Vraag

• Unito
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-12 19:32
Beste tweakers,

Ik ben bezig met een plan voor panelen. Het plan is in ontwikkeling en ik zal aan deze startpost extra info toevoegen indien dat nodig is. Graag jullie feedback en tips.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftOLFcGMiXDjLz3uLUjKHeJd_Tw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xQNjgld1wQM7VnR07VUJ4rhx.jpg?f=user_large
Ik heb een huis met 2 punten. De meest logische plek om panelen te leggen is de Zuid West kant. Echter zou Noord Oost ook kunnen en ook tussen de punten lijkt me best goed mogelijk (m.n. de punt richting zuidwest).
Beschikbare (dak)ruimte
Op de zuidwest kant van de woning passen zo'n 24 panelen. Verder is er ook nog ruimte op andere dakvlakken. De hellingsgraad van de schuine daken is ~47-48 graden (bron: 3d Bag) De maten van de overige dakdelen zal ik nog even toevoegen.
Schaduw
Er is lichte schaduw op de zuidwest zijde door de dakkapel. Verder is er tussen de 2 punten schaduw als de zon laag staat.
Jaarverbruik
Het huidige verbruik is 4.000 kWH per jaar. Ik overweeg een all-electric warmtepomp met een geschat verbruik van ~5.000-6000 kWH. Verder overweeg ik nog een airco in de omgebouwde garage te plaatsen met een verwacht jaargebruik van 1.000 KWH. Daarnaast verwacht ik binnen nu en 5 jaar electrisch te gaan rijden.
Het jaarverbruik zal dus oplopen naar +- 11.000 kWh en 14.000 kWh zodra ik electrisch ga rijden.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25 Ampere met volgens mij 16 Ampere als zekering op de groep.
Budget en doel
Ik doe het zowel voor de portemonnee als voor het milieu. Ik wil relatief veel van mijn eigen stroomverbruik zelf gaan opwekken. Tzt wil ik een thuisaccu inzetten om meer eigen opgewekte stroom te gebruiken.
Het budget is +- 15k
Wie gaat het project uitvoeren
Voor het project zoek ik nog een installateur. Ik overweeg bespaarpartner uit Steenwijk (goede verhalen over gehoord).
Bijhouden van data
Graag zou ik de data inzichtelijk hebben via een tool zoals HomeAssistant
Reeds verkregen offertes
Ik heb twee jaar geleden een aantal offertes van 24 panelen op de zuidwest kant ontvangen:
- Trina 24x 235 met optimizers. Totaal Wattpiek vermogen 7.800 en omvormer Solar Edge 8KW. Gemiddelde jaaropbrengst 6.250.
Regio
Zuid West Drenthe, netbeheerder electriciteit Enexis
Overige info
Ik begrijp van de buren met panelen dat op zonnige dagen de omvormer af en toe uitschakelt omdat er dan niet teruggeleverd kan worden. Dit komt waarschijnlijk door een overbelast net.
Eisen/Wensen
- Verder wil ik flexibiliteit om extra panelen bij te leggen en om een thuisbatterij aan te sluiten.
- Ik wil de mogelijkheid hebben om een thuisaccu aan te sluiten.
- Redelijke prijs/kwaliteit (niet het goedkoopste maar ook niet de creme de la creme)
Wat ik zelf bedacht heb
Schiet maar lek :-) Ik zat te denken aan een systeem met microomvormers en om 24 panelen op zuid west te leggen en bv 12 op noord oost. Dit zodat ik ook deels mijn eigen stroom kan opwekken en verbruiken in de ochtenduren.
Concrete vragen
- Ik twijfel tussen een systeem met micro omvormers en een string systeem. Het voordeel van micro omvormers is in mijn ogen de schaalbaarheid. Een nadeel is dat je bij een eventuele thuisaccu er een onnodige omzetting plaats moet vinden van gelijk naar wisselstroom (en terug). Waar zou jullie voorkeur naar uitgaan?
- Wat is uberhaupt het maximum dat ik kan/mag opwekken. Volgens deze bron is dit max 11.040. Klopt dit?
- Is er wel meerwaarde om panelen om noord-oost te leggen zodra je een thuisbatterij hebt of kan je dan net zo goed meer opwekken op zuidwest en dat opslaan?

[ Voor 2% gewijzigd door Unito op 01-08-2022 23:29 . Reden: toevoegingen ]

Alle reacties

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:42
Kijk ook even op de site van uw netbeheerder (Enexis?) wat de eisen/ mogelijkheden zijn.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:33
11kW omvormer op 3x25A aansluiting klopt als maximum, zie ook introductie in het zonnepanelen topic: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11

Als je buurman afschakelt, lijkt me goed om te checken wat de fases doen. Wat heeft de buurman voor systeem? Hoe vaak schakelt hij af? Want jij gaat natuurlijk het net verder overbelasten. Er zijn wellicht nog wat slimme dingen te doen om dit te voorkomen.

Vraag: wil je zonnepanelen "achter" je dakkapel hebben. Misschien iets om met Sunnydesignweb te spelen of dit handig is 't.o.v. andere dakvlakken.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:09
Gelijk noord-oost-oost ook vol, ideaal als salderen er tzt af gaat.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 16-12 21:47
Over het maximum zijn vele discussies, 3x16A: 11kW, anderen houden het op de hoofdzekering en houden maximaal 17kW aan.

Schaalbaarheid is een schijnvoordeel. Je moet direct leggen wat mogelijk is, dak vol of voor de 3x25A aansluiting maximaal. Later uitbreiden is relatief veel duurder. Daarom direct leggen en niet wachten en later uitbreiden.

Voor schaduw van een dakkapel leveren micro’s geen meerwaarde, stringomvormer is de way to go.

[ Voor 58% gewijzigd door Dat_Doc op 30-07-2022 21:21 ]

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• Unito
Jan Workum schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:07:
Kijk ook even op de site van uw netbeheerder (Enexis?) wat de eisen/ mogelijkheden zijn.
Ik zit inderdaad bij Enexis.Als ik hun website goed lees zie ik dat je als thuisgebruiker je moet aanmelden en dat er wat eisen zijn. Als ik daar rekening mee hou voorzie ik zo geen problemen. Of ga ik zo mogelijk te kort door de bocht @Jan Workum

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:42
Unito schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:51:
[...]

Ik zit inderdaad bij Enexis.Als ik hun websitehier goed lees zie ik dat je als thuisgebruiker je moet aanmelden en dat er wat eisen zijn. Als ik daar rekening mee hou voorzie ik zo geen problemen. Of ga ik zo mogelijk te kort door de bocht @Jan Workum
Ik zou de weg bewandelen die de netbeheerder aangeeft.
Liander (mijn regio) geeft 17kW als max. voor dezelfde aansluiting.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• Unito
Dat_Doc schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:18:

Voor schaduw van een dakkapel leveren micro’s geen meerwaarde, stringomvormer is de way to go.
Maar wel optimizers doen?

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-12 19:34
Gezien je verbruikt en toekomstige wensen zou ik voor maximaal gaan en op beide daken. In de toekomst heb je dan veel meer spreiding over de dag heen.

Gezien de verhoogde netspanning moet je wel kijken naar een omvormer die afschaalt ipv afschakelt bij hoge spanning.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:09
mathijshooi schreef op zondag 31 juli 2022 @ 08:52:
Gezien je verbruikt en toekomstige wensen zou ik voor maximaal gaan en op beide daken. In de toekomst heb je dan veel meer spreiding over de dag heen.
Mijn ervaring is dat 1/3 op oost en 2/3 op west ideaal is. In de avond gebruik je met elektrisch koken, TV kijken, etc. het meest.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Unito
Ik snap wat jullie zeggen over in 1x goed leggen. Echter zou ik qua dakoppervlak (inclusief het middenstuk) wel naar +- 60 panelen kunnen. Dat lijkt me nu een overkill en ik denk nu eerder aan 40 maar als panelen goedkoper worden en ik bv Electrisch ga rijden zou ik daar best naar toe willen.

• Unito
mathijshooi schreef op zondag 31 juli 2022 @ 08:52:

Gezien de verhoogde netspanning moet je wel kijken naar een omvormer die afschaalt ipv afschakelt bij hoge spanning.
Toegevoegd aan het eisen lijstje

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Unito schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:11:
Echter zou ik qua dakoppervlak (inclusief het middenstuk) wel naar +- 60 panelen kunnen.
Mag ik je dak huren?
Leg ik het vol panelen, sluit ik een modelcontract bij Eneco met een TLV van circa 60 ct.. binnen no time terugverdiend, fantastisch rendement.

Begrijp ik het goed dat je nu 4000kwh op jaarbasis verbruikt, en met all electric warmtepomp naar 10.000kwh gaat? En een airco van 1000kwh? Totaal 11.000kwh.
Tel daar nog maar een paar duizend op voor de electrische auto. Zit je zo op 14.000kwh.

Met een installatie van 7800wp dek je nog niet eens de helft af.

Volgens mij doe je er verstandig tot aan je netaansluiting vol te leggen (met meerdere omvormers zodat je ze wel goed kan afzekeren).

En hoe meer en eerder op het dak hoe beter. Een overschot kun je nu goed verkopen. Met meer panelen vanaf 2025 hoe meer invoeding op het net, hoe groter de kans dat je je volledige verbruik kan salderen.

Zet de installaties zoveel mogelijk op 3 fase omvormers, en wat @mathijshooi zegt, zorg ervoor dat de omvormer het vermogen kan verlagen bij hoge netspanning.
Zorg er ook voor dat je de eigen stroom zoveel mogelijk direct verbruikt in huis.

Edit:
Nog een toevoeging, hou wel rekening met BTW teruggave boven 10.000Wp is wat ingewikkelder.
Unito schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:11:
... en ik denk nu eerder aan 40 maar als panelen goedkoper worden ...
Mooie glazen bol, ik wou dat ik dat wist ;) Op dit moment is er sprake van een torenhoge inflatie en zijn er op allerlei vlakken forse prijsstijgingen en tekorten. Ook factoren om rekening mee te houden.

[ Voor 16% gewijzigd door blackd op 31-07-2022 11:28 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 16-12 21:47
Unito schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 23:14:
[...]

Nee die zou ik achterwege laten. Voor het geld kan je beter extra panelen leggen gezien je de ruimte hebt. Optimizers maken van schaduw geen stroom. Zonnepanelen ipv dakpannen maken wel stroom

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-12 14:23
Unito schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 23:14:
[...]

Alleen als één of meer panelen in één string (serie schakeling) in de schaduw kunnen zitten terwijl de andere panelen geen of minder schaduw hebben. Simpel gezegd: alleen als de panelen niet allemaal min of meer dezelfde hoeveelheid zon ontvangen heb je optimizers (of micro inverters) nodig.

In jouw geval kun je zorgen dat de panelen in één string evenveel zon krijgen dus zijn optimizers niet nodig.

Ik heb zelf overigens wél microinverters terwijl er vrijwel géén schaduw op mijn (platte) dak valt. Ik had dus ook twee strings (oost en west) en één inverter (met twee ingangen, de meeste hebben dit) kunnen gebruiken. De keuze voor de micro's is mijn persoonlijke voorkeur: geen (zoemend) kastje in huis, geen hoge DC spanning op het dak (DC en corrosie gaat sneller mis dan AC), langere verwachtte levensduur van inverters. Dat wil niet zeggen dat iedereen aan de micro's moet, het is waar je je zelf goed bij voelt :)

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
peterpv schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:09:
Alleen als één of meer panelen in één string (serie schakeling) in de schaduw kunnen zitten terwijl de andere panelen geen of minder schaduw hebben. Simpel gezegd: alleen als de panelen niet allemaal min of meer dezelfde hoeveelheid zon ontvangen heb je optimizers (of micro inverters) nodig.
Ik had begrepen dat zelfs dan optimizers weinig nut hebben. In ieder geval dat de kosten niet opwegen tegen de opbrengst.
Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-12 14:23
Truus01 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:22:
[...]

Ik had begrepen dat zelfs dan optimizers weinig nut hebben. In ieder geval dat de kosten niet opwegen tegen de opbrengst.
Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"
Hangt van de precieze omstandigheden af:
- hoe zijn de individuele cellen in het paneel geschakeld?
- krijgt een paneel zodanig schaduw dat alle cellen onderbroken worden? Zo ja, dan blokkeert dat ene paneel de hele string en hebben optimizers zeker zin.

Het is dus niet eenvoudig om te stellen dat optimizers altijd wel of niet kosten effectief zijn.
Als er maar één paneel schaduw zou kunnen ontvangen dan kun je daar ook gewoon geen paneel neerleggen.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Dat had ik ook ergens gelezen of gehoord, dus ik dat in mijn offertetopic ook aan @Ronald gevraagd en dit was zijn antwoord:
Ronald schreef op zondag 17 juli 2022 @ 14:56:
Financieel zinvol zijn optimizers doorgaans niet - al zijn die van Huawei minder aan de prijs (wat ik kan vinden richting groothandel)

Een paneeldeel in schaduw hindert de rest van een string niet - daar worden de bypass diodes voor gebruikt.
Dat was ooit zo, maar dat was heel lang terug met omvormers zonder 'schaduwmanagement' en wordt nog altijd herhaald door mensen die iets duurs willen verkopen middels bangmakerij.

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-12 19:34
blackd schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:58:
[...]

Mag ik je dak huren?
Leg ik het vol panelen, sluit ik een modelcontract bij Eneco met een TLV van circa 60 ct.. binnen no time terugverdiend, fantastisch rendement.

Begrijp ik het goed dat je nu 4000kwh op jaarbasis verbruikt, en met all electric warmtepomp naar 10.000kwh gaat? En een airco van 1000kwh? Totaal 11.000kwh.
Tel daar nog maar een paar duizend op voor de electrische auto. Zit je zo op 14.000kwh.

Met een installatie van 7800wp dek je nog niet eens de helft af.

Volgens mij doe je er verstandig tot aan je netaansluiting vol te leggen (met meerdere omvormers zodat je ze wel goed kan afzekeren).

En hoe meer en eerder op het dak hoe beter. Een overschot kun je nu goed verkopen. Met meer panelen vanaf 2025 hoe meer invoeding op het net, hoe groter de kans dat je je volledige verbruik kan salderen.

Zet de installaties zoveel mogelijk op 3 fase omvormers, en wat @mathijshooi zegt, zorg ervoor dat de omvormer het vermogen kan verlagen bij hoge netspanning.
Zorg er ook voor dat je de eigen stroom zoveel mogelijk direct verbruikt in huis.

Edit:
Nog een toevoeging, hou wel rekening met BTW teruggave boven 10.000Wp is wat ingewikkelder.

[...]

Mooie glazen bol, ik wou dat ik dat wist ;) Op dit moment is er sprake van een torenhoge inflatie en zijn er op allerlei vlakken forse prijsstijgingen en tekorten. Ook factoren om rekening mee te houden.
Als je wacht tot 1 januari heb je geen btw meer.

• Unito
blackd schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:58:
[...]

Ik bedoel eigenlijk de prijs per WP over de tijd. Maar ik ben het er wel mee eens dat dit geen trend hoeft te zijn die doorgezet wordt.
Afbeeldingslocatie: https://vergelijksolar.nl/wp-content/uploads/2020/04/Prijs-per-WP.jpg

• Unito
mathijshooi schreef op zondag 31 juli 2022 @ 21:35:
[...]

Als je wacht tot 1 januari heb je geen btw meer.
Dank voor de tip. En blijkbaar heb je dan bij grotere installaties (investering >€ 11.900) ook geen 5 jarige administratieplicht wat ook wel fijn is. Bron:
deze site

• Unito
a

[ Voor 100% gewijzigd door Unito op 01-08-2022 23:26 ]

• Unito
peterpv schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:09:
[...]

Door de dakkapel liggen mogelijk wel een paar panelen in de schaduw terwijl anderen vol in de zon liggen.
Maar misschien moet ik de ruimte naast de dakkapel gewoon leeglaten om dit probleem te vermijden.

• Unito
VERNederlander schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:25:
11kW omvormer op 3x25A aansluiting klopt als maximum, zie ook introductie in het zonnepanelen topic: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11

Als je buurman afschakelt, lijkt me goed om te checken wat de fases doen. Wat heeft de buurman voor systeem? Hoe vaak schakelt hij af? Want jij gaat natuurlijk het net verder overbelasten. Er zijn wellicht nog wat slimme dingen te doen om dit te voorkomen.
In de specifieke situatie van mijn buurman zou ik me even moeten verdiepen. Volgens de Enexis site is er een bottleneck bij overgang naar Tennet dus dat lijkt niet een straat, wijk of gemeente probleem te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FljytSdgGoeKMW35hz_kpEksyoo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k88fFq2PKFPhl7CMCaSl4DCV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik woon in Drenthe en dat zijn koplopers op panelen gebied.

• Unito
@mathijshooi @peterpv @Jan Workum @hoevenpe @Dat_Doc Dank voor jullie advies.
Ik ga het voorleggen aan een paar zonnepanelen partijen en benieuwd wat zij voorstellen. De uiteindelijke installatie zal ik hier nog even posten.
Pagina: 1