EXCEL: Voorwaardelijke opmaak vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP-tjuh
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-08 08:08
Beste Tweakers,

Ik probeer voor mijn werk een handige Excel sheet te maken waar ik kan zien wanneer bepaalde keuringen verlopen of bijna gaan verlopen (maand vooraf).

Een maand vooraf was makkelijk en is een standaard item in voorwaardelijke opmaak. Dit laat ik oranje kleuren.

De dag dat een keuring verloopt wil ik rood laten kleuren. Op zich lukt dit ook wel maar het lukt met niet om deze optie vanaf een bepaalde cel oneindig naar beneden te laten verlopen. Het is of één cel of het is de gehele kolom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0_-jD_5j83zvI3IJU7D8ZA4uzw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zMZj1Y5RziK6AvKTE7uA6JrW.png?f=fotoalbum_large

Wat kan ik in de bovenstaande regel aanpassen dat de regel alleen wordt toegepast in de cellen waar ook daadwerkelijk een datum staat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LS4-Kk4ImqVpE-_4ff3uaxSN9N8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fv0hB6UHvZ7QKc6V5LnxSdWq.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast heb ik het probleem dat keuringen die in de maand ervoor verlopen ook rood worden ipv oranje.

Ik dacht de oplossing te hebben gevonden door de lege cellen ook een opmaak te geven zodat zij weer groen worden maar dit werkt niet.

Weet iemand hoe ik dit netjes kan krijgen?
- Lege cellen blijven leeg en standaard groen
- In de maand voor het verlopen van een keuring moet de cel oranje worden.
- De dag dat de keuring verloopt moet de cel rood worden.

Alvast bedankt :)

Beste antwoord (via JP-tjuh op 01-08-2022 16:04)

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:09

Santford

FP PowerMod
JP-tjuh schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:56:
@Santford Heb je 'm ook daadwerkelijk getest?
Ik heb met verschillende data getest. De cellen met een datum die staat te verlopen verkleuren oranje. Op de datum van verstrijken kleurt de betreffende cel rood, hetzelfde bij een datum die in het verleden ligt. De overige cellen kleuren groen.

Mocht je het andersom willen; dus dat pas na het verstrijken van de datum de cel oranje verkleurt en de cellen van datums die meer dan een maand zijn verstreken rood verkleuren, dan krijg je:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UD8blQhTnyhnRZNTSobYLAFkmq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iiqxOukDq3EQ6MzKrQNGTSkR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Santford op 31-07-2022 13:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santford

Santford

FP PowerMod
Je bent er bijna maar moet nog een paar dingen aanpassen:

- Lege cellen blijven leeg en standaard groen:
De regels worden van boven naar onder uitgevoerd. De belangrijkste regel is dat een cel groen moet kleuren als de cel een lege waarde bevat, plaats deze bovenaan en vink 'Stoppen indien Waar' aan (de rest van de regels worden dan niet meer doorlopen).

- De dag dat de keuring verloopt moet de cel rood worden.
Dit is je tweede regel. Hier kun toetsen of de celwaarde kleiner of gelijk is aan vandaag. Ook hier wil je stoppen indien de voorwaarde waar is.

- In de maand voor het verlopen van een keuring moet de cel oranje worden:
Dit is de laatste regel die je toevoegt. De formule die je in jouw voorbeeld gebruikt kijkt of de datum in de vorige kalendermaand ligt. Dat betekent dat in juli alle datums die in juni van dat jaar liggen oranje verkleuren, maar niet de datums in de huidige maand die al geweest zijn.
Wat je wil bereiken is dat als een datum in de komende dertig dagen ligt de cel oranje verkleurt. Hiervoor gebruik je dezelfde voorwaarde als bij de vorige regel alleen gebruik je 'VANDAAG()+30'.

Als bereik voor de regels geef je '=$I$x:$I$1048576' op waarbij x het eerste regelnummer van het bereik definieert (in jouw voorbeeld zal dat 7 zijn).

Nu blijven alle cellen die wel een datum bevatten maar niet rood of oranje verkleuren wit. Maak alle cellen in het bereik voor de invoer van data groen met reguliere opmaak of voeg nog een regel toe waarin je met conditionele opmaak alle datums die verder in de toekomst liggen dan ‘VANDAAG()+30’ groen laat verkleuren.

[ Voor 30% gewijzigd door Santford op 31-07-2022 02:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP-tjuh
Hallo Santford,

Ik heb 'm bijna alleen oranje krijg ik niet werkend. Zie jij waar ik de fout maak?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8Rs4IYLjT1U-C0-7rDrkHbsMXM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8065hTNQZ5L3aVvuAu1zlRgO.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ook nog "-30" geprobeerd en "=>" maar ook dit mocht niet baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:05

Dido

heforshe

Het is vandaag 31 juli 2022. Welke cellen wil je dat er oranje kleuren? Alle vier de cellen in je screenshot liggen in het verleden, en moeten dus, volgens jouw regel, rood kleuren (en dat doen ze ook).

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford

Santford

FP PowerMod
JP-tjuh schreef op zondag 31 juli 2022 @ 09:12:
Hallo Santford,

Ik heb 'm bijna alleen oranje krijg ik niet werkend. Zie jij waar ik de fout maak?

[Afbeelding]

Ik heb ook nog "-30" geprobeerd en "=>" maar ook dit mocht niet baten.
Het zit hem in de aanhalingstekens, die zouden in de voorwaarde niet voor moeten komen. Door de aanhalingstekens vergelijk je als het ware met een harde waarde in plaats van met het resultaat van de functie.

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5QJvhax-1XL8PY8bxhDU2PuxxQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vZnTiDLIFuanR99qbh724Udx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3d0bahj5DKyH8yzxQAjplVYx56k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0fQEy5as2WI5wVxywI2gVNaF.png?f=user_large

[ Voor 37% gewijzigd door Santford op 31-07-2022 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP-tjuh

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Santford

Santford

FP PowerMod
JP-tjuh schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:56:
Ik heb met verschillende data getest. De cellen met een datum die staat te verlopen verkleuren oranje. Op de datum van verstrijken kleurt de betreffende cel rood, hetzelfde bij een datum die in het verleden ligt. De overige cellen kleuren groen.

Mocht je het andersom willen; dus dat pas na het verstrijken van de datum de cel oranje verkleurt en de cellen van datums die meer dan een maand zijn verstreken rood verkleuren, dan krijg je:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UD8blQhTnyhnRZNTSobYLAFkmq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iiqxOukDq3EQ6MzKrQNGTSkR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Santford op 31-07-2022 13:00 ]

Pagina: 1