immers ook deels voor een bedrijf wat hier gevestigd is). Het grootste probleem waar ik bij professionele merken tegenaan loop is dat ze of helemaal geen Cat 6A U/UTP hebben, of pas vanaf 300 / 500 meter (zoals Belden en ACT).
De enige wat dat betreft die ik heb kunnen vinden is die van Roline, alleen is Roline vrij duur: €225 incl. BTW en verzendkosten voor de kabel en 20 keystones, waarbij je met VALUE op €113 komt.

En de volgende consumentenmerken kan ik vinden met 100 meter Cat 6A U/UTP: Goobay, Danicom, Digitus.
Weet alleen verder niet hoe deze kabels zouden vergelijken met de professionele merken. Danicom zegt importeur te zijn van professionele installatiekabels en patchkabels, alleen is voor mij de vraag waar ze dit vandaan importeren. En is Digitus nou een consumentenmerk of professioneel merk? Voor mij lijkt het eigenlijk op een combinatie van de twee, want het is beschikbaar bij veel zakelijke leveranciers, maar ook bij Amazon etc.
  • De Goobay kabel is zo'n €90, 20 keystones zo'n €80 dus bij elkaar €170.
  • Van Danicom is de kabel zo'n €93, ze verkopen geen keystones.
  • Ik vind net ergens 100m Cat6A U/UTP kabels van Digitus met Dca en B2ca certificering. €60 voor de Dca, en €100 voor de B2ca (ex. €7,90 verzending, en denk dat ik hierbij gewoon voor de Dca zou gaan gezien jullie zeggen dat ik me hier niet druk om hoef te maken, en €40 extra 'gewoon omdat het kan' vind ik het niet waard). 20 keystones van Digitus kosten zo'n €70, dus samen €130 met de Dca kabel.
Een combinatie van merken zou natuurlijk ook kunnen (bij de Danicom zou het wel moeten), maar zoals eerder gezegd hou ik het liefst alles bij één merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_den_Toom
Ik heb nog wat doorgezocht en uiteindelijk op een lijst goede Europese merken gekomen. Heb zojuist 20 keystones van Excel besteld voor €80 inclusief verzending en een dealer account geregistreerd bij Helukabel voor een installatiekabel (€85 exclusief verzending).

Nu alleen nog ergens patchkabels vinden (misschien ook van Helukabel). Moet nog bedenken of ik ze op maat koop of zelf ga termineren, maar denk het eerste.
Pagina: 1