Vaatwasser stuk: repareren of vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Helaas is onze Pelgrim GVW476RVS "overleden". Het toestel is inmiddels iets meer dan zes jaar in gebruik en werd eerder onder garantie al een keertje gerepareerd omdat er een lek was. Dat duurde toen iets minder dan twee weken (defect opsporen, onderdeel bestellen en reparatie komen uitvoeren).

Het nieuwe defect is voor ons een mysterie: de elektronica lijkt het nog te doen. Er verschijnen geen foutcodes. Er wordt bij het starten van het programma water gepompt, maar er gebeurt verder niets met dat water. Dat blijft in de bodem staan. De sproeiarmen doen helemaal niet. Het toestel doet wel alsof alles oké is en maakt het programma af, inclusief drogen. Alleen is er geen vaat nat geworden, is de tablet niet uit het bakje gevallen en is de vaat niet schoon.

We hebben zelf de filter gecontroleerd, maar die was niet vuil. De afvoer is in orde. De sproeiarmen heb ik gedemonteerd en gecontroleerd met water of die niet verstopt zitten, wat niet het geval was. Wat we na zes jaar ook voor hebben is dat beide manden doorroest zijn. Het zal niet heel lang meer duren voordat deze volledig stuk zijn, extra kosten.

Is het in dit geval gezien de leeftijd (zes jaar), de (bijna) kapotte manden en het defect economisch nog te verantwoorden om een monteur te laten komen voor reparatie? Zal de reparatie de levensduur aanzienlijk verlengen? Morgen komt mijn schoonvader alvast nog eens langs om ook eens te kijken of er we er zelf nog wat aan kunnen doen.

Indien we de route van vervangen op gaan, wat is dan een goed budget? Ik zie bijvoorbeeld Miele vaak als aanbeveling terugkeren (voor heel veel van die witgoed toestellen), maar geloof niet in de meerprijs tegenover andere merken. Beter gezegd: als ik 50% extra betaal voor een toestel omdat het een Miele is, dan verwacht ik ook dat die een 50% langere levensduur heeft. Tot nog toe leert ervaring mij dat de meerprijs vaak niet garant staat voor een langere levensduur.

Bij mijn zoektocht voor een nieuwe opteer ik voor een besteklade en kijk ik bij Loeters. Dan kom ik volgende lijst uit: https://loeters.be/nl/ele...60061%5D%5B1%5D=200760160

Daarbij komt erbij dat er bij afhaling een extra korting van 25 euro is, wat voor mij mogelijk is indien we de zoekcriteria wijzigen naar https://loeters.be/nl/ele...60&stockAddress[301073]=1

Zit er een groot kwaliteitsverschil tussen een vaatwasser van van 600 euro en eentje van 900 euro? Halen we m.a.w. een meerwaarde eruit op de levensduur van het toestel? Ik wil geen overhaaste beslissing maken en was liever twee weken met de hand af dan dat ik geld uitgeef aan rotzooi.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:36
Flying schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:06:
Is het in dit geval gezien de leeftijd (zes jaar), de (bijna) kapotte manden en het defect economisch nog te verantwoorden om een monteur te laten komen voor reparatie? Zal de reparatie de levensduur aanzienlijk verlengen?
Drie factoren die ontbreken om een goed antwoord te geven: wat is er stuk, wat kost 't om te maken, en hoe lang gaat hij daarna nog mee. Combineer deze factoren en 't antwoord is: tijd zal 't leren.
Indien we de route van vervangen op gaan, wat is dan een goed budget?
Dat ligt aan je portemonee.
Ik zie bijvoorbeeld Miele vaak als aanbeveling terugkeren (voor heel veel van die witgoed toestellen), maar geloof niet in de meerprijs tegenover andere merken. Beter gezegd: als ik 50% extra betaal voor een toestel omdat het een Miele is, dan verwacht ik ook dat die een 50% langere levensduur heeft. Tot nog toe leert ervaring mij dat de meerprijs vaak niet garant staat voor een langere levensduur.
Neem 1000 mieles t.o.v. 1000 van een budgetmerk en je zal merken dat miele over 't algemeen wel voor kwaliteit staan. Echter bij één apparaat, kan je 't maandagochtend exemplaar hebben. ook bij Miele en bij een budgetvariant net die ene die 20 jaar blijft werken.
Bij mijn zoektocht voor een nieuwe opteer ik voor een besteklade en kijk ik bij Loeters. Dan kom ik volgende lijst uit: https://loeters.be/nl/ele...60061%5D%5B1%5D=200760160

Daarbij komt erbij dat er bij afhaling een extra korting van 25 euro is, wat voor mij mogelijk is indien we de zoekcriteria wijzigen naar https://loeters.be/nl/ele...60&stockAddress[301073]=1

Zit er een groot kwaliteitsverschil tussen een vaatwasser van van 600 euro en eentje van 900 euro? Halen we m.a.w. een meerwaarde eruit op de levensduur van het toestel? Ik wil geen overhaaste beslissing maken en was liever twee weken met de hand af dan dat ik geld uitgeef aan rotzooi.
Het is niet alleen een verschil in (verwachte) levensduur. Ik heb zelf een bosch gekozen omdat deze aanzienlijk stiller was dan de vorige vaatwasser. Tevens heb ik een vaatwasser met zeoliet. Dat is een verademing wat drogen betreft. Dus er zit meer in de prijs dan levensduur.

Persoonlijke mening? Miele, over het algemeen zeer goed maar flink aan de prijs
Bosch, siemens, niet de goedkoopste, maar vaak voordeliger dan Miele en bijna net zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Toen we dit huis kochtten stond er een Miele vaatwasser, die doet het nog steeds, zou het zelf nooit kopen, veel te duur.
Wat je beschrijft @Flying is bij uitstek een electronisch.computer probleem, je hebt al op de merk icm issiue op youtube gekeken?
Wij hebben vanuit millieu en geld gekozen om de onze zo weinig mogelijk te gebruiken (ik was af in 50L bak, zet afwas in de machine als afdruiprek, laat water afkoelen en gebruik het voor de planten, restje vast spul gaat bij compost, we hebben de katten brigade die alle vetten van de vaat eten voor ik ga afwassen :)) dus zelden slipt hij vol en dan draai ik m eens, voor ons zou een €250 model dus prima volstaan, dat hangt van je gebruik af natuurlijk.
Ik zag de stomheid van in de ochtend 20 a 30 liter water tappen voor alle aardbeien en bessen planten die ik opkweek en in de avond water gebruiken voor de afwas, nu was ik na ontbijt alles, water naar planten, effctief water gebruik flink terug, das niet om het geld, water is niet duur maar het is wel een kostbare grondstof waar we uit principe zuinig op moeten zijn imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
PROnline schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:27:
[...]

Drie factoren die ontbreken om een goed antwoord te geven: wat is er stuk, wat kost 't om te maken, en hoe lang gaat hij daarna nog mee. Combineer deze factoren en 't antwoord is: tijd zal 't leren.

[...]
Dat ligt aan je portemonee.

[...]
Neem 1000 mieles t.o.v. 1000 van een budgetmerk en je zal merken dat miele over 't algemeen wel voor kwaliteit staan. Echter bij één apparaat, kan je 't maandagochtend exemplaar hebben. ook bij Miele en bij een budgetvariant net die ene die 20 jaar blijft werken.

[...]

Het is niet alleen een verschil in (verwachte) levensduur. Ik heb zelf een bosch gekozen omdat deze aanzienlijk stiller was dan de vorige vaatwasser. Tevens heb ik een vaatwasser met zeoliet. Dat is een verademing wat drogen betreft. Dus er zit meer in de prijs dan levensduur.

Persoonlijke mening? Miele, over het algemeen zeer goed maar flink aan de prijs
Bosch, siemens, niet de goedkoopste, maar vaak voordeliger dan Miele en bijna net zo goed.
Prijs van de reparatie is een pure gok, maar kan ik onmogelijk weten zonder er eerst geld tegenaan te gooien: voorrijkosten en een kost om na te gaan wat het defect is.

Zeoliet had ik zien staan en ik vroeg me af hoe goed dat werkt. De andere optie is dat de vaatwasser de deur zelf 10cm opent om zo beter te koelen. Dan warmt hij (volgens de marketingpraat) gelijk ook het huis op (wat in ons geval niet nodig is, zeker in de zomer).

Miele zie ik mezelf niet meteen kopen tenzij het duidelijk is dat daar echte voordelen aan verbonden zijn. Die zie ik tot nog toe niet. Als de Miele het dubbele kost en dubbel zolang meegaat als bv. de Bosch, dan heb ik liever twee keer een Bosch voor dezelfde prijs, wetende dat over 10 jaar er alweer nieuwere technieken en functies beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-06 10:32
Silent7 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:43:
Toen we dit huis kochtten stond er een Miele vaatwasser, die doet het nog steeds, zou het zelf nooit kopen, veel te duur.
Wat je beschrijft @Flying is bij uitstek een electronisch.computer probleem, je hebt al op de merk icm issiue op youtube gekeken?
Wij hebben vanuit millieu en geld gekozen om de onze zo weinig mogelijk te gebruiken (ik was af in 50L bak, zet afwas in de machine als afdruiprek, laat water afkoelen en gebruik het voor de planten, restje vast spul gaat bij compost, we hebben de katten brigade die alle vetten van de vaat eten voor ik ga afwassen :))
Heel eerlijk, maar 50L water voor een afwas!?
Ik doe juist uit milieu-oogpunt de was in de vaatwasser. Die van mij (Grundig uit 2017) verbruikt op het standaard programma 6 liter.
Niet de vaat voor spoelen, dat is al 30 jaar nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
heheh nee joh, ik kieper het water in een 50L bak :) zei het inderdaad niet goed, ik was af in 5L pan, die leeg ik in de grote bak. Kan ik ook gelijk soms wat epsom zout oplossen.
omdat ik dagelijks 20l nodig heb en op deze manier aan die 20 wil komen was ik rustig af om daarop te komen, Ik gebruik geen zeep maar wat wasnootschillen in flesje water, weinig eerste schoonmaak, daarna flink afspoelen (om naar die 20L te gaan) en planten hebben er geen last van, de aardbeien en frambozen zijn heerlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-06 10:32
Silent7 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 09:36:
heheh nee joh, ik kieper het water in een 50L bak :) zei het inderdaad niet goed, ik was af in 5L pan, die leeg ik in de grote bak. Kan ik ook gelijk soms wat epsom zout oplossen.
omdat ik dagelijks 20l nodig heb en op deze manier aan die 20 wil komen was ik rustig af om daarop te komen, Ik gebruik geen zeep maar wat wasnootschillen in flesje water, weinig eerste schoonmaak, daarna flink afspoelen (om naar die 20L te gaan) en planten hebben er geen last van, de aardbeien en frambozen zijn heerlijk :)
Ah oké, als dat lukt dan is dat natuurlijk prima 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:02

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Flying schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:06:
Het nieuwe defect is voor ons een mysterie: de elektronica lijkt het nog te doen. Er verschijnen geen foutcodes. Er wordt bij het starten van het programma water gepompt, maar er gebeurt verder niets met dat water. Dat blijft in de bodem staan. De sproeiarmen doen helemaal niet. Het toestel doet wel alsof alles oké is en maakt het programma af, inclusief drogen. Alleen is er geen vaat nat geworden, is de tablet niet uit het bakje gevallen en is de vaat niet schoon.
Klinkt als de circulatiepomp die het begeven heeft. (of er zit iets in, bij mij zat er een keer een stukje plastic vast in de pomp. Vraag niet hoe het door alle filters erin gekomen is, maar na verwijderen van het stukje plastic deed de pomp het weer prima).

[ Voor 14% gewijzigd door Microkid op 31-07-2022 09:53 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1