Beste, mijn pc crasht soms om de 2 minuten. Ik word er helemaal radeloos van. Ik heb al opnieuw windows 10 geinstalleerd. Crashes blijven. Wat kan ik nu nog doen? Ik ben niet heel technisch, maar kan wel opdrachten uitvoeren. Ik weet dat er ook een programmaatje is om de specs van de pc te laten zien, welke was dat ook alweer? ik hoop dat iemand mij kan helpen, groet
Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
AMD Ryzen 5 46 °C
Pinnacle Ridge 12nm Technology
RAM
16,0GB Dual-Channel DDR4 @ 1197MHz (16-16-16-39)
Motherboard
ASRock AB350M Pro4 (AM4) 39 °C
Graphics
227E4LH (1920x1080@60Hz)
227E4LH (1920x1080@60Hz)
4095MB NVIDIA GeForce GTX 1650 (NVIDIA) 45 °C
Storage
232GB Crucial CT250BX100SSD1 (SATA (SSD)) 36 °C
465GB Samsung SSD 860 EVO 500GB (SATA (SSD)) 33 °C
Optical Drives
No optical disk drives detected
Audio
NVIDIA High Definition Audio
Windows 10 Home 64-bit
CPU
AMD Ryzen 5 46 °C
Pinnacle Ridge 12nm Technology
RAM
16,0GB Dual-Channel DDR4 @ 1197MHz (16-16-16-39)
Motherboard
ASRock AB350M Pro4 (AM4) 39 °C
Graphics
227E4LH (1920x1080@60Hz)
227E4LH (1920x1080@60Hz)
4095MB NVIDIA GeForce GTX 1650 (NVIDIA) 45 °C
Storage
232GB Crucial CT250BX100SSD1 (SATA (SSD)) 36 °C
465GB Samsung SSD 860 EVO 500GB (SATA (SSD)) 33 °C
Optical Drives
No optical disk drives detected
Audio
NVIDIA High Definition Audio
Wat voor merk en type voeding zit er in je pc?
Wat is de huidige versie van je bios?
Krijg je een blue screen in Windows of valt de pc opeens uit? Als er een blue screen is, staat er onder een foutcode, zou je daar (indien van toepassing) een foto van kunnen posten?
Sinds wanneer treden de problemen op, is er onlangs iets gewijzigd aan je computer?
Krijg je een blue screen in Windows of valt de pc opeens uit? Als er een blue screen is, staat er onder een foutcode, zou je daar (indien van toepassing) een foto van kunnen posten?
Sinds wanneer treden de problemen op, is er onlangs iets gewijzigd aan je computer?
[ Voor 13% gewijzigd door brakkebenny op 30-07-2022 19:23 ]
Memory slots
Total memory slots 4
Used memory slots 2
Free memory slots 2
Memory
Type DDR4
Size 16384 MBytes
Channels # Dual
DRAM Frequency 1197.1 MHz
CAS# Latency (CL) 16 clocks
RAS# to CAS# Delay (tRCD) 16 clocks
RAS# Precharge (tRP) 16 clocks
Cycle Time (tRAS) 39 clocks
Bank Cycle Time (tRC) 55 clocks
Command Rate (CR) 1T
Physical Memory
Memory Usage 21 %
Total Physical 16 GB
Available Physical 13 GB
Total Virtual 19 GB
Available Virtual 13 GB
SPD
Number Of SPD Modules 2
Slot #1
Total memory slots 4
Used memory slots 2
Free memory slots 2
Memory
Type DDR4
Size 16384 MBytes
Channels # Dual
DRAM Frequency 1197.1 MHz
CAS# Latency (CL) 16 clocks
RAS# to CAS# Delay (tRCD) 16 clocks
RAS# Precharge (tRP) 16 clocks
Cycle Time (tRAS) 39 clocks
Bank Cycle Time (tRC) 55 clocks
Command Rate (CR) 1T
Physical Memory
Memory Usage 21 %
Total Physical 16 GB
Available Physical 13 GB
Total Virtual 19 GB
Available Virtual 13 GB
SPD
Number Of SPD Modules 2
Slot #1
Merk en type RAM lees je af vanaf de sticker op de modules of je leest het uit met CPU-Z.
Update het BIOS naar P5.90. Latere versies zijn niet aanbevolen met een Pinnacle Ridge cpu.
Update het BIOS naar P5.90. Latere versies zijn niet aanbevolen met een Pinnacle Ridge cpu.
problemen zijn er al maanden, laatste tijd is het erger geworden. Er valt geen peil op te trekken. Vaak tijdens Google , maar ook tijdens Avid Media Composer, ook als ik niets doe, ik heb gecheckt op taakbeheer, maar het heeft niet te maken met beperkte capaciteit
Begin nou eerst eens om te vertellen hoe het precies gaat, zoals brakkebenny aangeeft. Wat voor een soort crash het is en wat er precies gebeurd geeft vaak aan wat het probleem is. Een crash zegt niets zonder aan te geven hoe dat exact gaat. Een PC die uitvalt zonder melding is iets compleet anders dan een BSOD. Je slaat de vragen van brakkebenny over en die zijn zo enorm belangrijk.
oh oke, het soort crash, mijn muis bevriest en ik kan helemaal niets meer. Het beeld bevriest ook. Ik kan alleen maar de pc uitzetten door op de knop on/off te drukken.
Hoe doe ik dat de Bios updaten naar p5.90?Uszka schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 23:28:
Merk en type RAM lees je af vanaf de sticker op de modules of je leest het uit met CPU-Z.
voor type voeding moet ik daarvoor de pc uitzetten en het label op de voeding printscreen? of is er een andere manier?brakkebenny schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:22:
Wat voor merk en type voeding zit er in je pc?
En nu mogen wij gaan raden wat de meldingen zijn rond dat tijdstip?
Kom op, toon iets meer inzet en laat het logboek zien wat op en rond dat tijdstip gebeurt. Waarschuwingen, fouten, kritieke zaken etc...
[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 30-07-2022 23:54 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Ehm.. ja.
Er staan van die mooie plusjes naast kritiek en fout. Daar kan je de meldingen zien. Vervolgens kan je die ook weer op Google opzoeken samen met bijvoorbeeld het type moederbord dat je hebt.
Ik doe mijn best om de benodigde info te geven. Ik ben nog nooit hier geweest op mijn pc dus alles nieuw.
Heb je de eerste hit op Google al geprobeerd ?: https://forum.asrock.com/...ock-ab350-pro4-freeze-fixchetbaker schreef op zondag 31 juli 2022 @ 00:03:
betekent kritiek een crash? of kan fout ook leiden tot crash? ik ga nu op google zoeken op gebeurtenis nr? en bron in combinatie met moederbord?
https://www.google.com/se...+AB350M+Pro4+kernel+power
dank je, dat had ik even nodig. Ik heb de bios aangepast zoals op de eerste hit op google stond. Ik ben heel benieuwd. Even afwachten wat er nu gebeurt. Alvast veel dank voor al het meedenkenPilatuS schreef op zondag 31 juli 2022 @ 00:17:
[...]
Heb je de eerste hit op Google al geprobeerd ?: https://forum.asrock.com/...ock-ab350-pro4-freeze-fix
https://www.google.com/se...+AB350M+Pro4+kernel+power
Even verder met die Google link dan. Het is een bekend probleem met dit moederbord en daar komt je Kernel Power foutmelding vandaan. Iets verder in de Google resultaten wordt aanbevolen de BIOS te updaten en dat heeft Uszka ook al aangegeven in dit topic.chetbaker schreef op zondag 31 juli 2022 @ 00:34:
jammer, zojuist weer freeze moment.
Hoe update ik mijn bios ? Ik heb geen flauw idee. Ik ga wel even googlen
BIOS downloaden, op een stick gooien en dan flashen vanuit de BIOS. Goed opletten dat je de juiste versie hebt en dat je de stroom niet onderbreekt tijdens het updaten.
Edit: Even voor de zekerheid, niet flashen vanuit Windows. Als de systeem bevriest tijdens de update is je moederbord dood.
Edit: Even voor de zekerheid, niet flashen vanuit Windows. Als de systeem bevriest tijdens de update is je moederbord dood.
[ Voor 27% gewijzigd door PilatuS op 31-07-2022 00:55 ]
Beste advies: Lees goed de manual van je moederbord. En doe dit ook vanuit het BIOS zelf, en niet vanuit Windows! Vaak is het een bestand downloaden, op USB zetten, en uitvoeren via de Flash-functie in je BIOS.chetbaker schreef op zondag 31 juli 2022 @ 00:37:
Hoe update ik mijn bios ? Ik heb geen flauw idee. Ik ga wel even googlen
Let heel goed op of het de juiste versie is voor je moederbord.
[ Voor 21% gewijzigd door AW_Bos op 31-07-2022 01:13 ]
Ik ga morgen goed lezen en proberen te begrijpen wat jullie schrijven en dan ga ik het proberen. Bedankt voor de adviezen en ik laat weten hoe het gegaan is
Ok, bios update zou niet nodig moeten zijn met een 1600..
Vraag: Hoe lang heb je de pc en hoe lang heb je dit probleem?
Ik bedoel, als dit eerst wel gewoon werkte dan is er een probleem los van de bios.
Welke koeler heb je en hoe warm wordt alles: HWinfo
Ik bedoel, als dit eerst wel gewoon werkte dan is er een probleem los van de bios.
Hoeft niet perse. Een update van Windows kan het probleem ook omhoog halen. Met een oudere Windows build of update geen problemen, maar met die aanpassingen van de software wel waarbij de oorzaak nog steeds de BIOS is. Het is dan een combinatie probleem waarbij de Windows build op andere systemen wel goed werkt, maar het net bij deze combinatie van het moederbord en BIOS problemen geeft.Humma Kavula schreef op zondag 31 juli 2022 @ 02:05:
@PilatuS Maar dan nog haal ik niet uit het verhaal of het probleem is met een nieuwe build, oud met eventueel koeling problemen etc...
Bios update kan ook fout gaan
-edit-
Lees net dat het al maanden is dus dan nog, hoe lang heeft TS het systeem al? Is het vanaf het begin? 350 borden zijn nogal selectief met geheugen, etc..
-edit-
Lees net dat het al maanden is dus dan nog, hoe lang heeft TS het systeem al? Is het vanaf het begin? 350 borden zijn nogal selectief met geheugen, etc..
[ Voor 32% gewijzigd door Humma Kavula op 31-07-2022 02:31 ]
Naar de koeling kijken is zeker geen slecht idee, maar als de PC tijdens idle al crashed dan moet het wel heel bagger zijn. Maar inderdaad, het is mogelijk. Het ging mij meer over dat een update de problemen kan geven bij dit specifieke moederbord waarbij een BIOS update nog steeds de oplossing kan zijn. Sowieso zoeken op dit moederbord en Kernel Power geeft je gelijk en waslijst aan mensen met hetzelfde probleem. Dit moederbord geeft gewoon problemen, nu alleen de oplossing nogHumma Kavula schreef op zondag 31 juli 2022 @ 02:28:
@PilatuS Maar dan nog haal ik niet uit het verhaal of het probleem is met een nieuwe build, oud met eventueel koeling problemen etc...
Een BIOS update kan fout gaan, maar het is waarschijnlijk wel een nodige stap en als je het goed doet gaat het ook niet zomaar fout. Zolang het maar vanuit de BIOS gaat en niet via Windows is de kans op een probleem heel klein. Zolang de stroom niet toevallig uitvalt moet het goed gaan. Zo'n update is altijd wel een spannend moment natuurlijk, maar ik heb het 100'en keren gedaan zonder problemen. Sowieso checked de BIOS zelf ook wel of de nieuwe BIOS de juiste is. Er wordt niet zomaar iets geflashed wat problemen kan geven. Stroomuitval is zo'n beetje het grootste risico dat er is in de praktijk.
Je hebt zo'n beetje het beste RAM dat je kunt hebben voor je systeem. Alleen jammer dat XMP/DOCP uit staat. Zo laat je prestaties liggen.
Doe met Crystaldisk info eens een health check van je opslag.
Zou je nog een foto kunnen maken van je voeding? En dan duidelijk van het label wat er op zit, zodat we het merk en type kunnen aflezen.
Ook de healthcheck van je opslag (de post hierboven van Uszka) is een goed idee om daar de resultaten hier van te posten.
Is de bios update ondertussen wel uitgevoerd?
Ook de healthcheck van je opslag (de post hierboven van Uszka) is een goed idee om daar de resultaten hier van te posten.
Ik ben weer achter de pc . Ik heb deze pc een jaar of twee. Een deskundige heeft hem toen geupdate. Ik heb dit probleem al langere tijd (maanden) en de laatste weken wordt het veel erger.Humma Kavula schreef op zondag 31 juli 2022 @ 02:05:
Ok, bios update zou niet nodig moeten zijn met een 1600..
ik zie nu temperaturen via speccy staan van 38 cpu, 34 moederbord, graphics, 42, storage 30 en 29. Volgens mij geen afwijkende temperaturen.
Ik ga zo de bios update proberen. Ik moet even kijken: volgens mij moet ik dan de volgorde van opstarten veranderen naar 1: usb , ik kan mij niet herinneren dat ik in de bios ergens een optie zag om te updaten dus dat ga ik nog even uitzoeken
[ Voor 14% gewijzigd door chetbaker op 31-07-2022 15:13 ]
brakkebenny schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:33:
Zou je nog een foto kunnen maken van je voeding? En dan duidelijk van het label wat er op zit, zodat we het merk en type kunnen aflezen.
[ Voor 33% gewijzigd door chetbaker op 31-07-2022 15:22 ]
ik heb alle gegevens laten zien die worden gevraagd. geen flauw idee wat het allemaal betekent. Mist er nog belangrijke info? zal ik de update van de bios maar gaan doen? Ik lees ook tegenstrijdige berichten hierover in de reacties?
Alleen jammer dat XMP/DOCP uit staat. Zo laat je prestaties liggen.
Hoe kan ik dit aan zetten?
Hoe kan ik dit aan zetten?
Bij het opstarten van mijn pc start er press F6 voor instant Flash. Wordt dit bedoeld met flashen vanuit Windows? Moet ik op F6 drukken of echt vanuit Bios iets aanzetten om bios te gaan updaten? Is dat een kwestie van Boot volgorde of is dit heel iets anders?
[quote]Uszka schreef op zondag 31 juli 2022 @ 09:49:
[...]
Je hebt zo'n beetje het beste RAM dat je kunt hebben voor je systeem. Alleen jammer dat XMP/DOCP uit staat. Zo laat je prestaties liggen.
Ik zie in mijn bios bij XML 2.0 auto staan en xmp 2.0 profile 1 . dram voltage is normaal 1200 v. Bij xmp 2.0 profile 1 gaat dram voltage naar 1350 in het rood. Is het goed om dit aan te passen of werkt het niet zo?
[...]
Ik zie in mijn bios bij XML 2.0 auto staan en xmp 2.0 profile 1 . dram voltage is normaal 1200 v. Bij xmp 2.0 profile 1 gaat dram voltage naar 1350 in het rood. Is het goed om dit aan te passen of werkt het niet zo?
Het klopt dat het voltage naar 1,35 gaat.chetbaker schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:39:
[quote]Uszka schreef op zondag 31 juli 2022 @ 09:49:
[...]
Ik zou ook het systeem testen met 1 memory stick in plaats van beide.
Als hij nogmaals crashed, andere memory stick testen.
Mogelijk kapotte RAM.
Andere mogelijkheid om uit te sluiten is je voeding.. Om dat te testen zou je die ook tijdelijk moeten vervangen.
Mogelijk kapotte RAM.
Andere mogelijkheid om uit te sluiten is je voeding.. Om dat te testen zou je die ook tijdelijk moeten vervangen.
$ alias cd='rm -rf'
Trouwens. Als dit probleem erger is geworden over de tijd, is de kans erg klein dat het aan BIOS versies of andere software ligt. Dit is hoogstwaarschijnlijk hardware gerelateerd.
$ alias cd='rm -rf'
Nu weer even XMP aanzetten.chetbaker schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:48:
Wow gelukt. Voor het eerst in mijn leven Bios geüpdate dankzij jullie hulp!! bedankt allemaal
Je voeding is een vrij slecht model echter veroorzaakt een voeding doorgaans geen freeze. Dan denk ik eerder aan een brakke SSD.
[ Voor 5% gewijzigd door Uszka op 31-07-2022 15:59 ]
Ik heb xmp aangezet. Mijn pc lijkt nu een stuk sneller!Uszka schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:57:
[...]
Nu weer even XMP aanzetten.
Je voeding is een vrij slecht model echter veroorzaakt een voeding doorgaans geen freeze.
De voeding krijg ik ook een matig gevoel van. Maar kijk het eerst even aan nu, ik hoop voor je dat het nu goed blijft.
Mocht het weer mis gaan moeten we componenten gaan uitsluiten. Het systeem met 1 geheugenbankje tegelijkertijd erin, andere ssd, etc. Maar voor nu veel plezier met je systeem
Mocht het weer mis gaan moeten we componenten gaan uitsluiten. Het systeem met 1 geheugenbankje tegelijkertijd erin, andere ssd, etc. Maar voor nu veel plezier met je systeem
Gezondheid status onbekend?
Heb t vermoede dat dat r iets mee te maken heeft...
[ Voor 18% gewijzigd door JWL92 op 31-07-2022 18:32 . Reden: toevoeging screenshot ]
Eerste vastloper gehad. Toch werkt de pc veel beter. Ik heb advies al gekregen over 1 kaart RAM geheugen eruit halen en daarna de andere. Ik ga hier mee vanavond laat of morgen aan het werk
Status blijft onbekend zowel voor interne harde schijf C als D.JWL92 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 17:54:
[...]
Gezondheid status onbekend?
Heb t vermoede dat dat r iets mee te maken heeft...
[Afbeelding]
Je hebt 2 dingen tegelijk gedaan. Je hebt een andere BIOS geïnstalleerd en je hebt XMP geactiveerd.chetbaker schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:04:
Eerste vastloper gehad. Toch werkt de pc veel beter. Ik heb advies al gekregen over 1 kaart RAM geheugen eruit halen en daarna de andere. Ik ga hier mee vanavond laat of morgen aan het werk
Dat laatste is eigenlijk overclocking.Niet zoveel mis mee om te proberen, als je systeem stabiel loopt.
Zonder XMP loopt je geheugen op 2400Mhz.
Met XMP loopt je geheugen op 3000Mhz. (Volgens een van je plaatjes met de vorige bios. Mogelijk is het met de huidige bios anders, maar ik denk het niet.)
Volgens de specificaties ondersteund je processor max 2667Mhz.
Omdat je 2 dingen tegelijk verandert hebt, weet je niet wat het effect van de veranderingen afzonderlijk is. Het zou zomaar kunnen zijn dat de ene verandering een probleem oplost terwijl de andere een nieuw probleem creëert.
Ik zou dus eerst XMP weer uitzetten en kijken wat er gebeurd. Pas nadat het probleem is opgelost kun je overwegen het weer aan te zetten, als je een sneller systeem wilt.
ik was even een paar dagen offline, en ben nu eigenlijk even aan het genieten van mijn pc. Alles gaat lekker snel en nu al uren geen vastloper. Super bedankt voor al het meedenken. Ik ben nu gewoon even blij dat mijn pc het beter doet dan hiervoor waarschijnlijk door het overclocken dus. Zoals gezegd meld ik mij weer als problemen terugkomen. Ik ga ook even de laatste reacties in een drive document zetten. Ik heb eerder dus wel een vastloper gehad dus het probleem is nog niet helemaal opgelost.
[ Voor 9% gewijzigd door chetbaker op 06-08-2022 22:14 ]
Wat je nog zou kunnen proberen is de pc in veilig modus op starten. Op deze manier kun je uitsluiten dat de vastlopers door een driver probleem veroorzaakt wordt.
Daar ben ik weer. Mijn Pc deed het als een zonnetje, maar af en toe kwamen de crashes weer terug. In twee vormen: pc start automatisch opnieuw op, of alles bevriest (beeld en muis) waardoor opnieuw opstarten de enige optie is. Vanacht heb ik heerlijk kunnen werken in Avid Media Composer. Geen vuiltje aan de lucht. Vanochtend wil ik de edit exporteren en vanaf dat moment de ene na de andere crash. Ik heb het materiaal op diverse externe schijven verplaatst om te checken of het daar aan ligt, maar niets helpt. Wat kan ik nu het beste doen?
De temperatuur al gecheckt?
Ook is het raadzaam om je geheugen eens een nachtje uit te testen met Memtest 86
Ook is het raadzaam om je geheugen eens een nachtje uit te testen met Memtest 86
Mijn pc kan geen nacht aanblijven, want crasht nu 20 keer per uurAW_Bos schreef op zondag 4 september 2022 @ 13:13:
De temperatuur al gecheckt?
Temperatuur ga ik checken.
Probeer het eens....chetbaker schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:23:
[...]
Mijn pc kan geen nacht aanblijven, want crasht nu 20 keer per uur
Temperatuur ga ik checken.
Dit werkt los van Windows.
[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 04-09-2022 16:22 ]
Oh dat had ik niet begrepen. Ga ik doen. Dank jeAW_Bos schreef op zondag 4 september 2022 @ 16:22:
[...]
Probeer het eens....
Kritiek 4-9-2022 09:57:05 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 4-9-2022 09:49:22 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 4-9-2022 09:36:53 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 4-9-2022 09:20:28 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 4-9-2022 09:01:15 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 4-9-2022 02:49:12 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 3-9-2022 16:55:34 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 3-9-2022 16:34:10 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 3-9-2022 15:19:51 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 3-9-2022 14:56:33 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 1-9-2022 18:22:19 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 1-9-2022 16:11:56 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 1-9-2022 12:54:51 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 31-8-2022 23:36:39 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 31-8-2022 13:27:18 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 30-8-2022 22:13:36 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 30-8-2022 20:44:02 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 21-8-2022 21:07:01 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 21-8-2022 21:05:18 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 21-8-2022 11:14:57 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 21-8-2022 11:06:24 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 21-8-2022 11:04:13 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 20-8-2022 23:12:35 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 20-8-2022 19:55:10 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 20-8-2022 15:46:36 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 20-8-2022 14:50:00 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 20-8-2022 14:20:29 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 20-8-2022 01:30:22 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 20-8-2022 01:15:18 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 20-8-2022 01:08:42 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 19-8-2022 23:45:52 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 19-8-2022 23:05:04 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 19-8-2022 21:29:48 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 19-8-2022 09:22:57 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 14-8-2022 11:12:28 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 9-8-2022 09:47:23 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 9-8-2022 08:52:40 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 7-8-2022 00:26:45 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 4-8-2022 22:23:56 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 4-8-2022 21:30:32 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 31-7-2022 19:15:06 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 31-7-2022 18:59:29 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 31-7-2022 16:22:08 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 31-7-2022 00:57:46 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 31-7-2022 00:56:25 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 31-7-2022 00:53:30 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 31-7-2022 00:49:35 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 31-7-2022 00:43:49 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 31-7-2022 00:33:37 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 31-7-2022 00:24:08 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 30-7-2022 23:47:09 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 30-7-2022 23:20:44 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 30-7-2022 18:45:48 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 30-7-2022 18:42:54 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 30-7-2022 18:39:06 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 30-7-2022 18:35:22 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 30-7-2022 18:32:27 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 30-7-2022 18:29:26 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 30-7-2022 18:16:57 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 4-9-2022 09:49:22 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 4-9-2022 09:36:53 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 4-9-2022 09:20:28 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 4-9-2022 09:01:15 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 4-9-2022 02:49:12 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 3-9-2022 16:55:34 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 3-9-2022 16:34:10 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 3-9-2022 15:19:51 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 3-9-2022 14:56:33 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 1-9-2022 18:22:19 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 1-9-2022 16:11:56 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 1-9-2022 12:54:51 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 31-8-2022 23:36:39 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 31-8-2022 13:27:18 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 30-8-2022 22:13:36 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 30-8-2022 20:44:02 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 21-8-2022 21:07:01 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 21-8-2022 21:05:18 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 21-8-2022 11:14:57 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 21-8-2022 11:06:24 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 21-8-2022 11:04:13 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 20-8-2022 23:12:35 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 20-8-2022 19:55:10 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 20-8-2022 15:46:36 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 20-8-2022 14:50:00 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 20-8-2022 14:20:29 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 20-8-2022 01:30:22 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 20-8-2022 01:15:18 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 20-8-2022 01:08:42 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 19-8-2022 23:45:52 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 19-8-2022 23:05:04 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 19-8-2022 21:29:48 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 19-8-2022 09:22:57 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 14-8-2022 11:12:28 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 9-8-2022 09:47:23 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 9-8-2022 08:52:40 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 7-8-2022 00:26:45 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 4-8-2022 22:23:56 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 4-8-2022 21:30:32 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 31-7-2022 19:15:06 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 31-7-2022 18:59:29 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 31-7-2022 16:22:08 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 31-7-2022 00:57:46 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 31-7-2022 00:56:25 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 31-7-2022 00:53:30 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 31-7-2022 00:49:35 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 31-7-2022 00:43:49 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 31-7-2022 00:33:37 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 31-7-2022 00:24:08 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 30-7-2022 23:47:09 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 30-7-2022 23:20:44 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 30-7-2022 18:45:48 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 30-7-2022 18:42:54 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 30-7-2022 18:39:06 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 30-7-2022 18:35:22 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 30-7-2022 18:32:27 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 30-7-2022 18:29:26 Kernel-Power 41 (63)
Kritiek 30-7-2022 18:16:57 Kernel-Power 41 (63)
Pc loopt steeds weer vast en dit geeft het logboek aan. Kan iemand mij vertellen welke informatie dit geeft?
Google geeft aan dat ik drivers moet updaten, met name audio drivers. Ik had driver fix geprobeerd maar dat kost geld. is er ook een gratis programma voor?
Je kan in het vervolg ook je bericht wijzigen i.p.v. een nieuw bericht te plaatsen 
Heb je hier al gekeken?
https://answers.microsoft...3e-4245-9405-91210a986dc4 en de link naar Techniet? https://social.technet.mi...r-id-41?forum=w7itproperf en dit: https://docs.microsoft.co...shoot-event-id-41-restart ?
Er wordt al genoemd om je BIOS te updaten. Heb je at ook al gedaan?
Heb je hier al gekeken?
https://answers.microsoft...3e-4245-9405-91210a986dc4 en de link naar Techniet? https://social.technet.mi...r-id-41?forum=w7itproperf en dit: https://docs.microsoft.co...shoot-event-id-41-restart ?
[ Voor 43% gewijzigd door AW_Bos op 08-09-2022 23:57 ]
Bios update heb ik gedaan ik ga nu kijken naar wat jij zegtAW_Bos schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:56:
Je kan in het vervolg ook je bericht wijzigen i.p.v. een nieuw bericht te plaatsen
Heb je hier al gekeken?
Ik begrijp niet hoe ik dit moet doen. Ik krijg dit te zienAW_Bos schreef op zondag 4 september 2022 @ 16:22:
[...]
Probeer het eens....
Ik heb een image file gemaakt op usb schijf. Nu opstarten of booten vanaf usb stick?
Je kan ook gewoon je bestaande bericht steeds wijzigen in dit topic hoor, zoals ik net al zei!
Ja, dit kan gerust een nachtje duren. na afloop zie je wel hoe & wat.
Ja, dit kan gerust een nachtje duren. na afloop zie je wel hoe & wat.
[ Voor 10% gewijzigd door AW_Bos op 09-09-2022 00:29 ]
Dit is het resultaat. Hoe kom ik hier weer uit? Esc en c doen niets:strip_exif()/f/image/vVCqbPZJ6cfG0olAqvafkKmy.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit betekent dat mijn geheugen goed is? Of is de test niet klaar maar is mijn pc vast gelopen? Hij reageert nergens op
Sorry was oude foto inderdaad
:strip_exif()/f/image/vVCqbPZJ6cfG0olAqvafkKmy.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit betekent dat mijn geheugen goed is? Of is de test niet klaar maar is mijn pc vast gelopen? Hij reageert nergens op
Sorry was oude foto inderdaad
[ Voor 24% gewijzigd door chetbaker op 09-09-2022 08:53 ]
Jup...
Geen verschil met de vorige foto (of heb je het verkeerde geplaatst?
)
Heb je jouw BIOS al ingesteld op standaard waarden? Zo ja, dan is je geheugen rot vrees ik.
Geen verschil met de vorige foto (of heb je het verkeerde geplaatst?
Heb je jouw BIOS al ingesteld op standaard waarden? Zo ja, dan is je geheugen rot vrees ik.
[ Voor 51% gewijzigd door AW_Bos op 09-09-2022 08:51 ]
Ik had inderdaad een oude foto geplaatst. Nu heb ik de nieuwe foto geplaatst. Wat vertelt de nieuwe foto jou?
Hoe stel ik mijn bios op standaard waarden in?
Ik had inderdaad een oude foto geplaatst. Nu heb ik de nieuwe foto geplaatst. Wat vertelt de nieuwe foto jou?
Hoe stel ik mijn bios op standaard waarden in?
[ Voor 7% gewijzigd door chetbaker op 09-09-2022 08:54 ]
De test lijkt ook vastgelopen.
Terug naar bios en dan XMP instelling weer van XMP af en op Auto zetten, en dan de rest opnieuw uitvoeren (memtest)
Terug naar bios en dan XMP instelling weer van XMP af en op Auto zetten, en dan de rest opnieuw uitvoeren (memtest)
[:strip_exif()/f/image/YOg0t9XWsVtAm8jZZ05IvDbS.jpg?f=fotoalbum_large)
Xmp staat al op auto. Bedoel je deze instelling als je het over xmp hebt?
Is mijn geheugen dan verrot? Heb je het dan over de twee ram kaarten die er volgens mij in zitten. Als ik deze vervang, dan doet mijn pc het weer? Of zit dit geheugen op het moederbord en moet dat vervangen worden?
:strip_exif()/f/image/YOg0t9XWsVtAm8jZZ05IvDbS.jpg?f=fotoalbum_large)
Is mijn geheugen dan verrot? Heb je het dan over de twee ram kaarten die er volgens mij in zitten. Als ik deze vervang, dan doet mijn pc het weer? Of zit dit geheugen op het moederbord en moet dat vervangen worden?
[ Voor 4% gewijzigd door chetbaker op 09-09-2022 09:02 ]
Die inderdaad op Auto zetten en de instellingen opslaan / en reboot. Dan die memory test die je hierboven al uitvoerde nogmaals uitvoeren. Dus tijd laten draaien en kijken of die weer vastloopt tijdens het testen.chetbaker schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:00:
[[Afbeelding]
Maar hij stond en staat al op auto. Ik heb dat niet veranderd. Dan heeft het toch geen zin om het opnieuw te doen?
Kan ik dan nieuwe geheugenkaarten aanschaffen? Over welk bedrag hebben we het dan? Kan ik tweede hands kopen op marktplaats? Waar moet ik op letten? Of heeft dit met het moederbord te maken?
Kan ik dan nieuwe geheugenkaarten aanschaffen? Over welk bedrag hebben we het dan? Kan ik tweede hands kopen op marktplaats? Waar moet ik op letten? Of heeft dit met het moederbord te maken?
[ Voor 45% gewijzigd door chetbaker op 09-09-2022 09:10 ]
Ehhhh, ik heb het topic even terug gelezen, maar ik las overal dat je XMP aangezet had. En toen met overclock vertelde je dat alles zo snel liep, totdat de crashes terugkwamen. Daarna zie ik niet dat je XMP weer had uitgezet, maar blijkbaar had je dat al wel gedaan? Tijdens de vastloper van de memtest (het plaatje wat je stuurt) staat XMP nog aan zo te zien. Vandaar dat ik zei dat je eerst XMP uit moest zetten, en dan memtest opnieuw draaien.chetbaker schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:08:
Maar hij stond en staat al op auto. Ik heb dat niet veranderd. Dan heeft het toch geen zin om het opnieuw te doen?
Ik had het bij mijn weten inderdaad niet weer uit gezet. Dan ga ik auto opslaan en nogmaals doen: veel dank voor je moeite om de topic te lezen. Veel dank ook voor proberen te achterhalen hoe het zit. Ik wist niet meer dat XMP met overclocking te maken had.
[ Voor 28% gewijzigd door chetbaker op 09-09-2022 09:18 ]
Ik ga er nu eerst een ram uit halen en dan de tweede en kijken wat de resultaten zijndogtagz schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:47:
Ik zou ook het systeem testen met 1 memory stick in plaats van beide.
Mogelijk kapotte RAM.
Met eerste ram stick eruit na drie minuten vastgelopen. Nu probeer ik het met de andere erin
Met andere ram stick erin wil pc niet opstarten. Hij start steeds opnieuw op maar het komt niet tot goed opstarten. Heel vreemd
Ik moet nu even weg. Straks weer verder...
Met andere ram stick erin wil pc niet opstarten. Hij start steeds opnieuw op maar het komt niet tot goed opstarten. Heel vreemd
Ik moet nu even weg. Straks weer verder...
[ Voor 50% gewijzigd door chetbaker op 09-09-2022 09:52 ]
Goed bezig. Ik ben heel benieuwd wat hier de uitkomst van is.chetbaker schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:48:
Met eerste ram stick eruit na drie minuten vastgelopen. Nu probeer ik het met de andere erin
Mocht het zo zijn dat ze beide problemen geven, wil je ze dan ook eens testen in een ander slot? Je moederbord heeft 4 slots zie ik. Dus als ze beide problemen geven, doe dan eens één reepje in een slot die je nog niet eerder had gebruikt
Check goed of de stick er recht in zit en of je hem goed aangedrukt hebt.chetbaker schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:48:
Mocht dat nog steeds problemen geven, probeer hem even zoals wat ik hierboven zeg in een andere memory slot. Liefst eentje die je nog niet hebt gebruikt.
[ Voor 63% gewijzigd door spokje op 09-09-2022 09:56 ]
Pc wil helemaal niet meer opstarten, niet met een stick, niet met twee sticks. Alle vier de poorten geprobeerd. Fans gaan wel draaien maar scherm blijft zwart. Valt mij op dat in drie van de vier poorten het niet mogelijk is om de sticks aan beide kanten er goed in te zetten alsof er een kromming is op het moederbord of in de sticks. Of bovenkant zit goed of overkant maar beide kanten is niet mogelijk. Ik check goed of ze vast zitten: kliksysteem werkt ook niet super meer. Wat nu?
Ik was aan het testen met een stick. Op alle vier de poorten geen opstart. Toen de andere geprobeerd. Ook geen opstart. Toen allebei er weer in: nog steeds geen opstart.
Ik heb echt herhaaldelijk geprobeerd om beide sticks er zo goed mogelijk in te doen, maar pc start niet meer op.
Klopt het dat de sticks geen boven en onderkant hebben? Het ziet er identiek uit
Ik heb een pc van zijn zoon staan. Kan ik elk geheugen zomaar verwisselen of is dat moederbord gebonden? Anders kan ik kijken of mijn pc wel wil opstarten met zijn geheugen kaarten.
Ik was aan het testen met een stick. Op alle vier de poorten geen opstart. Toen de andere geprobeerd. Ook geen opstart. Toen allebei er weer in: nog steeds geen opstart.
Ik heb echt herhaaldelijk geprobeerd om beide sticks er zo goed mogelijk in te doen, maar pc start niet meer op.
Klopt het dat de sticks geen boven en onderkant hebben? Het ziet er identiek uit
Ik heb een pc van zijn zoon staan. Kan ik elk geheugen zomaar verwisselen of is dat moederbord gebonden? Anders kan ik kijken of mijn pc wel wil opstarten met zijn geheugen kaarten.
[ Voor 14% gewijzigd door chetbaker op 09-09-2022 10:57 ]
Ik heb dit topic even doorgelezen.
Met alle vragen en dingen waar je tegenaan loopt, denk ik persoonlijk dat het beter is je dit door iemand laat doen met iets meer kennis (een persoon die je kent, of bedrijf)
Met alle vragen en dingen waar je tegenaan loopt, denk ik persoonlijk dat het beter is je dit door iemand laat doen met iets meer kennis (een persoon die je kent, of bedrijf)
ik heb de pc laten repareren. De ram geheugenkaarten zijn vervangen.. Hoe sluit ik dit topic?? Bedankt voor al het meedenken. Ik heb er weer veel van geleerd
[ Voor 39% gewijzigd door chetbaker op 14-09-2022 09:27 ]
Fijn dat het opgelost is.
Dit topic zinkt vanzelf omlaag.
Dit topic zinkt vanzelf omlaag.
[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 14-09-2022 09:33 ]
Pagina: 1
:strip_exif()/f/image/911EPoo7noV4ORQXcR1J20Bi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hpIEdmit5LZh2jtcva91KkTd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RNgQ01s7EIzQPwDjte35vTS4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/c5I2tnNVoBo9VMdrE8VHSeSV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/G7FaUzLmEFAf9hzaJ5rZVVbX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KMWlFGsHSkvUegbCy96P96LI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/srSPuU46gZgozb1XPRu6G9DS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Y0Gfpe0b8nsMoxzTpWFUGlcE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/D3PlITFr8tlr4VkD1lMg9W6g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4mcDWYPAGnUzjfT6OE4qOJYO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DtM21xjfRjqbCaCANCIXvXvL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LR3pKFtAQBipkY1DzWP2zPSn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JChnGgoL3GalHqJoNVknCAda.jpg?f=fotoalbum_large)