Beste tweakers,
Ik ben bezig met een plan voor panelen. Het plan is in ontwikkeling en ik zal aan deze startpost extra info toevoegen indien dat nodig is. Graag jullie feedback en tips.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xQNjgld1wQM7VnR07VUJ4rhx.jpg?f=user_large)
Ik heb een huis met 2 punten. De meest logische plek om panelen te leggen is de Zuid West kant. Echter zou Noord Oost ook kunnen en ook tussen de punten lijkt me best goed mogelijk (m.n. de punt richting zuidwest).
Het jaarverbruik zal dus oplopen naar +- 11.000 kWh en 14.000 kWh zodra ik electrisch ga rijden.
Het budget is +- 15k
- Trina 24x 235 met optimizers. Totaal Wattpiek vermogen 7.800 en omvormer Solar Edge 8KW. Gemiddelde jaaropbrengst 6.250.
- Ik wil de mogelijkheid hebben om een thuisaccu aan te sluiten.
- Redelijke prijs/kwaliteit (niet het goedkoopste maar ook niet de creme de la creme)
- Wat is uberhaupt het maximum dat ik kan/mag opwekken. Volgens deze bron is dit max 11.040. Klopt dit?
- Is er wel meerwaarde om panelen om noord-oost te leggen zodra je een thuisbatterij hebt of kan je dan net zo goed meer opwekken op zuidwest en dat opslaan?
Ik ben bezig met een plan voor panelen. Het plan is in ontwikkeling en ik zal aan deze startpost extra info toevoegen indien dat nodig is. Graag jullie feedback en tips.
Foto's
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xQNjgld1wQM7VnR07VUJ4rhx.jpg?f=user_large)
Ik heb een huis met 2 punten. De meest logische plek om panelen te leggen is de Zuid West kant. Echter zou Noord Oost ook kunnen en ook tussen de punten lijkt me best goed mogelijk (m.n. de punt richting zuidwest).
Beschikbare (dak)ruimte
Op de zuidwest kant van de woning passen zo'n 24 panelen. Verder is er ook nog ruimte op andere dakvlakken. De hellingsgraad van de schuine daken is ~47-48 graden (bron: 3d Bag) De maten van de overige dakdelen zal ik nog even toevoegen.Schaduw
Er is lichte schaduw op de zuidwest zijde door de dakkapel. Verder is er tussen de 2 punten schaduw als de zon laag staat.Jaarverbruik
Het huidige verbruik is 4.000 kWH per jaar. Ik overweeg een all-electric warmtepomp met een geschat verbruik van ~5.000-6000 kWH. Verder overweeg ik nog een airco in de omgebouwde garage te plaatsen met een verwacht jaargebruik van 1.000 KWH. Daarnaast verwacht ik binnen nu en 5 jaar electrisch te gaan rijden.Het jaarverbruik zal dus oplopen naar +- 11.000 kWh en 14.000 kWh zodra ik electrisch ga rijden.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25 Ampere met volgens mij 16 Ampere als zekering op de groep.Budget en doel
Ik doe het zowel voor de portemonnee als voor het milieu. Ik wil relatief veel van mijn eigen stroomverbruik zelf gaan opwekken. Tzt wil ik een thuisaccu inzetten om meer eigen opgewekte stroom te gebruiken.Het budget is +- 15k
Wie gaat het project uitvoeren
Voor het project zoek ik nog een installateur. Ik overweeg bespaarpartner uit Steenwijk (goede verhalen over gehoord).Bijhouden van data
Graag zou ik de data inzichtelijk hebben via een tool zoals HomeAssistantReeds verkregen offertes
Ik heb twee jaar geleden een aantal offertes van 24 panelen op de zuidwest kant ontvangen:- Trina 24x 235 met optimizers. Totaal Wattpiek vermogen 7.800 en omvormer Solar Edge 8KW. Gemiddelde jaaropbrengst 6.250.
Regio
Zuid West Drenthe, netbeheerder electriciteit EnexisOverige info
Ik begrijp van de buren met panelen dat op zonnige dagen de omvormer af en toe uitschakelt omdat er dan niet teruggeleverd kan worden. Dit komt waarschijnlijk door een overbelast net.Eisen/Wensen
- Verder wil ik flexibiliteit om extra panelen bij te leggen en om een thuisbatterij aan te sluiten.- Ik wil de mogelijkheid hebben om een thuisaccu aan te sluiten.
- Redelijke prijs/kwaliteit (niet het goedkoopste maar ook niet de creme de la creme)
Wat ik zelf bedacht heb
Schiet maar lek :-) Ik zat te denken aan een systeem met microomvormers en om 24 panelen op zuid west te leggen en bv 12 op noord oost. Dit zodat ik ook deels mijn eigen stroom kan opwekken en verbruiken in de ochtenduren.Concrete vragen
- Ik twijfel tussen een systeem met micro omvormers en een string systeem. Het voordeel van micro omvormers is in mijn ogen de schaalbaarheid. Een nadeel is dat je bij een eventuele thuisaccu er een onnodige omzetting plaats moet vinden van gelijk naar wisselstroom (en terug). Waar zou jullie voorkeur naar uitgaan?- Wat is uberhaupt het maximum dat ik kan/mag opwekken. Volgens deze bron is dit max 11.040. Klopt dit?
- Is er wel meerwaarde om panelen om noord-oost te leggen zodra je een thuisbatterij hebt of kan je dan net zo goed meer opwekken op zuidwest en dat opslaan?
[ Voor 2% gewijzigd door Unito op 01-08-2022 23:29 . Reden: toevoegingen ]
:strip_exif()/f/image/k88fFq2PKFPhl7CMCaSl4DCV.jpg?f=fotoalbum_large)